مقداری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

رباتی برای کمک به کودکان سرطانی/ آرش فینالیست کنفرانس بین المللی ربات‌های اجتماعی شد

مدیر قطب علمی رباتیک و اتوماسیون دانشگاه صنعتی شریف گفت: ربات آرش باعث کاهش دیسترس کودکان مبتلا به سرطان می‌شود.

رباتی برای کاهش دیسترس کودکان مبتلا به سرطان/ جایزه ششمین کنفرانس بین المللی ربات‌های اجتماعی به آرش رسید

علی مقداری مدیر قطب علمی طراحی رباتیک و اتوماسیون و استاد دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره ربات اجتماعی آرش گفت: در سال 93 برای اولین بار در دنیا تحقیقی را به کمک ربات تجاری NAO برای کاهش دیسترس کودکان مبتلا به سرطان در حین شیمی درمانی در بیمارستان انجام دادیم؛ نتیجه تحقیقات در ششمین کنفرانس بین المللی ربات های اجتماعی در استرالیا جایزه بهترین مقاله را کسب کرد و همچنین به عنوان یک مقاله در ژورنال بسیار معتبر رباتیک اجتماعی پذیرفته و چاپ شد.

وی افزود: وقتی با استقبال از مقاله مواجه شدیم تصمیم به ساخت رباتی ویژه محیط بیمارستان گرفتیم؛ رباتی که بتواند به راحتی در محیط بیمارستان حرکت کند، ایمن باشد و آموزش های لازم را به کودکان مبتلا به سرطان درباره بیماری و فرآیند درمان بدهد و بدین طریق نگرانی‌های کودک و خانواده تا حدودی کاهش یابد.

مقداری بیان کرد: ایده ساخت ربات آرش به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ارائه  و تصویب شد؛ این پروژه به کمک 15 دانشجو و پژوهشگر از رشته‌های مکانیک، رباتیک، کامپیوتر، زبان شناسی کاربردی، روان شناسی، طراحی صنعتی و گرافیک و با مشارکت همکارانی از دانشگاه‌های آزاد اسلامی تهران غرب و تهران شمال صورت گرفت.

نقش ربات‌ها در انتقال تکنیک‌های روانشناسی به کودکان مبتلا به سرطان

وی افزود: در حال حاضر روانشناسان در کاهش دیسترس کودکان سرطانی نقس بسزایی دارند و این کار را به صورت سنتی انجام می‌دهند، ربات یک ابزار جذاب است و روانشناسان به کمک این ربات می‌توانند تکنیک‌های روانشناسی اثبات شده در کاهش دیسترس کودکان مبتلا به سرطان را به کودکان منتقل کنند.

مدیر قطب علمی طراحی رباتیک و اتوماسیون گفت: یکی از وظایف پزشکان توضیح درباره علل ایجاد بیماری، روند درمان و عوارض احتمالی داروها به بیمار است و این کار در تمام کشورهای اروپایی و آمریکا اجرا می‌شود اما اغلب پزشکان ایرانی به هر دلیل برای این فرآیند مهم فرصت لازم را اختصاص نمی‌دهند؛ بدین ترتیب امثال ربات اجتماعی آرش می‌توانند یکی از چالش‌های حوزه سلامت را که رابطه آموزشی-راهنمایی مابین پزشک و بیمار است تا حدودی مرتفع و به فرآیند درمان کودکان بیمار کمک شایانی کنند.

قابلیت‌های ربات آرش در برقراری ارتباط با کودک مبتلا به سرطان

وی بیان کرد: با استفاده از ربات آرش می توان از طریق بازی، سرگرمی و آموزش های رباتیکی تمام اطلاعات بیماری و روند درمان را به کودک منتقل کرد که باعث همکاری بیشتر او در رعایت رژیم غذایی صحیح، مصرف به موقع داروها و در نتیجه بهبود روند درمان می شود.

مقداری گفت: ربات آرش قابلیت های مختلف شنیداری و دیداری دارد؛ امکان تشخیص چهره کودک را دارد و به آن واکنش نشان می دهد، در پاسخ به نوازش ربات توسط کودک به او لبخند می‌زند، اگر کودک او را صدا کند به سمتش بر می‌گردد و همچنین به سوالات او جواب می‌دهد.

دستاوردهای علمی و بین المللی پروژه ربات آرش

مدیر قطب علمی طراحی رباتیک و اتوماسیون بیان کرد: حاصل این پروژه 6 پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ 2 مقاله ISI در خارج از کشور و 3 مقاله ارائه شده در کنفرانس‌های مختلف و یک ثبت اختراع داخلی است و اخیرا به عنوان یکی از طرح های برتر فینالیست در دهمین کنفرانس ربات‌های اجتماعی انتخاب شده که قرار است ماه آینده در چین برگزار شود و برای کسب رتبه اول تا سوم رقابت کند.

وی اظهار کرد: ربات طراحی و ساخت ایران است و برخی قطعات نظیر موتورهای الکتریکی ربات ساخت کشور کره جنوبی هستند؛ که به دلیل کیفیت آنها، ارزانتر بودن و محدودیت‌های بودجه‌ای از خارج از کشور تهیه شده‌اند.

مقداری گفت: در صورت وجود سرمایه گذار این ربات می‌تواند به تولید انبوه برسد؛ به علاوه وزارت بهداشت نیز می‌تواند برای حمایت اولیه از کالای ایرانی تاثیرگذار در محیط بیمارستان (و همچنین تشویق دانشمندان جوان که بیش از 7000 نفر ساعت در طی سه سال گذشته را برای یک اقدام بشر دوستانه بدون ادعا و دریافت حق الزحمه بر روی این طرح کارکرده‌اند تا نماد "ما نیز می‌توانیم" را به خود و مسئولان اثبات کنند) تعدادی از این ربات را برای برخی بیمارستان های کودکان مبتلا به سرطان به دانشگاه صنعتی شریف سفارش دهد.

وی گفت: برای ساخت این ربات در زمانی که ارز خارجی قیمت پایین تری داشت 40 میلیون تومان (بدون در نظر گرفتن هزینه نیروی انسانی) هزینه شد و در صورت تولید انبوه ( حداقل 10 تا 15 عدد) قیمت هر ربات آرش با در نظر گرفتن نیروی انسانی و ارتقای آن تقریبا معادل 250 میلیون تومان خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.