در گفت‎وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو منطقی نیست/ ۳۰۰ شرکت قطعه‌ساز غیرفعال شدند/تعمیرکاران خودرو قربانی سیاست‌های غیراخلاقی بازار شده‌اند

افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو منطقی نیست گفت و گوی ویژه خبری امشب (دوشنبه سی مهرماه) با موضوع لوازم یدکی خودرو، از افزایش قیمت تا کاهش کیفیت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حسن ساده، عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو در خصوص افزایش قیمت لوازم یدکی گفت: افزایش قیمت، نه تنها در صنف ما که در همه صنوف و وجود داشته است. ممکن است کالایی ۲ تا ۳ برابر افزایش قیمت داشته باشد که متاسفانه این افزایش قیمت منطقی نیست.

ساده با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد لوازم یدکی خودرو افزایش قیمت داشته است، گفت: نوسانات نرخ ارز، افزایش هزینه‌ها نظیر افزایش هزینه‌های گمرکی و افزایش قیمت اجناس تولیدکنندگان داخلی از عوامل افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو است.

ساده با بیان اینکه تولیدات داخلی هم بیش از ۱۲ درصد افزایش قیمت داشته است، گفت: به جز تولیدات داخلی قسمت عمده نیاز‌های کشور از تولیدات خارجی تامین می‌شود که قیمت آن به صورت مستقیم با قیمت ارز در ارتباط است. از سوی دیگر قیمت تولیدات داخلی هم افزایش قیمت داشته است که البته به صورت دقیق نمی‌توان گفت چه میزان افزایش قیمت داشته اند، اما قطعا تولیدات داخلی از تولیدات خارجی کمتر رشد قیمت داشته است.

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان کشور با بیان اینکه این روز‌ها سخت‌ترین روز‌های قطعه سازان خودرو است، اظهار کرد: برای تولید کالای داخلی با همه مقامات به جز رئیس‌جمهور مستقیماً صحبت کردیم و هشدار‌های لازم را از مدت‌ها قبل به آن‌ها دادیم؛ اما متاسفانه مشکلاتمان حل نشد و روز به روز بیشتر در این باتلاق فرو رفتیم.

بیگلو با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه خارجی سه برابر افزایش یافته است، افزود: نمی‌دانم کجا این تصمیم افزایش قیمت ارز گرفته شد. برای اجناسی که با دور زدن تحریم‌ها خریدیم و در گمرک نگه داشتیم تا در وقت مناسب ترخیص کنیم؛ ناگهان تصمیمی غیرمعقول و عجیب گرفته شد و قیمت ارز برای ما از ۴۲۰۰ تومان به ۸ هزار تومان رسید. باری که در اردیبهشت‌ ماه سفارش دادیم مرداد به دست ما رسید. ما طبق قیمت ارز اردیبهشت ماه سفارش داده بودیم، در مردادماه نمی‌توانستیم ارز لازم را تامین کنیم.

دبیر انجمن قطعه سازان کشور با اشاره به اینکه قطعه سازان، قطعه‌ای از خارج وارد نمی‌کنند، گفت: باید بدانیم که مواد اولیه خارجی افزایش قیمت حداقل ۲ تا ۳ برابری داشته است. از فروردین ماه کالا خریدیم، اما ناگهان در مردادماه به ما اعلام کردند هر کالایی که قبلا خریده ایم باید مابه التفاوت ارزی آن را بپردازیم، چرا که آن‌ها را در گمرک نگه داشته بودیم و چاره‌ای جز پرداخت این قیمت‌ها نداشتیم.

بیگلو با اشاره به اینکه قطعه سازان با شرکت‌های خودروساز قرارداد حقوقی دارند، گفت: طبق این قرارداد‌ها ما نمی‌توانیم به صورت مستقیم قطعات تولیدی خود را در بازار بفروشیم و پخش قطعات تولید داخلی تنها با دو شرکت خودروساز است. ۱۵۳۰ قطعه‌ساز ثبت شده داریم که حدود ۲۰۰ قطعه ساز از گذشته غیر فعال بودند و حدود ۳۰۰ شرکت هم در این مدت اخیر غیرفعال شدند. هزار قطعه ساز فعال باید قطعات تولیدی خود را به این شرکت‌های خودروساز بفروشند.

وی با تاکید بر اینکه قیمت مواد اولیه قطعه سازان هم تابع قیمت ارز است، اظهار کرد: طبق گزارش‌هایی که به همه نهاد‌های نظارتی ارائه دادیم کل افزایش قیمت ما حدود دو و نیم برابر بوده است.

در ادامه این برنامه علیرضا نیک آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با بیان اینکه، متاسفانه تعمیرکاران خودرو قربانی سیاست‌های غیر اخلاقی بازار شده اند، گفت: کیفیت پایین اجناس، کار همکاران ما را زیر سوال برده است. به اعتقاد ما لوازم یدکی خودرو بین ۴۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است و متاسفانه شاهد هستیم که قیمت قطعات پرمصرف مانند دیسک صفحه و فیلتر‌ها رشدی حدود ۴ برابری داشته است.

نیک آیین علت افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو را دست به دست شدن این قطعات در بازار دانست و گفت: افرادی که در بازار لوازم یدکی خودرو فعالیت می‌کنند بر روی افزایش قیمت این قطعات نقش زیادی دارند.

ساده عضو هیئت مدیره فروشندگان لوازم یدکی در خصوص دلال بازی در بازار لوازم یدکی گفت: متأسفانه تعدد مراکز تصمیم گیر و بی‌توجهی به عواقب تصمیمی که می‌گیرند موجب دلال بازی در بازار شده است. وقتی نظارت‌ها نامناسب بوده و کافی نیست، طبیعی است که با چنین شرایطی مواجه باشیم. در ماده ۳۰ قانون نظام صنفی هیچ اشاره‌ای به نظارت اتحادیه‌ها نشده است و اتحادیه‌ها اجازه نظارت و نرخ‌گذاری را ندارند. ما قدرت نظارت بر قیمت‌ها را داریم، اما اجازه نظارت نداریم.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه مردم بهترین گواه این حرف هستند که قیمت لوازم یدکی خودرو چند برابر بالاتر رفته است، گفت: بزرگترین پرونده لوازم یدکی در سمنان به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه هدف از برخورد با محتکرین حمایت از کسانی است که در چارچوب قانون کار می‌کنند، ادامه داد: اتحادیه نقش نظارتی دارد، بزرگترین پرونده لوازم یدکی به ارزش ۵۰ میلیارد تومان تشکیل شده که بیشتر آن مربوط به ماشین‌های وارداتی است که در استان سمنان کشف شد، مبتکر ادعای قانونی بودن بار خود را داشت، این ادعا طی بررسی‌ها و استعلام‌های صورت گرفته مورد تکذیب قرار گرفت لذا مدارک ارائه شده هیچ ربطی به کالا‌های موجود احتکار شده نداشت، متاسفانه همه ۵۰ میلیارد تومانی که احتکار شده بود کاملا غیرقانونی وارد کشور و احتکار شده بود، ما از طرف خودروسازان هم لوازم یدکی احتکار شده داشتیم.

بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به اینکه کل فروش سایپا و ایساکو در سال گذشته کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان بود، خاطرنشان کرد: ۸۰۰ هزار نفر شاغل مستقیم در صنعت قطعه سازی داریم، چطور قطعه وارد می‌کردیم که ۸۰۰ هزار نفر شاغل مستقیم داریم؟

وی با اشاره به اینکه حجم بازار لوازم یدکی کشور چیزی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: بسیاری از قطعات از چین وارد کشور می‌شوند، ولی برند شرکت معتبر ایرانی بر روی آن حک می‌شود، مواردی از تخلفات را گزارش داده ایم، اما به نتیجه نرسیده ایم.

حسن ساده عضو هیأت مدیره فروشندگان لوازم یدکی با اشاره به اینکه بازرسی و نظارت مربوط به اتاق اصناف است و این موضوع ارتباطی با اصناف ندارد، گفت: اتاق اصناف شهرستان‌ها و یا تهران مسئولیت بازرسی را بر عهده دارد لذا نصب اتیکت، قیمت گذاری، کنترل قیمت‌ها و صدور فاکتور جزو وظایف بازرسی اتاق اصناف است، برای ما ملاک قانون نظام صنفی است، همیشه گلایه ما از قانون این بوده که اتحادیه با ۱۰ هزار عضو چرا اجازه نظارت ندارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها تصمیمات نهاد‌های گوناگون بر اساس تشخیص خودشان است، اظهار کرد: هیچ کسی سوءنیت ندارد، ولی زمانی که فضای امنیتی در بازار حاکم می‌شود یک تاجر، تولید کننده و یا فرد خوشنام بدون اطلاع دادن به صنف خود به موضوع ورود پیدا می‌کند.

ساده با اشاره به اینکه متاسفانه تصمیمات صورت گرفته از سوی برخی از مسئولین برخی اوقات بدون هماهنگی بوده است که عواقب و مشکلاتی نیز به همراه دارد، تصریح کرد: ۱۱ و نیم میلیارد دلار در سال گذشته مصرف قطعات یدکی در کشور برای ۲۲ میلیون خودرو داشتیم که نزدیک به ۵۰ درصد این رقم تولید داخل و ورود کالا از مبادی رسمی بوده است و ۵۰ درصد دیگر نیز از مبادی غیررسمی بوده است، چرا اجازه ورود اجناس بی کیفیت داده می‌شود؟

نیک آیین در ادامه برنامه با اشاره به اینکه متاسفانه به دلیل وارد نشدن مواد اولیه برخی از کارخانه‌های قطعه ساز، قطعاتی که از خط تولید کنار رفته بودند وارد بازار شده است، عنوان کرد: در صورتی که عرضه و تقاضا با هم برابری کند شاهد بازار خوب خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه تعمیرکاران ما توان تشخیص جنس اصلی و جعلی را ندارند، گفت: تعمیرکاران متاسفانه قربانی سیاست‌های غیراخلاقی شده اند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
دیسک صفحه 90 تومنی پراید قبل از افزایش قیمت دلار برای تولید کننده چقدر تمام می شد. و حالا با افزایش قیمت دلار قیمت تمام شده اش چقدر است. یه تکه آهن با چند تا سوراخ کاری و چند تا فنر زوار در رفته 480000 تومان واقعا مسخره است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
تولیدات ملی کم کیفیت ماله مردم هست جنس تولید ایرانی اگه کیفیتش یه خورده هم بالا باشه باید صادر بشه؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۷:۵۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
مسئولین به فکر مردم باشند تا دیر نشده .
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۲:۳۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
باسلام چرا در مورد قیمت لاستیک سواری که مثلا فروردین 97 بوده 380 هزار تومن الان با وجود تولید داخلی زیاد که خودتان از رسانه پخش کردین والان همان لاستیک در سایت یزد خودرو به مبلغ 610 هزار تومن قیمت گذاشته. وبفروش میرسد گزارشی تهیه و پیگیری نمی کنید؟چه چیز این لاستیک با ارز گران وارد شده که 100%افزایش داشته .مافیای سیگار هم ازنظرتان دور شده سیگار ایرانی 1600 تومنی بمبلغ 6000تومن فروخته میشه سیگار اسی مشکی شرکتی که عید بوده 3200 تومن والان با تاریخ تولید 97/7وقیمت 3500 تومن بمبلغ 11000تومن داره تو جامعه فروخته میشه لطفا پیگیری کنید
آخرین اخبار