اربعین حسینی فرصت بیداری و احیا نفس است

کارشناس مذهبی مسائل خانواده گفت:اربعین حسینی فرصت بیداری و احیا نفس است و اگر نفس انسان احیا شود اتفاقات بزرگی خواهد افتاد و یا به‌بیان‌دیگر اربعین فرصت معنویت است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی آقاجانی کارشناس مذهبی مسائل خانواده پیرامون تأثیر پیاده‌روی اربعین حسینی در سبک زندگی انسان اظهار داشت: زیارت اربعین حسینی و همچنین پیاده‌روی اربعین به سمت حرم حضرت سیدالشهدا (ع) و حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع) و تجدید بیعت با امیرالمؤمنین و اهل‌بیت پیامبر علیهم‌السلام نکته مهمی دارد، و آن‌هم معرفت افزایی و احیا دغدغه انسان و تفکر پیرامون زندگی دانش‌بنیان و بصیرت مدار است که سبب بیداری انسان می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی انسان بیدار شود به‌کلی سبک زندگی او تغییر می‌کند و باعث تغییر اهداف و آرمان‌ها شده و در روش‌ها و مبانی زندگی او تغییر به وجود خواهد آمد.

این کارشناس خانواده متذکر شد: اربعین حسینی فرصت بیداری و احیا نفس است و اگر نفس انسان احیا شود اتفاقات بزرگی خواهد افتاد و یا به‌بیان‌دیگر اربعین فرصت معنویت است، معنویت به معنا حیات طیبه انسانی که اگر معنویت زنده شود شهوات در زندگی انسان کم‌رنگ شده و تمایلات نفسانی قابل‌کنترل خواهد بود.

وی در خصوص تأثیر پیاده‌روی اربعین در عبور از سختی‌های زندگی خاطرنشان کرد: انسان در این زندگی طوفانی و پرهیاهو نیازمند تکیه‌گاه است و این تجدیدعهد و پیاده‌روی طولانی به همراه سختی و این شب و روزهای متمادی انسان را به آن تکیه‌گاه موردنیازش نزدیک‌تر می‌کند و نمود آن را می‌توان در انسان‌هایی دید که با حضور در این مراسم زندگی آن‌ها دچار تغییرات عمده شده است، سهل و آسان‌تر می‌شود.

آقاجانی تصریح کرد: اربعین، آن تکیه‌گاه را در انسان پررنگ‌تر می‌کند و انسان مشتاق می‌شود در این مسیر قرار بگیرد و آن عشق و محبت را با همه فضیلت‌ها و خوبی‌ها در زندگی خود پررنگ‌تر کند.

وی با اشاره به جنبه‌های و دستاوردهای مختلف اربعین بیان کرد: بخش دیگر آن به‌ غیر از تفکر معرفت‌افزایی و احیا معنویت، جنبه‌های اجتماعی و نشاط معنوی از یک‌سو و غم و حزن عقلانی و اثربخش از سوی دیگر است و در کنار آن هیجان دینی و مسوولیت پذیری مضاعف و یک مقاومت در زندگی انسان دستاوردهای طبیعی و بسیار بزرگ پیاده‌روی اربعین و فضای پر از شور و شعور آن است.

این کارشناس مسائل خانواده ابراز داشت: واقعاً اربعین را نمی‌توان توصیف کرد و حقیقتا این چیزی را که امام سجاد(ع) و حضرت زینب (س) بنیان‌گذاری کردند یک افقی است برای همه آرمان‌های زندگی انسان و برای اولین بار است که انسان این چیزها در زندگی یاد می‌گیرد که اگر در زمان امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) و در آن فاجعه عظیم چنین رفتار متفاوتی نشان داده نمی‌شد ما تا ابد متوجه چنین چشم‌اندازی در مقابل حوادث نمی‌شدیم.

وی در پایان گفت: اربعین به انسان وسعت نظر، فکر و عمل می‌دهد و انسان را قوی می‌کند و هر چقدر انسان به معارف اهل‌البیت نزدیک شود طبیعتاً آن وسعت قلب و وسعت دید او بیشتر خواهد شد و در همه ابعاد زندگی او ازجمله اجتماعی، شخصی، مسائل خانواده، تربیتی، سیاسی و.. او تأثیر خواهد داشت که این تأثیر غیرقابل وصف است که البته تأثیرات تمدنی و سیاسی روشن‌تر از آن است که نیاز به تذکر باشد و همه ما می‌دانیم که آرمان و مسیر انقلاب از همین مسیر گشایش خواهد یافت و گره‌های کور امت اسلامی بازخواهد شد.

 

انتهای پیام/م

 

تأثیر پیاده‌روی اربعین حسینی در سبک زندگی انسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار