ضیاییان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بارش‌های پاییزه تأثیری در جبران منابع آبی کشور ندارد/ 25درصد بارش‌های کشور پاییزه است

یک مقام مسئول گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و افزایش دما، بارش‌های نرمال پاییز تأثیری بر جبران کمبود منابع آبی کشور ندارد.

بارش‌های پاییزه تأثیری در جبران منابع آبی کشور ندارد/ 25درصد بارش‌های کشور پاییزه استصادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه 25 درصد بارش‌های کشور مربوط به سهم پاییز است، اظهار کرد: این درحالی است که  ماه مهر درصد قابل توجهی از بارش‌های سالانه کشور را تشکیل نمی‌دهد و تنها 3 درصد بارش‌ها در این ماه رخ می‌دهد.

وی افزود: بنابر آخرین آمار میزان بارش‌های پاییزه تاکنون به 6.2 میلی متر می‌رسد، درحالیکه در بلندمدت این رقم 4 میلی متر بوده است.

ضیاییان با اشاره به اینکه عمده بارش‌های پاییزه مربوط به استان‌های شمالی کشور است، بیان کرد: میزان بارش در استان گیلان به طور متوسط 156 میلی متر بوده  و این استان کمی بیش از نرمال بارش در فصل پاییز دریافت کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه منطقه شمال غرب وضعیت مناسبی از نظر بارش ندارد، گفت: این درحالی است که اغلب استان‌هایی که تا 23 مهرماه بارش دریافت کردند، اکثرا نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

به گفته وی، استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، اردبیل و یزد کمتر از میزان بلندمدت و مابقی استان‌ها بیش از مقاطع بلندمدت بارش دریافت کردند.


بیشتر بخوانید: رشد 2.5 برابری بارش در سال زراعی جاری/ بارش‌های پاییزه جوابگوی کمبود منابع آبی نیست


رئیس مرکز خشکسالی بارش باران در پاییز سال جاری را پیش‌بینی کرد و گفت: امسال در اغلب استان‌های کشور، بارش نرمال باران و در منطقه حاشیه دریای خزر و نیمه شمال غرب و نیمه شمال زاگرس کمی بیش از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بارش‌های مناسب پاییز می‌تواند کمبود منابع آبی را جبران کند، بیان کرد:  با توجه  به افزایش 1 تا 2 درجه ای دما درمناطق شرقی و تا حدودی مرکزی  و همچنین خشکسالی‌های انباشته که از سالیان گذشته یدک می‌کشیم، بارش‌های مناسب پاییز تاثیری بر جبران منابع آبی ندارد.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان با اشاره به اینکه بارش باران در سال گذشته 28 درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: براساس آمار، طی 7 تا 9 سال گذشته بارش های مناسبی دریافت نکردیم و از لحاظ خشکسالی، دما و بارش در ارتباط با سال های قبل بدترین سال را تجربه کردیم که بنابراین بارش های نرمال پاییز تاثیری بر کمبود منابع آبی نخواهد داشت.

انتهای پیام/

عمده بارش های پاییز مربوط به استان های شمالی است

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار