وزیر فرهنگ و ارشاد :

تعزیه ریشه در عمق ارادت مردم دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: تعزیه یک هنر مردمی است و این هنر آئینی ریشه در عمق ارادت مردم دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد در مراسم اختتامیه سیزدهمین سوگواره تعزیه کشوری عاشورائیان که در بیت‌العباس شهر لامرد برگزار شد، گفت: هیچ هنری به لحاظ ترکیب هنرها مانند تعزیه نیست، در تعزیه هنرهای نمایشی، تجسمی، آوایی و ادبی در کنار هم قرار گرفته‌اند و این آئین سنتی به نوعی پیونددهنده هنرهای مختلف است. 

وی با بیان اینکه تعزیه تجسم بخشی از اتفاقات و حوادث تشیع و اهل‌بیت(ع) است، گفت: در ایران و حوزه آئینی هنرهای دیگری هم داریم اما تنها یک رشته ایستا و هنری که بتواند میدان‌دار باشد و تمام هنرها را بهم پیوند دهد، تعزیه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  با تاکید بر اینکه تعزیه یک هنر مردمی است، افزود: این هنر آئینی ریشه در عمق ارادت مردم دارد که هم بازیگر و هم تماشاگر آن مردمی است و حتی مسئله مالی هم برای بازیگر اهمیت ندارد.

صالحی با بیان اینکه تعزیه از معدود هنرهایی است که مردم پایگاه آن هستند، اضافه کرد: هنر تعزیه یک هنر مردمی است که مخاطب آن از کودک خردسال تا پیران کهنسال را گرد هم می‌آورد و مخاطب با این هنر همزاد پنداری می‌کند و اشک می‌ریزد.

وی با بیان اینکه تنها محبت اهل بیت است که هنرمند و مردم را گرد تعزیه جمع می‌کند، تصریح کرد: در این هنر بازیگر آن با وضو به روی صحنه می‌آید زیرا آن را محلی برای قرب الهی می‌داند.

صالحی تعزیه را یک ابزار برای نشان دادن عشق و علاقه به اهل‌بیت (ع) دانست، گفت: محبت اهل بیت در طول تاریخ سبب همبستگی مجموعه‌های بسیاری شدند در واقع به مانند خیمه‌ای که همه را در زیر خود جمع می‌کند مردم را به هم پیوند می‌دهد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌با اشاره به برپایی سیزدهمین سوگواره تعزیه عاشورائیان در لامرد بیان کرد: این شهر همواره به عنوان یکی از قطب‌های برگزاری تعزیه مطرح بوده است. 

‌انتهای پیام/ ب

 

تعزیه یک هنر مردمی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.