در دیدار وزیر ارشاد و سفیر آلمان مطرح شد؛

خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر حوزه‌های فرهنگی/ سفیر آلمان: نگاه مثبتی به خروج آمریکا از برجام نداریم

صالحی تاکید کرد: خروج آمریکا از برجام از عزم ایران در گسترش روابط فرهنگی نمی‌کاهد.

خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر حوزه‌های فرهنگی/ سفیر آلمان: نگاه مثبتی به خروج آمریکا از برجام نداریمبه گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با کلور برشتولد سفیر آلمان در تهران با بیان اینکه حضور ناشران ایرانی در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت نشانه علاقه به گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور است، گفت: ایران و آلمان از قدیم تاکنون روابط خوبی در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه‌های فرهنگی و هنری داشته و دارند.

سیدعباس صالحی صبح امروز در دیدار با سفیر آلمان در تهران با تاکید بر این مطلب افزود: بعد از حضور دولت دکتر روحانی فرصت‌های زیاد و متنوعی در روابط میان دو کشور از جهات مختلف فرهنگی ایجاد شده وامیدواریم این مسیر رو به تکامل تعمیق یابد.

وی ادامه داد: روابط ایران و آلمان قدیمی و تاریخی است و هر چه از آن گذشته بر اجزا و دامنه‌های آن افزوده شده است و دو ملت و دو دولت به طور جدی بر توسعه روابط فرهنگی مصمم هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایران به عنوان کشور صاحب تمدن کهن در خاورمیانه و کشور آلمان نیز از نظر جایگاه فرهنگی و تمدنی در اروپا، می‌توانند با یکدیگر ارتباطات را گسترده‌تر کنند. در ارتباطات فرهنگی دو کشور فرصت‌های فراوانی پیش آمده، ولی کافی نیست.

صالحی افزود: هم دولت دکتر روحانی و هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصمم است دریچه‌های ارتباطی فرهنگی ایران و آلمان بیش از پیش گسترده‌تر شود؛ زیرا دو ملت از زاویه‌های فرهنگی زمینه‌های همکاری‌های مشترک بسیاری دارند.

وی با اشاره به خروج کشور آمریکا از توافق برجام گفت: خروج این کشور از برجام شرایط جدیدی را ایجاد کرده و بر بسیاری از حوزه‌ها از جمله فرهنگ و هنر نیز تاثیر داشته است. ولی این امر از عزم ایران در گسترش روابط فرهنگی نمی‌کاهد. ایران در شرایط تعریف شده و روشنی بعد از برجام در همه زمینه‌ها در حرکت بود و حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی با همین مسیر روشن تعریف شده بود.

صالحی افزود: خروج آمریکا از برجام منجر به کاهش اعتماد‌ها شد؛ البته دولت‌های اروپایی به ویژه آلمان همراهی‌های خوبی در حفظ برجام داشته اند، ولی تلاش‌های زیادی لازم است تا این اعتماد بازسازی شود و امیدواریم با تلاش دولت‌های اروپایی در روز‌ها و ماه‌های آینده به بازسازی بخشی از این اعتماد دست یابیم.

صالحی در عین حال تصریح کرد: گفتگو‌ها در سطح نخبگان و دانشگاهیان و مبادلات فرهنگی دو کشور به بازسازی این اعتماد کمک می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ضرورت امضای توافقنامه فرهنگی میان دو کشور ادامه داد: امضای سریعتر این توافقنامه به ایجاد مسیری روشن برای ادامه فعالیت‌های مشترک فرهنگی و هنری منجر می‌شود.

عضو کابینه تدبیر و امید افزود: جامعه ایرانی نسبت به فرهنگ، اندیشه و هنر آلمان علاقه‌مند بوده و هست و بخش قابل توجهی از حوزه‌های فلسفی و معرفتی این کشور در ایران دنبال می‌شود و آلمان در دوره‌های مختلف شریک خوبی برای ایران بوده است.

صالحی ادامه داد: همچنین فضای مشترک نخبگانی و عمومی بین ایران و آلمان مسئولیت دولتمردان دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله حوزه‌های فرهنگی و هنری را مضاعف می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری کشورمان در گسترش روابط فرهنگی با دیگر کشور‌ها از جمله کشور آلمان، افزود: جایزه جهانی کتاب سال یکی از این حوزه‌ها است که هرساله با بررسی‌های لازم به نویسندگان کشور‌های مختلف که در حوزه ایران شناسی و اسلام فعالیت داشته اند جوایزی را اهدا می‌کند. آلمان نیز می‌تواند در حوزه ایران شناسی آثار خود را به دبیرخانه این جایزه ارسال کند؛ چرا که این جایزه یکی از زمینه هایی است که می‌تواند منجر به گفتگو میان نخبگان دو کشور شود.

وی با اشاره به آثار موزه هنر‌های معاصر و عدم حضور این آثار در نمایشگاه کشور آلمان ادامه داد: حضور آثار این موزه در نمایشگاه آلمان از اهمیت زیادی برخوردار است، اما نگرانی‌هایی در این زمینه به وجود آمده است و معاون امور هنری با آلمان گفتگو‌هایی را خواهند داشت تا ضمن رفع برخی نگرانی‌های جامعه ایرانی، زمینه‌های این حضور فراهم شود.

در این دیدار کلور برشتولد سفیر آلمان در تهران نیز ضمن اشاره به روابط دیرینه ایران و آلمان در زمینه‌های مختلف از جمله زمینه‌های فرهنگی و هنری گفت: نقاط مشترک فرهنگی و هنری بسیاری در میان دو کشور وجود دارد و مردم ایران و آلمان در امور فرهنگی و هنری همواره ارتباط و همکار‌ی های خوبی با یکدیگر داشته اند.

وی افزود: آلمان توجه زیادی به تعمیق و تقویت روابط فرهنگی با ایران دارد و علاقه مندیم توافق نامه فرهنگی میان دو کشور هر چه سریع‌تر به امضای طرفین برسد.

سفیر آلمان در تهران ادامه داد: نگاه مثبتی نسبت به خروج آمریکا از برجام نداریم و نباید این اتفاق می‌افتاد؛ زیرا این توافق نامه مصوبه شورای امنیت بوده است و این خروج از نگاه ما ضربه‌ای به توسعه روابط در چارچوب برجام بود.

وی افزود: ایرانیان علاقه زیادی به فرهنگ و هنر آلمان دارند و کمتر کشوری را دیده ام که مانند ایرانیان گوته، هگل و کانت را بشناسند.

وی با اشاره به عدم حضور آثار موزه هنر‌های معاصر تهران در کشور آلمان گفت: امیدوارم شرایط این حضور به زودی فراهم شود. حتی ما برای رفع برخی نگرانی‌ها پیشنهاد کردیم به طور همزمان آثار فرهنگی و هنری آلمان نیز در تهران به نمایش گذاشته شود.

انتهای پیام/

دیدار وزیر ارشاد با سفیر آلمان در تهران

 

برچسب ها: ادبیات ، وزارت ارشاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار