چرخش چرخ صادرات با رونق تولید/ صدور محصولات ایرانی به بازارهای جهانی، ثمره توجه به تولید داخلی است

استان خراسان رضوی با توجه به ظرفیت مرزی خود و تولیدات گسترده و توان تولید محصولاتی با مزیت های نسبی یکی از مهم ترین استان های صادراتی کشور محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ کشورهایی که خواهان پیشرفت و پای نهادن در صنعت جهانی هستند همواره باید ارتباط خود را از طریق صادرات مواد و کالا با بازارهای جهانی حفظ کنند و این امر زمانی تحقق می یابد که تولید روندی آرام و مستمر برای عرضه محصولاتی با کیفیت داشته باشد.

روند صادرات باید به سمت وسویی حرکت کند که افزایش صادرات مواد غیر نفتی رو به فزونی رود همانطور که مقام معظم رهبری در مسئله اقتصاد وضرورت  صادرات مواد غیرنفتی به همت مضاعف در این زمینه تاکید می کنند.

موقعیت استراتژیک استان خراسان رضوی، ظرفیت های متعدد و دارا بودن پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و دوبازارچه مرزی در تایباد (مرز افغانستان) و باجگیران (مرز ترکمنستان)  خراسان رضوی را به یکی از شاهراه های اصلی صادرات برای کشورمان تبدیل کرده است.

این استان 37 شهرک صنعتی فعال، بخصوص در بخش مواد و صنایع غذایی دارد و اقلام عمده کالاهای صادراتی استان شامل مواد غذایی( زعفران، رب گوجه فرنگی، پسته، تخم پرندگان،سیب زمینی و سیب تازه)، کف پوش ها، روغن های سبک، کاشی و سرامیک، کابل و سایر هادی ها، مصنوعات از مواد پلاستیکی و کیسه از پلی اتیلن است.

رفع موانع تولید در صادرات موادغیرنفتی سبب می شود تولید کننده تمرکز اصلی خود را برروی کیفیت محصولات خود، حوزه برندینگ و ایجاد بازارهای رقابتی در سایر کشورها بگذارد.

از سوی دیگر تولیدکنندگان در این استان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند که هماهنگی و تعامل هرچه بیشتر مسئولان و تولید کنندگان در این حوزه را می طلبد تا بتوان به نقطه ی مطلوب در میزان صادرات و کسب جایگاه ویژه اقتصادی دست یافت. 

پایین بودن کیفیت برخی از کالاها، قیمت تمام شده برخی محصولات، مشکلات مربوط به حمل و نقل و آیین نامه ها و قوانین سخت صادراتی را می توان از مهم ترین موانع صادرات در این استان برشمرد.

حال باید به این مسئله توجه کرد که اگر مسئولان استان در شرایط سخت اقتصادی هوای تولیدکنندگان را نداشته باشند، تولید کننده تا چه زمان می تواند چراغ  اشتغال و صادرات کشور را فروزان نگه دارد؟

خام فروشی، معضل بزرگ صادرات

وحید تعقیبی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  با تاکید به ضرورت ایجاد ارزش افزوده بر صادرات محصولات غیر نفتی می گوید: صادرات مواد نفتی بدون ایجاد ارزش افزوده سالها است که اقتصاد کشورمان را به اقتصادی وابسته به نفت تبدیل کرده، از این رو صادرات خام نفت نه تنها چرخه ی اقتصادی کشور را به حرکت در نمی آورد بلکه این روند را کند تر کرده است.

چرخش چرخ صادرات با رونق تولید/ تولید، سرنخ کلاف سردرگم صادرات

وی بیان می کند: مهم ترین موضوعی که تمام دنیا در ساختار اقتصادی خود با جدیت پیگیر آن هستند، صادرات محصولات غیرنفتی است، زمانی که از منابع و ظرفیت های کشورمان برای تولید استفاده نکنیم و محصول خام نفت را به خارج از کشور صادر کنیم، آنهابا ایجاد ارزش افزوده و تولید محصول ، محصولات تولیدی خود را برای ما صادر می کنند که از این بابت آنها هستند که با استفاده با منابع کشورمان ازاین فرصت برای توسعه   اقتصاد  خود  استفاده کرده اند.

پویایی چرخه اقتصاد

تعقیبی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی برحمایت از کالای ایرانی اظهار می کند:  در حال حاضر تمام دنیا به این مسئله مهم قائل هستند که اگر بتوانند بازارهای صادراتی خود را ارتقاع بخشند می توانند چرخه ی تولید، اشتغال ورونق اقتصادی خود را  به حرکت دربیاورند.

وی در ادامه می گوید: اگر بتوانیم این سیاست را ارتقا ببخشیم ، صادرات را سرلوحه کار خود قرار دهیم وبا شناسایی فرصت های موجود حجم تجاری خود را افزایش داده و موجبات رشد و رفاه اقتصادی را فراهم آوریم نه تنها سرمایه گذاری داخلی با افزایش قابل توجهی روبه رو خواهد شد بلکه روند صادرات به کشورهای خارجی و مشارکت در بازارهای جهانی تسهیل می گردد.

چرخش چرخ صادرات با رونق تولید/ تولید، سرنخ کلاف سردرگم صادرات

کارشناس اقتصادی در رابطه با فعالیت تولید کنندگان نیز می گوید: تولید کنندگان برای مشارکت در بازارهای جهانی همواره این نکته را مد نظر داشته باشند که تمام دنیا به دنبال محصولات باکیفیت و قیمت مناسب هستند بنابراین باید نسبت به این دو مولفه و مزیت رقابتی کالاهای تولیدی توجه ویژه ای کرد.

وی درادامه می افزاید:هدفمان از تولید کالا، رقابت در عرصه جهانی باشد، نه تولید کالایی که خریداری نمی شود و برای رسیدن به این هدف باید به صورت بلند مدت برنامه ریزی شود.

تعقیبی با اشاره به مزیت های صادرات کالا،  بیان می کند: صادرات و ارزآوری بیشتر در اقتصاد پویا، نشانگر توسعه و پیشرفت یک کشور است. هر چه که صندوق ذخیره ی ارزی از محل این صادرات پر تر شود ارزش پول ملی کشورمان بالا تر می رود واین مسئله دراین برهه ی زمانی حساس و تحریم های ظالمانه آمریکا برای کشورمان بسیار ارزشمند است.

موقعیت استراتژیک خراسان رضوی وهمسایگی با کشور های ترکمنستان از جانب شمال و شمال شرقی و افغانستان از شرق، موقعیت ممتازی را برای رونق صادرات در مرزهای این استان بخشیده است از این رو مسئولان این استان با تدوین برنامه هایی با چشم اندازهای بلند مدت از چنین ظرفیت های مهمی برای تبدیل شدن به مهم ترین قطب اقتصادی کشورتلاش می کنند.

صادرات خراسان رضوی، ۴/۸ درصد کل کشور

علی رسولیان، مدیر کل هماهنگی اموراقتصادی استانداری خراسان رضوی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  با اشاره به رشد و توسعه صادرات استان بیان می کند: با توجه به نامگذاری سال حمایت ازکالای ایرانی از سوی مقام معظم رهبری آنچه که اهمیت دارد افزایش تقاضا از بازار است و این امر زمانی تحقق می یابد که صادرات در کشورمان به طور قابل توجهی توسعه یابد.

وی در ادامه می گوید: امسال توسعه  صادرات را در برنامه ها مد نظر قرار دادیم که بر همین اساس به ۸۳ کشوردنیا به ارزش یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار صادرات داشته ایم که این رقم حدود  ۳۳ درصد رشد وزنی و ۳۲ درصد از نگاه ارزشی، رشد صادراتی داشته است.

رسولیان در رابطه با سهم صادرات خراسان رضوی به صادرات کل کشوراظهار می کند: طی سال گذشته سهم صادرات استان خراسان رضوی از صادرات کشور حدود ۴ درصد بوده که براساس آماراین رقم به ۴/۸ درصد افزایش یافته که نشان دهنده  رشد صادرات خراسان رضوی بیشتر از سطح کشور بوده است.

تعامل بین دولت و تولید کنندگان

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در رابطه با نوسانات ایجاد شده دربازارهای داخلی و تاثیرآن برمهم ترین محصول صادرات استان می گوید: یکی از عمده ترین کالاهای صادراتی خراسان رضوی، مواد غذایی است که استان نقش اساسی را درصادرات محصولات غذایی کشور،ایفا می کند. به خصوص محصول رب گوجه فرنگی که واحدهای تولیدی زیادی دراین استان فعالیت می کنند.

وی درادامه می گوید: خراسان رضوی در سطح کشور اولین تولید کننده محصول رب گوجه فرنگی است و در ۶ ماهه نخست سال حدود هجده میلیون و ششصد هزار دلار صادرات داشته ایم  که ۲۶ درصد از نظر ارزشی رشد داشته اما به دلیل نوسانات ایجاد شده در بازارهای داخلی محدودیت هایی برای صادرات رب ایجاد شده ولی این محدودیت ها مقطعی خواهد بود و به روال طبیعی باز خواهیم گشت.

رسولیان با بیان رفع موانع ایجاد شده برای تولیدکنندگان این محصول اظهار می کند: به دلیل افزایش قیمت، انجمن تولید کنندگان صنایع غذایی و کنسروی استان، ۲۴۰ تن رب را در اختیار ما قرار داده اند که در شبکه های توزیع استان با قیمت ۹۸۰۰  عرضه کنیم که از این بابت همکاری بسیار خوبی میان دولت و تولیدکنندگان برای رفع مشکلات صورت گرفت وما ازهمکاری و نگاهی که در این بخش است بسیار سپاسگزاریم.

نگاه ویژه به تولیدکنندگان

محمد حسین کریمی یکی از تولید کنندگان با سابقه رب گوجه فرنگی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  با اشاره به قانون جدید منع صادرات رب گوجه فرنگی، به حفظ سهم صادرات استان در بازارهای قبلی تاکید می کند و می گوید: با توجه به تغییرات نرخ ارز و گران شدن محصول رب، به دلیل اینکه این محصول، بازارهای خوبی در کشورهای همجوار داشته، بنابراین فرصت را به کشورهای دیگر برای استفاده از این ظرفیت اقتصادی می دهیم.

چرخش چرخ صادرات با رونق تولید/ تولید، سرنخ کلاف سردرگم صادرات

وی می افزاید: توسعه بازارهای جدید صادراتی همواره مورد توجه تمامی تولید کنندگان استان برای عرضه کالاهایی با مزیت رقابتی است. تولید موفق، با کیفیت و قیمت تمام شده مناسب، لازمه صادرات است و صادرات باید از منظر تولید موفق باشد.

این تولید کننده با اشاره به ضرورت همکاری بیشتر میان تولید کنندگان و مسئولان از انتظاراتش می گوید: ازسازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی دراین امر انتظار داریم با برنامه ریزی بلند مدت، ظرفیت سنجی از کارخانه ها داشته باشد و به کشاورز اعلام کند تا کمبود و ازدیاد محصولی را شاهد نباشیم هرچند در این رابطه تعاملاتی میان تولید کنندگان و مسئولان صورت گرفته است.

وی در پایان می افزاید: صنعت گران استان با توجه به شرایط سخت کنونی  تمامی تلاش خود را برای حفظ سهم صادرات استان در بازارهای قبلی هدف صادراتی می کنند اما توسعه بازارهای جدید صادراتی نگاه ویژه تر مسئولان به تولیدکنندگان را می طلبد تا رونق صنایع صادراتی و اشتغال بیشتری را شاهد باشیم.

خراسان رضوی به علت تنوع فعالیت های تولیدی و صنعتی، تولیدات متنوع و قابلیت های گسترده کشاورزی می تواند در عرصه   جهانی رقابت کنداما این امر زمانی تحقق پیدا می کند که بخشی از بازارهای هدف را به تولیدات خود وابسته یا شرایط مناسب عرضه محصول باکیفیت و قابل رقابت خود را فراهم کنیم.

انتهای پیام// ز.م

گزارشگر: زهرامعتمدی راد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد علی
۰۹:۴۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۷
بسیار مطلب جالب و کاملی بود ولی کو گوش شنوا ....
Iran (Islamic Republic of)
محمد امین
۰۸:۴۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۷
مطلب بسیار جامع و کاملی بود .. ای کاش مسئولین گوش شنوا داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
احسان شهري
۰۸:۳۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۷
سلام
مطلب بسيار جامعي بود اي كاش كه مسئولين چنين نگاه جامعي به توليدكنندگان داشتند اي كاش چنين گزارش هايي ادامه پيدا كنه و بشه كه درد ودل توليد كنندگان را به گوش مسئولين رساند
آخرین اخبار