قلیچ‌دار اوغلو از دولت اردوغان بابت پرونده خاشقجی انتقاد کرد

رئیس حزب مخالف ترکیه از آنکارا به شدت انتقاد کرد و از دولت خواست درباره موضوع اجازه دادن به خروج قاتلان روزنامه‌نگار عربستانی از این کشور پاسخ بدهد.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی تلویزیون تی‌آرتی ترکیه، کمال قلیچ‌دار اوغلو، رئیس حزب جمهوریت خلق ترکیه، با انتقاد از دولت این کشور گفت چرا به قاتلان جمال خاشقجی اجازه خروج از ترکیه داده شد؟ 

او دیروز در نشست فراکسیون حزب جمهوریت خلق (بزرگترین حزب مخالف دولت اردوغان در مجلس ترکیه) گفت: قتل جمال خاشقجی از قبل طراحی شده بود. عاملان قتل با هواپیما از عربستان سعودی به ترکیه آمدند و دو روز در انتظار قربانی خود بودند. آنان پس از قتل خاشقجی جسد وی را قطعه‌قطعه کردند و پس از آن آزادانه از ترکیه خارج شدند.

رئیس حزب جمهوریت خلق ترکیه در ادامه افزود: سرکنسول عربستان در استانبول نیز آزادانه ترکیه را ترک کرد. با این ماجرا سیاست عدالت را تحت الشعاع خود قرار داد.

قلیچ‌دار اوغلو گفت: چگونه ممکن است قاتلان به ترکیه بیایند و مرتکب جنایت شوند. مقامات دولت ترکیه نیز از این موضوع مطلع باشند. صدای عاملان قتل خاشقجی ضبط شده باشد و آنگونه که ادعا می‌شود، تصاویر ضبط شده (جنایت) موجود باشد و نحوه قتل تشریح شود، اما با وجود این به قاتلان اجازه داده شود از ترکیه خارج شوند؟

او با اشاره به موضوع آزادی کشیش برانسون (که به اتهام ارتباط با جنبش فتح‌الله گولن در ترکیه بازداشت شده و ماه اکتبر آزاد شد) گفت: اردوغان می‌گفت«تا زمانی که من بر سر کار باشم این کشیش آزاد نخواهد شد»، اما کشیش با هواپیما از ترکیه خارج شد.

رئیس حزب جمهوریت خلق ترکیه گفت: کشیش برانسون قاتل نبود، اما گروه ۱۵ نفری قاتلان به ترکیه آمدند و خاشقجی را به قتل رساندند. پس از آن نیز آزادانه از بخش تشریفات فرودگاه استانبول عبور و از ترکیه خارج شدند.

قلیچ‌دار اوغلو با تاکید بر اینکه در چنین مواردی کنسولگری‌ها از مصونیت برخوردار نیستند، افزود:‌ با توجه به اینکه جنایتی روی داده بود، امکان بازداشت متهمان به دست داشتن در قتل خاشقجی وجود داشت. هنگامی که این سوال را مطرح کردم که متهمان به دست داشتن در قتل خاشقجی به چه علتی آزاد شدند، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت «قلیچدار اوغلو در پی بستن پرونده قتل خاشقجی است». چنین سخنانی را فقط می‌توان در نشریات فکاهی پیدا کرد.

او با اشاره به اینکه مقامات سعودی پس از مشاهده اسناد و شواهدی که ترکیه در اختیار دارد، حیرت زده شدند، گفت: عامل جنایت و کسانی که در آن دست داشتند، مشخص است. کسانی که دستور آن را دادند، مشخص شده‌اند. این را من نیز می‌دانم. اگر مقامی از عربستان دستور نمی‌داد، گروه ۱۵ نفری جنایت که همگی کارکنان دستگاه‌های دولتی هستند به ترکیه نمی‌آمدند. این را نیز من و شما می‌دانیم که چه کسی دستور اعزام آنان به ترکیه را داده است.

رئیس حزب جمهوریت خلق همچنین اعلام کرد مقامات ترکیه اسناد و اطلاعاتی در اختیار دارند که هنوز به سعودی‌ها ارائه نشده است. بخش بزرگ اسناد و اطلاعاتی که ترکیه در اختیار دارد هنوز اعلام نشده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، عربستان ، قتل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار