ادبیات در هفته ای که گذشت؛

ضرورت ایجاد «کلینیک‌ کتاب» در محله‌ها/بیش از ۵۰ میلیارد تومان کتاب از ایران به افغانستان صادر می‌شود

مهمترین رویداد‌های حوزه کتاب از تاریخ ۱۹ تا ۲۵ آبان ماه را با یک کلیک مشاهده کنید.

از اعلام زمان برگزاری طرح پاییزه کتاب تا برگزاری جشنواره کتاب و رسانه در 27 آبان

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه ادبیات در هفته گذشته شاهد رویدادهایی بود که در ادامه می خوانید:

بیش از ۵۰ میلیارد تومان کتاب از ایران به افغانستان صادر می‌شود/ اعلام زمان برگزاری طرح پاییزه کتاب

نشست خبری بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور نیکنام حسینی پور دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، علیرضا بهرامی دبیر جشنواره کتاب و رسانه و هادی حیدری دبیر مسابقه کارتون و کاریکاتور در سرای اهل قلم برگزار شد.

در این مراسم، نیکنام حسینی پور دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه تقارن هفته کتاب را با هفته وحدت به فال نیک می‌گیریم، گفت: این تقارن را یک فرصت برای خود می‌دانیم که بتوانیم با شور و نشاط بهتری هفته کتاب را پیش ببریم. ما باید کتاب را به عنوان فصل وحدت در اقوام ایرانی که در سراسر کشور هستند، تلقی و از آن استفاده کنیم.

وی افزود:چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را نباید به دهه فجر محدود کرد؛ این به نوعی بعثت انقلاب اسلامی است. امسال سعی کردیم مشارکت همه سازمان‌ها و نهاد‌هایی را که در حوزه کتاب فعالیت می‌کنند، داشته باشیم.

وی با اشاره به میزان صادرات کتاب‌های ایران به افغانستان بیان کرد: بیش از ۵۰ میلیارد تومان کتاب از ایران به افغانستان صادر می‌شود. ما آمادگی داریم جشنواره‌هایی را هم که به وسیله نویسندگان افغانستانی در ایران برگزار می‌شود، حمایت کنیم.

دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اسامی روزهای هفته کتاب بیان کرد: روز‌های هفته کتاب به ترتیب کتاب و پایتخت کتاب ایران، کتاب؛ کتابخوانی و کتابدار، کتاب؛ خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی، کتاب انقلاب اسلامی، کتاب؛ رسانه فن آوری‌های نوین و کپی رایت، کتاب دانشجو و دانش آموز، کتاب دانایی و توانایی در تولید ملی، کتاب وحدت ادیان اقوام و مذاهب و کتاب و کتابفروشی به عنوان پاتوق فرهنگی نامگذاری شدند.

مردم انتخاب کردند؛ «حسام» و «ضرابی‌زاده» بهترین نویسندگان دفاع مقدس

نتایج پویش مردمی انتخاب بهترین‌های دفاع مقدس با معرفی کتاب «دختر شینا» به عنوان بهترین کتاب، حمید حسام به عنوان بهترین نویسنده مرد و بهناز ضرابی زاده به عنوان بهترین نویسنده زن اعلام شد.

بر این اساس در بخش انتخاب بهترین کتاب، «دختر شینا» خاطرات قدم خیر محمدی کنعان از سوی رای دهندگان این پویش به عنوان بهترین کتاب انتخاب شد.

کتاب‌های «دا»، «دختر شینا»، «آن بیست و سه نفر»، «گلستان یازدهم»، «بابانظر»، «پایی که جا ماند»، «کوچه نقاش‌ها»، «همپای صاعقه»، «شطرنج با ماشین قیامت»، «خداحافظ سالار»، «عصر‌های کریسکان»، «نورالدین پسر ایران»، «همه سیزده سالگی‌ام»، «در کمین گل سرخ» و «وقتی مهتاب گم شد» پانزده عنوان کتاب انتخابی پویش مردمی انتخاب بهترین‌های دفاع مقدس در بخش بهترین کتاب بودند.

ضرورت ایجاد «کلینیک‌ کتاب» در محله‌ها

امیر اسماعیل آذر‌ با اشاره به تاثیرگذاری برگزاری هفته‌ کتاب بر ایجاد علاقه در مخاطبان برای کتابخوانی گفت: برپایی مسابقات کتابخوانی در هفته‌ کتاب اقدام بسیار پسندیده‌ای است و باید از این فرصت برای آشنا کردن مردم با کتاب استفاده کرد و به آن‌ها به دلیل ارائه کتابخوانی مناسب و زیبا جوایزی اهدا کرد.

وی با تاکید بر نقش صدا و سیما در ترویج کتابخوانی بیان کرد: از جمله برنامه‌های مفید دیگر این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری صدا و سیما و یک ماه قبل از برپایی هفته و نمایشگاه کتاب، یک برنامه تلویزیونی داشته باشد و در آن برنامه به ترغیب مخاطب به کتاب و کتابخوانی بپردازد.

این مجری و کارشناس برنامه‌های ادبی با پیشنهاد تشکیل کلینیک کتاب در محله‌ها گفت: ما نیاز به یک کلینیک کتاب داریم یعنی در محله‌ها باید کلینیک کتابی باشد که هرماه به یک ناشر و آثارش اختصاص پیدا کند و مخاطبان و علاقه‌مندان آن ناشر در هرکدام از حوزه‌های علوم انسانی که دوست دارند در نمایش از کتاب‌ها و آثارش حضور پیدا کنند.

اختتامیه جشنواره کتاب و رسانه ۲۷ آبان برگزار می‌شود

اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه روز یکشنبه (بیست‌وهفتم آبان ماه) همزمان با برگزاری بیست و ششمین دوره هفته کتاب برگزار می‌شود.

بنابراین گزارش، در هفدهمین جشنواره کتاب و رسانه ۵۳۵ اثر از رسانه‌های مختلفی، چون رادیو صبا، رادیو فرهنگ، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هفته‌نامه چلچراغ، ماهنامه تجربه، رادیو قم، صداوسیمای مرکز کیش، خبرگزاری رضوی، صداوسیمای مرکز اصفهان، روزنامه ایران، صداوسیمای مرکز لرستان، روزنامه اعتماد، وب‌سایت دفتر فرهنگ معلولان، مجله تصویر، صداوسیمای مرکز خراسان رضوی، صداوسیمای مرکز فارس، سایت خوابگرد، رادیو گلستان، صداوسیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد، باشگاه خبرنگاران جوان، وب‌سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبرگزاری صداوسیما، خبرگزاری فارس، خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فصلنامه نقد کتاب قرآن و حدیث، مجله داستان همشهری، فصلنامه صنوبر، خبرگزاری مهر، هفته‌نامه کرگدن، وب‌سایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نشریه محلی هزاردستان، شبکه خبر سیما، رادیو گیلان، روزنامه خراسان، روزنامه افسانه، وب‌سایت تاریخ شفاهی ایران، روزنامه سازندگی، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، روزنامه توسعه جنوب، صداوسیمای مرکز کرمانشاه، رادیو نمایش، فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان، همشهری همدان، صداوسیمای مرکز گلستان، نشریه خانوادگی روشنان، روزنامه خبر جنوب، روزنامه قدس، رادیو ایران، هفته‌نامه امرداد، رادیو اقتصاد، شبکه آموزش سیما، ماهنامه صنعت چاپ، ماهنامه زنان، روزنامه فرهیختگان، وب‌سایت انسان‌شناسی و فرهنگ، پایگاه خبری – تحلیلی رویداد فرهنگی، ماهنامه سراسری بلوط، روزنامه اصفهان زیبا، خبرگزاری آنا، روزنامه مردم نو، روزنامه همبستگی، جُنگ هنر مس، روزنامه صبح نو، فصلنامه نقد کتاب، پایگاه خبری شیرین‌طنز، روزنامه بامداد جنوب، روزنامه آفتاب یزد و همچنین برخی از صفحه‌های فعال در فضای مجازی ارزیابی می‌شوند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار