بازگشت ۱۰ درصد از آبدهی قنوات خراسان شمالی به میزان اولیه

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۰ درصد از آب دهی قنوات استان به میزان اولیه خود بازگشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از جنورد؛، سید ابراهیم سیدی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه در استان ۶۲۹ رشته قنات وجود دارد ، گفت: تمامی قنات‌ها تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته و دبی آب آن‌ها کاهش یافته است.

وی افزود: بر اثر خشکسالی چند سال اخیر میزان آبدهی در قنات‌های استان به طور میانگین ۲۰ درصد کاهش یافته است ، اما با انجام عملیاتی احیاء و لایی روبی و مرمت ۱۰ درصد از آبدهی‌های کاهش یافته به حالت اولیه خود بازگشت.

سیدی بیان کرد: اگر خشکسالی‌های شدید دو سال آینده تداوم نداشته باشد می‌توان ۱۰ درصد باقی مانده را نیز به حالت اول بازگرداند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر قنات‌های موجود استان در شهرستان اسفراین قرار دارد ، گفت: از ۶۲۹ رشته قنوات ،  ۲۳۹ رشته قنوات در شهرستان اسفراین واقع شده است، اما قنوات موجود در شهرستان‌های گرمه و جاجرم تاثیرپذیری بیشتری از خشکسالی دارند.

سیدی اظهارکرد: برای اینکه بتوان میزان آبدهی قنوات را ثابت نگه داشت باید سالانه حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون برای هر رشته در نظر گرفت تا عملیاتی همچون مرمت و احیاء و . . . را بر روی آن‌ها انجام داد.
انتهای پیام / ب

 

وجود ۶۲۹ رشته قنوات در خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.