کاظم زاده در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد:

حمایت واشنگتن پشتوانه اسرائیل برای بی توجهی به قطعنامه‌های سازمان ملل

کارشناس مسائل سیاسی گفت: رژیم صهیونیستی به واسطه حمایت آمریکا از پذیرش قطعنامه شورای امنیت در قبال جولان سر باز می زند.

حمایت واشنگتن پشتوانه اسرائیل برای بی توجهی به قطعنامه‌های سازمان مللبه گزارش خبرنگارحوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  شامگاه جمعه بار دیگر سازمان ملل متحد در نهمین قطعنامه خود که کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل بررسی کرد بر حاکمیت سوریه به بلندی‌های جولان رای مثبت داد. این درحالی است که پیش از این نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که در کنار اسرائیل به این قطعنامع رای منفی داده و دیگر هرگز به قطعنامه‌های ضد اسرائیل رای ممتنع نخواهد داد.

در راستای حمایت تمام قد آمریکا از اشغال‌گری‌های رژیم اسرائیل و مخالفت اکثریت کشور‌ها با تجاوزگری‌های رژیم غاصب قدس و آینده حاکمیت جولان گفت‌و گویی را با احمد کاظم زاده کارشناس مسائل سیاسی خواستار شدیم که در ادامه آمده است.

احمدکاظم زاده درباره رای اکثریت اعضا سازمان ملل متحد به حق حاکمیت سوریه بر جولان اظهار کرد: برابر قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل از جمله قطعنامه‌های ۳۳۸ و ۲۴۲ منطقه جولان به همراه دیگر مناطقی که در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ تحت اشغال رژیم صهیونیستی درآمد مناطق اشغالی محسوب شده و باید از اشغال این رژیم خارج شود. هرچند مذاکراتی که در چند دهه گذشته در این زمینه آغاز شده به نتیجه نرسیده است، اما در هرحال همین قطعنامه‌ها مبنای مذاکرات محسوب شده و قرار بود که پس از این مذاکرات رژیم صهیونیستی از اراضی ۶۷ از جمله جولان عقب‌نشینی کند؛ اما امتناع این رژیم از اجرای این حکم باعث شد که مذاکرات صلح هم به شکست انجامیده و مسئولیت مستقیم آن‌هم متوجه رژیم صهیونیستی شود.

وی با اشاره به رای منفی آمریکا به حاکمیت سوریه بر جولان ادامه داد: امسال هم در مجمع عمومی سازمان ملل طبق روال هر ساله بر اشغالی بودن این اراضی صحه گذاشته شد،امابرخلاف سال‌های گذشته که تنها رژیم صهیونیستی به این قطعنامه رای منفی می‌داد و بقیه کشور‌ها یا رای موافق داده، یا نهایتا رای ممتنع می‌دادند برای اولین بارشاهد بودیم که آمریکا تمام قد در کنار رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته و به این قطعنامه رای منفی دادکه البته این اتفاق را می‌توان به دلیل نفوذ راست گرایان صهیونیستی در کاخ سفید دانست که دولت ترامپ را به ابزاری برای رسیدن به خواسته‌های خود تبدیل کرده اند.

کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قطعنامه‌های شورای امنیت بر ضد اشغال‌گری‌های اسرائیل الزام آور هستند و آیا می‌توان امیدی به اجرایی شدن آن‌ها در آینده داشت؛ گفت: قطعنامه‌های مجمع سازمان ملل هرچند لازم‌الاجرا نبوده، اما در تدوین قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله احکام ۲۴۲ و ۳۳۸ و بسیار دیگر از قطعنامه‌هایی که تاکنون به تصویب رسیدند لازم‌الاجرا محسوب می‌شوند. اگرچه متاسفانه رژیم صهیونیستی با اعمال نفوذ برخی از کشور‌ها از جمله آمریکا در شورای امنیت نسبت به بسیاری از قطعنامه‌های لازم الاجرا هم بی تفاوت بوده است، مسئله‌ای که جزو نقد‌های وارده به سازمان ملل متحد محسوب  و نمونه‌ی بارزی از تبعیضات و استاندار‌های دوگانه این سازمان به شمار می رود.

وی بااشاره به سیاست های دوگانه سازمان ملل درقبال کشور‌های مختلف ادامه داد:اگر این قطعامه و حکم‌های لازم الاجرا برضد مخالفان رژیم صهیونیستی و آمریکا تصویب می‌شد حتما تاکنون به هرنحوی که شده آن کشور وادار به انجام این احکام می‌شد کمااینکه درگذشته شاهد بودیم که بسیاری از قطعنامه‌های صادره برضد ایران باوجود نامشروع بودن به اجرا درآمدند. اما قطعنامه‌های ضد اسرائیلی علیرغم حمایت اکثریت کشور‌ها به دلیل سواستفاده آمریکا از حق وتو تا کنون به اجرا درنیامده‌اند؛ بنابراین رژیم اشغالگر قدس با تکیه بر همین حمایت‌های بی قید و شرط از استمرار اشغالگری خود در مناطق ۶۷ بهره می‌برد.

کاظم زاده با اشاره به صحبت‌های بشار جعری مبنی بر اینکه "جولان جزو خاک سوریه است و آن را چه با صلح و چه با جنگ پس خواهیم گرفت" افزود:تاکنون دولت سوریه در تلاش بود تا از طریق میانجی‌گری‌های بین المللی مناطق اشغالی خاک خود را از رژیم صهیونیستی بازپس گیرد که باتوجه به کارشکنی‌ها این تلاش‌ها نتیجه‌ای در پی نداشت، اما امروز دولت سوریه با استناد به قطعنامه‌های صادره شورای امنیت، حق اصل دفاع مشروع و دفع تجاوز و همچنین کسب قدرت فراوان نظامی این توان را دارد که حتی با توسل به زور، جولان را به حاکمیت خود بازگرداند. ناگفته نماند که رژیم صهیونیستی در پی این بود که با طولانی شدن روند جنگ در سوریه، دولت بشار اسد را تضعیف کرده، به اشغال مناطق بیشتری از جولان روی آورده و به اراضی اشغالی ۴۸ الحاق کند؛ پروژه‌ای که نه تنها به شکست انجامید بلکه باتوجه به حملات مستقیم و غیر مستقیم رژیم اشغالگر قدس به دمشق حق استفاده از حملات نظامی برای آزاد سازی جولان را هم به سوریه اعطا کرد. مسئله‌ای که امروز به یکی از نگرانی‌های بزرگ رژیم صهیونیستی تبدل شده و این رژیم را درمانده کرده است؛ بنابراین صحبت‌های بشار جعفری معطوف به حق قانونی و سیاسی دولت سوریه برای آزادسازی مناطق اشغالی است.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: سیاسی ، سیاست خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار