وزارت بهداشت در هفته‌اى که گذشت؛

از توصیه‌های بهداشتی به زائران اربعین در حال بازگشت به کشور تا برخورد با فروشندگان اینترنتی دارو

حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود، در این بسته خبری به مرور بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

توصیه‌های بهداشتی به زائران اربعین در حال بازگشت به کشور/ با مشاهده این علائم به مراکز درمانی مراجعه کنید

موج بازگشت زائران اربعین آغاز شده است و از این رو زائران باید برخی نکات بهداشتی را به دقت رعایت کنند تا بیمار نشوند.

شمار بسیاری از زائران اربعین حسینی پس از زیارت حرمین امامین شریفین و  عرض ادب و تسلیت به ساحت سید و سالار شهیدان اباعبدالله و با دلی آرام و مال آمال از عشق حسینی بار سفر را بسته اند و با سرعت در حال بازگشت به کشور هستند.
 
در این میان زائران اربعین حسینی در مسیر بازگشت باید به برخی نکات مهم و حیاتی بهداشتی توجه کنند تا دچار بیماری نشوند و سلامت و آسوده خاطر به شهر و دیار خود در ایران بازگردند.
 
برای مشاهده توصیه های بهداشتی اینجا را کلیک کنید.
 
ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به مشکل دارویی برای کودکان اهوازی گفت: برای دو کودک اهوازی اتفاقی افتاد و ابتدا گفتند دو دارو تقلبی بوده است اما پس از بررسی نسخه متوجه شدیم این دو دارو تجویز و خریداری و مصرف نشده است؛ سپس بحث نسخه اشتباهی و داروی تقلبی به میان آمد اما پزشکی قانونی بررسی کرد و هیچ مصدومیت دارویی در این کودکان وجود نداشته است، از مقام مسئولی که سهوا در مورد اعلام جزئیات اشتباه کرده است ، گله داریم.

وی ادامه داد: آنقدر گفتند داروی اشتباه تجویز شده است که پزشک متخصص و خوشنام از فرط استرس سکته مغزی کرده است و نصف بدن او فلج شده است درحالی که اصلا قصوری نداشته است.

حریرچی با بیان اینکه علت مرگ دو خواهر اهوازی مسمومیت دارویی نبوده است، اظهار کرد: علت مسمومیت غیر دارویی بوده است و پس از بررسی‌ها مستندات ارائه می‌شود.
 
سخنگوی وزارت بهداشت درباره آمار مسمومان  در اثر مصرف الکل اظهار کرد : از ۹۵۹ نفر مصدوم ۴۰۲ نفر در البرز، ۳۲۶ نفر هرمزگان، ۶۱ نفر تهران و باقی آنها از خراسان شمالی بوده‌اند و تا به امروز ۸۴ نفر فوت کردند و از ۹۰۰ نفر حدود ۳۰۰ نفر دیالیز ، تعدادی هم نابینا شدند و تمام این افراد مسمومیت به دلیل الکل متلیک و مشروبات دست‌ساز بوده است.
 
دولت ۵۰۰ میلیون دلار حوزه سلامت را جای دیگر خرج نکند/ تیم اقتصادی جدید توجه‌ای ویژه به بهداشت و درمان داشته باشد

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: انصافا کارهایی بزرگ در بیمه سلامت انجام شده و کارهای بزرگ تری در دست اقدام است که  سیستم الکترونیم سلامت و برخط شدن از جمله آنهاست.رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: صحبت‌های مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، دکتر جهانگیری و تمام مراجع عظام را درباره طرح تحول سلامت شنیده ایم، حضرت آقا فرمودند طرح تحول سلامت را با قوت ادامه دهید و از آن حمایت کنید اما متاسفانه برخی که منابع مالی دارند فکر می کنند موزه سلامت هزینه بر است، اما باید دانست که انسان سالم محور توسعه کشورهاست .
 
وی با اشاره به تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار برای حوزه سلامت گفت: این رقم در جلسه شورای سه قوه به اتفاق آراء تصویب شد و مقام معظم رهبری برداشت آن از صندوق توسعه ملی را تایید کرده اند، این مبلغ به زودی در اختیار حوزه سلامت قرار خواهد گرفت و بیشتر آن به بخش دارو اختصاص پیدا خواهد کرد.
 
رئیس کمیته بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تخصیص 500 میلیون دلار به حوزه دارو، گفت: جلسه‌ای با وزیر صنعت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر بهداشت برگزار کردیم که در نتیجه آن، 500 میلیون دلار در کمیسیون بهداشت به دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شد و انتظار داریم که این مبلغ در جایگاه اصلی خود هزینه و جایی دیگر خرج نشود.
 
شهریاری‌ با بیان اینکه دولت باید در بودجه سال 98 توجه‌ای ویژه‌ به حوزه سلامت داشته باشد، گفت: تیم اقتصادی قبلی دولت دل خوشی از حوزه سلامت نداشت و امیدواریم با روی کار آمدن تیم جدید اقتصادی نگاه ویژه‌ای به حوزه سلامت شود.

شهریاری با بیان اینکه 500 میلیون دلار باید برای تأمین دارو در تجهیزات پزشکی هزینه شود، اظهار کرد: این پول باید در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی هزینه شود و بیمه‌ها بدهی خود را پرداخت کنند. اکنون در برخی بیمارستان‌ها ملزومات پزشکی را در صورت حساب بیمار می‌آورند چون پول این ملزومات را ندارند.

آمارنامه دارویی سال ۹۶ منتشر شد

دسترسی به اطلاعات و آمار مستند یکی از الزامات مهم برنامه ریزی صحیح در هر زمینه ای است، به همین دلیل در 3 دهه گذشته هر سال اطلاعات بازار داروئی کشور از طرف وزارت بهداشت منتشر شده است.

داروئی کشور طی سال های اخیر بر مبنای اطلاعاتی بوده است که از شرکت های پخش داروئی گرفته می شد. به همین دلیل صحت اطلاعات آمارنامه بطور مستقیم تحت تاثیر صحت و دقت اطلاعاتی است که این شرکت ها به سازمان غذا و دارو منتقل می کنند.

طبق توافق بعمل آمده با سندیکای صاحبان صنایع تولید کننده داروهای انسانی و انجمن شرکت های پخش قرار بود آمارنامه داروئی سال 1396 توسط این انجمن ها تدوین و منتشر گردد که تا این تاریخ (مهرماه ۱۳۹۷) انجام نشده است. به همین دلیل سازمان غذا و دارو تصمیم گرفت با همان روش سال های قبل آمارنامه داروئی سال 1396 را نیز منتشر کند.

آخرین آمار مراجعه زائران اربعین به بیمارستان‌های مرزی/ بیش از ۳ هزار نفر در مراکز درمانی بستری شدند

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در تشریح خدمات درمانی در راهپیمایی اربعین حسینی امسال از تاریخ ۲۱ مهر تا ۸ آبان ماه گفت: از ۲۱ مهر تا ۸ آبان ۱۰۲ هزار و ۷۷۱  زائر به مراکز درمانی مستقر در مرز مراجعه کرده اند.

وی ادامه داد: از این تعداد ۳ هزار و ۶۹۳ نفر بستری شده اند و از ۱۰۲ هزار و ۷۷۱ زائر، ۹۹ هزار و ۷۳  نفر درمان و از بیمارستان ها ترخیص شده اند، ۲۰ هزار و ۴۲۶ زائر حسینی به درمانگاه های تخصصی مراجعه کرده و خدمات لازم را توسط کادر درمان دریافت کرده اند.

جان بابایی با بیان اینکه در حدود ۱۲ هزار نیروی درمانی در مرزها برای ارائه خدمات به زائران حسینی مستقر هستند، تصریح کرد: از این تعداد ۳ هزار نفر از سراسر کشور به این نقاط اعزام شده اند.

معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: نیروهای درمانی در ۸۹ مرکز درمانی و ۹ بیمارستان صحرایی برای ارائه خدمات درمانی حضور دارند.


سید حسن هاشمی وزیر بهداشتگفت: پیگیری مصوبات و تصمیمات گرفته شده، توسط روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی استان خوزستان بسیار مهم است و امیدوارم که تا ۶ ماه دیگر، حداقل ۹۰ درصد این مصوبات انجام شده باشد تا شاهد تغییرات جدی در حوزه سلامت این استان باشیم البته این نشست باید ۶ ماه دیگر برای بررسی پیشرفت‌های انجام شده برگزار شود.
 
وزیر بهداشت با اشاره به لزوم تهیه و تدوین سند توسعه آموزش در استان خوزستان گفت: این سند باید ظرف یکماه آینده تهیه شود تا تکلیف توسعه آموزش در این استان از نظر تعداد دانشجو، سهمیه بومی، اعضای هیئت علمی مورد نیاز و گروه‌ها و رشته‌های تحصیلی مشخص باشد و این سند، ملاک ما برای توسعه آموزشی ۵ ساله این استان قرار گیرد.
 

سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت در پنل «پایان دادن به اپیدمی بیماری‌ها» در اجلاس جهانی آستانه به مناسبت چهلمین سالگرد تصویب بیانیه آلماآتا اظهار داشت: از اقدامات مهم ایران در پایان دادن به بیماری‌های واگیر می‌توان به اولویت دادن به بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن، ریشه کن کردن بیماری‌هایی مانند مالاریا، سل، جذام، بیماری های مشترک بین انسان و دام و بیماری های ناشی از آب و غذا اشاره کرد.
 
هاشمی به تشریح وضعیت بیماری‌های واگیر در ایران در دوران قبل از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در آن دوران، پوشش واکسن، کمتر از ۴۰ درصد بود و سالانه بیش از ۱۰۰ هزار مورد مالاریا در کشور ثبت می شد و در همه شهرها، موارد ابتلا به مالاریا مشاهده می‌شد و شاهد ضعف نظام مراقبت های بهداشتی اولیه و مبارزه با بیماری‌ها و گزارش دهی کم و ناقص بودیم.
 
وزیر بهداشت درخصوص برنامه ایران برای کنترل مالاریا گفت: سابقه مبارزه با این بیماری در ایران، مربوط به ۶ دهه پیش است و این بیماری، همه گیر شده بود و در همه شهرها، موارد ابتلا به مالاریا، مشاهده می شد. حتی در سال ۱۳۷۰، بیش از ۱۰۰ هزار مورد ابتلا به مالاریا در ایران وجود داشت که از سال ۱۳۸۴، برنامه حذف مالاریا در ایران مورد توجه جدی قرار گرفت. همچنین در همین سال، موارد ابتلا به مالاریا در کشور حدود ۱۸ هزار مورد بود که در حال حاضر به کمتر از ۵۰ مورد در سال کاهش یافته است که این موارد نیز مربوط به استان های همجوار با کشورهای افغانستان و پاکستان بوده و متاسفانه بیشتر موارد ابتلا به مالاریا نیز وارداتی و از کشورهای همسایه است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.