الخلیج آنلاین: دیدار خانواده خاشقجی با پادشاه و ولیعهد سعودی اجباری بوده است

پایگاه خبری الخلیج آنلاین نوشت دیدار اعضای خانواده جمال خاشقجی با پادشاه و ولیعهد عربستان کاملا صوری و از روی اجبار بوده است.

الخلیج آنلاین: دیدار خانواده خاشقجی با پادشاه و ولیعهد سعودی اجباری بوده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری الخلیج آنلاین، با تشدید انتقادات از عربستان و اعمال فشارها به این کشور در پی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی، پادشاه و ولیعهد این کشور در اقدامی صوری برای ابراز همدردی، با پسران وی دیدار کردند. این در حالی است که به گفته برخی منابع، عربستان اعضای خانواده خاشقجی را ممنوع الخروج و به حضور در این جلسه وادار کرده است.

پایگاه خبری "الخلیج آنلاین" ضمن اشاره به این مطلب نوشت: دو روز پس از آنکه به دولت عربستان ابلاغ شد که یکی از پسران جمال خاشقجی درباره پرونده کشته شدن پدرش در کنسولگری عربستان در استانبول اقامه دعوی کرده است، سلمان بن عبد العزیز، پادشاه سعودی و پسرش محمد بن سلمان به منظور ترمیم وجهه حکومت عربستان در پی انتقادات گسترده اخیر از ریاض، با شماری از اعضای خانواده خاشقجی دیدار کردند.

این اقدام سه روز پس از اذعان علنی عربستان به ترور خاشقجی در کنسولگری این کشور، آن هم بعد از از 18 روز انکار و تکذیب این مسئله، اتفاق افتاد اما به گفته برخی طرف های حقوقی این دیدار اجباری بوده است.

اما سوال اینجاست: با وجود انتشار خبرهایی درباره برنامه از پیش طراحی شده برای این جنایت، چرا بالاترین مقام عربستان به این گرمی از خانواده مقتول استقبال می کند؟

عبدالله پسر جمال خاشقجی شنبه بیستم اکتبر ظاهرا برای تنظیم شکایت درباره ماجرای قتل پدرش وارد واشنگتن شد. در همین زمینه یک منبع خبری در واشنگتن در گفتگو با پایگاه الخلیج آنلاین اظهار داشت: "شماری از اصحاب رسانه و مطبوعات عربی تلاش می کنند با عبدالله دیدار و به وی برای تنظیم شکایت از مقامات عربستان کمک کنند".

پیش تر پایگاه خبری عربی 21 به نقل از برخی منابع فاش کرد خانواده خاشقجی بزرگترین شرکت حقوقی در آمریکا را به طرح شکایت علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و تیم وی در دادگاه های آمریکا مامور کرده است.

به گفته این منابع، 3 پسر خاشقجی توانستند از امارات به آمریکا بروند. آنها در کنگره با اعضای ارشد سنا و مجلس نمایندگان دیدار کردند.

عبدالله پیش از آنکه عربستان موضع خود را از این ماجرا علنی کند با انتشار توئیتی تشکیل فوری کمیته ای مستقل، بی طرف و بین‌المللی را برای بررسی ابهامات ماجرای ناپدید شدن پدرش و خبرهای ضد و نقیض درباره کشته شدن وی، خواستار شده بود. درست همان روزی که عبدالله خاشقجی وارد واشنگتن شد، عربستان پس از 18 روز اظهار بی‌اطلاعی از این ماجرا، رسما به کشته شدن پدر وی در کنسولگری این کشور اذعان کرد و به این ترتیب آماج انتقادات و فشارهای آمریکا و اروپا برای کشف ماجرای خاشقجی قرار گرفت.

با وجود شبهه‌های فراوان درباره دست داشتن ولیعهد سعودی در ترور خاشقجی، ملک سلمان و پسرش محمد، عصر سه شنبه 23 اکتبر، در قصر پادشاهی با شماری از اعضای خانواده خاشقجی دیدار کردند. این در حالی است که به گفته برخی طرف های حقوقی پسر خاشقجی "صلاح" به اجبار در این دیدار حضور داشته است. خبرگزاری های رسمی عربستان در صفحات کاربری خود در توئیتر تصاویری از دیدار (پادشاه و ولیعهد) با "سهل" و "صلاح" پسران خاشقجی منتشر کردند.

همان روز پادشاه عربستان اعلام کرد ریاض مسئولان قتل خاشقجی را مجازات خواهد کرد.

هیئت وزیران عربستان به ریاست ملک سلمان نیز با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: اقدامات پادشاه در خصوص کشته شدن روزنامه نگار سعودی تنها به مجازات عاملان و مسئولان مستقیم آن ختم نخواهد شد بلکه برخی اصلاحات را نیز در بر خواهد داشت.

درست چند ساعت پس از سخنرانی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و پیشنهاد وی به پادشاه عربستان برای محاکمه عاملان این ماجرا در استانبول، ملک سلمان و پسرش با خانواده خاشقجی دیدار کردند. در خصوص اینکه در این دیدار ملک سلمان از خانواده خاشقجی خواسته باشد با اقدامات مشخصی از داستان پردازی رسمی عربستان از این ماجرا حمایت کنند هنوز خبری منتشر نشده است، اما سوال اینجاست: آیا او برای جلوگیری از پیگیری اقدام عبدالله خاشقجی در زمینه طرح شکایت در خصوص مسئله پدرش در واشنگتن با آنها صحبتی داشته است؟

دفتر شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو نیز سه شنبه در گفتگو با روزنامه "الخلیج آنلاین" خبر "ممنوع الخروجی خانواده خاشقجی و صلاح پسر وی را به شدت محکوم کرد.

برخی خبرها حکایت از صحت این ماجرا دارد از جمله خبری که عمر بن عبد العزیز، فعال مخالف سعودی مقیم کانادا منتشر و در آن تاکید کرد از زمانی که خاشقجی این کشور را ترک کرد مقامات عربستان خانواده و خویشاوندان وی را ممنوع الخروج کرده اند. این فعال سعودی چند روز پس از ربوده شدن خاشقجی در توئیتی نوشت: وی شخصا این خبر را به او داده است. وی همچنین خواستار اعمال فشار به مقامات عربستان برای خارج کردن خانواده خاشقجی از کشور و تامین امنیت آنها شد.

به گفته منابع خبری، صلاح خاشقجی اکنون ساکن جده است اما مادر و دختر خاشقجی و برخی اعضای خانواده اش در دبی سکونت دارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، ترکیه ، آمریکا ، قتل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار