استفاده از بذر مناسب سبب افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: عدم توجه به کیفیت بذرهای کشت شده منجر به کم شدن بهره وری بخش کشاورزی می شود.

استفاده از بذر مناسب سبب افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ؛ عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در جلسه کمیته بذر استان گفت: بعضی بعنوان بذر خود مصرفی اقدام به توزیع بذر مورد نیاز بخش زراعت می نمایند که بعضاً منجر به بهره وری کم، بروز آفات، بیماریها و کاهش عملکرد در واحد سطح می گردد.

وی افزود: متاسفانه بعضی از آفات و بیماریها ناشی از استفاده از بذر خود مصرفی است که بوجاری و ضد عفونی نشده و یا اینکه رقم آن تولیدش نسبت به بذور اصلاح شده بسیار پایین تر است که این امر حتی می تواند منجر به بروز مشکلاتی از جمله کاهش عملکرد از نظر کمیت و کیفیت محصول شود.

عباس سعیدی افزود: لازم است به تحقیقات و منافع کشاورزان احترام بگذاریم و در حالی که بر اساس تحقیقات می توان عملکرد در واحد سطح را با کاشت بذر مناسب بالا برد و علیرغم اینکه بذر اصلاح شده به اندازه کافی موجود می باشد، بعضاً به دلیل منافع شخصی اقدام به توزیع بذور نامناسب می گردد.

وی افزود: کمیته تخصصی بذر بعنوان تنها مرجع می تواند در خصوص تهیه و توزیع بذر تصمیم بگیرد و با کسی که بخواهد به خاطر منافع شخصی بخش کشاورزی را به مخاطره بیاندازد و ضوابط را رعایت نکند، برخورد می شود.

وی از تمامی اعضاء کمیته بذر خواست با قاطعیت با توزیع کنندگان بذر نا مناسب برخورد کنند و افزود: بعضی ملاحظات منجر به بروز مشکلاتی ازجمله کم شدن بهره وری بخش کشاورزی می شود که پاسخگویی آن به عهده ماست.

درحالیکه اکنون در استان کرمان ، 10 تن گندم در هر هکتار برداشت کرد با استفاده از بذور نامناسب عملکرد در واحد سطح به کمتر از 4 تن در هکتار کاهش خواهد یافت .


انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار