سخنگوی وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

فشار خون بالا؛ بیماری خاموش ۶ و نیم میلیون ایرانی/ آنتی بیوتیک را خودسرانه مصرف نکنید

حریرچی گفت: ممکن است آنتی‌بیوتیک تداخل دارویی با دیگر قرص‌ها ایجاد کند و جز پزشک فردی دیگر از این مسئله مطلع نیست.

مصرف پایین سرانه برخی داروها به دلیل اطلاع نداشتن افراد از بیماری خود/ ممنوع بودن مصرف خودسرانه انتی بیوتیکایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: در کشور ما سرانه مصرف اکثر داروها به میلی‌گرم نسبت به کشورهای مشابه کمتر است اما در تزریق کورتن و مصرف آنتی بیوتیک مردم ایران نسبت به سایر کشورها سرانه‌ای بالاتر دارند و همین اما باعث بروز مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن و مقاومت دارویی افراد می‌‌شود.

وی ادامه داد: حدود 6 ونیم میلیون نفر از افراد بالغ از بیماری فشار خون بالای خود بی‌اطلاع هستند و برای این منظور به پزشک مراجعه نمی‌کنند، در این بین افرادی که مبتلا به دیابت هستند نیز به دلیل بی‌اطلاعی از بیماری و یا به دلیل بیماری دیگر به پزشک مراجعه می‌کنند و همین موضوع باعث کاهش مصرف متوسط اکثر داروها در کشورمان می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: در واقع افراد در هنگام مراجعه به پزشک به دلیل تشخیص نادرست بیماری‌  قرصی مصرف نمی‌کنند و این مسئله بر کاهش آمار سرانه مصرف دارو تاثیر گذاشته است.

حریرچی اضافه کرد: به طور کلی سرانه پایین مصرف دارو به صورت متوسط دنیا آن چنان خوب نیست و افراد باید توجهی ویژه‌ به چکاپ داشته باشند.

ارتباط خود درمانی با افزایش بروز تداخل دارویی

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: خود درمانی در خصوص داروهای آنتی بیوتیک مطلقا ممنوع است و این مسئله باعث ایجاد آسیب‌های جدی به بدن می‌شود و ممکن است تداخل دارویی با دیگر قرص‌ها را ایجاد کند که جز پزشکان افراد دیگری از این مسئله اطلاعات کافی ندارند.

وی گفت: ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان و دریافت هر گونه وجه بدون فاکتور رسمی بیمارستان کاملا ممنوع است و با متخلفان برخورد جدی می‌شود و وزارت بهداشت قصد دارد هیچگونه رابطه مالی بین بیمار و پزشک را به صفر برساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار