ضرورت بهره گیری از مشارکت‌های خیران در حوزه سلامت روان/فعالیت ۹۵ روانپزشک در مراکز درمانی فارس

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خواستار بهره گیری از ظرفیت‌ مشارکت‌های خیران در حوزه سلامت روان شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ علی بهادر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت روان، با بیان اینکه مبتلایان به بیماری‌های روانی مزمن تنها برای چند ماه تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند، گفت: ایجاد و استمرار پوشش حمایتی برای بیماران روانی خصوصا کسانی که در مراکز درمانی بستری هستند از سوی نهاد‌های حمایتی نظیر بهزیستی یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه محدودیت‌های شغلی و تحصیلی و نبود شادی در جامعه می‌تواند در بروز، شیوع و تشدید بیماری‌های روانی موثر باشد، افزود: تولید ناخالص ملی در هر کشوری ارتباط مستقیم با تعداد بیماران روانی دارد، جوامع با رفاه بیشتر و شاد و امن، تعداد بیماران روانی کمتر است.

بهادر با اشاره به وجود بیش از ۱۰۰ بیمار مزمن روانی در مراکز تحت پوشش علوم پزشکی شیراز، این موضوع را از مشکلات ارائه خدمات به این دسته از بیماران عنوان کرد و ادامه داد: در مراکز درمان بیماری‌های روانی تحت پوشش علوم پزشکی شیراز بیمارانی حضور دارند که سال‌ها از بستری شدنشان می‌گذرد و این مراکز به خوابگاه آنان تبدیل شده است.

وی تاکید کرد که اگر پوشش حمایتی مناسب و مستمری برای بیماران روانی مزمن ایجاد شود، امکان ارائه خدمات به بیماران روانی حاد، فراهم خواهد شد.

بهادر با اشاره به حضور کارشناسان بهداشت و سلامت روان در مراکز تحت پوشش این دانشگاه برای شناسایی و رفع مشکلات مراجعه کنندگان، گفت: در دنیا برای شناسایی بیماران روانی هزینه زیادی انجام می‌شود، زیرا بیماری روانی طیف گسترده‌ای را از یک افسردگی چند ساعته تا بیماران لاعلاج و مزمن روانی را شامل می‌شود.

وی، خواستار بهره گیری از ظرفیت‌های مشارکت‌های مردمی و خیران در این زمینه شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: سلامت جامع و کامل شامل سلامت جسمی، روانی و اجتماعی است و انسان باید تمام جنبه‌های سلامت را دارا باشد تا انسانی سالم محسوب شود.

عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم، با اشاره به اینکه شعار امسال هفته سلامت روان، "سلامت روان جوانان و نوجوانان؛ جهان در حال تغییر" است، گفت: همه ساله ۱۸ تا ۲۴ آبان به عنوان هفته سلامت روان نامگذاری شده و این نشان دهنده اهمیت پرداختن به موضوع سلامت روان است.

وی، صنعتی شدن، مهاجرت و حاشیه نشینی را از عوامل موثر بر سلامت روانی جامعه برشمرد و تاکید کرد که برای داشتن جامعه‌ای سالم باید به سلامت روان افراد در کنار سلامت جسمی توجهی ویژه داشت.

همتی با اشاه به اینکه طبق آمار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۳ درصد بیماری‌ها به علت اختلالات روانی حادث شده است، گفت: پیش بینی شده که تا سال ۲۰۲۰ این آمار به ۱۶ در صد افزایش پیدا کند.

همتی با اشاره به اهمیت این موضوع، افزود: سلامت به معنای فقدان بیماری نیست، بلکه در شرایط نرمال هم باید تعادل روحی و روانی متعادل داشته باشیم.

رامین افشاری مسئول گروه اعتیاد و روان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از فعالیت ۹۵ روانپزشک در حوزه درمان در استان خبر داد و ادامه داد: از این تعداد ۷۷ روانپزشک در مراکز درمانی شیراز و ۱۸ تن از آن‌ها در شهرستان‌ها مشغول خدمات رسانی به بیماران هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بر اساس استاندارد کشوری ۸۱۹ تخت ویژه مراکز سلامت روان در استان فارس است.

افشاری با اشاره به اینکه از تعداد کل ۸۱۹ تخت موجود در مراکز سلامت روان، ۱۲۶ تخت در بیمارستان‌های عمومی و ۶۹۳ تخت در بیمارستان‌های تخصصی وجود دارد، گفت: به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت استان فارس، ۱.۸ تخت برای بیماران روانی وجود دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۹۰ مرکز جامع سلامت داریم، بیان کرد: درصد بیماری روانپزشکی و اشغال تخت‌ها در زنان کمتر از ۲۰ درصد است.

۱۰ اکتبر به عنوان "روز جهانی بهداشت روان " و در ایران (۱۸ تا ۲۴) آبان به نام هفته بهداشت روان نامگذاری شده است.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
وقتی شغل نباشه ، رفاه و شادی و .... هم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
وقتی شغل نباشه ، رفاه و شادی و .... هم نیست
آخرین اخبار