فرجود در نشست خبری مطرح کرد؛

ارسال نادرست برخی پیامک‌های طرح ترافیک به شهروندان تهرانی/ هوشمندسازی‌ برنامه فاوا نیست، بلکه برنامه کل شهرداری است

ارسال نادرست برخی پیامک‌های طرح ترافیک به شهروندان تهرانی/ هوشمندسازی‌ برنامه فاوا نیست، بلکه برنامه کل شهرداری استمعاون فناوری و اطلاعات شهردار تهران گفت: یکی از مشکلات اصلی ما این است که داده‌های اطلاعاتی تا چه اندازه صحت دارد و قابل استفاده هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فرجود معاون فناوری و اطلاعات شهردار تهران در نشست خبری که امروز(شنبه) به مناسبت در پیش بودن همایش تهران هوشمند برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته برنامه تهران هوشمند را بر مبنای ابلاغ شهردار تهران آغاز کردیم و بر اساس آن اقدامات خود را آغاز کردیم.

معاون فناوری و اطلاعات شهردار تهران با بیان اینکه این برنامه محوری شهرداری تهران برای حرکت به سمت شهر هوشمند است، گفت: در اسفند ماه سال گذشته اولین همایش شهر هوشمند برگزار شد و از همان اول خیلی از مسائل برای ما روشن شد.

وی با بیان اینکه برنامه تهران هوشمند از سال 97 در دبیرخانه تهران هوشمند پیگیری شد، افزود: در حوزه تهران هوشمند اقدامات مربوط به برندسازی‌ را انجام دادیم و محور کار ما بر روی برندسازی‌ بوده است و اکنون باید دنبال یکسان‌سازی دیدگاه‌های دیگران در این مورد باشیم.

فرجود با تأکید بر اینکه حرکت به سمت شهر هوشمند تأثیر جدی بر عملکرد فاوا‌ دارد، تصریح کرد: سعی کردیم در هر اقدامی که می‌کنیم نگاهمان به سمت شهر هوشمند باشد.

وی در ادامه به بیان محورهای شهر هوشمند پرداخت و گفت: یکی از محورهای جدی نوآوری شهری است که در این زمینه رویدادهای‌ مختلف را در شهر هوشمند با مشارکت استارت‌ آپ‌ها آغاز کردیم.

معاون فناوری و اطلاعات شهردار تهران ایجاد مرکز مرتبط با نوآوری که تفاهم‌نامه اولیه آن با دانشگاه شریف بسته شده است، اقدامی دیگر برشمرد و گفت: دنبال این هستیم که آزمایش‌های شهری را ایجاد کنیم تا کار هدایت استارت آپ‌ها را هم انجام دهیم.

فرجود با بیان اینکه در حال تهیه یک سند هستیم تا تعاملات شهرداری را نشان دهیم، خاطرنشان کرد: با اکثر شهرهای هوشمند دنیا صحبت کرده‌ایم و برنامه‌ریزی را به عنوان یک محور کلیدی در نظر گرفته‌ایم.

وی تدوین برنامه‌های لازم را از اولویت‌های فاوا‌ برشمرد و گفت: مطالعات پیشین‌ شهرداری و افراد بالا دستی را بررسی کرده‌ایم و نقشه راه اولیه تهیه شده است.

معاون فناوری و اطلاعات شهردار تهران تصریح کرد: در این مسیر هم از نخبگان استفاده شده و هم از توانایی دولت بهره برده‌ایم.

فرجود با بیان اینکه با سایر شهرها در حوزه هوشمندسازی پایگاه مشترک ایجاد کرده‌ایم گفت: بدون این که تمام ذی‌نفعان حول این موضوع جمع شوند ممکن نیست و ما سعی کرده‌ایم برنامه‌ریزی صحیحی را برای این کار انجام دهیم.

وی با تأکید بر ضرورت وفاق ذی‌نفعان در این مسیر گفت: آنچه که به عنوان برنامه هوشمند است، به عنوان برنامه سازمان فاوا نیست، بلکه برنامه کل شهرداری است.

معاون فناوری و اطلاعات شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری تهران در مدل‌های مشارکتی با بخش خصوصی تعامل داشته گفت: ما مدل‌های جدید دنیا را ارسال کرده‌ایم و مدل‌های جدیدی را هم فراهم کردیم تا بخش خصوصی بیشتر درگیر شود.

فرجود با اشاره به اینکه بسته ارتباطی شهروندان با شهرداری از طریق یک نرم‌افزار انجام می‌شود، گفت: مردم برای اولین بار می‌توانند از طریق این برنامه می‌توانند با شهرداری تعامل داشته باشند.

وی با بیان اینکه سعی کردیم پروژه‌های مختلف شهر هوشمند را هم پیاده کنیم، گفت: به این منظور کیوسک‌های هوشمند را در سطح شهر مستقر کردیم تا به مردم ارائه خدمات کنند.

معاون فناوری و اطلاعات شهردار تهران با اشاره به طراحی سامانه تهران من گفت: اقدامات مربوط به طرح ترافیک در سامانه تهران من مورد استفاده قرار گرفت و در گام دوم هم سرویس‌های شهرداری و استعلام طرح تفصیلی را بر روی سامانه تهران من قرار دادیم.

فرجود افزود: شهروندان با ورود به این سامانه می‌توانند اطلاعات مربوط به شارژ بلیت و عوارض سالانه را ملاحظه کنند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌ها بخشی بود که در حوزه ما قرار داشت، گفت: ما زیرساخت‌های معاینه فنی را آماده کردیم و اکنون رزرو‌ معاینه فنی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

معاون فناوری و اطلاعات شهردار تهران با اشاره به اینکه سرویس دیگری که آماده کردیم مربوط به مسیریاب‌ است، ادامه داد: در حال حاضر سرویس پارک حاشیه‌ای فراهم شده و در فاز اول در یکی از مناطق تهران اجرا می‌شود.

فرجود با تأکید بر اینکه شفافیت در تعریف شهر هوشمند خیلی پررنگ‌ است، گفت: در حوزه داده و شفافیت‌ چند بحث جدی داشتیم و اکنون قراردادهای بالای 22 میلیون تومان به منظور شفافیت بر روی این سامانه منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه در مراحل بعدی اطلاعات مدیران ارشد شهرداری هم بر روی این سامانه آمد، گفت: در فاز بعدی اطلاعات پروانه‌های صادره و املاک در حال ساخت هم منتشر خواهد شد.

معاون فناوری و اطلاعات شهردار تهران خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی این است که داده‌های ما چقدر صحت دارد و قابل استفاده است.

فرجود با بیان اینکه ما برنامه استانداردسازی‌ داده‌های شهرداری را تضمین می‌کنیم، گفت: ما اطلاعات خود را به سامانه GFP دولت وصل کرده‌ایم که در آنجا 15 سرویس شهرداری قرار گرفته است و هر داده‌ای که محرمانه نباشد، در دسته‌بندی اپن‌ دیتا قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تهیه نقشه و عکس‌برداری‌ از تهران انجام شده است، گفت: ما در این حوزه یک رصدخانه‌ شهری تهران داریم و شهر هوشمند به پرداخت شهری تنیده شده است.

معاون فناوری و اطلاعات شهردار تهران با بیان اینکه تمرکز ما در سال 97 تجمیع داده‌ها بوده است، گفت: یکی از مهم‌ترین این اقدامات که به زودی انجام خواهد شد، پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی است.

فرجود با بیان اینکه در حوزه پسماند در یک منطقه به صورت آزمایشی صورت وضعیت جمع‌آوری پسماند را الکترونیکی کردیم، گفت: این اقدام باعث شد تا 25 درصد در صورت وضعیت‌های ما تغییر ایجاد شود.

وی با اشاره به تجمیع و بهینه‌سازی فیبر نوری گفت: ما در گذشته در زمینه یکپارچه‌سازی زیرساخت‌ها توجه زیادی نداشتیم،اما در حال حاضر قرار شده که حفاری‌ها تجمیع شوند و برای سرویس‌های مختلف حفاری‌های جداگانه انجام نشود.

معاون فناوری و اطلاعات شهردار تهران با بیان اینکه در برنامه تهران هوشمند یک هفته برنامه‌های مختلف در سطح تهران داریم، گفت: حکم‌روائی هوشمند که مربوط به نقش شهرداری در این بستر است، از جمله اقدامات ما در این برنامه است.

فرجود با بیان اینکه در 18 آذر چند مرکز شهر هوشمند افتتاح خواهد شد، گفت: رسالت ما کاهش هزینه‌های شهری است.

وی در ادامه به اقدامات معاونت فاوا در زمینه اجرای طرح جدید ترافیک پرداخت و گفت: اولین دستاورد این کار این بود که ثبت نام کنندگان‌ برای دریافت طرح ترافیک دیگر نیازی به مراجعه حضوری نداشتند.

معاون فناوری و اطلاعات شهردار تهران با تأکید بر اینکه تهران من بستر سرویس‌دهی به شهروندان خواهد شد، گفت: در یک ماه اول پلیس و شهرداری توافق کردند که اقدامات آ‌ن‌ها در این زمینه ارشادی باشد و کسی جریمه نشود.

فرجود خاطرنشان کرد: شهروندانی که برای تردد در محدوده زوج و فرد حساب خود را شارژ نکنند، جریمه می‌شوند.

معاون فناوری و اطلاعات شهردار تهران در ادامه به موضوع ارسال پیامک‌های نادرست به دارندگان طرح ترافیک سالیانه پرداخت و گفت: ممکن است در برخی مواقع این پیامک‌ها به اشتباه ارسال شده باشند.

وی افزود: موضوع ارسال پیامک‌های طرح ترافیک به معاونت ترافیک مربوط است و در این زمینه تنها باید پاسخگو باشند.

فرجود در پایان خاطرنشان کرد: دومین همایش شهر هوشمند نوزدهم و بیستم آبان در برج میلاد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار