کتاب منتشر نشده درباره حلقه انحرافی/

روایت انحراف؛ بررسی افکار و عقاید احمدی‌نژاد و حلقه بهار

چرا به لیدرهای جریان موسوم به بهار، حلقه انحرافی گفته می‌شود؟، بنیان های اندیشه حلقه انحرافی چیست و این حلقه چگونه می‌اندیشد؟ و کدام بخش از اندیشه این حلقه، انحرافی است؟


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همواره یکی از مهمترین مدعاهای حلقه انحرافی شکل گرفته در دولت‌های دهم این بوده که انحراف یک برچسب سیاسی است که مخالفین آقای احمدی‌نژاد برای از میدان به در کردن وی و متفرق کردن هوادارانش ساخته‌اند و اساساً انحرافی در افکار و عقاید این حلقه وجود نداشته و این حلقه بهترین منادیان و معتقدان اسلام ناب، مکتب امام خمینی (ره) و گفتمان اتقلاب اسلامی بوده و هستند.


بیشتر بخوانید: هم‌صدایی احمدی نژاد و آخوندی/ چطور می‌توان از «عدالت‌گرایی» به «نولیبرالیسم» رسید؟+فیلم و تصاویر 


به تازگی کتابی به نام «روایت انحراف» توسط پژوهشگران «اندیشکده ولاء» و درباره عقاید و افکار حلقه موسوم به «حلقه انحرافی» تألیف شده است. در این کتاب که به زودی به زیور طبع آراسته و روانه بازار نشر خواهد شد، تلاش گردیده تا فراتر از تحلیل‌های سیاسی راجع به حلقه آقای احمدی نژاد و دوستانش، به بررسی افکار و عقاید وی و این حلقه پرداخته شود. کنکاشی که می‌تواند نسبت عقاید و افکار این حلقه با مکتب «اسلام ناب» را که انقلاب اسلامی تعین یافته وجه نهضتی آن در عصر کنونی است را مشخص نماید.

 

«حلقه انحرافی» یکی از حلقه‌های مرموز در تاریخ انقلاب اسلامی است که تاکنون هزینه‌های سنگینی بر انقلاب و کشور تحمیل نموده است. این حلقه از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۲ توانست در ساختار قدرت جایگاهی به دست آورده و برنامه‌های خود را پیگیری نماید. آقای محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ با تکیه بر گفتمان انقلاب اسلامی و شعارهای انقلابی که طی سال‌های منتهی به ۸۴ توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیروهای انقلابی و در مبارزه با جریان تجدیدنظرطلب حول دال اصلی ولایت و دال‌های فرعی عدالت، استکبارستیزی، استقلال و پیشرفت گفتمان‌سازی شده بود، توانست به قدرت برسد.

دولت نهم تا مدت‌ها با ورود نیروهای انقلابی در آن و طنین انداز شدن شعارهای انقلاب در حرف و منعکس شدن روحیه انقلابی در عمل، خوش درخشید، اما به مرور زمان با نقش‌آفرینی حلقه مرموز و انحرافی فوق و پر رنگ شدن ادبیات و کلیدواژه‌های آنان مانند انسان‌گرایی، جهانی‌شدن، مکتب ایران، کوروش و ... در سخنان آقای احمدی‌نژاد، درخشندگی دولت کم شده و در نهایت تمامی تلاش‌ها و اقدامات بزرگ صورت گرفته در دولت‌های نهم و دهم به حاشیه رفت.

روایت انحراف؛ بررسی افکار و عقاید احمدی‌نژاد و حلقه بهار

این حلقه اقدامات خود را پس از پایان حضور در دولت متوقف نکرد، بلکه پس از فترتی کوتاه دیگربار اقدامات مخرب خود را شدیدتر از گذشته آغاز نمود. حلقه فوق تاکنون برای ترویج دیدگاه‌های خاصش (به خصوص در میان متدینین و انقلابی‌ها) حداکثر استفاده را از ادبیات انقلابی و اسلامی داشته و با بهره‌گیری از انواع روش‌های تبلیغاتی و عملیات روانی، خود را در جایگاه مظلوم نشانده و هرگونه نقد و پرسش از خود را فاقد منطق، سیاسی و جناحی جلوه داده است.

متأسفانه در روشنگری و تبیین مسئلهٔ انحراف، نیروهای انقلابی متوسل به مستندات و قرائنی شدند که هضم و پذیرش آن و نیز امکان اثبات و تبیین آن برای عموم مردم مشکل بود. حال آن‌که صرف‌نظر از درستی و اعتبار این مستندات، انحراف عقیدتی این حلقه، در مواضع و اظهارات و کنش‌گری رئوس حلقهٔ انحراف مشهود بوده و هست.

با این وصف طی سال‌های اخیر، بخشی از مردم و بدنه انقلابی کشور در موضوع افکار و عقاید حلقه انحرافی فوق، پرسش‌هایی داشته که متأسفانه تاکنون پاسخ درخوری به آنها داده نشده است. پرسش‌هایی مانند:

«چرا به لیدرهای جریان موسوم به بهار، حلقه انحرافی گفته می‌شود؟»، «اندیشه حلقه انحرافی چیست؟»، «این حلقه چگونه می‌اندیشد؟»، «کدام بخش از اندیشه این حلقه، انحرافی است؟» که تاکنون به صورتی دقیق و مفصل به آنها پرداخته نشده است. کتاب «روایت انحراف» پژوهشی مستند و دقیق است که با هدف پاسخ مستند و متقن به برخی از این پرسش‌ها تهیه شده است.

در تمنای اومانیسم

برخلاف تصور جامعه و نیروهای انقلابی، کنش‌های «حلقه انحراف» در دولت‌های نهم و دهم صرفاً یک کنش سیاسی معطوف به کسب قدرت نبوده و ریشه در اندیشه‌ها و عقاید خاص این حلقه دارد.

روایت انحراف؛ بررسی افکار و عقاید احمدی‌نژاد و حلقه بهار

با توجه به تأکید چهره‌های اصلی این حلقه بر یک تلقی خاص از خدا و نیز انسان، در این بخش به این موضوع بسیار مهم که بنیان‌های سایر مباحث را روشن می‌سازد پرداخته می‌شود.

در آموزه‌های حلقه انحراف، «انسان» محور اصلی خلقت است. در این نگاه، همه هستی در خدمت انسان است و اگر انسان نباشد، هستی عبث و بیهوده خواهد بود. از نظر این حلقه، بدون وجود انسان این بیهوده‌گی به حدی است که حتی وجود خدا هم معنایی نداشته و این وجود انسان است که به خدا معنا می‌بخشد.

روایت انحراف؛ بررسی افکار و عقاید احمدی‌نژاد و حلقه بهار

اسفندیار رحیم‌مشایی انسان‌گرایی را به عنوان اصل اساسی فکری خود مطرح نموده است. از نظر مشایی، انسان محور وحدت بین انسان‌ها است:

«تأکید می‌کنم که خدا محور وحدت انسان‌ها نیست و حتی امروز هم بشر به وحدت نرسیده است چرا که اگر به وحدت رسیده بود این همه خونریزی و جنگ‌ها صورت نمی‌گرفت ... چرا خدا، محور وحدت نشده است و من می‌گویم مشکل این است که به تعداد انسان‌ها خدا هست ... ملت‌ها در طول تاریخ همواره یک خدا را نپرستیده‌اند چون انسان‌ها خدای متفاوت دارند.»

بر اساس نگاه مشایی، با این استدلال که به تعداد انسان‌ها خدا وجود دارد، خدا را نمی‌توان محور وحدت انسانها قرار داد و به جای خدا باید انسان را محور وحدت قرار داد، چرا که خدا موضوع اختلاف‌ها بین انسان‌ها بوده است. در این منظر به خاطر اختلاف نگاه افراد نسبت به خدا، جایگزین مناسب دیگری برای قرار دادن در محور وحدت بین انسان‌ها وجود دارد. از نظر مشایی به جای تکیه بر خدا که عامل تفرقه و جنگ‌ها شده است، بهتر است بر مفهوم «انسان» تکیه کرد.

گزاره «به تعداد انسان‌ها خدا هست» که به صورت اجمالی توسط مشایی گفته شده، البته نشان از نگرشی خاص در افکار این حلقه دارد که مشایی صرفاً به آن اشاره کرده است. توضیح و تبیین این دیدگاه در یادداشت‌های «اکبر جباری» که یکی از افراد نزدیک به مشایی و از چهره‌های تئوریک حلقه انحراف است، به صورت مبسوط‌تر آمده است.

روایت انحراف؛ بررسی افکار و عقاید احمدی‌نژاد و حلقه بهار

خدای ذهنی یکتاپرستان

همان‌گونه که اشاره گردید گزاره «به تعداد انسان‌ها خدا هست» که توسط مشایی مطرح شد، یک گزاره ذوقی شخصی نیست که به صورت فی‌البداهه و ناگهانی بر زبان مشایی جاری شده باشد، بلکه شواهد نشان می‌دهد که این گزاره یک گزاره اساسی در افکار حلقه انحرافی و ناشی از تلقی خاص این حلقه در مورد «خدا» است.

بررسی نظرات اکبر جباری که در کانال شخصی یا کتاب‌هایش منتشر شده، نشان می‌دهد که این گزاره از یک پشتوانه شبه تئوریک برخوردار بوده و از جمله اعتقادات اساسی حلقه انحراف است که جباری تلاش نموده تا آن را با کمک آموزه‌های صوفیه و نظرات فیلسوفانی چون «مارتین هایدگر» تئوریزه نماید. اکبر جباری در این باره می‌نویسد:

«وقتی ما به چیزی معتقدیم، ابتدا تصوری از او نزد خود داریم و سپس با تصدیق آن، بدان معتقد می‌شویم. حال آن‌که ما هیچ تصوری از خدا نداریم تا بتوانیم بدو معتقد شویم. شاید یکی بگوید، من از خدا تصوری دارم. تصور خوبی، خیر، نیکی و خوب. می‌پرسم، شما این تصورات را چگونه بدست آورده‌اید؟ آیا غیر از این است که شما در جهان انسانی، مفاهیمی را در مناسبات خود دارید که این مفاهیم را در بهترین و کامل‌ترین مصداقش، به کسی یا چیزی به نام خدا اطلاق می‌کنید. مثلاً شما مهربانی را در مادر و پدر و دیگر انسان‌ها دیده‌اید، سپس این مفهوم مهربانی را به حد کمال برده‌اید و مصداقش را در چیزی به نام خدا جمع کرده‌اید! این دقیقاً همان شبهه‌ایست که برخی از فیلسوفان طرح کرده‌اند. یعنی خدا انسان را نیافریده بلکه این انسان است که مفهوم خدا را ساخته است! حتی اگر به منشأ اعتقادات نگاه کنیم، خواهیم دید که اعتقاد ما به خدا، در واقع اعتقاد ما به چیزی است که در حاق خود، اندیشه‌ای مشرکانه است. ما "چیزی" را خدا انگاشته‌ایم و بدان معتقد شده‌ایم. در واقع مفهومی را ساخته‌ایم و خود را به همان مفهوم گره زده‌ایم. خدا اگر چیزی باشد، دیگر خدا نیست. شیئیت در ذات خود مخلوق است و اعتقاد همواره به چیز و شیء تعلق می‌گیرد. خواه این چیز مادی باشد، خواه غیر مادی مانند یک اندیشه.»۲

جباری در این متن گزاره «به تعداد انسان‌ها خدا است» مشایی را توضیح داده و سعی می‌کند با پارهای استدلال‌های مغالطه‌آمیز آن را اثبات نماید. وی برای اثبات حرف خود به طور ضمنی به نظرات برخی فیلسوفان مادی‌گرای ملحد همچون «فویرباخ» که یکی از فیلسوفان قائل به ماتریالیسم مکانیکی است، استناد کرده و آن را تأیید نموده است.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

روایت انحراف؛ نگاهی نو به افکار و عقاید حلقه بهار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
یه چیزی فهمیدم: اونایی که تو این نوع متن ها حرف ار گرانی و مشکلات میزنن در واقع همان حامیان مفسدان و منحرفان هستند
Iran (Islamic Republic of)
محمدبهمنی
۱۹:۵۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
احمدی نژاد نمی گذاشت حقوق نجومی بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
ربطی نداشت
United States of America
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
بی‌سوادی و عوام‌فریبی آقای احمدی‌نژاد باعث مشکلات زیادی برای کشور شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
من که ازدواج رو بوسیدم گذاشتم کنار مگه میشه تو این گرانی ازدواج کرد خرج خودمو بزور درمیارم 1 در ماه کفاف خودم رو نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
با این گرونیها ثروتمند ها ثروتمند فقیران فقیرتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
رای کنسرتی
Netherlands
حمید
۲۰:۵۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
من امیدوارم با اصلاح این جریان خطرناک مجددا پروژه های اقتصادی و مسکن مهر و انرژی هسته ای و اقتدار ماهواره ای و عزت جهانی مون در برابر استکبار و رشد و پیشرفتمون مجددا به کشور ایران برگرده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۷ آبان ۱۳۹۷
ببخشید اشتباهی منفی دادم لایک داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
گشنمونه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۱۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
حتما‌اینم‌تقصیر‌احمدی‌نژاد‌هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
اصلاح طلبان چه کاری برای ملت انجام دادند؟
Iran (Islamic Republic of)
علی طاهری
۲۳:۲۰ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
چرا انجام ندادند؟دلار‌را‌گرون‌کردن،اجناس‌را‌احتکار‌کردند،در‌یک‌کلام‌
مردم‌را‌بیچاره‌کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
چقدر دورمون پر از حلقه و فرقه هستش تورو خدا مسولین یکم به فکر ما باشن تو حلقه ها گم نشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
اگه همین چندر قاز پول یارانه احمدی نژاد نبود معلوم نبود چند نفر در روز از گشنگی میمردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
دلیل نشد برای تصدیق انحراف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
باید به طرف مقابل اجازه صحبت و دفاع از خود داد وقضاوت را به مردم سپرد
Iran (Islamic Republic of)
تیبا
۲۲:۵۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
همه چی گرون شد رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
۲۲:۵۵ رای احساسی بدجوری کار خودش رو کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
یاصاحب الزمان به فریاد مردم برس معیشت عادی مردم به خطر افتاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
یارانه و مسکن مهر رو ایجاد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
مشایی ظاهرا تحت تاثیر عرفان هندوئیسم قرار دارد، من به مشایی اظهار نظر نمی کنم در مورد آقای احمدی نژاد سیره بزرگان دینمان خاصه امام صادق(ع)وحضرت اباعبدالله(ع)که در مسیر کربلا نشان داد بدنبال ارشاد وگفتگوی رودر رو ورفع شبهات ذهنی گمراه شدگان بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
مردم نون خالی ندارن بخورن!!!
United States of America
ناشناس
۱۸:۳۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
واقعا حقیقت داره حالا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
ما مردم گرسنه ایم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
اون موقع هم کسی گرسنه نبود با وجود مشکلات
Iran (Islamic Republic of)
ل
۱۶:۲۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
واقعا جای تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
احمدی نژاد مسکن مهر را ایجاد کرد تنها کار مثبتش همین بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
شما مثل اینکه ساکن مسکن مهر نیستی که میگی مثبت
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۲۲:۴۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
و یارانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
چرا به یک چنین کتابی اجازه چاپ و نشر میدهند..
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۵:۵۹ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
سلام...در مقابل هر شبهه ای که راجع به خدای مهربان و بردبار میسازند کافیست به کلام خود خدا و اولیائش مراجعه شود.....خصوصا نهج البلاغه امام علی (ع)
Iran (Islamic Republic of)
خداداد
۱۵:۲۶ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
گرانی دمار از روزگار مردم در آورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
تا باشه طرف منحرفان نباشید
Iran (Islamic Republic of)
موسی
۱۴:۴۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
موضوع اصلی ما اقتصاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
اون موقع هم موضوع اصلی فرهنگ بود که با فرهنگ همه چی حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
خیلی ممنونم ازاطلاع رسانیتون
Kazakhstan
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
مشکل گرونی حل شد ؟ چرا از گرونی گزارش تهیه نمیکنید ؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۴:۱۶ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
باید ریشه کن شود/ حالا هر که یا هر گروه و جناحی میخواهد باشد/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
وجدان هر شخص، خدای اوست که این خدایان به خدای باری تعالی متصل هستند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۲۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
ترو خدا به داد مردم برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
یه لپ تاپ میخوای بخری شده 13 میلیون تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
به فکر ملت باشین روز به روز فقیرتر میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
نتیجه رای امدنیوزی
Romania
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
آقا یا خانومی که پیام (به فکر مردم باشید،همه چیز گران شده است) .این همه خبرهای مربوط به اقتصاد داریم برو زیر این خبرها این پیام رو بنویس الان اینجا چه ربطی به این خبر داره یعنی مشکل اقتصادی داریم هیچ خبر دیگه ای نباید نوشته بشه حالت خوبه انشاا.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
از گرانی ها هم بگید
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۲:۰۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
مردم از تورم دارن روز به روز فقیر تر میشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
الهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۱:۱۶ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
دشمن ما آمریکاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
لعنت بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
همه چیزگرون شده شایدیکی بخواهدمهرشواجرا بزاره مهرش ب سال عقد صدهزارتومن باشه این قوانین ب نفع مردها بضرر زنهاس!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۱:۱۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
یعنی اون چهار هزار نفری که بخاطر نپرداختن مهریه توی زندان هستن به نفعشونه؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
الان کی مهریشو 100 هزار تومن میذاره؟؟؟!!!!!!!!
نکنه خودت؟!!!!!!!!
France
حسين
۱۱:۱۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
وااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
یعنی با کم زیاد کردن مهریه و مبلغ سکه جلو ی پر شدن زندان و طلاق رو میشه گرفت بعضیا چرا اینقدر کوتاه فکرن اکثر زندانیهای مهریه مال زمانیه که همه چی ارزان بوده و اگر آن زمان یک خانم تنها بتوانست با چهارتا دونه گوجه سر کنه الان مردم زیر نان شب شون موندن اون زن بدبختی که دچار فریب و ظلم یک نا مرد قرار گرفته چیکار باید بکنه مواظب باشید
Iran (Islamic Republic of)
l
۱۰:۵۰ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
فکری به حال اقتصاد و گرانی کنید.بدبخت شدیم رفت
United States of America
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
فکری به حال اقتصاد و گرانی کنید?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
ازگرانی خسته شدیم ملت راتحت فشار قرار ندهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
سال ۹۶ فقط فکر آنتالیا بودید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
به فکر مردم باشید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
بفکرمردم‌باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
بفکرمردم‌باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
به‌فکرمردم‌باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
به‌فکرمردم‌باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
منه یه جوان چطور میتونم ازدواج کنم با این گرونی ها
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۲:۰۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
نمیتونیم ازدواج کنیم. نامزدم میخواد ازم جدا بشه بخاطر بیکاری. مقصرم منم یا اون یا....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
خدایا دیگه خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
تا کی باید تحمل کنیم این وضعیت گرانی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
سال ۹۶ فکر آنتالیا بودید
Iran (Islamic Republic of)
یا حسین
۱۰:۱۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
به مرم بدبخت برسین که نابود شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
سال ۹۶ فکر آنتالیا بودید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
در یک بسته حمایتی قرار شد 600 تومن به مردم کمک کنند پس چی شد...؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
عجب ساده ای برادر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
کجایی که خبر از چرایی ها نداری بنده خدا !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
باید حرفهای اوناراشنید بعدقضاوت کرد
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۰۹:۲۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
به فکر گرانی باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
درود موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
تکذیب می کنم گرانی نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
مگه داریم
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۹:۱۷ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
گرانی ها روز به روز داره بیشتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
بفکر‌گرانی‌باشید‌داریم‌لح‌میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
بفکر‌گرانی‌باشید‌داریم‌لح‌میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
خدادشمنان ملت راهدایت واگرقابل هدایت نیستند نابود کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
به‌فکرگرانی‌باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
سال ۹۶ فکر آنتالیا بودید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
به‌فکرگرانی‌باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
سال ۹۶ فکر آنتالیا بودید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
به‌فکر‌مردم‌باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
توروخدا به فکر گرانی هم باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
چرا هیچ نظارتی روی قیمت ها نیست برید ببینید قیمت ها فاجعه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
هیچ مشکلی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
چون برخی مسئولین خودشون حقوق میلیونی میگیرن و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۷ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
به فکرمردم باشید