میزبانی شایسته مشهدالرضا از زائران در دهه پایانی صفر

ماه صفر به پایان رسید و در این مدت دست اندر کاران ستاد خدمات صفر خراسان رضوی تلاش زیادی کردند تا به زائران رضوی بیشترین و بهترین خدمات را ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ ماه صفر به پایان رسید ماهی که 10 روز آخر آن مشهد الرضا میزبان شمار زیادی از زائران از اقصی نقاط جهان بود،در این مدت دست اندر کاران ستاد خدمات صفر استانداری خراسان رضوی تلاش زیادی کردند تا به زائران بیشترین و بهترین خدمات را ارائه دهند.

تقریبا بیشتر زائران به شهر و دیار خود برگشته اند اما هنوز هم بازگشت زائران ادامه دارد و جاده های خراسان رضوی امروز هم روز پرترددی را رقم می زند.

علیرضا رشیدیان استاندارخراسان رضوی امروز مهمان برنامه گفت و گو ویژه رادیو ملی زیارت شد تا در همین خصوص با مردم سخن بگوید.

اربعین نماد وحدت، انسجام و اقتدار اسلام راستین است

علیرضا رشیدیان در این برنامه با آرزوی سلامتی برای همه زائران گفت:خوشبختانه بر خلاف مشی دشمنان انقلاب و اسلام که در تلاش بودند تا بین ملت های ایران و عراق اختلاف ایجاد کنند، امسال در مراسم اربعین شاهد حضور بیش از 15 میلیون زائر بودیم و استقبال گسترده زائران ایرانی به ویژه زائران مشهدی در این مراسم بسیار چشمگیر بود .

وی افزود: سال گذشته از مشهد حدود 82 یا 83 هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده بودند  اما امسال بیش از 150 هزار نفر در این سامانه ثبت نام کردند یعنی تقریبا اشتیاق و حضور نزدیک به 2 برابر افزایش پیداکرد؛اربعین نماد وحدت، انسجام و اقتدار اسلام راستین است،در اربعین امسال علاوه بر شیعان از دیگر مذاهب و ادیان هم در این راهپیمایی شکوهمند حضور داشتند.

435 هزار و 892 نفر  به صورت پیاده  در روزهای پایانی ماه صفر وارد مشهد شده اند

استاندار خراسان رضوی گفت: در دنباله حرکت اربعین علی رغم میل دشمنان، اجتماع مسلمانان در روز شهادت نبی اکرم(ص)،سبط اکبرایشان(ع) و ولی نعمتان آقا علی بن موسی الرضا(ع) در مشهد مقدس بسیار چشمگیر بود و آماری که امروز ظهر از کاروان های پیاده به دست من رسیده است بدین شرح است که 435 هزار و 892 نفر در قالب 4 هزار و 890 کاروان از 21 استان به صورت پیاده وارد مشهد شده اند.

رشیدیان با اشاره به این که به صورت کلی حدود 4 میلیون نفر وارد مشهد الرضا شدند و این آمار افزایش پیدا خواهد کرد افزود:از 48 هزار زائر پاکستانی که برای اربعین رفته بودند تا الان بیش از 5هزارو 500 نفر وارد مشهد  شده اند و الباقی آن ها تا دهم ماه ربیع به صورت گروه های 2هزار نفری وارد مشهد می شوند و ما میزبان این عزیزان هستیم.

وی با اشاره به این که 28هزار و 109 نفر زائر افغانستانی در روز های پایانی صفر وارد مشهد شده اند ادامه داد : زائران کشور های عربی به صورت پراکنده و غیرقابل سازمان دهی وارد مشهد شدند و تعداد دقیق آن ها در دسترس نیست ؛ خدمات ارائه شده به زائران چه در حوزه اسکان و چه در حوزه درمان به صورت خیلی خوب انجام شد و اگرهم کم و کاستی بود از روی عمد نبوده و من از همین جا از همه زائران عذر خواهی می کنم.

استاندار خراسان رضوی با بیان این که باید به وجود این مردم افتخار کرد و بخاطر آن ها خدارا شاکر بود گفت: چقدر خوب می شد اگر کسانی که فکر می کنند با تحریم های اقتصادی می توانند مردم ایران را از پای در آورند بیایند و هم بستگی ملت را در مناسبت هایی مثل همین ایام پایانی ماه صفر ببینند .

390ایستگاه خدماتی بین راهی و 512ایستگاه بین شهری به زائران خدمات رسانی کردند

رشیدیان با بیان این که با وجود مشکلات اقتصادی  390ایستگاه خدماتی بین راهی توسط 11 استان استان زده شده بود افزود: در شهر مشهد بیش از 512 ایستگاه برای خدمات در قالب 32 خدمت تجهیز شده بود ، هم چنین 430 مدرسه از سوی آموزش و پرورش خراسان رضوی برای زائران مهیا شده بود که همین دیروز از تعدادی از آن ها بازدید کردیم و در این بازدید با فراهم کردن وسیله حمل و نقل تلاش شد تا بعضی از مشکلات زائران در زمینه حمل و نقل به حرم مطهر برطرف شود.

وی با اشاره به این که تمامی دستگاه های دولتی برای میزبانی شایسته بسیج شده بودند و از جمله اقدامات آن ها می توان به فراهم آمدن 6 بالگرد عملیاتی ، 61 آمبولانس از سوی هلال احمر،244 آمبولانس از سوی بهداشت و درمان اشاره کرد ادامه داد:امسال حدود 96 پایگاه فعال در مشهد مقدس و 122 پایگاه هم در مسیر های منتهی به مشهد مقدس به زائران خدمات رسانی می کردند هم چنین 15 هزار نیروی انتظامی آماده خدمت رسانی بودند.

 انتقال فرهنگ مهربانی یکی از نیازهای  اصلی جامعه است

استاندار خراسان رضوی با اشاره به این که تمامی خدمات فرهنگی انجام شده برای افزایش معنویت و آگاهی مردم انجام می شود گفت:امسال کارهای زیادی مثل نصب تابلوهای مختلف در مسیر راه و ایستگاه های بین راهی صورت گرفت، هم چنین نفراتی از حوزه علمیه اعزام شدند تا در مسیر راه و ایستگاه های درون شهری به ویژه محل های اسکان زائران به مردم در زمینه فرهنگی خدمات رسانی کنند.

رشیدیان با اشاره به این که در بعضی ایستگاه ها کتاب هایی با تخفیف 50 درصد فروخته می شد افزود: از همه کسانی که در زمینه فرهنگی فعالیت می کردند نشکر می کنم و چقدر خوب است تا در این ایام آشنایی خود را با مکارم اخلاق بیشتر کنیم و به نظر من  آن چیزی که جامعه ما نیاز دارد انتقال فرهنگ مهربانی است که می توان این درس را از حضرت رضا(ع) گرفت.

راه اندازی خط 3 قطار شهری راهی برای تسهیل رفت و آمد زائران در روز های شلوغ به حرم رضوی

وی در بخش دوم برنامه گفت و گو ویژه خبری در پاسخ به گزارش مردمی مبنی بر این که مردم در روز های شهادت در رفت و آمد خود با وسایل نقلیه عمومی به سمت حرم مطهر رضوی با مشکل روبه رو شده بودند گفت: ما باید این را بپذیریم که در حوزه داخل شهری مخصوصا روزهای شلوغی مثل شهادت حضرت رضا(ع) امکان حمل و نقل زائران به حرم سخت شده است زیرا ما باید علاوه بر 3 میلیون جمعیت شهر خودمان به 4 میلیون زائر هم خدمات رسانی کنیم . خیلی تلاش شد تا مسیر های بی آرتی در این ایام باز بماند اما خب همان طور که مشاهده کردید در روز شهادت به دلیل جمعیت زیاد این مسیر ها هم بسته شد و اتوبوس ها و تاکسی های در نظر گرفته شده نتوانستند به زائران خدمت رسانی کنند و به همین دلیل از همه زائران عذرخواهی می کنم .

استاندار خراسان رضوی ادامه داد :یکی از راه هایی که پیش بینی کردیم تا در سال های آینده تردد زائران را به حرم مطهر رضوی در روز های شلوغ تسهیل کنیم همین راهندازی خط 3 قطار شهری است که زائران را تا باب الجواد منتقل خواهد کرد.

علیرضا رشیدیان افزود: این روزهای پایانی صفر از همه بیشتر هواپیماها در فروش بلیت ها افزایش قیمت داشتند چراکه بعضی افراد هواپیماها را به صورت چارتری به گروه هایی واگذار کردند که ان ها هم قیمت ها را زیاد کردند، البته باید بگویم دوستان ما مدام پیگیری می کردند تا مشکل را برطرف کنند و در نهایت هم تلاش شد با افزایش پرواز های داخلی این قیمت ها کم تر شود.

وی با بیان این که در حمل و نقل ریلی با قطار با افزایش نرخ قابل توجهی در این ایام  مواجه نشدیم ادامه داد : برای اتوبوس ها هم افزایش قیمت نداشتیم و از این بابت ما قدر دان اصحاب حمل و نقل جاده ای هستیم . امسال برای این که بار حمل و نقل جاده ای خود را کاهش دهیم 26 رام قطار محلی ایجاد کردیم تا زائرین پیاده شهرستان های خراسان رضوی بجای اتوبوس از قطار استفاده کنند و اتوبوس ها برای مسیر های دور باقی بماند .

استاندار خراسان رضوی گفت: کارگروه یا جلسه ستاد خدمات صفر  کارگروهی است که در طول سال به صورت مستمر جلسات خود را برگزار می کند ، ما تلاش خود را خواهیم کرد تا  زیر ساخت ها و امکانات لازم را برای میزبانی شایسته از زائران فراهم کنیم تا در افق سال 1404  شرمنده زائران امام هشتم (ع)نشویم .

انتهای پیام// ز.ی   

گزارشگر:زهرایونسی                                                                   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.