عملیات بازسازی حدود ۵۳ هزار واحد زلزله‌زده در کرمانشاه به اتمام رسیده است

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع استان کرمانشاه، یک سال بعد از زلزله پخش شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ استان کرمانشاه، یک سال بعد از زلزله موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری سه شنبه 22 آبان ماه بود که با حضور هوشنگ بازوند استاندار استان کرمانشاه و علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد.

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه  در ابتدای برنامه گفت: از مردم عزیز کشورمان که قهرمانانه در قضیه زلزله کرمانشاه به ما کمک کردند کمال تشکر را داریم. حضور رهبری چند روز پس از زلزله در استان، موجب دلگرمی مسئولان شده و تسکینی برای مردم بود. علیرغم اینکه ۹ شهرستان کرمانشاه بر اثر زلزله دچار تخریب شده بودند، مردم استان پای کار آمدند و روند امدادرسانی را سرعت بخشیدند.

وی با اشاره به اینکه یکسال امروز از زلزله کرمانشاه گذشته افزود: همچنان ۱۰۴ هزار واحد مسکونی آماده نشده است. در استان باید ابتدا به فکر اسکان اضطراری ‌می بودیم، اسکان اضطراری را آماده کردیم و پس از آن به سراغ اسکان موقت رفتیم و حدود دو ماه پس از زلزله ساخت اسکان دائم را آغاز کردیم.

بازوند با بیان اینکه بعد از زلزله پنج هزار و 435 پس لرزه در استان کرمانشاه به ثبت رسیده، اظهار کرد: اسکان موقت در این استان در طی این مدت انجام شد. با گذشت ۲ ماه از زلزله اسکان موقت به طور کامل به اتمام رسید و پس از آن به سراغ آماده‌سازی اسکان دائم رفتیم. در اسکان دائم باید در ابتدا واحدهای تعمیری را سامان می‌دادیم و سپس به سراغ واحدهای احداثی می‌رفتیم.

وی با بیان اینکه واحد احداثی نوع ۱ و احداثی نوع ۲ داشتیم، گفت: واحدهای احداثی نوع یک واحدهایی بودند که به طور کامل تخریب شدند و واحدهای احداثی نوع ۲ واحدهایی بودند که سازه پایدار بود و امکان زندگی در آن وجود داشت که این واحدها را با یک فرصتی از نو احداث کردیم.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه ۶۸ هزار واحد در استان کرمانشاه نیاز به تعمیراتی از شش تا ۳۰ میلیون تومان داشتند تصریح کرد: از ۶۸ هزار واحد نیاز به تعمیر، صاحبان حدود ۵۹ هزار واحد با بانک ها قرارداد بستند. عملیات بازسازی حدود ۵۳ هزار واحد به اتمام رسیده که ۹۱ درصد واحدهای تعمیراتی را شامل می شود.

بازوند با اشاره به اینکه 12 هزار و 500 واحد احداثی در روستاها به اتمام رسیده گفت: آماده سازی واحدهای مسکونی در شهرها در مراحل مختلفی به سر می برد، به هر حال بعضی از خانه ها سه طبقه یا بیشتر هستند. برای هر واحد در شهر، ۵۰ میلیون وام بازسازی ، ۱۰ میلیون وام معیشتی و ۱۲ میلیون وام بلاعوض تخصیص داده شده است. برای همه واحدها پِی کنی، تهیه نقشه و نظارت بر ساخت رایگان انجام می‌شود و به هر واحد هم از سوی مقام معظم رهبری و به وسیله بنیاد مستضعفان ۸ تن سیمان رایگان اهدا می‌شود. همچنین برای بازسازی منازل مسکونی آهن به قیمت قبل در اختیار صاحبان این منازل قرار خواهد گرفت.

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت هم در ادامه برنامه در ارتباطی تلفنی اظهار کرد: در مدت کم تر از ۲۰ ساعت از وقوع زلزله حدود 8هزار مصدوم در ساعات تاریکی شب منتقل شدند، به گونه ای که در ساعت ۱۱ صبح فردای آن روز، عملیات امداد تقریباً به اتمام رسید. این اولین تجربه در عرصه بین الملل بود که در کم تر از ۲۰ ساعت در زلزله با این شدت و وسعت به پایان رسید و پس از آن هیچ مورد مصدوم جدید و یا کشف جسد جدیدی نداشتیم.

قائم مقام وزارت بهداشت با بیان اینکه دو هزار و 893 بستری در بیمارستان های استان کرمانشاه و ۴۲۸ بستری در سایر استان ها داشتیم، افزود: در کم تر از ۱۵ ساعت، ۶ بیمارستان سیار در منطقه مستقر شد. در کم تر از ۳ روز هزار و 980 عمل جراحی و ۱۰۰ عمل پیوند عضو در همین روزها در استان انجام شد؛ کنترل کامل بیماری های واگیر و تامین خون، دارو و تجهیزات در استان از دیگر اقدامات وزارت بهداشت برای زلزله کرمانشاه بود.

وی در خصوص بازسازی بیمارستان ها گفت: قسمتی از نظارت فنی بازسازی بیمارستان ها بر عهده سازمان نظام مهندسی است. از سال ۹۳ که مقاوم سازی بیمارستان‌ها را ارزیابی کرده بودیم، بیش از ۹۰ درصد بیمارستان‌هایی که قابل مقاوم سازی بودند مقاوم شدند؛ اما متاسفانه بخش زیادی از بیمارستان ها اصلا قابل قابل مقاوم سازی نیستند و حتما باید برای جایگزینی آنها فکر کرد. در همین راستا یک بیمارستان در سرپل ذهاب توسط خیرین ساخته شد و ساخت یک بیمارستان ۹۶ تختخوابی هم توسط خیرین به اتمام رسید.

بازوند استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه در شهر سر پل ذهاب شش هزار و300 واحد مسکونی دارای پروانه بودند که جزء خانه های تخریبی قرار گرفتند گفت: امروزه اين تعداد به ده هزار و500 پروانه رسیده است.

وی با اشاره به اینکه خانه ها در روستاها عمدتاً ۸۵ متری و یک طبقه هستند افزود: در روستاها خود مردم به این جمع‌بندی رسیدند که پیمانکاری را به صورت اکیپی بگیرند تا وارد کار شوند، اما در داخل شهر شیوه کار متفاوت است، به طوری که باید حد و حدود ها را مشخص می‌کردیم، بنیادمسکن تمام پی کنی ها را انجام داد، لذا در برخی از جاها که خاک سست بود بنیاد تا عمق ۱۲ متر پی را پایین آورده است.

بازوند با بیان اینکه 8 تن سیمان به صورت رایگان در زلزله کرمانشاه برای ساخت خانه های مسکونی داده شد ادامه داد: متاسفانه قیمت مابقی اجناس با بالا رفتن قیمت ها افزایش یافته، بار مالی زلزله کرمانشاه ده هزار و 855 میلیارد تومان بود؛ لذا دولت در کنار مردم است. به زیرساخت ها حدود هزار و241 میلیارد تومان خسارت وارد شد که 695 میلیارد آن تا به امروز ابلاغ شده است.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد : مردم نگران نباشند، زیرا ما با آنها هستیم و سر سوزنی نگرانی نداشته باشند ، نظام پشتیبان آنها است، ان شاء الله این بحران به یک فرصت تبدیل خواهد شد.

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه سقف فردی تسهیلات برای شهر 50 میلیون و 11 میلیون کمک های بلاعوض و برای روستاها 35 وام مسکن و10 میلیون بلاعوض است،: شاهد افزایش 85 درصدی پیشرفت در روستاها هستیم و مابقی تا یکی دو ماه آینده تمام می شود، در شهر برای یک واحد مسکونی دو طبقه با یک پیلوت مجموعا بیش از200 میلیون وام به یک مالک داده می شود، لذا فرصتی ایجاد شده تا شهر توسعه پیدا کند.

تابش با اشاره به اینکه وقفه ای در توزیع آهن آلات نیست اظهار کرد: روستاها در اولویت قرار دارند و در شهرها کار ساخت اسکله، سقف و دیوار چینی انجام شده و تعدادی هم به بهره برداری رسیده است، اگر 20 هزار تن فولاد دیگر تأمین شود، مشکلات تا حدود زیادی حل می گردد، عمده ترین مصالح برای شهر ها فولاد بوده که 54 هزار تن فولاد آن تأمین شده است.

فرهاد تجری نماینده قصر شیرین، سر پل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه میزان کمک های تسهیلات و بلاعوض برای زلزله کرمانشاه برای مقطع وقوع زلزله کمک ساز بود، اما الان با افزایش قیمت ها روند بازسازی دچار اختلال شده بیان کرد: نباید فقط نیمه خالی لیوان را ببینیم، باید انسجام ملی را دید و دست تک تک آحاد ملت را بوسید، اقدامات خوبی تاکنون انجام شده است و نادیده گرفتن آنها درست نیست.

وی با اشاره به اینکه در حوزه شهر مطالعات خاصی نیاز بود که مشمول زمان می شد گفت: تسهیلات و کمک های بلاعوض به صورت یکجا تحویل مردم داده نمی‌شود و این مسئله فشار را به مردم زیاد می کند، برای تامین آهن آلات اقدامات خوبی انجام شده است، مردم آهن آلات را به صورت سهمیه‌بندی دریافت می کنند، اگر دولت متممی را اضافه نکند مردم نمی‌توانند کار بازسازی را انجام دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار