خطرات وحشتناک غذا دادن به نوزاد با قاشق دهنی/ چرا نباید غذای داغ نوزاد را فوت کنیم؟

فوت کردن غذای کودک و غذا دادن به نوزاد با قاشق دهنی، باعث انتقال میکروب‌های سطح دهان والد به دهان او شده و خطراتی وحشتناک به دنبال خواهد داشت.

تاثیر سلامت دهان والدین بر دندان‌ کودک/ هرگز با قاشق دهنی خود به نوزاد غذا ندهیدمحمد پارسیون جراح و دندان پزشک در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  درباره تاثیر سلامت دهان مادر بر دندان‌ کودک، گفت: "فلور میکروبی" تجمعی از میکروب‌هاست که به طور معمول در محیط بدن وجود دارد اما بیماری زا نبوده و از ضرورت‌های سازوکار بدن است. این فلور‌های میکروبی در تمام سطح بدن از جمله دهان وجود دارد اما زمانی که میزان نوعی از این میكروب ها در محیط خود بالاتر از حد لازم باشد، بسته به نوع آن میکروب، اختلالاتی مانند ایجاد ضایعه، مشکلات لثه یا انواع پوسیدگی ها در دهان بروز می‌كند.

وی بیان کرد: این فلور میکربی داخل دهان مادر نیز وجود دارد؛ دهان نوزاد تا زمانی که داخل شکم مادر قرار دارد کاملا استریل است اما در بدو تولد، فلور دهانی او شروع به شکل گیری می‌کند و کودک معمولا این میکروب‌ها را از طریق محیط اطراف، پوست بدن مادر، مواد غذایی مصرفی و غیره دریافت می‌کند.

پارسیون ادامه داد: یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر فلور میكروبی، مواد جذب شده از طریق مادر به کودک است به همین دلیل متخصصین دندانپزشک توصیه می‌کنند مادر با قاشقی که به دهان خود زده به کودک غذا ندهد، چراکه ممکن است میکروب‌های مخرب دهان مادر به کودک منتقل شده و بر دندان‌های او اثر تخریبی داشته باشد.

این جراح و دندانپزشک ادامه داد: حتی برخی پیشنهاد می‌کنند از فوت کردن غذای کودک‌ نیز خودداری کنند تا از انتقال میکروب‌ها جلوگیری شود؛ این موارد به‌خصوص زمانی که مادر محیط دهانی آلوده دارد، اهمیتی بیشتر دارد.

سلامت دهان مادر؛ دندان‌هایی سالم برای فرزند

وی تصریح کرد: البته در مواردی که محیط دهان مادر خیلی تمیز باشد و هیچ مشکلی در آن دیده نشود یا به اصطلاح فلور میکروبی مناسبی داشته باشد برای انتقال به کودک مناسب است و می‌تواند محیط دهانی مناسبی برای کودک ایجاد کند، اما در غیر این صورت به جز پوسیدگی و بیماری لثه چیزی به همراه نخواهد داشت.

پارسیون تاکید کرد: بهتر است پدر و مادر تا قبل از یک سالگی کودک حداقل یک بار به مطب پزشک مراجعه كنند تا علاوه بر معاینه بافت نرم محیط دهان، آموزش‌های لازم را والدین دریافت کنند و بدانند کودک باید چطور شیر بخورد یا چگونه، چند بار در روز و با چه وسیله‌ای محیط دهان کودک را تمیز کنند، در حالی که معمولا به اشتباه تصور می‌کنند که تا قبل از در آمدن دندان‌ها محیط دهان نوزاد نیازی به مراقبت ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.