رئیس کتابخانه ملی مطرح کرد؛

نونهالان و نوجوانان کشتزاری برای رشد و شکوفایی این سرزمین هستند

رئیس کتابخانه ملی گفت: نونهالان و نوجونان و کسانی که اندیشه را معنا می بخشند،کشتزاری برای رشد و شکوفایی این سرزمین هستند.

نونهالان و نوجونان کشتزاری برای رشد و شکوفایی این سرزمین هستندبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، آیین دومین جشنواره دانایی و توانایی و تجلیل از دانش آموزان کتاب خوان برتر سراسر کشور، صبح امروز در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی با حضور ۳۰۰ نفر از دانش آموزان کتابخوان کشور برگزار شد.

اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش خانواده همه مردم است، گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی در خدمت عزیزان برای استفاده از امکانات است.

وی با بیان اینکه نونهالان و نوجونان و کسانی که اندیشه را معنا می‌بخشند، کشتزاری برای رشد و شکوفایی این سرزمین هستند، بیان کرد:کتاب آسمانی ما مملو از درک واقعیت‌ها است که همه می‌توانند از آن بهره ببرند.

بروجردی گفت:همه کسانی که در وادی علم قدم برمی دارند و سعی در یافتن علم دارند، شامل خانواده بزرگ آموزش و پرورش هستند.

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مهم بودن مقوله کتاب و کتاب خوانی بیان کرد: اگر از منظر اسلام به این مقوله نگاه کنیم، دین مبین اسلام بیشتر از هر کتابی در هر جایی به کسب علم و تحصیل توجه کرده است و اولین آیاتی که بر پیامبر هم نازل شد مربوط به فراگیری علم بوده است.

وی ادامه داد: یکی از شاخص‌های مهم در کشور توجه به کتاب خوانی است چراکه دانایی و توانایی از کتاب سرچشمه می‌گیرد. اما ما در این حوزه با چالش‌هایی هم مواجه هستیم.

در ادامه جشنواره دانش آموزان از علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی سوالاتی پرسیدند که به شرح زیر است:

 چرا در مدارس ساعاتی را مختص کتاب خوانی در نظر نگرفته تا فعالیت های ما در این زمینه بیشتر شود؟

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش: اصل آموزش و پرورش کتاب و کتابخوانی است. دانش آموزان باید کتاب های درسی را بخوانند، به عمق آن پی ببرند و در پایان هر کتاب هم منابعی برای دانش آموزان وجوددارد که با مراجعه به آن باید سطح مطالعه خودرا بالا ببرند.

دانش آموزان باید با کتاب پیوندداشته باشند. مبنای ماهم تجهیز کتاب خانه مدارس و ایجاد مکان هایی برای انس با کتاب است. البته دکتر نوید رئیس شورای عالی آموزش و پرورش باید فرآیند اختصاص زمان خاص در مدارس به کتاب خوانی را بررسی و در این زمینه پژوهش کنند.

 سرانه مطالعه در کشور چقدر است؟

رئیس کتابخانه ملی: آمارهای قطعی در این زمینه وجود ندارد زیرا آماری که ارائه می شود از ۱۷ دقیقه تا ۲ساعت است ولی کار پژوهشی و تحقیقی دقیقی صورت نگرفته است اما من به تجربه دانش آموزی خود اشاره می کنم، در رژیم قبل برخی کتاب ها نایاب و ممنوعه بودند و با دوستانم تصمیم می گرفتیم که هر شخص قسمتی را خوانده و با هم به اشتراک بگذاریم.

این سوال که سرانه مطالعه چقدر است به خود ما بر می گردد و باید خود را محور قرار دهیم البته فضای مجازی نیز باعث افزایش مطالعه شده است زیراشما متنی را می خوانید و زمانی برای خواندن صرف می کنید اگرچه این نوع مطالعه هدف مند و گسترده نیست اما نوعی مطالعه است.

 با توجه به دغدغه دانش آموزان و فعالیت های پرورشی آنها و زمان آزاد برای مطالعه آنها چه برنامه هایی را در نظر دارید؟

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش: از برنامه های محوری ما توسعه کتاب و کتاب خوانی است البته جشنواره دانایی توانایی مهم ترین بخش این زمینه بوده که در سطح کشور ۵۰۰هزار دانش آموز شرکت کردند و ۳۰۰ نفر ۴کتاب موردنظر را به صورت پژوهشی و تحقیقی خوانده اند البته برنامه های دیگری هم ترتیب داده شده مانند توسعه کتابخانه های مدارس و افزایش کتاب در کتاب خانه ها که باتوجه به این روند امسال حدود۵ میلیون کتاب به کتابخانه ها تزریق شده است زیرا یکی از مشکلات ما به روز نبودن کتاب در مدارس است در کنار این ها نیز معلمان باید به معرفی کتاب بپردازند تا فاصله ما از این موانع کم تر شود.

 از تجربه خود در زمان تصدی مسئولیت کتاب خانه ملی بگویید.

رئیس کتابخانه ملی: لحظه به لحظه برای من تجربه است اما زمانی را که با دانشجویان کتاب خانه گفت و گو می کنم برای من بسیار با ارزش است.

بهترین خاطره شما در زمان مدرسه چه بود؟

بهترین تجربه من شرکت در اردو دانایی و توانایی بوده که دوستان زیادی پیدا کردم؛ دوستان، سرمایه هستند و باید در حوزه مطالعه دانسته های خود را با دوستان خود به اشتراک بگذاریم.

 دغدغه معلمان،مربیان و... کتاب های درسی است،دانش آموزان باید برای مطالعه آزاد چه کاری باید انجام دهند؟

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش: باید سهم فعالیت های پرورشی در حوزه های مختلف بیشتر شوداما حقیقت این است که دغدغه معلمان کتب درسی است. این موضوع ناشی از دو مسئله است، نخست توجه به حوزه کتاب و کنکور گرایی، دوم این که مدارس شرایطی را ایجادکرده اند که دانش آموزان فقط کتاب درسی بخوانند که همین موضوع سبب می شود  سرانه ای برای فعالیت های پرورشی و کتاب خوانی نداشته باشیم. باید با کمک والدین و خیرین، کتاب خانه ها تجهیز و مدرسه به کانون فعالیت های فرهنگی تبدیل شود تا دسترسی به کتاب برای دانش آموزان،معلمان و والدین آسان شود.

در انتهای مراسم نیز از دانش آموزان کتاب خوان هر شهر تجلیل شد.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.