سلامت قلب خود را با این روش غیر قابل تصور بسنجید

یافته‌های پژوهشی محققان روشی بدون هزینه و عجیب را برای پیش‌بینی سلامت قلب افراد معرفی می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ آیا می‌دانستید نحوه دست دادن شما می‌تواند معیاری برای میزان سلامت قلب و عروق شما باشد؟
 
یافته‌های پژوهشی که توسط محققان دانشگاه کوئین ماری لندن انجام گرفته نشان می‌دهد، قدرت دست دادن افراد روشی بدون هزینه برای پیش بینی سلامت قلب آنها است.
 
در این پژوهش محققان برای اندازه‌گیری قدرت دست دادن از یک ماشین هیدرولیکی استفاده کردند؛ از آزمایش شوندگان خواسته شد برای مدت سه ثانیه با تمام قدرت یک دسته را فشار دهند.
 
برای انجام این پژوهش 5 هزار مرد و زن با سن بین 40 تا 69 سال بین سال‌های 2006 تا 2010 از 22 نقطه بریتانیا انتخاب شدند؛ هیچ یک از آزمایش شوندگان سابقه مشکلات قلبی نداشت.
 
شرکت کنندگان در آزمایش پیش از شروع آزمون‌های فیزیکی و نمونه برداری، پرسشنامه بلندی را تکمیل کردند؛ از برخی شرکت کنندگان خواسته شد در آزمون های دیگری نیز شرکت کنند.
 
بعد از این مراحل محققان اسکن‌های ام آر آی قلب شرکت کنندگان در آزمایش را بررسی و با داده‌های مربوط به قدرت دست دادن آنها مقایسه کردند.
 
پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که قدرت دست دادن افراد با خطر ابتلا به مشکلات قلبی مرتبط است؛ آنها دریافتند در افرادی که ضعیف دست می‌دهند، خطر آسیب دائمی در صورت بروز مشکلات قلبی بیشتر است.
 
نتایج به دست آمده از آزمایش‌هایی که روی 5065 شرکت کننده انجام شد نشان می‌دهد قلب کسانی که محکم دست می‌دهند در هر ضربان، خون بیشتری را پمپاژ می‌کند؛ در افرادی که اندازه قلبشان کوچکتر است، ممکن است وضعیتی که به اصطلاح ریمادلینگ یا تغییر شکل عضله قلب گفته می‌شود، پیش آید. این حالت در پاسخ به فشارهایی نظیر فشارخون بالا یا حمله قلبی است.
 
هر ساله 3/17 میلیون نفر در سراسر دنیا به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند؛ انتظار می‌رود این رقم تا سال 2030 به سالانه 6/23 میلیون نفر برسد.
 
دکتر استفان پترسن از محققان حاضر در این پژوهش می‌گوید با توجه به این آمار دانشمندان باید هر چه زودتر راه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی به خصوص در افرادی که خطر ابتلا به بیماری در آنها بالاست، بیابند.
 
دکتر پترسن افزود محققان وجود ارتباط بین دست دادن قوی و ساختار و کارکرد سالم قلب را تأیید کرده‌اند. این پژوهش اولین مطالعه در نوع خود است.
 
دکتر پترسن معتقد است اندازه گیری قدرت دست دادن افراد روشی اقتصادی، عملی و آسان برای سنجش سلامت قلب افراد است. بدین ترتیب می‌توان افرادی را که در خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند، شناسایی کرد و حتی جلوی مواردی مانند حملات قلبی را گرفت.
 
دکتر پترسن می گوید یافته‌های این پژوهش به کارشناسان کمک می‌کنند تا فرایند پاتوفیزیولوژیکی را که منجر به شناسایی رابطه قدرت دست دادن و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی می شود، درک کنند.
 
او در پایان اظهارات خود گفت: شناسایی و بررسی موارد بیشتر شاید به کیفیت نتایج کمک کند، اما برای این که بفهمیم آیا تمرینات فیزیکی می توانند منجر به کاهش ریمادلینگ قلبی شوند و از حوادث قلبی و عروقی جلوگیری کنند، به ارزیابی‌های بیشتری نیاز داریم.

غذاهایی که برای سلامت قلب مفید هستند

خانواده توت‌ها: توت‌ها پر از مواد مغذی و فیبرهای محلولی هستند که برای سلامت قلب مفیدند؛ بلوبری، تمشک و توت فرنگی نمونه هایی از میوه هایی هستند که می توان آن ها را به دسر یا ماست اضافه کرد.
 
لوبیاها: لوبیاها نیزحاوی ویتامین B، فیبر، مواد معدنی و سایر مواد مغذی هستند.
 
شکلات سیاه: شکلات تلخ نیز برای سلامت قلب مفید است، اما شکلات باید حاوی حداقل 70 درصد کاکائو باشد.
 
ماهی‌های غنی از اسیدهای چرب امگا 3: منابع عبارتند از شاه ماهی، ماهی خال خالی، ماهی سالمون، ماهی قزل آلا و ماهی تن.
 
آجیل‌های سالم: منابع عبارتند از بادام یا گردو که می تواند گرسنگی شما را برطرف و به قلب شما کمک کنند.
 
بلغور جو دوسر: این ماده غذایی سرشار از مواد مغذی است.
 
سبزیجات نارنجی، قرمز و زرد: هویج، سیب زمینی شیرین، فلفل قرمز سبزیجاتی سرشار از کاروتنوئید، فیبر و ویتامین هستند.
 
گوجه فرنگی: هم گوجه تازه و هم گوجه خشک شده دارای آلفا و بتا کاروتن ، لیکوپن و ویتامین سی هستند.
 
انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار