اردوغان: قتل خاشقجی از پیش برنامه‌ریزی شده بود/ عربستان باید به سوال‌های مربوط به این جنایت پاسخ دهد

رئیس‌جمهور ترکیه در سخنانی در پارلمان این کشور به تشریح جزئیاتی درباره پرونده قتل جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول پرداخت.

اردوغان:به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنانی در پارلمان این کشور -که به سخنرانی اعلام حقیقت درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی معروف شده بود- ضمن تسلیت به خانواده خاشقجی و اصحاب رسانه، به بیان جزئیاتی درباره جنایت صورت‌گرفته در کنسولگری عربستان در استانبول پرداخت.

رئیس‌جمهور ترکیه در تشریح جزئیات پرونده خاشقجی گفت: در یکم اکتبر (۹ مهر) یعنی یک روز قبل از ناپدید شدن خاشقجی، یک تیم ۳ نفره و سپس یک تیم ۱۵ نفره دیگر از عربستان وارد استانبول شدند. اردوغان اضافه کرد: قبل از ورود خاشقجی به کنسولگری نیز به کارمندان ترکیه‌ای این ساختمان دستور داده شده بود که آن مکان را ترک کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه "اولین کاری که در کنسولگری عربستان پیش از ورود خاشقجی به آن انجام شد این بود که حافظه دوربین‌های مدار بسته‌‌ی داخل ساختمان را خارج کردند" اضافه کرد: تعدادی از اتباع سعودی واردشده به استانبول در همان روز از ترکیه خارج شدند و شواهد محکمی وجود دارند که نشان می‌دهد قتل جمال خاشقجی از پيش برنامه‌ريزی شده بود. 

اردوغان ادامه داد: در روز دوم اکتبر، بعد از آنکه نامزد خاشقجی گزارش داد که او از ساختمان کنسولگری خارج نشده، یگان‌های ویژه پلیس ترکیه به محل اعزام شده و تحقیقات خود را شروع کردند. ما دوربین‌های امنیتی را چک کردیم و متوجه شدیم او هرگز از ساختمان کنسولگری خارج نشده است. مقامات ریاض دو روز بعد یعنی در 4 اکتبر قتل خاشقجی را رد کردند و سرکنسول عربستان با دعوت از خبرنگاران رویترز و نشان‌دادن کمدهای این مکان به آنان اقدامی گستاخانه انجام داد. 

وی اضافه کرد: ترکیه هیچ وقت پا روی حقیقت نخواهد گذاشت. ما معتقدیم هرچه زودتر باید یک تیم مشترک از ترکیه و عربستان برای مشخص شدن قضیه تشکیل شود. یک تیم ۱۵ نفره شامل نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و پزشکی قانونی قبل از ناپدید شدن خاشقجی وارد کشور ما شدند و شروع به انجام عملیات کردند. باید مشخص شود آنها از چه کسی دستور می‌گرفتند و چرا یکی از آنها می‌خواست چهره خاشقجی را [در حال خروج از ساختمان کنسولگری] تقلید کند.



رئیس‌جمهور ترکیه سپس با اشاره به اینکه پادشاه عربستان اعلام کرده که دادستانی ترکیه صلاحیت انجام تحقیقات در این باره را ندارد، گفت: از نظر ما آن ۱۸ نفر که وارد ترکیه شدند یعنی آن تیم ۳ نفره و ۱۵ نفره مسئول اصلی قتل جمال خاشقجی هستند و به دلیل اینکه این حادثه در استانبول و در خاک کشور ما افتاده، مسئولیت افشای آن بر عهده ما است.

اردوغان در واکنش به اظهارات مقامات عربستانی تصریح کرد: بله این قتل در ساختمان کنسولگری رخ داده که بخشی از خاک عربستان است اما باید توجه داشت این ساختمان در داخل مرزهای ترکیه واقع شده و علاوه بر این، بر اساس کنوانسیون وین، ما می‌توانیم در مورد این حادثه تحقیق کنیم و حتما این کار را انجام خواهیم داد.

وی تاکید کرد: شواهد تاکنون ثابت می‌کند جمال خاشقجی به صورت وحشیانه به قتل رسیده است. اعضای تیم عربستانی نیز همه بازداشت شده‌اند، این یعنی به نوعی ریاض این قتل را پذیرفته و ما از عربستان انتظار داریم افراد بازداشتی را محاکمه و نتایج آن را به همه جهانیان اعلام کنند تا مشخص شود چرا این انسان بی‌گناه را به قتل رساندند، از چه کسی دستور گرفته‌اند و چرا هنوز جسد این مرد پیدا نشده است؟

اردوغان ادامه داد: عربستان قتل را پذیرفته پس باید همه سوال‌های مربوط به این جنایت را پاسخ دهد. این جنایت یک جنایت سیاسی است و ریاض باید بپذیرد همه کشورها به دنبال پاسخ سوال‌های این جنایت هستند.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود خواستار استرداد اتباع سعودی بازداشت‌شده به ترکیه شد و گفت: من از این تربیون به خادم حرمین شریفین (پادشاه عربستان) اعلام می‌کنم که این اتفاق در استانبول رخ داده و این ۱۸ نفر جنایت را انجام دادند. بنابراین، من اعتقاد دارم باید این ۱۸ نفر را به ترکیه تحویل بدهند و تحت بازداشت ما قرار بگیرند. تصمیم با آنها (عربستان) است اما من این درخواست را از آنها دارم.

وی سپس خطاب به اعضای پارلمان و در انتقاد از عربستان پرسید: چرا به ما اجازه ندادند همان روز وقوع جنایت کنسولگری را بازرسی کنیم و چرا بعدا اجازه دادند؟ چرا اظهارات ضد و نقیضی از طرف سعودی درباره کشته شدن خاشقجی مطرح شد در صورتی که این جنایت روشن است.

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد اگر کشورهای دیگری نیز در جنایت قتل خاشقجی شرکت داشته‌اند باید محاکمه شوند. وجدان بشریت زمانی آسوده خاطر خواهد شد که دستوردهنده و مجری قتل خاشقجی محاکمه شوند.

گفتنی است جمال خاشقجی از تاریخ دوم اکتبر سال جاری میلادی پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. مقامات ترکیه‌ای همان ابتدا اعلام کردند تعدادی فایل صوتی و ویدئویی در اختیار دارند که نشان می‌دهد یک تیم امنیتی سعودی خاشقجی را داخل کنسولگری به قتل رسانده است.

عربستان سعودی که در طول این مدت از ناپدید شدن جمال خاشقجی اعلام بی‌اطلاعی کرده بود، بامداد شنبه به ناچار پس از ۱۸ روز اعتراف کرد که خاشقجی داخل کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده اما قتل او را به گردن عناصر خودسر انداخت.

انتهای پیام/

اظهارات اردوغان درباره قتل جمال خاشقجی

برچسب ها: ترکیه ، قتل ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۳۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۷
این وسط خوبه یادی از آیت الله شهید شیخ محمد باقر نمر هم بشود تا زمانی که تمام رسانه های دنیا روی ال سعود تمرکز کرده اند باید این جنایت هم مورد توجه قرار گیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۰۲ آبان ۱۳۹۷
خداوند ظالمین را باظالمین مشغول کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۰۲ آبان ۱۳۹۷
اردوغان شیرمرد عدالت‌خواه محکم و استوار
جلو دیکتاتورجوان سعودی ایستاده
United States of America
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
آقای اردوگان بسیار هوشمندانه عمل میکند.
هر چه ایشان این موضوع را زنده نگهدارد وزن چمدان ها اسکناس های سغودی باید سنگین تر و ثقیل تر بشود .
خالا گاو شیر ده سغودی باید اضافه کار ی بکند که بتواند رضایت غرب و بافی شاکی ها مرخوم را بدهد
سوخته باد ریشه درخت خبیث ال سغود
Germany
ابوالفضل
۱۸:۳۰ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
ان شاءالله این رسوایی باعث بشه جنایت شان در یمن متوقف بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
السقوط= آل سعود
Iran (Islamic Republic of)
محدثه
۱۷:۵۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
انشالله نابود بشن
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۵:۰۶ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
رجب طیب اردوغان کلیه مدارک را یا بخشی حساس را رسانه ای کن تا ال منفور سعود هویتش پیش جهانیان هویدا و ال سقوط گردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
آل سعود کودک کش بااین جنایت خوی حیوانی اش بیشترو بیشتر نمایان شد.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
هنوز جسدی پیدا نشده
Iran (Islamic Republic of)
سیدعباس موسوی
۱۴:۵۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
اردغان از 3 روز پیش اعلام کرد که میخواهم کاملا جریان قتل را اعلام کنم تشریح کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
عربستان=جنایتکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
رجب عجب انتقام خوبی بابت کودتای ترکیه از عربستان گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۱۴:۵۰ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
متهم اصلی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان است مگر می شود در کنسولگری کشوری مثل عربستان که دیکتاتوری مطلق در آن حاکم است نزدیکان حاکم جنایتی به این بزرگی آن هم در کنسولگری آن کشور سر خود انجام دهند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
امیدوارم پول مانعی نباشد برای کشف حقیقت از کسی که پشت کودتای ترکیه بود و اکنون اردو غان ناجی بن سلمان ظاهر نشودچون معمولا باقی حکومتها اینگونه افراد را میخان تو کشور دیگه بذای سو استفاده اینده شون حفظ کنند بلکه اینگونه نباشد که بسیار زشت خاهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
بله کار عربستان الان خیلی سخته اگر این افراد در ترکیه محاکمه شوند بهتره میشه برای فرمانده اصلی حکم تبریه درست کرد چون الان همه میگن به حکام عربستان اعتماد نیست پس با برنامه ریزی اینها تحویل ترکیه و قایله تمام
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۳۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
به آقای اردوغان گفته شود .مردم بیگناه یمن وسوریه که روزانه به دست نیروهای امریکا ومتحدان آنها قتل عام میشوند وشما یکی از اعزای آنها هستی اصلا وابدا آدم نیستند؟ اقای اردوغان معلومه که دنبال دلارهای عربستان می گرده ومیگه چرا فقط ترامپ بخوره مگه ازگلو ما پایین نمیره .حالا موقع انتقام گرفتن اردوغان از عربستانه 1 به خاطر قطر2به خاطراخوان المسلمین مصر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
باتوجه به شکل فجیع انجام این جنایت گر ترامپ مانع از پاسخ محکم دنیا در برابر این جنایت شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
الان فوت کرده یعنی ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
اقای اردغان همه حاکمان از منتقد خوششان نمی اید واز بین میبرند منتهی عربستان راهش را وارد نبود برای همین زباان شما بلند است شما با منتقدتان چگونه رفتار میکنید ایا حاکمی را دارید که منتقدانشان را نوازش کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
دوست بزرگوار همة حاکمان منتقد را از بین نمی برند ، از بین بردن منتقد فقط کار حکومت های دیکتاتوری مثل آل سعود است منتقد خیر خواه بر خلاف معاند ، دقیقاً به نفع نظام و ملت خود قدم بر می دارد و با گوشزد کردن مشکلات و نواقصات هم موجب پیشرفت کشور و هم تقویت نظام و هم برآورده شدن حقوق مردم قدم می شود در حالی که معاند بر عکس این عمل می کند معاند دنبال فرصت و نقطة ضعفی است تا بتواند از آن طریق به کشور ضربه بزند مثل کاری که شبکه های ضدانقلاب و کسانی که به دشمنان ملت ایران مشاوره می دهند تا آنها بتوانند با سوء استفاده از نقاط ضعف به کشور ما ضربه بزنند ما نباید جای منتقد و معاند را اشتباه بگیریم . یکی از انتقادات بجای این آقا به آل سعود در رابطه با جنایات عربستان در یمن بود که معتقد بود این اقدام محمد بن سلمان به ضرر عربستان است باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
حالا که چی؟
ناراحت عربستانی که محکومه. مسلمان وهابی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
داداش، عجب حوصله ای داری.
آخرین اخبار