مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

امروز ماه به گره نزولی می‌رسد/ رصدگران به تماشای پیشانی ماه بنشینند

عتیقی گفت: ساعت ۱۷ و ۳۴ دقیقه امروز کره ماه به گره نزولی می‌رسد و برای دو هفته پایین صفحه مداری زمین قرار می‌گیرد.

امروز ماه به گره نزولی می‌رسد/ رصدگران به تماشای پیشانی ماه بنشینندمسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایراندر گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره «گره نزولی ماه» گفت: از آنجا که صفحه مداری ماه با صفحه مداری زمین نسبت بهم هم  5 درجه زاویه دارند، این دو صفحه در دو نقطه با هم تقاطع پیدا می‌کنند که به آن "گره" می‌گویند.  

وی افزود: ماه طی 27.21 شبانه‌روز، گردش خود به دور زمین را کامل می‌کند و به گره اولیه باز می‌گردد (یک ماه گره‌ای). به گره‌ای که ماه در گردش خود به دور زمین به بالای صفحه  مداری زمین می‌رود، «گره صعودی»  و گره مقابل آن که ماه در گردش ماهانه خود به گرد زمین به پایین صفحه مداری زمین می‌رود، «گره نزولی» گفته می‌شود.

عتیقی درباره زمان ایجاد این پدیده آسمانی اظهار کرد: ساعت 17 و 34 دقیقه امروز سه‌شنبه 22 آبان 97 کره ماه به گره نزولی می‌رسد و برای حدود دو هفته پایین صفحه مداری زمین  قرار می‌گیرد.

امروز ماه به گره نزولی می‌رسد/ رصدگران به تماشای پیشانی ماه بنشینند

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تصریح کرد: لازم به ذکر است این شرایط، تغییر چهره ماه را برای رصدگران زمینی ایجاد می‌کند به نحوی که بیش از 50 درصد سطح ماه در طول یک ماه قمری مشاهده می‌شود. به این صورت که با عبور ماه از گره صعودی  بخشی از عرض‌های جغرافیایی جنوبی‌تر ماه  در دید ناظر زمینی قرار می‌گیرد و با رسیدن ماه به گره نزولی، عرض‌های جغرافیایی شمالی‌تر در معرض دید رصدگران  قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: گویی در طول یک ماه، قمر صورت خود را به بالا و پایین حرکت می‌دهد  و زیر چانه و بالای پیشانی ماه نیز دیده می‌شود که به این حرکت در دانش ستاره‌شناسی ، "رخ گردی عرضی" گفته می‌شود؛ حرکات رخ‌گردی دیگری نیز برای کره ماه وجود دارد که باعث می‌شود بیش از 50 درصد سطح آن در طول یک ماه قمری دیده شود.

انتهای پیام/

قرارگیری ماه در گره نزولی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار