دمیرچی‌لو در نشست روابط ایران و قزاقستان و چشم انداز آن:

اقتصاد قزاقستان از سال 2014 با کاهش قیمت نفت کوچک شد

سفیر سابق ایران در قزاقستان گفت: در سال 2014 با کاهش قیمت نفت رفته رفته اقتصاد قزاقستان هم کوچک شد.

اقتصاد قزاقستان از سال 2014 با کاهش قیمت نفت کوچک شدبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی دمیرچی لو سفیر سابق ایران در قزاقستان امروز دوشنبه 21 آبان ماه در نشست " روابط ایران و قزاقستان و چشم انداز آن" که در موسسه مطالعات ایران و اوراسی (ایراس) برگزار شد، اظهارکرد: با توجه به اینکه قراقستان دارای ابعاد اقتصادی و سیاسی خاصی است و این ابعاد مختلف بر سیاست خارجی این کشور و روابط ان با ایران تاثیر گذار بوده و و اینکه چرا سطح روابط خارجی ایران با قزاقستان پایین است باید مورد برررسی بیشتر قرار بگیرد.

وی در تشریح ویژگی های این کشور اضافه کرد: قزاقستان بزرگ ترین کشور محصور در خشکی بوده و با ازبکستان، چین و ایران (از طریق خزر) همسایه و در بین آسیا و اروپا واقع شده است؛ کمااینکه در برخی نقاط این کشور تابلوهای آسیا و اروپا مشاهده می شود و این قرار گیری در سیاست های این کشور تاثیر بسزایی داشته است.

دمیرچی‌لو گفت: این کشور دارای نظام سیاسی خاصی است که اتکای زیادی به نظر وایف به عنوان شخصی که سال هاست قدرت این کشور را در دست دارد داشته و شاکله قدرت مدتهاست بین او و اطرافیانش در گردش است. در واقع باید گفت سه دایره مرکزی قدرت در این کشور وجود دارد، از جمله نظر وایف، خانواده وی و سلسله فرزندان وی، بروکرات ها و فرزندان دایره دوم و این شاکله قدرت مهم ترین مساله در این کشور محسوب می شود.

کارشناس اوراسیا ادامه داد: اقتصاد این کشور وابسته به صادرات مواد نفتی، مواد معدنی و غلات است و در سال 2014 با کاهش قیمت نفت رفته رفته اقتصاد این کشور هم کوچک شد و در 27 سالی که از استقلال این کشور می گذرد، سیاست های خاصی از طرف حاکمان این کشور دنبال می شود، از جمله اینکه یاید برای توسعه سیاسی ابتدا به دنبال توسعه اقتصادی این کشور اولویت قرار گیرد.

دمیرچی‌لو ادامه داد: حدود 400 تا 700 نفر از جمعیت این کشور تابحال به تروریست‌های حاضر در سوریه پیوسته‌اند.

وی در تشریح موقعیت فعلی قزاقستان گفت: قزاقستان حدود 7 هزار کیلومتر مزر مشترک با روسیه داشته و حدود4 هزار کیلومتر هم با کشور چین دارد. این دو کشور به عنوان دو قدرت مهم در روابط سیاست خارجی قزاقستان شناخته می شوند و شهرهایی مثل ترکستان که مناطق تاریخی این کشور در آن واقع شده نشان دهنده تمایز بخش جنوبی این کشور با بخش شمالی آن از نظر تاریخی و جمعیتی است. قزاقستان بین کارخانه تولید جهان یعنی چین و کارخانه مصرفی جهان یعنی اروپا واقع شده و در صدد استفاده از این موقعیت برای موقعیت ترانزیتی خود است که بتواند موقعیت خود را از نظرسیاسی و امنیتی ارتقا دهد و به همین دلیل بحث های ارتباطی با ایران از جهت جنوب خواهد داشت.

دمیرچی‌لو در تشریح نگاه قزاقستان به ایران اضافه کرد: از نظر قزاقستان ایران بازیگر منطقه ای مستقلی بوه و چون قزاقستان درصدد ایجاد توازن بین قدرت های منطقه ای است، از این نظر ایران برایش حائز اهمیت بوده و تلاش دارد با ارتباط با ایران جایگاه منطقه اش را ارتقا دهد، لذا در عرصه ای نسل هسته ای وارد شده و برای خود ظرفیت ایجاد می کند.

سفیر سابق ایران در قزاقستان با اشاره به نگاه ایران به قزاقستان افزود: نوع نگاه ایران به قزاقستان به عنوان کشوری همسایه است و ایران با داشتن 15 همسایه نگاه ویژه ای به قزاقستان و روسیه دارد.

وی با اشاره به وضعیت کنونی روابط دو کشور ادامه داد: روابط دو کشور از عوامل بیرونی ناشی شده و در مجموع مطلوب نیست. در 27 سال گذشته زیرساخت هایی برای ایجاد روابط سیاسی تجاری ایجاد شده است. شرایط اقتصادی و شرایط بین المللی ایران تقریبا جزو عوامل بازدارنده گسترش روابط دو کشور محسوب می شود و ساختار سیاسی و اقتصادی متمرکز قزاقستان و رکود اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت در این کشور از عواملی هستند که اجازه بهبود روابط دو کشور را نداده و تلاش های رقبای ما از جمله چین برای ایجاد تجارت با قزاقستان نیز دیگر عواملی است که باعث می شود تجارت این کشور با چین به صرفه تر از ایران باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار