رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت مطرح کرد؛

راه‌اندازی اداره مستقل برای کنترل آلودگی هوا در وزارت بهداشت/ باید و نباید‌های تغذیه‌ای در روزهای آلوده

نجمی گفت: وزارت بهداشت برای کنترل آلودگی هوا و تعامل بیشتر با سازمان‌های ذیربط اداره مستقلی راه‌اندازی کرده است.

رصد آلودگی هوا بوسیله وزارت بهداشت/برنامه ریزی چنج ساله برای کنترل الودگی هوا/ لزوم استفاده  از ماسک فیلتر دار در هنگام وارونگی هوا/ افراد مصرف لبنیات کم چرب مناسب برای بیماران تنفسی در هنگام وارونگی هوانجمی رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: همه ساله با شروع فصل سرما موضوع وارونگی هوا شدت می‌گیرد که بر اثر آن میزان آلاینده‌ها در کلانشهرهای کشور افزایش می‌یابد و آلودگی هوا تشدید پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت برای کنترل آلودگی هوا و ارتباط و تعامل بیشتر با سازمان‌های ذیربط مثل محیط زیست اقدامات مؤثری را انجام داده و در این رابطه اداره مستقلی در این وزارتخانه راه‌اندازی شده است.

اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش آلودگی هوا

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت تأکید  کرد: وزارت بهداشت برای کاهش آلودگی هوا و مشکلات ناشی از آن  برنامه پنج ساله‌ای را با سازمان‌های دیگر تدوین کرده است؛ خروج کارخانه‌ها از کلانشهرها به مناطق اطراف، خروج خودروهای فرسوده و جایگزینی آن‌ها با خودروهای مناسب و استانداردسازی بنزین که طی چند سال اخیر به پیشرفت‌های خوبی رسیده است از جمله اقدامات وزارت بهداشت برای کنترل آلودگی هوا و کاهش بیماری‌های ناشی از آن است.

نجمی اظهار کرد: استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی و گسترش حمل و نقل عمومی از جمله برنامه‌های در دست اجرای وزارت بهداشت است و این وزارتخانه به طور جدی  برنامه‌ کاهش آلودگی هوا را رصد می‌کند.

وی بیان کرد: همه افراد جامعه در معرض خطر آلودگی هوا هستند زیرا در هوای آلوده میزان رادیکال‌های آزاد بدن افزایش پیدا می‌کند و این رادیکال‌ها به سلول‌های بدن آسیب جدی وارد می‌کنند بنابراین همه گروه‌های سنی از جمله کودکان سالمندان و حتی زنان باردار در معرض خطر جدی قرار دارند.

دسته بندی گروه‌های خطر در آلودگی هوا

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت افزود: کودکان، افراد سالمند، بیماران قلبی ریوی و زنان باردار هنگام آلودگی هوا بیشتر در معرض خطر قرار دارند و این افراد باید به هشدار‌های وزارت بهداشت توجه بیشتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: وقتی آلودگی  هوا به دلیل وارونگی افزایش پیدا می‌کند افراد به ویژه گروه‌های خطر از منازل خود کمتر خارج شوند و میزان خروج از محیط منزل را در شبانه‌روز به حداقل برسانند اما  در صورت نیاز به بیرون رفتن باید از ماسک مناسب استفاده شود، ماسک‌های کاغذی زیاد مؤثر نیست و مردم به ویژه گروه‌های خطر باید از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت ادامه داد: مردم و به خصوص گروه‌های هنگام رسیدن به خانه در روزهای آلودهخ باید لباس‌های خود را تعویض کنند و برای برطرف شدن  هر نوع آلودگی استحمام کنند.

ضرورت شستن دهان و چشم در روزهای آلوده

وی با اشاره به اینکه در زمان وارونگی هوا افراد باید چشم، مجرای داخلی بینی و دهان خود را برای رفع هر گونه آلودگی شستشو دهند، اظهار کرد: در هنگام بروز آلودگی هوا افراد به ویژه گروه‌های خطر پنجره‌های منازل خود را بسته نگه دارند و از انجام فعالیت‌های شدید و کارهای سنگین مثل ورزش کردن در هوای آزاد  جدا پرهیز کنند.

نجمی اضافه کرد: ورزش کردن و انجام فعالیت‌های سنگین در محیط باز در هنگام وارونگی هوا باعث می‌شود که هوای آلوده بیشتری به ریه‌ها وارد شود به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که از انجام کارهای سنگین در محیط باز اجتناب شود.

توصیه‌های تغذیه‌ای در زمان آلودگی هوا

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت ادامه داد: در شرایط آلودگی هوا همه افراد به ویژه گروه‌های خطر سعی کنند از شیر و مواد لبنی کم چرب استفاده کنند و مصرف میوه و سبزیجات را بیشتر از روزهای قبل در برنامه غذایی خود قرار دهند.

وی گفت: در هوای آلوده مردم باید از سبزیجات تازه استفاده کنند تا آنتی اکسیدان‌های این مواد غذایی باعث تخریب رادیکال‌های آزاد موجود در هوای آلوده و مانع از آسیب‌رسانی این رادیکال‌ها شود.

نجمی یادآوری کرد: مصرف فرآورده‌های پروتئینی مانند مرغ و ماهی در شرایط آلودگی هوا در پیشگیری از بیماری‌ها بسیار مؤثر است زیرا این مواد غذایی حاوی کلسیم، فسفر، منیزیم و روی هستند.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت افزود: همه افراد به ویژه گروه‌های پر خطر جامعه در هنگام شرایط آلودگی هوا از مصرف فست فود، نوشابه، چیپس خودداری کنند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار