حب نفس و مستی قدرت خطرناک ترین تهدید در زمان مسئولیت و خدمت است

یک فعال و کارشناس رسانه ای و فرهنگی گفت : حب نفس و مستی قدرت خطرناک ترین تهدید در زمان مسئولیت و خدمت است که مسئولان باید از آن حذر کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سید مهدی سیدی در جلسه اخلاق شصت و هشتمین نشست رسمی شورای شهر کاشان گفت : مباحث کلان و با اهمیت اخلاقی در حوزه سیاست و قدرت است که همه ما در هر جایگاهی از حکومت دینی که در حال خدمت هستیم باید به آن توجه کنیم.

وی خدمت در حکومت دینی را با استناد به روایات فراوان آن یک جنسی از عبادت دانست و گفت : حتی ممکن است خدمت به مردم در حکومت غیر دینی باشد اما خدمت در حکومت دینی مبتنی بر شریعت علاوه بر فضیلت ، عبادت است.

به گفته این فعال و کارشناس رسانه ای و فرهنگی ، در اهمیت خدمت به برادر دینی بر اساس روایتی از امام صادق (ع) که آن حضرت از پدرانشان و آنها از پیامبر اکرم(ص) نقل کردند پیامبرصلی الله علیه وآله فرموده است «مَن قضی لأخیهِ المُؤمِنِ حاجَةً کانَ کَمَن عَبَدَاللَّهَ دَهرَهُ کسی که حاجت برادر مؤمن خود را برآورده سازد ، مانند کسی است که عمر خود را به عبادت گذرانده باشد.»

سیدی، با بیان اینکه عملکرد همه بزرگواران مسئول در دوران تصدی این مسئولیت حتی شورا اگر برای رضای خدا و ذخیره آخرت و خدمت به خلق باشد جنسی از عبادت است گفت : زحماتی در شورا و شهرداری کشیده می شود و انتقادات رسانه ای و فعالان فرهنگی هم وجود دارد متاسفانه خوبی ها دیده نمی شود و بدی ها بیشتر دیده می شود.

وی با اشاره به اینکه حتی تفکر دانش آموزان شهر بر اساس یک نظرسنجی  بین70 دانش آموز مربوط به آینده و بر پایه مبانی تربیتی 10 سال کاشان که شهر بهتر یا بدتری برای زندگی است ،گفت : متاسفانه پاسخ 40 نفر از آنها جنسی از ناامیدی است یعنی عموم این دانش آموزان که متوسطه اول هستند معتقد به وخیم تر شدن اوضاع دارند که این تفکر خطرناک و متاثر کننده است.

تصدی مسئولیت فرصت و تهدید است/مولفه های تهدید در تصدی مسئولیت چیست؟

به گفته این کارشناس رسانه ای و فرهنگی ، کار مدیریتی و اجرایی شامل فرصت ها و تهدیدها بسیار سخت و نیازمند کمک همه است.

 وی، رسیدن به قدرت در تصدی مسوولیت را فرصت خدمت مضاعف و ممدوح دانست و گفت : اما در مقابل فرصت تهدیدات تصدی مسئولیت از جمله نبود یا کمبود اخلاص ، مستی قدرت ، مجیزگویی و مدح و ستایش ، نبود مواضع انقلابی در رفتار و گفتار ،ناآگاهی از زمان شناسی ، آدم شناسی و جریان شناسی ، نبود وحدت و صمیمیت ، نداشتن روحیه انتقاد پذیری ، وجود فسادهای مالی و جنسی ، بی توجهی به مصلحت ها و صلاحیت ها و حب نفس مسئول را به کمینگاه شیطان می رساند.

سیدی با تاکید بر اینکه وقت مسئولان را برای خدمت باید مغتنم دانست ،گفت : در نظام قدرت باید از نگهبان به عنوان سطح پایین یک اداره تا بالاترین سطح که رئیس جمهور و رهبر است باید به تهدیدها توجه داشت.

وی در خصوص اخلاص که بسیار برکت دارد ،گفت : این مقوله تکراری و بی رونق شده است وخیلی جاها که ما برکت نمی بینم به خاطر نبود یا کمبود اخلاص است.

به گفته این فعال و کارشناس رسانه ای و فرهنگی ، امام راحل گدر مورد اخلاص در مسئولیت و خدمت چنین گفته است« شما اگر نیت خود را خالص و عملتان را صالح کند حُب نفس و جاه را از دل بیرون کنید مقامات عالیه و درجات رفیعه برای شما تهیه و آماده می شود مقامی که برای بندگان صالح خدا در نظر گرفته شده است تمام دنیا و مافیها با آن جلوه های ساختگی به قر پشیزی در برابر آن ارزش ندارد.»

وی گفت : ما باید توجه کنیم در دورانی که به ما مسوولیت سپرده می شود چقدر مخلصانه عمل کردیم و توشه آخرت را فراهم کردیم.

اجتناب از مستی قدرت درمان تصدی مسئولیت و خدمت

به گفته این کارشناس رسانه ای و فرهنگی ، اجتناب از مستی قدرت را نیز که از مستی های سه گانه قدرت ، ثروت و شراب) بدتر است کمتر به هم تذکر می دهیم.

سیدی تصریح کرد : امیرالمومنین (ع) در مورد شدت خطر مستی قدرت چنین فرمودند «السکر اربع سکرات سُکر الشراب، سُکر المال، سکر النوم سکر الملک مستی ها چهار گونه شامل مستی شراب ، ثروت ، خواب و مستی حکومت است»

وی اظهارداشت: متاسفانه در جمهوری اسلامی در نهاد قدرت یک حکومتی درست کردیم که مستی قدرت حاکم است یعنی یک نهاد قدرتی ساختیم که هر کس تر و تازه و بانشاط نیز وارد می شود در نهایت خراب و  روسیاه با درصدی از انحراف و گرفتاری بیرون می آید.

به گفته این فعال و کارشناس رسانه ای و فرهنگی ، این مستی قدرت حتی جاهایی از چهره مسوول پیدا است و مردم با هوشمندی آنرا می فهمند.

سیدی گفت: داشتن تشریفات منشی و خودرو و تحویل گرفتن و سمت همه مستی قدرت می آورد.

وی گفت: شما تا سمت نداشته باشی تحویل گرفته نمی شوی اما با سمت و قدرت بالاترین مکان را برایت باز می کنند که حضور پیداکنی یعنی هر مسئول تاز مانی که راس کار است این تشریفات را دارد اما بعد از تمام شدن مسئولیت دیگر کسی او را تحویل نمی گیرد.

به گفته این کارشناس رسانه ای و فرهنگی ، امیرالمومنین (ع)  در خطبه سوم نهج البلاغه راجع به خلیفه  سوم چنین گوشزد می کنند که «و سرانجام سومین از آن باند به خلافت برخاست در حالی که باد نخوت به غبغب  افکنده است و هدفی جز کامجویی از خلافت در سر نپرورده بود و همراه او فامیلش به غارت بیت المال پرداختند و چون شتری که بر گیاه بهاران در آمده مال خدا را بر باد دادند» یعنی وقتی مستی قدرت آمد همه فرصت جویی ها و سود جویی ها نیز وارد می شوند.

مسئولان مراقبت مجیزگویی و مدح اطرافیان باشند

وی مراقبت نسبت به مجیزگویی آدم ها را تاکیدکرد و  افزود: متاسفانه اکنون چیزی که پیش روی ما و در کاشان نیز درصد آن بالاتر می باشد مجیزگویی آدم ها است.

به گفته این فعال و کارشناس رسانه ای و فرهنگی ، بعضی از ما کاشانی ها در این شهر کوچک علاوه بر زیاد غرولندکردن زیاد مجیز همدیگر را می گوییم بطوری که همان شخصی که شب نامه می دهد روز حاضر است مجیز گویی کند و کفش پیش پای آن مسئول جفت کند.

سیدی ، رشوه گرفتن را نیز از دیگر تهدیدات برشمرد و گفت : متاسفانه اکنون دو جنس فسادهای مالی و جنسی در شوراهای شهر شایع شده است.

وی با تاکید بر اینکه مسوولان باید مراقب بعضی از رفتارهای پیرامون خود باشند گفت: بعضی رفتارهای پیرامون آنها سو استفاده از فرصت ها و مناسبات است و بوی مجیزگویی های نامتعادل می دهد.

به گفته این فعال و کارشناس رسانه ای و فرهنگی ، پیامبراکرم (ص) در مذمت مدح و مجیزگویی فرمودند: «ونهی عن المدح و قال اخسو التراب لوجوه المداح یعنی از مدح کرن نهی کنید و به صورت مدح کننده مجیزگو خاک پباشید»

وی اظهارداشت : حتی ما گاهی این مدح و مجیزگویی را در فضای پیرامون نمی بینیم و دوست داریم تعریف ما را بکنند.

لزوم رعایت مواضع انقلابی در گفتار و رفتار مسئولان

به گفته وی ، رعایت مواضع انقلابی نیز از دیگر موارد مهمی است که نبود آن عامل تهدید مسئولیت و غفلت است .

این فعال و کارشناس رسانه ای و فرهنگی گفت: مردم ایثارگر ما زجر کشیده هستند و از مسئولان رویکرد مواضع انقلابی انتظار دارند ببیند.

  به گفته سیدی ، امام راحل در این مورد گفته است« ولی هر دو گروه سیاسی کشور باید کاملا متوجه باشند که موضع گیری ها باید به گونه ای باشد که در حفظ اصول اسلام برای همیش تاریخ حافظ خشم و کینه مردم علیه سرمایه داری غرب و در راس آن آمریکای جهانخوار و سوسیالیسم و کمونیسم بین الملل و در راس آن شور وی متجاوز باشند هر دو جریان باید با تمام وجود تلاش کنند که ذره ای سیاست نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی عدول نشود هر دو گروه باید توجه کنند که در انقلاب اسلامی دشمنان مشترک دارند که هیچ یک از آنها به دو جریان رحم نمی کند.»

وی، نکته بعدی را توجه به مصلحت ها و صلاحیت ها تاکیدکرد و گفت: ما  وقتی در حوزه سیاسی وارد می شویم باید باهوش باشیم حوزه سیاسی عرصه حضور آدم های کودن و احمق نیست، ما باید خیلی زمان شناس، آدم شناس و جریان شناس باشیم.

به گفته این فعال و کارشناس رسانه ای و فرهنگی ، تعابیر از  امام خمینی در مورد توجه به مصلحت ها و صلاحیت ها در مورد مراجع حوزه چنین آمده است « بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معقول حوزه ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و  بطور کلی در زمینه اجتماعی و سیاسی فاقد بینش صریح و قدرت تصمیم گیری باشد این فرد در مسائل اجتماعی حکومتی مجتهد نیست و نمی تواند زمام جامعه را بدست بگیرد.»

ضروت ایجاد وحدت و پرهیز از پرخاشگی های سیاسی بین گروه ها و  جریانات و تشکلات

سیدی با اشاره به ضرورت ایجاد وحدت در مدت کوتاه خدمت گفت: مردم با وجود مشکلات هم فراوان و حجیم دیگر حوصله و طاقت اختلافات را در سطح شهر و استان و کشور ندارند و واقعا از پرخاشگی های سیاسی بین گروه ها و  جریانات و تشکلات خسته شدند بطوریکه الان مردم به سمت سکولار شدن می روند و سیاست گریز می شوند چون در نهاد سیاست ما همیشه دعوا وجود دارد.

به گفته وی، یکی از مشکلات کاشان نیز اینست که به خاطر عدم طاقت نقد پذیری دعواهایی که موضوعات آن هم جنبه سیاسی ندارد پیشرفت نکرده است.

پرهیز از تضعیف یا تخریب سیاست های  یکدیگر

این فعال و کارشناس رسانه ای و فرهنگی گفت : امام راحل در مقطعی گفته اند : «اینجانب گاهی به موضع گیری های وزرا و نمایندگان در  خارج از محدوده وظایفشان برخوردمی کنند که متعجب می شوم آقایان وزرا من به شما و نمایندگان محترم نصیحت می کنم که سیاست های  یکدیگر را تضعیف یا تخریب نکنید که اگر وحدت روش و حرکت در نظام نوپای انقلاب اسلامی صدمه ببیند نتایجی که دنیای استکبار از این برخوردها می گیرد بسبیار شکننده است»

سیدی ، با اشاره به اینکه حتی اختلافات ما در شهر کوچک کاشان در مقایس با کلان شهرها دشمن بیگانه را خوسحال می کند گفت : روحیه انتقاد پذیری اشته باشیم و در مسیر خدمت با همدیگر همکاری کنیم.

به گفته وی ، یک جاهایی ما در رده مسئولیت دوست نداریم کسی حرف متفاوت به ما بگوید یعنی اگر کسی ایراد ما را بگوید شاید قبول کنیم اما در نهایت از او انتقام می گیرم.

انتقاد غیر از برخورد خطی و جریانی است

این فعال و کارشناس رسانه ای و فرهنگی گفت : امام خمینی (ره) در این زمینه نیز چنین گفته است«هیچکس نباید خود را مطلق و مبری از انتقاد ببیند البته انتقاد غیر از برخورد خطی و جریانی است اگر در این نظام کسی یا گروهایی بی جهت در فکر هجو یا تخریب دیگران برآید و مصالح جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بداند حتما پیش از آنکه به رقیب یا رقبای خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب ضربه زده است»

سیدی با اشاره به اینکه متاسفانه بعضی از ما بیشتر آتش بیار معرکه شدیم ، گفت : همانطور که مقام معظم رهبری نیز تاکید علنی بر نحوه مدیریت داشتند همه گروه های نظام باید دقت کنند حق نداریم سیاست کلان نظام را فدای تخریب ها کنیم.

به گفته وی ، امام در این خصوص نیز گفته است« یکی از کارهایی که یقینا رضایت خداوند متعال در آن است تالیف قلوب و تلاش در جهت زدودن کدورت ها و نزدیک ساختن مواضع  و خدمت به یکدیگر است باید از واسطه هایی که فقط کارشان القای بدبینی نسبت به جناح مقابل است پرهیزکرد شما آنقدر دشمنان مشترک دارید که باید با همه توان در برابر  آن بایستید لکن اگر دیدید کسی از اصول تخطی می کند در برابرش قاطعانه بایستید»

این فعال و کارشناس رسانه ای و فرهنگی با تاکید بر اینکه از شورا و شهرداری و مسئولان شهر همه رفیق باشند،گفت : الان نگاه مردم اینست که مسئولان یه سفره انداختند  که از آن طعمه بر می گیرند یعنی انقلاب سفره پر پول و  پر نعمتی است تا بعضی  آنرا چپاول کنند.

حب نفس خطرناک ترین تهدید غفلت در مسئولیت است

به گفته سیدی ، البته امام در جایی هم منشا اختلافات را مسائل خطی و سیاسی نمی داند بلکه چیز دیگری می داند و می گوید«البته یک چیز مهم دیگر هم ممکن است موجب اختلافات گردد که همه باید از آن به خدا پناه ببریم وآن حب نفس است که این دیگر این جریان و آن جریان نمی شناسد رئیس جمهور رئیس مجلس و نخست وزیر و وکیل  قاضی و شورای عالی قضایی و شورای نگهبان و سازمان تبلیغات و دفتر تنبلیغات و نظامی و غیر نظامی روحانی و غیر روحانی دانشجو و غیر دانشجو زن و مرد نمی شناسد و تنها  یک را ه برای مبازه با آن وجود دارد و آن  ریاضت است».

وی گفت : رهبر  معظم انقلاب نیز در دیدار با هیات های دولت قبلی گفت« از دیدگاه من کسیکه به وزارت می رسد نماز شب بر او واجب است» یعنی کسی در رده قدرت آمده معنوی و شریعت و ریاضت دینی او باید بیشتر شود تا اغفال و انحراف او کمتر شود.

نیاز تفکر، وحدت و برادری در مرحله بازسازی  و سازندگی داریم

به گفته این فعال و کارشناس رسانه ای و فرهنگی ، در مرحله بازسازی  و سازندگی نیاز به تفکر و وحدت و برادری داریم.

سیدی گفت : مردم اگر بدانند مسئولان برای آنها واقعا کار و خدمت می کنند رضایتمندی خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه رسانه ضعف جدی دارد و زحمات و خدمات را انتقال نمی دهد گفت وقتی به مردم اطلاع رسانی نشود شورا و شهرداری ناکار آمد جلوه می کند  و ناکارآمدی آنها ناکارآمدی  انقلاب و حکومت دینی را جلوه می دهد.

به گفته این فعال و کارشناس رسانه ای و فرهنگی ، بنابراین درمسیر نورانی خدمت نیاز به وحدت و صمیمت داریم تا خیلی از مسائل کاشان با همه ظرفیت های آن حل شود.

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: شورای شهر ، رسانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.