مدیرکل آموزش و پرورش تهران مطرح کرد؛

خانواده، رکن اساسی در فرآیند تعلیم و تربیت/ نقش پررنگ پیش دبستانی در کشورهای توسعه یافته

باقری گفت: خانواده نقش مهمی در نظام تعلیم و تربیت دارد و می تواند کمک کننده باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم بزرگداشت هفته انجمن اوليا و مربيان با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش تهران و جمعی از مسئولان مربوطه صبح امروز در یکی از مداری منطقه ۵ برگزار شد.

در این مراسم باقری با اشاره به اینکه زیر بنای توسعه هر جامعه نظام تعلیم و تربیت آن است، اظهار کرد: خانواده نقش مهمی در این نظام دارد و می تواند در کنار آموزش و پرورش کمک کننده ظاهر شود.

۷ سال اول زندگی،  اصلی ترین بخش زندگی است

وی با تأکید بر اینکه تعلیم و تربیت مادام‌العمر وظیفه خانواده است و تعلیم و تربیت رسمی جزوی از آن است، ادامه داد: تعلیم و تربیت فرایندی پیوسته محسوب می شود و ۲۵۰۰ روز اول زندگی هر فرد یعنی هفت سال اول جز اصلی ترین بخش زندگی است بر همین اساس در کشورهای توسعه یافته به آموزش‌های پیش از دبستان اهمیت بسیاری داده می شود اما پیش از دبستان فرایند تربیت بر عهده خانواده است.

توسعه یافتگی باید از خانواده‌ها آغاز شود

وی تصریح کرد: در کشورهای در حال توسعه، تربیت پیش از دبستان کمتر توجه می شود و این آسیب است؛ در بیش از دبستان وقت کودک بیشتر در خانواده می‌گذرد و تربیت بر عهده خانواده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: خانواده در کنار تعلیم و تربیت بیشترین اثر را دارد و برای اینکه کشور توسعه یافته داشته باشیم اول باید خانواده توسعه یافته داشته باشیم، بعد از آن مهدها و پیش دبستانی توسعه یافته شود و بعد مدارس توسعه یافته داشته باشیم.

انجمن اوليا و مربيان حلقه واسط خانواده و مدرسه است

در ادامه نورعلی عباسپور مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اصلی‌ترین سرمایه مدرسه، خانواده‌ها هستند، اظهار کرد: رابطه بین اولیا و مدرسه باید بر مبنای اعتماد باشد.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت والدین در برنامه‌های مدرسه حق آنهاست، افزود: باید موانع فعالیت خانواده‌ها در فعالیت در مدرسه را بر طرف کنیم و انجمن اوليا و مربيان حلقه واسط بین آنهاست که بر این مبنا انتخابات این انجمن از حالت صدری خارج می شود.

تصویب اساسنامه انجمن اولیا و مربیان با رویکرد تشکل غیردولتی

مدیر کل دفتر انجمن اوليا و مربيان از تصویب اساسنامه انجمن اولیا و مربیان با رویکرد تشکل غیر دولتی خبر داد و گفت: اصلاح دستورالعمل اجرایی حمل و نقل دانش آموزی از طریق کارگروه ماده ۱۹ حمل و نقل دانش آموزی از جمله فعالیت های مبتنی بر اساسنامه است.

عباسپور به برخی از فعالیت‌های انجمن اوليا و مربيان اشاره و تصریح کرد: برگزاری آزمون جذب و انتخاب مدرس آموزش خانواده به صورت کشوری، صدور گواهینامه مدرسی،  برگزاری دوره های آموزشی تربیت مدرس در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی، تدوین و تنظیم و ابلاغ شیوه نامه اجرایی برنامه آموزش خانواده از جمله اقدامات انجام شده محسوب می‌شود، همچنین ۱۹ مرکز جدید راهنمایی و مشاوره خانواده برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تشکیل شده است.

وی گفت: ماهنامه تخصصی پیوند اولیا و مربیان برای دانش افزایی و آگاهی انجمن اولیا و مربیان، تولید و چاپ ۹ عنوان کتاب جدید برای اولیا و مربیان با موضوع تقویت بنیان خانواده و تربیت فرزندان، برگزاری دوره آموزش تربیت مدرس ویژه منتخبین از مدرسان آموزش خانواده سراسر کشور با موضوع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان به ابلاغ بخشنامه مراسم چهارشنبه آخر سال برای مراقبت از سلامتی کودکان و نوجوانان هم اشاره و اظهار کرد: ایجاد تفاهم نامه با مرکز امور زنان و خانواده برای آموزش مدرسان آموزش خانواده در ۱۲ استان کشور، تصویب و اجرای طرح های پژوهشی درباره مسائل انجمن اولیا مربیان و طراحی سامانه نرم‌افزاری مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده هم اجرایی کردیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار