روحانی در مقاله‌ای برای روزنامه فایننشیال‌تایمز:

وقت آن است که اروپا به همراه چین و روسیه، بسته نهایی خود را برای جبران تحریم‌های آمریکا ارائه کنند

رییس جمهوری گفت: وقت آن است که اروپا به همراه چین و روسیه بسته نهایی خود را برای جبران تحریم‌های امریکا ارایه و اجرا کنند.

وقت آن است که اروپا به همراه چین و روسیه بسته نهایی خود را برای جبران تحریم‌های آمریکا ارایه و اجرا کنندبه گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام و المسلمین روحانی رییس جمهوری در مقاله ای که در روزنامه فایننشیال تایمز انگلیس منتشر شد با انتقاد از سیاست های یک جانبه گرایانه امریکا ضمن تشویق کشورهای اروپایی برای ایستادگی در برابر این رویکرد امریکا نوشت: وقت ان است که اروپا به همراه چین و روسیه بسته نهایی خود را برای جبران تحریم های امریکا ارایه و اجرا کنند.

روحانی همچنین در این مقاله یاد آور شد که تنها از طریق بهره مندی ملت ایران از دستاوردهای برجام است که این توافق تاریخی تداوم خواهد داشت. 

ترجمه مقاله رییس جمهور در روزنامه فایننشیال تایمز انگلیس به شرح زیر است:

جهان امروز با چالش هاي فراوانی همچون مسائل اقتصادي، بحران هاي اجتماعي، معضل پناهندگان، بيگانه ستيزي و پديده تروريسم و افراطي گري مواجه است. اروپا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و روزمره با این مشکلات درگیر است. البته نزديك به دو سال است كه يك مشكل پيچيده به مشكلات جهانی اضافه شده و آن سياست هاي دولت آمريكا است كه روابط بین المللی را در حوزه هاي مختلف به چالش كشيده است. مشاركت آمريكا در جنايات روزمره عليه مردم يمن و در تحقير و مرگ تدريجي ملت بزرگ فلسطين منجر به تحريك روزانه احساسات ۵/۱ ميليارد مسلمان جهان شده است. ما معتقدیم حمايت آشكار دولت آمریکا از جانياني مانند داعش كه هيچ اصل انساني را محترم نمي شمارند، مشكلات منطقه ما را دوچندان كرده است. از نگاه کلی تر، رويكرد دولت ترامپ در زمينه موضوعات تجاري، معاهدات بين المللي و برخورد تحقيرآميز ترامپ حتی نسبت به متحدین ایالات متحده، نظم جهانی را با چالش هاي جديدي مواجه ساخته است. در يك كلام، سیاست يكجانبه گرايي، تبعيض نژادي، مسلمان ستيزي و تضعيف معاهدات مهم بين المللي از جمله معاهده تغييرات اقليمي كه توسط دولت فعلي آمريكا دنبال مي شود از اساس با رويكرد چندجانبه گرايي و ديگر نظرات سياسي-اجتماعي كه اروپا آن را دنبال مي كند در تضاد است.

در اين ميان، يك عنصر ديگر كه روابط دو سوي آتلانتيك را با چالش مواجه كرده، توافق هسته اي ايران است. برجام حاصل بيش از دو سال مذاكرات فشرده ميان ايران و ۶ كشور ديگر از جمله ۳ كشور اروپايي است. اين توافق كه ضميمه قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل است، مورد تاييد اكثريت قريب به اتفاق جامعه بين المللي قرار دارد و به عنوان بخشي از حقوق بين الملل الزاماتي را براي اعضاي ملل متحد به همراه داشته است.

متاسفانه دولت آمريكا با طرح ادعاهاي واهي و بدون توجه به تعهدات بين المللي خود از برجام خارج شد و تحريم هاي يكجانبه و فراسرزميني را به ايران و كشورهاي ديگر تحميل كرده است. با اين اقدام، آمريكا در واقع كشورهاي ديگر را تهديد مي كند كه در صورت اجراي قطعنامه ۲۲۳۱ مجازات خواهند شد؛ اين چيزي نيست جز به سخره گرفتن مصوبات بين المللي و باج خواهي از اجراكنندگان آن.

برجام پيروزي بزرگ ديپلماسي در دوران معاصر است. به همين دليل است كه اروپا به همراه ديگر كشورها-- به غير از چند استثنا-- در تلاش اند تا اين دستاورد بزرگ از بين نرود.

بعد از خروج آمريكا از برجام، گفتگوهاي خوب و سازنده اي را با اعضاي باقي مانده در برجام از جمله کشورهای اروپایی آن داشته ايم. مواضع اين كشورها در حمايت از برجام ارزشمند بوده است. اکنون ضروري است سه كشوراروپایی به اضافه روسیه و چین (E۳+۲) قبل از اعمال تحريم هاي يكجانبه و فرامرزي جديد آمريكا، بسته نهایی خود را که می باید تحریم های آمریکا را جبران کند ارائه و اجرایی نمایند. تنها از طريق بهره مندی ملت ايران از دستاوردهاي برجام است كه این توافق تاریخی تداوم خواهد داشت.

تصميم اخير ديوان بين المللي دادگستري و صدور قرار موقت آن عليه تحريم هاي غيرقانوني آمريكا، حقانيت ج.ا.ايران و غير قانوني بودن تحريم هاي ظالمانه آمريكا را به اثبات رسانيد. عدم توجه به الزام آور و لازم الاتباع بودن اين قرار صادره، موجب تضعيف و بي اعتمادي جامعه جهاني نسبت به معاهدات بين المللي خواهد شد كه اين خود چالشي است بزرگ كه مي تواند براي صلح و امنيت منطقه اي و بين المللي آثاري سوء و خطرناك به همراه داشته باشد.

برجام به خوبي نشان داد كه ج.ا.ا اهل منطق و گفتگوست. بر همين اساس است كه با كشورهاي اروپايي رايزني و گفتگوهاي سياسي پيرامون موضوعات مهم و مورد علاقه مشترك به ويژه مشكلات و بحران‌هاي موجود در منطقه را با هدف يافتن راهكارهاي مناسب براي حل اين بحران‌ها آغاز كرده ايم.

در جهان پرتلاطم امروز، تنها راه غلبه بر مشکلات، اقدامات هماهنگ بین المللی بر مبنای منافع مشترک جامعه بین المللی و نه خواسته های کوته بینانه یک یا چند کشور است. یکجانبه گرایی، مهلک و چندجانبه گرایی به عنوان تنها اقدام مناسب، کم هزینه و کارا محسوب می شود. اروپا با سنت چندجانبه گرایی خود می‌تواند نقش مهمی را در راستای هویت و منافع خود و به منظور تقويت صلح و ثبات در جهان ایفا نماید. ایران به چندجانبه گرایی اعتقاد دارد و آماده است با همه کشورهای صلح دوست در این مسیر همکاری کند. همکاری ایران و اروپا، منافع درازمدت برای هر دوطرف و صلح و ثبات جهانی در بر خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۷
مرگ بر ال سعودی قاتلان مردم یمن و شیخ محمد باقر نمر شهید والا مقام
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۱۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۷
اگر منافع ما دربرجام حفظ نشه ازبرجام خارج میشیم واروپایی ها دچار شوک بزرگی خواهند شد .مهلت برای اروپا به زودی تمام می شود و دیگر راه برگشتی برای آنها نیست واون وقت جهانی داریم پراز هرج ومرج که تابع هیچ قوانین بین المللی نخواهد بود اروپایی ها هم این را خوب می دانند وگرنه خیلی وقت پیش از برجام خارج می شدند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۱۱ آبان ۱۳۹۷
دیپلماسی ایران همیشه برنده است. مطمئنم وقتی برجام داشت مذاکره میشد هیچ کس حرف آقای رئیس جمهور یادش نباشه که گفت ما این کارو انجام میدیم یا به عوایدش دست پیدا می کنیم یا دنیا و مردم خودمون بالاخره می فهمن که امریکا و غربی ها قابل اعتماد نیستن. یه عده تو داخل به اشتباه هنوز فکر می کردن میشه به غرب اعتماد کرد. همین اظهارنظرا از کجا میاد. بدون به چالش کشیدن اروپا و امریکا ممکن بود؟ الان خیلیا نظرشون عوض شد. امریکا که نفر اول بود. حالا نوبت اروپاست. اگه بد عهدی کنه خودشو خراب کرده. مهم ما ایرانیا هستیم که یکم دیگه باید صبر و تحمل کنیم. موضع ما از همیشه قوی تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۱ آبان ۱۳۹۷
امریکا قابل اعتماد نیست اروپا هم دنباله رو سیاست های امریکاست و دنبال منافع خودشه
Iran (Islamic Republic of)
م.
۰۷:۰۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۷
مرررررررررررگ بر آمریکای جنایتکار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۷
اروپا در برجام نخواهد ماند طی چند روز گذشته شما شاهد اروپایی جدید هستید و طی چند هفته شاید اروپا تحریممونم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۷
قطعنامه ضد امریکایی چه شد؟ تضمین جهت عدم دخالت در برنامه موشکی و منطقه ای چه شد ؟
Iran (Islamic Republic of)
Farhad
۲۳:۵۰ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
بفکر کشور باشین مردم کلا ناامید شدن از زندگی وقتی از داخل به مردم رسیدگی نمیشه انتظار از بیرونی بی معنی هست مردم خسته شدن از اینهمه گرونی و تبعیض
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
هراقدامی که اروپا وآمریکا برعلیه ا یران انجام دهند،ضررش به مردم ایران می خوره نه به دولت،؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
فکر میکنید اگر اروپا بسته درخور توجهی ارائه نداد دیگه اگر هم بخوایم میتونیم از برجام خارج بشیم؟
اون زمان که امریکا خارج شد بهترین زمان برای زیرپا گذاشتن حداقل بخشی از تعهدات بود تا بلکه طرف مقابل مجبور به امتیاز دهی شود ولی الان اگر خارج شویم دنیا ما را مقصر خواهد دانست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۴۰ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
اروپا هم اکنون توطئه خود برای فرار از تعهدات برجام را اغاز کرده
Iran (Islamic Republic of)
پبدنی
۲۳:۱۶ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
آیا وقت آن نرسیده که یا غرب و جهانیان به وعده ها و قولهایشان عمل کنند و یا ایران به راه خودش با همان سرعت و شتاب ادامه دهد
Netherlands
ناشناس
۲۱:۴۶ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
تنزل ارزش پول رایج یک کشور تمام نیروهای پنهان اقتصادی رادرراستای نابودی بکارمی گیردواین عمل رابه گونه ایی
انجام می دهدکه حتی یک نفرازمیلیون هانفرنیزمتوجه نمی شود
جان میناردکینزاقتصادان برجسته قرن20
آخرین اخبار