کنگره بین المللی صلح برای سلامت در شیراز آغاز شد/استاندار فارس : حرص، کینه و خودخواهی علت اصلی خشونت و جنگ در جهان

نخستین کنگره بین المللی صلح برای سلامت با حضور مسئولان کشوری و استانی در شیراز آغاز به کار کرد.

 کنگره بین المللی صلح برای سلامت در شیراز آغاز شد به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز ؛ تبادار استاندار فارس در نخستین کنگره بین المللی صلح برای سلامت، در خصوص  ظلم قدرتمندان عالم در ایجاد جنگ و خشونت‌ها در دنیا، اظهار کرد: امروز شاهد زنان، مردان و کودکان زیادی هستیم که اسیر هوای قدرت های حاکم بوده و با وجود تاسیس سازمان ملل متحد از صلح واقعی مبتنی بر عدالت، کمتر اثری دیده می شود.

وی ادامه داد: بررسی شرایط امروز انسان ها نشان می دهد که وضع سلامت جهان خوب نیست.

تبادار افزود: پابرجایی فقر گسترده میلیون ها بی خانمان و مهاجر، پدیده روزافزون بیکاری، افزایش رفتارهای شرارت بار همچون بزهکاری و قاچاق مواد مخدر، وحشت از خشونت هایی که اکنون نقاط مختلف جهان از جمله سوریه و یمن را در معرض خطر قرار داده  است تا شیوع تروریست در دنیا همگی نشانه هایی از این زخم ها و نارسایی ها و اوضاع و احوال بد است که غفلت بسیاری از آن ها صرفنظر از خودکامگی حاکمان جور، بی توجهی به ریشه واقعی ظلم یعنی برقراری عدالت در جهان هستیم و بنابراین برای صلح جهانی باید به آرمان دیرپای بشریت یعنی عدالت پاسخ گفت.

استاندار فارس اضافه کرد: مهم ترین اصل صلح پایدار که به کرات مورد توجه قرار گرفته دعوت به دوستی است.

وی ادامه داد: جنگ و خشونت ریشه در حکومت انسان هایی دارد که از محور عدالت و انسان دوستی بی بهره اند و اکسیر اعظم که کیمیاگران در پی آن بوده اند محبت و صلح است، همان چیزی که محور ادیان بوده است.

تبادار تصریح کرد: ما ایرانی و از دیار کوروش کبیر هستیم، کسی که 2 هزار و 500 سال قبل در جهانی پر از قساوت و خشونت یک امپراطوری بر مبنای صلح  عشق بنا کرد و کتیبه اش از مهم ترین اسنادی است که در تاریخ حقوق بشر باید مورد مطالعه قرار گیرد.

وی افزود: تمدن و فرهنگ ایران با بشردوستی و ترویج تسامح و مدارا و پرهیز از خشونت و خونریزی و جنگ آمیخته و مخدوش شده است.

استاندار فارس گفت: ستارگان آسمان ایران به ویژه ادبیات عرفانی ما از حافظ و مولوی تا عطار گرفته تا سعدی و ناصر خسرو، سنایی و نظامی نمایندگان این فرهنگ بشردوستانه هستند.

تبادار بیان کرد: صلح تمام عیار علاوه بر صلح میان انسان ها شامل صلح میان انسان و طبیعت نیز می شود.

وی ادامه داد: انسان باید از غلبه بر استیلا بر طبیعت دست بردارد و در آینده بیشتر بر هماهنگی میان انسان و طبیعت تاکید کند.

استاندار فارس افزود: حفظ محیط زیست  به مثابه میراث مشترک طبیعی از مهمترین اولویت های قرن آتی است.

تبادار گفت: باید بر نقش خانواده زنان و جوانان در ساختن پرداخت بهتر و تحکیم بنیان های مدنی جهانی تاکید کنیم.

وی تصریح کرد: خانواده بستر بی بدیل رشد جامعه بشری و اعتلای شخصیت فردی و اجتماعی انسان است که در روزگار ما پایه های خانواده به شدت لرزان و ضعیف شده است و خطر فروپاشی آن تهدید بزرگی برای زنگی سالم مادی، معنوی و عاطفی بشر است.

استاندار افزود: همت جهانی برای مقابله با این خطر برانگیخته شود تا مبادا چراغ این کانون گرم محبت، عاطفه و تربیت در برابر تندبادهای سرد زورطلبی و هوس پرستی به خاموشی گراید.

تبادار بیان کرد: صلح واقعی به معنای نبود جنگ ، به شرایطی آرام، بی دغدغه و خالی از تشویش گفته می شود که حاصل صلح درونی است.

استاندار فارس اظهار کرد: حرص، کینه توزی و خودخواهی علت اصلی خشونت و جنگ است و تا زمانی که افراد جامعه با چنین ضد ارزش های اخلاقی رفتار می کنند نمی توان امید به صلح و سلامت از آن جامعه داشت.

وی گفت: قرآن صلح واقعی را صلح درونی و نپذیرفتن خطبه ها  و وسوسه های شیطانی می داند و ایمان به خداوند را زمینه ساز ورود در صلح واقعی و پایدار ذکر می کند.

تبادار افزود: امروز همچنان شاهد افزایش جنگ و خشونت در سراسر جهان هستیم گرچه برنامه سازمان جهانی بهداشت  (با عنوان سلامت به مثابه پلی برای صلح ) و همچنین تلاش های سازمان پزشکان بدون مرز و سازمان ملل متحد تا حدودی توانسته است نشان دهد که این رویکرد می تواند در صلح گستری بسیار موفق باشد و این ارزش های انسانی و اخلاقی پزشکی و جایگاه مورد احترام فعالان و سازمان های  عرصه سلامت در میان مردم ایجاب می کند متخصصان سلامت برای صلح گستری و توسعه گفتمان صلح به عنوان یکی از مسئولیت های مهم حرقه ای خود تلاش کنند و ضمن توجه به امر درمان و کاهش آلام بیماران بتوانند در رسیدن به جامعه سالم موثر باشند.

وی افزود: کارکنان حوزه سلامت می توانند خلاقانه از هر ساز و کاری که در دسترس آن ها است برای کاهش رنج انسان از جنگ استفاده کنند و این تفکر را تروج کنند که با جنگ به عنوان یک مساله بزرگ سلامت عمومی و از راه پیشگیری رفتار شود.

استاندار بیان کرد: پیشگیری از جنگ و پیامدهای آن باید در برنامه های درسی رشته های دانشگاهی مرتبط گنجانده شود.

وی ادامه داد: لازم است ضمن توجه به سلامت عمومی در کشور، بر رسالت فعالان این حوزه در تامین و تقویت عوامل اجتماعی موثر بر ترویج فرهنگ و صلح و دوستی تاکید داشته باشیم و با تکیه بر غنای فرهنگی و انسانی خویش تلاش نماییم تا فرصتی برای گسترش این گفتمان در سطح جهان ایجاد کنیم.

ایرانیان همیشه بنیانگذار و سردمداران صلح و آشتی هستند

ایمانیه مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: در شرایط موجود دنیا که جنگ و خشونت کشور‌های مختلف از جمله یمن و سوریه در خاورمیانه و شمال افریقا را درگیر کرده، میلیون‌ها نفر کشته و بسیاری به علت سوء تغذیه درگیر بیماری‌هایی هستند که در دنیا بحران‌هایی را ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: مظلوم‌ترین حقیقتی که در شرایط موجود به آن ظلم شده دین و عقیده مسلمانان و جمهوری اسلامی ایران است.

ایمانیه ادامه داد: نگاه ایران و ایرانی با فرهنگ غنی که در ادبیات فارسی بویژه شاعران پرآوازه زبان فارسی نهفته شده آرامش و صلح است.

وی گفت: ایرانیان همیشه بنیانگذار و سردمداران صلح و آشتی هستند، اما مورد تعدی قرار گرفته اند.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: امروز متجاوزان با همکاری کشور‌های منطقه جان انسان‌ها را گرفته و برادر کشی راه انداخته اند.

ایمانیه با اشاره به فرصت مناسب برای برگزاری این همایش جهت اطلاع رسانی و آگاهی جامعه علمی ایران و دنیا ادامه داد: به شعار اکتفا نکنیم و آغازی برای صلح و پیشگیری از جنگ باشیم.

علی بهادر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با بیان اینکه صلح و اسلام دو واژه ملازم همدیگر هستند، گفت: در قرآن آمده است اگر مخالفان طرفدار صلح و آرامش بودند و بال خود را برای آن پهن کردند تو نیز بال خود را برای صلح و بگشا و بر خدا توکل کن.

وی با بیان اینکه این همه خشونت و جنگ ناشی از دوری از خدا و دین و اسلام است، افزود: آیا می توان پیروان واقعی این دین جنگ طلب و تروریست نامید؟

بهادر اضافه کرد: کسانی که پیروان راستین را جنگ طلب می نامند درکی از اسلام ندارند و اگر کسانی به نام دین اسلام در حال وحشیگری در دنیا هستند همچون داعش درکی از اسلام و خداوند ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: ادیان ابراهیمی، مسیحیت و یهودیت دین آرامش و صلح هستند و اگر گروهی از پیروان آن ها افرادی جنگ طلب هستند درکی از دین خود ندارند.

وی تصریح کرد: پیروان دین اسلام چگونه می توانند جنگ طلب باشند.

بهادر اضافه کرد: چگونه ایرانی هایی که پیرو دین اسلام و مهربانی هستند چگونه جنگ طلب باشند؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: امروزه بی عدالتی در سطح بین المللی یکی از دلایل جنگ در بخش سلامت است.

وی افزود: نیروهای بخش سلامت به دو دلیل می توانند در فضای ناعادلانه حاکم بر ارتباطات در کاهش خشونت نقش ایفا کنند یکی تلاش برای شناساندن و نمایاندن دلایل زیربنایی خشونت و جنگ، و دوم مهیا کردن ارائه خدمت سلامت در شرایط بحرانی ناشی از جنگ و خشونت است.

بهادر بیان کرد: منظور از خشونت فقط جنگ و خونریزی نیست بلکه اشکال متنوع از خشونت کشنده و دردناک در فضای تعاملات جهانی رواج یافته است و مورد تایید یا حداقل سکوت مجامع بین المللی قرار گرفته است مانند تحریم های اقتصادی که به نوعی سلاح کشتار جمعی است.

انتهای پیام/س

کنگره بین المللی صلح برای سلامت در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار