افسر سابق سیا:

سعودی‌ها اره مخصوص برای بریدن استخوان‌های «خاشقجی» در هواپیما داشته‌اند/ترامپ برای سرپوش‌گذاشتن بر قتل این خبرنگار به عربستان کمک می‌کند

ترامپ برای سرپوشسعودی‌ها یک اره مخصوص برای بریدن استخوان‌های «خاشقجی» در هواپیما داشته‌اند/ترامپ برای سرپوش گذاشتن بر قتل این خبرنگار به عربستان کمک می‌کند/این پرونده ماننده کندن پوست پیاز است گذاشتن بر قتل خاشقجی به سعودی‌ها کمک می‌کندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛فیلیپ جرالدی افسر سابق سیا طی یک مصاحبه تاکید کرد: دولت ترامپ و خاندان سلطنتی سعودی به دنبال یک توضیح قابل قبول و مشترک برای مرگ جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: ترامپ برای سرپوش گذاشتن بر قتل احتمالی خاشقجی، به مقام های سعودی کمک می‌کند. داستان ساختگی برای توضیح آنچه که اتفاق افتاده در حال شکل گیری و آماده شدن است ولی شکی وجود نخواهد داشت که این داستان شامل این مساله خواهد بود که سعودی ها ادعا می کنند خاشقجی به خاطر برخی مسائل قانونی و حقوقی تحت بازجویی قرار گرفته و بازجویی بیش از حد خشن بوده و موجب مرگ وی شده است. این بی شک نادرست و اشتباه است چرا که سعودی ها یک اره مخصوص برای بریدن استخوان را در هواپیما به همراه خود داشته اند که نشان می دهد آنها از قبل قصد کشتن خاشقجی را داشته اند. ولی آمریکایی ها این توضیح را قبول خواهند کرد تا مانع از لطمه وارد شدن به همکاری های اقتصادی و انرژی و تاثیر منفی بر دلارهای نفتی آمریکایی شوند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره ناپدید شدن خاشقجی و اظهار بی اطلاعی مقام های سعودی از اتفاقی که برای وی افتاده است، گفت: اکنون این مساله روشن است که وی به قتل رسیده ، مثله شده و جسدش به عربستان سعودی بازگردانده شده است، آن هم همراه با 15 ماموری که عامل اصلی قتل وی بوده اند. اعتقاد اصلی این است که وی به خاطر آن کشته شده است که منتقد جدی ولیعهد سعودی بوده و این تنها انگیزه احتمالی برای قتل خاشقجی به شمار می رود.


بیشتر بخوانید:رمزگشایی از ماجرای بن‌سلمان + «۱۸»/ آیا پرونده خاشقچی بسته شد؟


افسر سابق سیا در یکی از تازه ترین مقالات خود تحت عنوان "فرهنگ راهبردی" ، پرونده ناپدید شدن خاشقجی را با کندن پوست پیاز تشبیه کرده است، وی در توضیح این مطلب، اظهار داشت: وقتی که پوست پیاز را می برید به این مساله پی می برید که لایه های زیادی وجود دارد. در خصوص این پرونده نیز پیاز شامل آن چیزی می شود که آن چه را که ترکیه می داند تا چه حدی دقیق است و آنها درباره این حادثه چه می دانند. من بر این باورم که بر اساس شواهدی که تاکنون به دست آمده، ترکیه میکروفون هایی را در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مخفی کرده و آنچه را اتفاق افتاده است، شنود کرده اند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات اخیر ترامپ رئیس جمهور آمریکا در دفاع از عربستان سعودی در برابر انتقادات و اتهامات مطرح شده در خصوص قتل خاشقجی گفت: دونالد ترامپ چیزی را که احتمالا توضیح و استدلال عربستان سعودی است از همین الان قبول کرده است، این توضیح که عملیات انجام شده علیه خاشقجی بدون اطلاع محمد بن سلمان بوده و این عملیات بیش از حد تند و افراطی بوده و منجر به قتل خاشقجی شده است. این توضیح بی شک نادرست و اشتباه است ولی کاخ سفید برای پذیرش آن آماده شده است.

افسر سابق سیا در پاسخ به این سئوال که "جهان چه زمانی سکوت خود را در برابر نقض حقوق بشر در عربستان سعودی خواهد شکست؟" ، تاکید کرد: تا زمانی که عربستان سعودی پول زیادی را برای خریدن سیاستمداران در بسیاری از کشورها هزینه می کند، مقام های ریاض خواهند توانست از مجازات مربوط به نقض حقوق بشر فرار کنند. متاسفانه پول قدرت اصلی است.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

گفتگو با افسر سابق سیا درباره پرونده خاشقجی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.