طی نامه‌ای مطرح شد؛

مجلس نباید تحت تاثیر لابی‌های قدرت و ثروت باشد/ سال گذشته ۳۵ درصد از هزینه کل خانواده‌ها در بخش مسکن خرج شد

تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه موجب رونق در بخش مسکن می‌شودمجلس محل توجه به منافع گروه‌های خاص نیست و نباید تحت تاثیر لابی‌های گروه‌های قدرت و ثروت قرار گرفته و راه را برای دلالی و سوداگری باز کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیج دانشجویی دانشگاه امیر‌کبیر در نامه‌ای خطاب به اعضای کمیسیون عمران مجلس در خصوص نزدیک شدن موعد بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه توسط کمیسیون عمران نکاتی را مطرح کردند. متن نامه به شرح زیر است:

نمایندگان محترم

سلام علیکم

همانطور که مستحضر هستید هدایت سیل عظیم نقدینگی به وجود آمده در سال‌های اخیر به سمت بازارهای غیر مولد مانند طلا، ارز و البته مسکن باعث جهش ناگهانی قیمت‌ها و اثر گذاری منفی بسیار زیادی در اقتصاد کشور و همچنین قدرت خرید مردم شده است.

جذابیت بازار‌های غیر مولد و موازی، چالشی اساسی در کشور

بر همین اساس یکی از چالش‌های اساسی که کشور با آن دست به گریبان است و در طی سال‌های متمادی کمتر به آن توجه شده، جذابیت بازارهای غیر مولد و موازی است. ریسک پایین و سود بالای فعالیت‌های غیر مولد و سوداگرانه انگیزه لازم را برای حضور سرمایه‌های در این بخش از اقتصاد به وجود آورده است.

به طور خاص سیاست‌گذاری در راستای کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری سوداگرانه و به طبع آن کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن با توجه به اهمیت بالای آن ضروری می‌نمایند.

طبق گزارش بودجه خانوار بانک مرکزی در سال 1396 هزینه مسکن حدود 35.5 درصد از کل هزینه‌ خانوارها را تشکیل می‌دهد. سهم بالای مسکن در سبد هزینه خانوار سبب شده است تا از جایگاه ویژ‌های در اقتصاد خرد و کلان برخوردار باشد، همچنین طبق آخرین گزارش بانک مرکزی پیرامون معاملات مسکن در شهر تهران متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در شهریور ماه 97 نسبت به سال گذشته 74.1 درصد رشد داشته است، همین رشد چشمگیر قیمت موجب شده تا در بازار مسکن تعداد معاملات به شدت کاهش یافته است.

این افزایش قیمت شدید مسکن سال گذشته خرید مسکن را برای خانوارها به یک رویا تبدیل کرده است و با ادامه این روند قیمتی قطعا از سهم هزینه مسکن از کل هزینه خانوارها در طول یکسال فراتر از 35.5 درصد خواهد رفت و این باعث خواهد شد تا خانوارها برای تامین یک سر پناه از سایر هزینه‌های خود صرفنظر کنند و این یعنی سقوط خانوارهای بیشتری به زیر خط فقر، در حالی که دولت محترم هنگامی که لایحه بودجه سال 97 را به مجلس تقدیم می‌کرد یکی از اهداف این بودجه را کاهش فقر در این سال عنوان نمود بنابراین دولت برای کاهش فقر و افزایش توان اقتصادی خانوار باید با برنامه‌ریزی مناسب زمینه کاهش و یا ثبات قیمت در بازار مسکن و زمین را فراهم کند.

فراموش نکنیم که اولین خواسته امام خمینی حل مشکل مسکن بوده است. ایشان در بخشی از فرمان تاریخی خود برای تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می‌فرمایند در رژیم منفور پهلوی مسئله مسکن یکی از مصیبت‌ بار ترین مشکلات اجتماعی مردم ما بود بسیاری از مردم در اسارت تهیه یک قطعه زمین و داشتن یک لانه بودند و چه بسا تمام عمرشان را زیر بار بانک‌ها و سودجویان و غارتگران به سر می‌بردند تا بتوانند پناه‌گاهی را برای خود و فرزندشان دست و پا کنند.

نظام اسلامی چنین ظلم و تبعیضی را تحمل نخواهد کرد و این از حداقل حق هر فرد است که باید مسکن داشته باشد. مشکل زمین باید حل شود و همه بندگان خدا باید از این موهبت الهی استفاده کنند همه محرومان باید خانه داشته باشند و بر دولت اسلامی است که برای این مسئله مهم چاره‌ای بیندیشد و بر همه مردم است که در این مورد همکاری کنند.

یکی از موثرترین راه‌کاهای حل مشکل برای ساماندهی به شرایط بغرنج مسکن و کنترل دلالی و سوداگری استفاده از مالیات بر عایدی سرمایه یا CGT در بخش مسکن جهت کاهش سود دهی این حوزه است. این مالیات با نرخ بازدارنده بر مابه‌التفاوت قیمت خرید و فروش اعمال شده و نگاه سرمایه‌ای به دارایی‌هایی مثل مسکن را از رونق می‌اندازد این نوع مالیات علاوه بر ثبات بخشی بر بازارها و کم رنگ شدن سرمایه‌گذاری‌های غیر مولد و سوداگرانه موجب رشد سرمایه‌گذاری و پیشرفت موثر اقتصادی در سایه تقویت تولید و هدایت منابع مالی، ‌کاهش نرخ نوسانات قیمتی بازار و تورم می‌گردد.

وابستگی بیش از 100 صنعت کشور به بخش مسکن

از طرف دیگر بخش مسکن در مقایسه با دیگر بخش‌های اقتصادی از اولویت بیشتری برای ایجاد تحرک اقتصادی برخوردار است در حقیقت وابستگی بیش از 100 صنعت کشور به بخش مسکن سبب شده است تا ایجاد رونق در این بخش تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی در دیگر بخش‌های اقتصادی داشته باشد و در نهایت منجر به رونق در صنایع وابسته نیز خواهد شد. در واقع مسکن یکی از لوکوموتیو‌های اقتصادی است که توان اشتغال زایی بالایی نیز دارد.

اخذ مالیات بر عایدی سرمایه موجب رونق بازار مسکن و خارج شدن آن از حالت رکود خواهد شد هنگامی که فعالیت‌های غیر مولد و سوداگرانه که سهم بیشتری از مالیات تصاحب کرده‌اند و به نوعی نفس فعالیت‌های تولیدی را گرفته‌اند با اعمال مالیات بر عادی سرمایه نباید نه تنها نباید هیچ واهمه‌ای از تعمیق رکود داشته باشند بلکه با دمیدن روح تازه در کالبد فضای تولیدی کشور بایستی انتظار بروز رونق را داشت.

بنابر نظر اکثر کارشناسان و اقتصاد دانان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه امری ضروری برای کشور از لحاظ علمی و تجربی ثابت شده است برخی از روی ناآگاهی و نگرانی از پیامدهای این مالیات به مخالفت می‌پردازند و برخی دیگر به دلیل آنکه این پایه مالیاتی مانع از کسب سودهای باد آورده  و بدون زحمت آنان می‌شود با آن مخالفت می‌کنند.

با توجه به نزدیک شدن به موعد بررسی این طرح توسط کمیسیون مجلس بسیج دانشگاه امیر کبیر رسالت خود می‌داند که دادن رای اعتماد به طرح فوق را که تصویب و اجرای آن به منافع و حقوق ملت ایران گره خورده است از شما اعضای محترم این کمیسیون مطالبه نماید همچنین به منظور پاسخگویی اعضای کمیسیون در قبال تصمیم خویش شفافیت آرا را خواستاریم و ذکر این نکته را الزامی می‌دانیم که مجلس محل توجه به منافع گروه‌های خاص نیست و نباید تحت تاثیر لابی‌های گروه‌های قدرت و ثروت قرار گیرد و راه را برای دلالی و سوداگری باز کند و در مسیری بر خلاف منافع ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی قدم بردارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار علمی ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۲ آذر ۱۳۹۷
مجلس محل توجه به منافع گروه‌های خاص نیست و نباید تحت تاثیر لابی‌های گروه‌های قدرت و ثروت قرار گیرد...
آخرین اخبار