باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

احداث 25 پروژه بزرگ در مناطق محروم /صنایع معدن و فولاد مسیری هموار به سمت مهاجرت معکوس

ارائه تسهیلات و ایجاد فضای مناسب برای اشتغال پایدار می تواند گره کار روستاییان را که برای شغل به کلانشهر ها مهاجرت می کنند، باز کند.

صنایع معدن و فولاد مسیری هموار به سمت مهاجرت معکوسبه گزارش خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از گذشته های بسیار دور، پدیده مهاجرت در بین جوامع مختلف وجود داشته و همواره از عواملی چون بیکاری ، مسائل اقتصادی و فرهنگی تأثیر پذیرفته است از اینرو بازار كار در كنار بازار كالا ، سرمایه و  پول بعنوان یکی از اركان اصلی اقتصاد، از نقش قابل توجهی برخوردار است و بیش از هر بازار دیگری از تحولات جمعیتی در ابعاد جهانی تأثیر می پذیرد.

توسعه مناطق روستایی می تواند یکی از شاخصه های اصلی توسعه و رونق اقتصاد باشد و با ایجاد اشتغال در روستا ها و مناطق محروم از گسترش حاشیه نشینی کلان شهر ها و مهاجرت از روستا ها جلوگیری می شود. این موضوع قدم مثبتی در اجرای مهاجرت معکوس از شهرها به روستاهاست.

شاید یکی از مهم ترین فاکتورهای از بین رفتن اقتصاد تولیدی کم توجهی به روستاها باشد چرا که در مهاجرت روستاییان به کلانشهرها نه‌ تنها تعداد شاغلان در کشاورزی را با اُفت قابل توجهی همراه کرد ؛ بلکه باعث تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و تبدیل روستاها به شهر شد.

 مهاجرت معکوس باید در اولویت کار ها باشد

عرفان مهری کارشناس اقتصاد و توسعه روستایی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت:توصیه رهبر معظم انقلاب در خصوص مهاجرت معکوس و مهاجرت از شهر به روستا باید هرچه زودتر در اولویت کاری تمام سازمانها قرار بگیرد . ارائه تسهیلات و ایجاد فضای مناسب برای اشتغال پایدار می تواند گره کار روستاییان را که برای شغل به کلانشهر ها مهاجرت می کنند ، باز کند.

مهری افزود : مهاجرت از شهر های کوچک به کلانشهر ها اغلب به علت نبود درآمد کافی است و روستاها با وجود برخورداری از آب، برق و گاز به دلیل نبود شغل ،خالی از سکنه می‌شوند .دولت باید در بخش های مختلف روستاها سرمایه گذاری کند و با استفاده از پتانسیل هایی از جمله هوای پاک و نبود ترافیک فضای اشتغال را فراهم کند.

 


بیشتر بخوانیدعلت واردات کالاهای بی‌کیفیت به داخل کشور چیست؟


نواحی صنعتی و معدنی  اطراف روستاها بازوی مهاجرت معکوس

زهرا سادات صبوری  فعال حوزه صنعت و معدن در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به ظرفیت های معدنی و صنعتی کشور می توان با تمرکز بر این موضوع و ایجاد فضای بدون تنش ، نوسازی و گسترش صنایع معدنی و فولادی در اطراف روستاها و مناطق محروم، فضای کار و اشتغال را بهبود بخشید و مسیری هموار برای مهاجرت معکوس ایجاد کرد.

کارشناس اقتصاد و توسعه روستایی گفت : ساماندهی معادن نیمه کار و رها شده ، بنگاه‌های کوچک ، انتقال فناوری و مدیریت بنگاه ها از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در توسعه روستایی موثر است و دولت با حمایت خود از این موضوعات می تواند از حاشیه نشینی در کلانشهرها و مهاجرت جلوگیری کند. همین موضوع به طور طبیعی باعث جلوگیری از آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نحوه تأثیرپذیری مهاجران از فرهنگ مقصد می شود.

معدن صنعتی گره گشاه در مهجارت معکوس

صمدی رییس کمیته معدن خانه اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت : بخش معدن امروز می تواند با به روز شدن تکنولوژی قدم مثبتی به سمت ایجاد اشتغال بردارد و با ظرفیت های عظیمی که در کشور و مخصوصا در مناطق دور افتاده و محروم  وجود دارد ، یکی از صنایعی گره کشا باشد.

رییس کمیته معدن خانه اقتصاد ایران افزود : علیرغم اینکه ایران دارای یک ثروت عظیم است اما نتوانسته ایم آن را به معنای واقعی معرفی کنیم. در تحریم های اولیه یکی ازکم آسیب پذیر ترین بخش ها که توانست تحریم را را با شیب ملایم تری عبور دهد و حرکت خودش را ادامه دهد و بتواند در اقتصاد نقش آفرین باشد بخش معدن بوده است.

صمدی بیان کرد : دولت باید با برنامه ریزی مدون و با در نظر گرفتن شاخصه های اشتغال  در صنایع معدن ، فضایی را ایجاد کند تا این صنعت که از همان اول نیازمند کارگر و کارفرماست در ریل پر قدرت ایجاد اشتغال بیافتد .

45 درصد پروژه های معدن و فولاد درمناطق محروم و  کم برخور دار است

منصور معظمی رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت : در چشم انداز برنامه دولت تا سال 1400، پنجاه و چهار پروژه در دست داریم که 45 درصد پروژه ها درمناطق محروم و  کم برخور دار است و این سیاست از سوی سازمان طرح ریزی و تاکنون دنبال شده است.

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود : ایجاد اشتغال در روستاها و مناطق محروم در راندمان کار بسیار موثر است و می تواند افراد شاغل بومی و افرادی را که برای شغل از حاشیه های شهر های بزرگ به این مناطق مهاجرت می کند  انگیزه بخشد .

هم اکنون نیز در زمینه پیگیری این پروژه ها در حال بستن قرار داد و مذاکرات آن هستیم و به طور قطع  هر فرصتی که زمینه های اشتغال را به وجود بیاورد و بستری برای ایجاد شغل در مناطق محروم و کم برخوردار باشد ، از مهاجرت روستاییان جلوگیری کرده و آن ها را در روستا های خود تثبیت می کند و همین موضوع حتی باعث رونق بیش از پیش کشاورزی و دامپروری هم خواهد شد.

گزارش از رامین بختیاری

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
زابل منطقه محروم محسوب میشه تو روستاهای شرکت لوله زدند برای زمینهای کشاورزی ولی تمام کارگرها از شهرستان هستند چون مهندسان از شهرستان هستند اینجا شما حکم صادر کنید حق با کارگر زابلی هست؟یا با کارگر شهرستانی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
کاش مسئولین به فکر مردم بیجار کردستان هم بودن سنگ آهن به صورت خام به کشور چین صادر میشه مسئولین کجایید دقیقا کجایید؟ مهاجرت در شهر بیجار بصورت وحشتناکه
-
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
کو وامممممممممم یکی به من بگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
من ک هیچ امیدی ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
من ک هیچ امیدی ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
شرکت ها وکارخانه ها تومناطق محروم وام دوبرابر وخیلی امتیازات دیگه بهشون میدن که از نیروهای مناطق محروم استفاده کنن ولی ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
شرکت ها رو تو مناطق محروم بزنید ولی کارگران و کارمندان رو از شهرها بیارین کار کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
آقای منصور معظمی یک نکته مهم را از قلم انداخته و به آن اشاره نفرموده اند که 45 درصد این 54 پروژه معدنی که می فرمایند در مناطق محروم واقع شده اند اکثراً در مناطقی واقع شده اند که بضاعت منابع آبی شان در حد صفر است، یعنی در استان های یزد و کرمان که کم آب ترین استان های کشور هستند صنایع آب بَر گندله سازی، فولادسازی و غیره ایجاد نموده اند که آینده این مناطق را به خطر خواهد انداخت.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۷:۵۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
ای کاش تو هر زمینه ای یه حاج قاسم سلیمانی داشتیم..
ایران ظرفیتهای خیلی زیادی برای اشتغال داره با این همه منابعی که ما داریم
Germany
ناشناس
۰۷:۴۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
فولاد قاینات ده ساله که از کلنگ زنیش میگذره امید یه دوره از جوان ها بوده که برن سر کار ولی بخاطر تاخیر در افتتاح دیگه سن آنها رد شده و امیدی به استخدام ندارن حالا یه عده دیگه دل بستن شاید اونها استخدام شن.
انشالله
Germany
ناشناس
۰۷:۴۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
فولاد قاینات ده ساله که از کلنگ زنیش میگذره امید یه دوره از جوان ها بوده که برن سر کار ولی بخاطر تاخیر در افتتاح دیگه سن آنها رد شده و امیدی به استخدام ندارن حالا یه عده دیگه دل بستن شاید اونها استخدام شن.
انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
آره واقعا کارنامه درخشانی هست ساخت سدهای بدون کارشناسی و نابود کننده و کارخانه های فولاد در مناطق کم آب و.....
Netherlands
ناشناس
۰۷:۲۹ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
فولادسازي در مناطق خشك و بي آب و علف جز تخريب محيط زيست ، نابودي كشاورزي و تخليه روستاها دستاورد ديگري ندارد
Canada
ناشناس
۰۷:۰۰ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
اگر میخواهیم حاشیه نشین و مشکلات مربوطه نداشته باشیم باید به مرزها و روستاها برسیم .به جوانان زمین برای کشاورزی .پرورش دام .ماهی .پرورش زنبور ووو و تسهیلات بدهیم تا در روستا و در مرز ها بمانند .اگر تصیمیم گیرندگان خودشون را بجای این مردم قرار دهند .و بر حسب تقاضا انها تصیمیم بگیرند .کسی به حاشیه شهرهای بزرگ نمیایند .و مشکلات بیکاری حل خواهد شد .چطور بفکر تصیمیم گیرندگان نمیاید .واقعا که
آخرین اخبار