باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گزارش می دهد؛

سایه سنگین کمبود امکانات برسر محیط بانان/ حمایت قضایی در حد لایحه

محیط بانان حافظان و مراقبان عرصه‌های طبیعی خشکی و دریا و همچنین جانوران و گیاهان موجود در بستر آنها هستند و آنها بر حسب وظیفه تلاش می کنند تا مقررات زیست محیطی از جانب متخلفان و افراد سودجو پایمال نشود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ ۲۵ مهر ماه و در پی درگیری مسلحانه محیط بانان گلستانی در منطقه سولگرد پارک ملی گلستان با شکارچیان متخلف یکی از آنان به نام "تاج محمد باشقره" شهید و ۳ تن دیگر زخمی شدند که با پیگیری‌های صورت گرفته عوامل حادثه با کمک مامورین امنیتی و انتظامی و محیط بانان دو استان گلستان و خراسان شمالی دستگیر و برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل شد.
 
سایه سنگین کمبود امکانات برسر محیط بانان/ حمایت قضایی از محیط بانان در حد لایحه
 
پس از حادثه ما نیز برای بررسی ابعاد مختلف آن عازم منطقه سولگرد پارک ملی گلستان شدیم و با محیط بانان و مسئولان پارک گفتگو کردیم.

تاوردوین معاون پارک ملی گلستان در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛گفت:  ساعت ۱۲ شب بود که محیط بانان به ما اطلاع دادند متخلفین در حال کشیدن پروژکتور در منطقه هستند و از ما درخواست نیروی کمکی کردند که با هماهنگی رییس پارک و به اتفاق مسئول منطقه و ۴ نفر از همکاران به سمت محل مورد نظر حرکت کردیم.

وی ادامه داد: زمانی که رسیدیم صدای شلیک گلوله شنیده شد، اما به دلیل قطع آنتن تلفن همراه و نداشتن بیسیم و وسایل ارتباطی تنها به سمت صدا حرکت کردیم.

تیموری رییس پارک ملی گلستان در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛گفت: شهید باشقره و ۳ همکار دیگر برای انجام وظیفه به منطقه خرس دره رفته بودند و زمانی که اکیپ ما برای پشتیبانی رسید درگیری انجام و متخلفین متواری شده بودند.
 

پیگیری موضوع در مراجع قضایی و انتظامی

سردار جاویدان فرمانده انتظامی گلستان در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛ گفت: بررسی‌ها نشان داد شکارچیان متخلف در حوزه استحفاظی کلاله و مراوه پنهان شده بودند که با همکاری محیط بانان و مقام قضایی عاملان حادثه دستگیر و در این رابطه ۶ قبضه سلاح، مهمات و همچنین لاشه حیوانات کشف وضبط شد.
 
 
سایه سنگین کمبود امکانات برسر محیط بانان/ حمایت قضایی از محیط بانان در حد لایحه
 
هاشمیان رییس دادگستری گلستان نیز در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛ گفت: به اینگونه پرونده‌ها به طور فوق العاده رسیدگی می شود و تا به نتیجه رسیدن پیگیری جدی خواهیم داشت.
 
 
سایه سنگین کمبود امکانات برسر محیط بانان/ حمایت قضایی از محیط بانان در حد لایحه

حمایت قضایی از محیط بانان / خلا قانونی برای حفاظت از خود

تاوردوین معاون پارک ملی گلستان گفت: محیط بانان مسلح هستند، اما قانون مصوبی برای دفاع از خود نداریم.

وی ادامه داد: زمانی که رو در روی متخلفین قرار می گیریم و متخلف به سمت ما اسلحه می گیرد اگر پیش از او شلیک کنیم باید پاسخگو باشیم و در غیر این صورت باید منتظر شلیک او باشیم و بعد از خود دفاع کنیم.

مرادی محیط بان به  خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛ گفت: بیشتر درگیری‌ها شب رخ می دهد و زمانی است که دید کافی برای تشخیص اینکه شخص مقابل مرتکب جرم شده یا در حال ارتکاب آن است روشن نیست و ما نمی توانیم اقدام کنیم.
 
 
سایه سنگین کمبود امکانات برسر محیط بانان/ حمایت قضایی از محیط بانان در حد لایحه
تیموری محیط بان دیگری گفت: خواهش ما از مجلس شورای اسلامی این است که قانون حمایت از محیط بانان را زودتر تصویب و به ما کمک کنند، زیرا ما ضابطین دادگستری هستیم.

عبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛ در این خصوص گفت: محیط بان‌ها از حیث استفاده از سلاح‌هایی که در اختیار دارند هم رده نیرو‌های نظامی و انتظامی نیستند و تنها فقط برای حفاظت از خود آن‌ها است.

وی به خلا قانونی اشاره کرد و گفت: محیط بانان درصورت شلیک گلوله در مراجع قضایی باید اثبات کند برای حفظ جانشان تیراندازی کرده اند که این امر بسیار دشواری است و به همین دلیل چندین پرونده در محاکم قضایی وجود دارد که محیط بان محکوم به پرداخت دیه شده اند.
 
 
سایه سنگین کمبود امکانات برسر محیط بانان/ حمایت قضایی از محیط بانان در حد لایحه
 
عبدوس ادامه داد: لایحه حمایت از محیط بانان در کمیسیون کشاورزی و قضایی مجلس تصویب و باید در صحن علنی مطرح و تصویب شود که محیط بانان از حمایت‌های قضایی و بیمه‌ای مطابق آنچه برای نیرو‌های مسلح انجام می شود برخوردار شوند، چون این‌ها نیرو‌های مسلحی هستند که شخص مقابل آن‌ها نیز مسلح است.

کمبود امکانات فنی برای محافظت از محیط بانان

مرادی محیط بان پارک ملی گلستان گفت: شغل ما سختی‌های بسیار فراوانی دارد و کمبود امکانات این سختی‌ها را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: تجهیزات و امکانات باید در راستای حفاظت ما باشد، اما در عمق جنگل تلفن همراه آنتن ندارند و ما حتی یک بیسیم ساده برای ارتباط با یکدیگر نداریم.

محیط بان دیگری به خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛ گفت: سعی می کنیم حتی یه ظرف آب کمتر با خود ببریم تا بتوانیم سریع‌تر حرکت و با متخلفین برخورد کنیم و چگونه جلیقه بیش از ۱۰ کیلویی را در پیاده روی‌های ۶، ۷ ساعته با خود حمل کنیم؟
 
 
سایه سنگین کمبود امکانات برسر محیط بانان/ حمایت قضایی از محیط بانان در حد لایحه
 
تیموری محیط بان دیگری از استاندارد نبودن تجهیزات گفت: روزی ۷ ساعت پیاده می رویم، اما کفش و کوله ما استاندارد نیست و علاوه برآن با خود جلیقه سنگین، توشه راه و اسلحه را باید حمل کنیم.

عبدوس در خصوص تجهیزات و ملزومات محیط بانان گفت: در طول یکسال گذشته با امضای تفاهم نامه‌ای بین سازمان محیط زیست و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح تجهیزات قابل ملاحظه‌ای تامین شده و فرمانده یگان آن‌ها را در اختیار استان‌ها قرار داده است.

وی ادامه داد: برخی از این تجهیزات پوتین، شوکر، دستبند، لباس، جلیقه و ملزومات محیط بان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان افزود: صرف این تجهیزات از وقوع حوادث ممانعت نمی کند به طور مثال جلیقه و اسلحه کلاشینکوف تحویل محیط بانان داده شده، اما هر دو سنگین است و در بسیاری موارد از پوشیدن آن خودداری می کنند چه بسا اگر این محیط بان عزیز جلیقه برتن داشت به شهادت نمی‌رسید.

تقاضا عاملی  برای شکار غیر قانونی

تیموری رییس پارک ملی گلستان گفت: افرادی هستند که به بدترین نوع شکار انجام می دهند و در هنگام شب و به کمک نور در زمانی که جمعیت قوچ و میش خوابند آن‌ها را به تیر چهارپاره می‌بندند و اگر جلوی این موارد را نگیریم خسارت جبران ناپذیری به گونه‌های حیات وحش وارد می‌شود.
 
سایه سنگین کمبود امکانات برسر محیط بانان/ حمایت قضایی از محیط بانان در حد لایحه
 
وی به خریداران گوشت شکار اشاره کرد و گفت: افرادی که گوشت‌های شکار را می خرند بدانند برای تامین آن‌ها خون انسان‌های شریفی ریخته شده است.
تیموری همچنین گفت: از مردم میخواهیم در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه محیط زیست با شماره ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

یکی از محیط بانان گفت: خریداران و طالبان این گوشت‌ها هم مقصرند و خرید و فروش را به صورت غیر مجاز انجام می دهند.

عبدوس در خصوص اجرای طرح‌هایی برای کاهش چنین حوادثی گفت: با دعوت از شکارچیان منطقه و واگذاری شغل جدید، آن‌ها را درمنافع طبیعت گردی سهیم می کنیم و امیدواریم با اجرای این طرح شاهد کاهش شکار و وقوع چنین حوادث ناگواری در سطح استان باشیم.

شهید باشقره اولین و تنها شهید محیط زیست نبوده است، زیرا همواره متخلفان از برزوترین امکانات برای شکار و تخریب محیط زیست استفاده می‌کنند و در این میان مجهز کردن محیط بانان به امکانات به روز و حمایت‌های قضایی از آن‌ها میتواند نقش بسزایی در کاهش چنین حوادثی داشته باشد.
 
گزارش از فاطمه حمزه

انتهای پیام/فا
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.