معاون استاندار خراسان رضوی:

ایران جزء ۱۰ کشور با جاذبه‌های باستانی و تاریخی است/حرم رضوی رکن گردشگری خراسان رضوی است

معاون استاندار خراسان رضوی گفت:محور اصلی و رکن گردشگری خراسان رضوی مضجع منور رضوی است.

ایران جزء ۱۰ کشور با جاذبه‌های باستانی و تاریخی است/حرم رضوی رکن گردشگری خراسان رضوی استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید جواد حسینی سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در میزگرد خبری با عنوان «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و انطباق آن با عملکرد حوزه گردشگری استان» گفت: کشور ایران جزء ۱۰ کشور با جاذبه‌های باستانی و تاریخی است و همچنین جزء ۵ کشور اول دارای جاذبه‌های طبیعی برای گردشگری طبیعی است و خراسان رضوی هم مهمترین حوزه باستان شناسی شرق کشور با قدمت ۸۰۰ هزار ساله است و ۶۸ مسیر از ۱۰۰۱ مسیر گردشگری کشور در این استان وجود دارد و از این حیث رتبه اول کشوری را دارد.

وی افزود: خراسان رضوی رتبه دوم ثبت آثار تاریخی و فرهنگی را با ۱۵۰۰ اثر ثبت شده داراست. استان ما دارای ۲۷۳ جاذبه گردشگری است؛ اما مضجع شریف و پاک رضوی که حاصل ۱۲ قرن معماری ایرانی - اسلامی است و همچنین وجود ۱۰۰۰ امام زاده؛ گذرگاه جاده ولایت و مسیر ۱۸۰۰ کیلومتری حرکت امام رضا (ع) از شلمچه تا سرخس؛ جاده ضامن آهو و جمعیت بیش از ۳۱ میلیونی زائران که ۹ برابر جمعیت ساکن آن هستند و ۱۰ برابر تعداد زائرین عربستان سعودی، این شهر را به کانون گردشگری مذهبی و دینی تبدیل کرده است.
 
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: ما در کنار این موضوع کانونی و محوری و با نگاه گردشگری ترکیبی سایر انواع گردشگری مثل گردشگری سلامت، طبیعی، ورزشی و تاریخی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

حسینی به اهمیت صنعت گردشگری اشاره کرد و افزود:در جهان امروز بالاترین صنعت روز جهان صنعت گردشگری است که تمامی کشور‌های جهان به این امر رو آورده اند و از داشته‌های خود برای ارزش افزوده کشور استفاده می‌نماید؛ بیش از ۲۵۰ میلیون نفر در جهان در این صنعت مشغول فعالیت و کار هستند. این صنعت جزء ۳ صنعت برتر درکنار صنعت نفت و خودرو است، و روز به روز در حال رشد است و به ویژه در مواقع بحران‌های اقتصادی زودبازده‌ترین است.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و اقدامات حوزه گردشگری استان تصریح کرد: خراسان رضوی و مشهد سالانه حدود ۳۱ و نیم میلیون نفر زائر و گردشگر دارد؛ در سال ۱۳۹۶، پنج قطار گردشگری اروپایی وارد مشهد شد. قطار گردشگری تهران – مشهد هر هفته با عنوان قطار زائر مسافران و زائران را به مقصد مشهد جابجا می‌نماید.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: وجود ۳۲ واحد بوم گردی در سطح استان که تا پایان سال ۱۳۹۸، تعداد ۷۸ واحد دیگر نیز فعال خواهد شد. همچنین تعداد ۲۲۰۰ واحد تأسیسات گردشگری در سطح استان وجود دارد و در شش ماهه اول امسال ۳۸ میلیون اقامت شب خواب در سطح استان توسط زائران و گردشگران داشته ایم.

حسینی افزود:برای ترویج صنعت گردشگری در این استان اقدامات مختلفی همچون برگزاری رالی اتومبیل رانی خانوادگی حرم تا حرم از مشهدالرضا (ع) تا کربلای معلی و نیز رالی مشهد تا بیرجند انجام شده است.

وی در خصوص جاذبه‌های گردشگری شناسایی شده در خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر علاوه بر جاذبه‌های موجود و هزار و ۵۰۰ اثر ثبت شده تاریخی، فرهنگی و طبیعی در استان، تعداد ۱۰۸ اثر فرهنگی، ۹۸ جاذبه طبیعی، ۱۶ جاذبه مذهبی، چهار جاذبه تجاری و ده جاذبه درمانی و پزشکی (مجموعه ۲۷۳ مورد) نیز شناسایی شده که در حال بررسی، مطالعه و شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری به منظور جذب سرمایه گذار در آن‌ها می‌باشیم.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: مجموعا ۲۷ موزه در سطح استان وجود دارد و استان خراسان رضوی با برخورداری از ۹ درصد موزه‌های کشور، حائز رتبه دوم کشوری از این حیث شده است.

حسینی افزود: در حال حاضر در خراسان رضوی تعداد ۳۶ روستا هدف گردشگری شناسایی و مصوب شده است که دارای قابلیت‌ها و توانمندی‌های قابل توجه گردشگری می‌باشند، ضمن اینکه تعدادی از آن‌ها دارای طرح مطالعاتی هستند.

 وی با تاکید مجدد بر نقش درآمدزایی و ارزش افزوده صنعت گردشگری تصریح کرد: درآمد انواع گردشگری در کشور ما بسیار مطلوب است به نحوی که هر نفر گردشگر می‌تواند در حوزه سلامت دو هزار و پانصد دلار و در گردشگری مذهبی ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلار ارزآوری به همراه داشته باشد و به طور متوسط درآمد عایدی از هر گردشگر هزار و ۵۰۰ دلار خواهد بود.

انتهای پیام//آ. ف
 

نگاه به توانمندی‌های استان خراسان رضوی در جذب گردشگر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.