باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

خودروسازان مقصر اصلی ایجاد حاشیه بازار هستند/ چرا خودروهای تولیدشده با دلار 4 هزار تومانی وارد بازار نمی‌شوند؟

خودروسازان با کاهش توزیع در بازار، به دنبال جلب رضایت دولت، وزارت صنعت و همچنین شورای رقابت در جهت افزایش قیمت خودرو داخلی هستند.

افزایش قیمت خودرو،فشار را بر اقشار کم‌درآمد بیشتر می‌کند/ تا چه زمانی باید سرمایه‌های ملی به پای کارخانه‌های ضررده ریخته شود؟به گزارش خبرنگار صنعت تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان،از ابتدای سال جاری و با شروع تنش‌هایی در نظام اقتصادی کشور، بازار خودرو نیز شاهد بروز تنش‌های متعددی به ویژه در حوزه قیمت بوده است. از طرفی خودروسازان دلایل افزایش قیمت در چند ماه گذشته در بازار خودرو را وجود دلالان و واسطه‌ها عنوان می‌کنند و از طرف دیگر بسیاری از صاحب نظران حوزه خرید و فروش خودرو دلیل اصلی بالا رفتن قیمت خودرو و همچنین افزایش تفاوت قیمت بازار و قیمت درب کارخانه‌ را توزیع و تزریق قطره چکانی خودرو توسط خودروسازان به بازار می‌دادند.

برخی معتقدند خودروسازان با سناریویی‌ از پیش تعیین شده و با حقه کاهش توزیع در بازار، به دنبال جلب رضایت دولت، وزارت صنعت و همچنین شورای رقابت در جهت افزایش قیمت خودرو داخلی هستند. اتفاقی که به نظر می‌رسد با عملی شدن آن قدرت مردم برای خرید خودرو به شدت کاهش یافته و اصلی‌ترین دود ضرر آن به چشم خریداران و مصرف کنندگان داخلی برود.

رضا شیوا رییس شورای رقابت در این باره می‌گوید: خودرو سازان معتقد به افزایش قیمت مواد اولیه مانند فولاد، ‌ آلومینیوم، ‌شیشه و مابقی مواد مصرفی این صنعت هستند که به علت واضح نبودن دلایل عنوان شده افزایش قیمتی در خودرو وجود نخواهد داشت.

وی گفت: درباره تغییر قیمت خودرو پس از استعلام از بانک مرکزی درخصوص صحت تغییرات مواد اولیه تصمیم گیری خواهد شد.

شیوا با اشاره به ارائه توضیح دلایل یکی از شرکت‌های خودرو ساز در خصوص کاهش تولید امسال نسبت به سال گذشته ادامه داد: این شرکتها اعلام کردند حاشیه بازار ایجاد شده در خودرو به دلیل حجم بالای تقاضای کاذب است.

در این جا این سوال مطرح است؛مگر خودروسازان از ارز دولتی برای خرید قطعات و مواد اولیه خود بهره نبرده‌اند که اکنون اقدام به گران کردن خودروهایی می‌کنند که حتی قبل از افزایش قیمت ارز در کارخانه‌ها تولید شده و همچنان در انبارها نگهداری می‌شود. از طرف دیگر خودروسازان در ماه‌های گذشته مبالغ زیادی از مردم به منظور پیش فروش دریافت کرده‌اند اما تاکنون تعداد کمی خودرو به خریداران تحویل داده شده و بسیاری از افرادی که اقدام به پیش خرید خودرو از دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور کرده‌اند، همچنان از دریافت نکردن خودروهایشان شاکی هستند.

در این راستا با چند تن از صاحب نظران به بحث و گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه گزارش آمده است؛

افزایش قیمت خودرو،فشار را بر اقشار کم‌درآمد بیشتر می‌کند

قدیرقیافه کارشناس صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: بدون شک هیچ توجیهی برای افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان وجود ندارد و این حرکت فشار مضاعفی به اقشار کم درآمد مردم وارد خواهد آورد.

وی افزود: متأسفانه خودروسازان حتی از جهت رعایت استانداردهای منطقه‌ای نیز مشکلات متعددی دارند و نمی‌توانند با هیچ توجیهی و بدون افزایش کیفیت، اقدام به افزایش قیمت خودرو کنند.

قدیر قیافه یادآوری کرد: افزایش قیمت خودرو به نفع مردم نیست و به نظر می‌رسد نهادی همچون سازمان حمایت از مصرف کنندگان وظایف خود را فراموش کرده و شورای رقابت نیز به درستی به وظایف خود عمل نمی‌کند.

کارشناس صنعت تأکید کرد: افزایش قیمت خودرو با ملاک 5 درصد پایین تر از حاشیه بازار برای خودروسازان در وهله اول ظلم به مصرف کننده و در وهله بعدی ظلم به صنعت و نظام مالی و اقتصادی کشور است.

وی یادآوری کرد: اگر تنها ملاک ما کسب سود بود، افزایش قیمت سیاست درستی بود اما این افزایش قیمت به بهبود ارزش افزوده و ارزش کیفی کمکی نمی‌کند.

قدیر قیافه ابرازکرد: سال‌هاست به دنبال این هستیم که صنعت خودرو را نجات دهیم اما به نظر می‌رسد که بیشتر اقدامات حمایتی دولت، تنها به غرق شدن این صنعت کمک می‌کند.

کارشناس تجارت در پاسخ به این پرسش که آیا ضرر خودروسازان به معنای بیکار شدن کارگران زیاد در کشور است، گفت: سال‌هاست که خودروسازان با استدلال‌هایی همچون بیکار شدن کارگران و افت صنعت اشتباهات خود را توجیه کرده‌اند اما ادامه این روند تنها به ضرر خود آنها خواهد بود.

وی تصریح کرد: حدود 26 سال پیش خودروی پراید از کره وارد شده و در داخل ساخت آن آغاز شد اما هر سال به جای بهبود کیفیت آن تنها آپشن‌هایی همچون ضبط صوت به آن افزوده شده و هیچ ارزش افزوده کیفی را شاهد نبوده‌ایم.

قدیر قیافه با تأکید بر این موضوع که بیماری صنعت خودرو به صنایع پایین دستی نیز سرایت می‌کند، گفت: صنعت ما امروز نیاز به یک جراحی فوری دارد و در این راه ممکن است دردهایی همچون بیکاری‌ کارگران اجتناب ناپذیر باشند.

تا چه زمانی باید سرمایه‌های ملی به پای کارخانه‌های ضررده ریخته شود؟

کارشناس صنعت افزود: باید از مسئولان بپرسیم که تا چه زمانی می‌خواهند سرمایه‌های ملی را به پای کارخانه‌های ضررده بریزند و بازار خودرو را به صورت یک بازار انحصاری برای چند شرکت بزرگ کشور دربیاورند.

وی تأکید کرد: بدون شک صنعت خودروسازی برای نجات خود می‌بایست با علم روز دنیا همگام شده و در محصولات خود از طراحی‌های جدید بهره ببرد.

قدیر قیافه با اشاره به راهکار دولت و خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو اذعان کرد: این نوع حمایت‌ها نمی‌تواند منجر به نجات صنعت خودرو شود بلکه به صورت مقطعی همچون مُسکنی عمل کرده و در نهایت مشکلات اصلی را حل نمی‌کند.

کارشناس صنعت تصریح کرد: در صورتی که زیان ناشی از مصرف بالای سوخت توسط خودروهای داخلی را محاسبه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که اگر کارگر‌های خودروسازی حتی تا سه سال از شغل خود بیکار شوند به نفع کشور است.

وی اظهار کرد: واقعیت این است که صنعتی که مدام نیاز به حمایت داشته باشد، هیچ گاه به بزرگسالی و استحکام نمی‌رسد. باید اجازه دهیم صنعت ما به بلوغ برسد و این امر بدون شک موجب شکوفایی صنایع دیگر کشور نیز خواهد شد.

خودروسازان با ایجاد نوسان در توزیع ، قیمت‌ها را بالا و پایین کردند

در ادامه گزارش بهرام شهریاری قطعه ساز داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، معدن و تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: بدون شک تعیین قیمت به صورت دستوری یک عمل اشتباه در اقتصاد است و این موضوع در نهایت به ضرر مصرف کننده و تولید کننده تمام خواهد شد.

وی افزود: خودروسازان همیشه و به ویژه در ماه‌های گذشته تلاش کرده‌اند با ایجاد نوسان در توزیع ، قیمت‌ها را بالا و پایین کنند.

شهریاری در خصوص دلایل خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو گفت: همه این بحث‌ها به این دلیل است که شفافیت لازم در حوزه تعیین قیمت خودرو وجود ندارد و در صورتی که تولید خودرو همراه با مهندسی قیمت بررسی شود می‌توان به نتایج درست و صحیح برای افزایش قیمت دست یافت.

این قطعه ساز داخلی افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات خودروسازی را تأیید کرد و گفت: دستورالعمل افزایش قیمت به صورت کلی اشتباه است و باید هزینه‌های تمام شده برای تولید خودرو به روز استخراج شده و با این روش حتی ممکن است یک مدل خودرو با دو قیمت به بازار عرضه شود اما مشکل ایجاد نکرده و به نفع نظام اقتصادی خواهد بود.

وی تأکید کرد:‌ یکی از عوامل افزایش قیمت خودرو، گرانی مواد اولیه است که دولت باید در حوزه ورود کرده و تلاش کند تا قیمت‌ها پایین‌تر بیاید. از طرف دیگر دولت باید تلاش کند تا هزینه نیروی کار را با تعدیل نیرو در کارخانه‌های خودروسازی کاهش داده و هزینه‌های مالی را بهبود بخشد.

شهریاری در خاتمه افزود: افزایش قیمت به صورت مستقیم، کار درستی نیست بلکه دولت باید در حوزه کاهش هزینه‌ها به خودروسازان کمک کند.

خصوصی سازی،راهکار حل مشکلات خودروسازان است

در ادامه فرهاد احتشام زاد رئیس فدراسیون واردات و رئیس اسبق انجمن وارد کنندگان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، معدن و تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: افزایش قیمت خودرو مانند داستان مرغ و تخم مرغ شده و متأسفانه خودروسازان همیشه به عنوان فرزند عقب افتاده دولت محتاج به کمک‌ها و حمایت‌های دولتی بوده‌اند.

وی تصریح کرد: در اصل 44 قانون اساسی خودروسازان و همه نهادها ملزم به خصوصی سازی شده‌اند اما تا زمانی که خودروسازان بیش از 90 درصد بازار داخل خودرو را در اختیار دارند، یک شرکت شبه دولتی محسوب می‌شوند.

احتشام زاد تأکید کرد: تا زمانی که خودروسازی به صورت واقعی و کامل خصوصی نشده و دولت دست از تصدی گری از خودروسازان برندارد، هیچ گاه نمی‌توانیم به برطرف شدن مشکلات خودرو و بازار آن امیدوار باشیم.

رئیس ففدراسیون واردات بیان کرد: مثل معروفی وجود دارد که یک بوقلمون هزار روز کشاورز خود را با دست پر از غذاهای لذیذ می‌بیند اما در روز هزار و یکم کشاورز را با تبر خواهد دید، این مثل شباهت زیادی به رابطه دولتی‌ها و صنعت خودروی کشور دارد.

وی اظهار کرد: تا زمانی که ما درآمد نفتی داشته باشیم و از طریق تزریق منابع دولتی می‌توانستیم خودروسازان را تأمین کنیم، همه چیز خوب بود اما از زمانی که دولت در تأمین درآمدها به مشکل برخورد خودروسازان نیز با مشکلات جدی روبرو شدند.

احتشام زاد ادامه داد: ‌افزایش قیمت تنها راهکار برطرف شدن مشکل خودروسازان نیست زیرا پس از افزایش قیمت خودرو بدون شک با مشکلی همچون کاهش تقاضای بازار و پایین آمدن توان مالی مردم مواجه خواهند شد.

رئیس فدراسیون واردات تأکید کرد:‌ تهدیدهای بسیاری برای خودروسازان وجود دارد که در آینده احتمال بحرانی‌تر شدن شرایط را فراهم می‌آورد.

وی افزود: بخش خصوصی همیشه جلوتر از بخش دولتی در سطح اقتصادی حرکت کرده و چند ماه پیش با بحران‌های تکانه‌های اقتصادی روبرو شدند اما بخش دولتی همچون خودروسازان کم کم دارند این بحران‌ها را تجربه می‌کنند.

احتشام زاد تصریح کرد: بخش خصوصی به دلیل اینکه از حمایت‌های بی چون و چرای دولتی برخوردار نیست، همیشه با مشکلات و بحران‌ها زودتر از بخش‌های دولتی مواجه می‌شود.

رئیس فدراسیون واردات با تأکید بر خصوصی سازی خودروسازان به عنوان راهکار اصلی برطرف شدن مشکلات این صنعت، گفت: درست است که خصوصی کردن خودروسازان کار بسیار دشواری است اما سازمان‌هایی که به استناد خودشان 50 درصد از نیرویشان مازاد است چگونه می‌توانند اقتصادی و سود ده باشند.

وی یادآوری کرد: از ابتدای سال کنونی تعداد زیادی از کارکنان بخش خصوصی تعدیل شده‌اند اما اداره‌های دولتی هیچ گونه تعدیل نیرویی را نداشتند و این نشان می‌دهد که بخش خصوصی سپر کشور در مقابل جنگ اقتصادی شده است.

احتشام زاد با تأکید بر لزوم وجود استراتژی درست در جنگ اقتصادی، گفت: همان طور که در تحریم‌های گذشته بخش خصوصی توانست اقتصاد کشور را نجات دهد باید در شرایط جدیدی به این حوزه توجه بیشتری داشته باشیم و از آنها در شکست‌ دشمنان اقتصادی بهره ببریم.

رئیس فدراسیون واردات تصریح کرد: نسل کشی بخش خصوصی در کشور از زمانی آغاز شد که تصمیمات در پشت درهای بسته و تنها توسط دولتی‌ها گرفته شد در حالی که بخش خصوصی می‌تواند برنامه بلند مدتی برای صنعت و اقتصاد داشته باشد اما مدیران دولتی به دلیل کوتاه بودن دوره مدیریت‌شان هیچ گاه نمی‌توانند برنامه ریزی بلند مدتی برای اصلاح امور داشته باشند و تنها به مسکن‌های کوتاه مدت اکتفا می‌کنند.

تزریق قطره چکانی،تفاوت قیمت بازار و کارخانه را تشدید کرد

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و معدن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در وهله اول این سوال مطرح است که حاشیه بازار را چه کسانی درست می‌کنند.

وی در این رابطه تصریح کرد: به نظر می‌رسد خودروسازان با عملکرد خود به صورت عمدی دست به حاشیه سازی در بازار خودرو می‌زنند.

موتمنی تشریح کرد: زمانی که عرضه خودرو در بازار کم شده و این عرضه تنها توسط نمایندگی‌های خودروسازان صورت بگیرد، به صورت ناخودآگاه موجب دونرخی شدن خودرو در بازار شده و سود اصلی این اتفاق به جیب خودروسازان می‌رود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تأکید کرد: وقتی خودرو به اندازه کافی به بازار عرضه شود دیگر قیمت‌ها بالا نرفته و تفاوت قیمت بازار و کارخانه‌ به حداقل خواهد رسید.

وی بیان کرد: سال گذشته تفاوت قیمت بازار و کارخانه از حدود یک میلیون تا 10 میلیون بود اما مجموعه اقدامات خودروسازان در توزیع بازار موجب شد تا اکنون این میزان از 10 میلیون تا 70 میلیون تغییر یابد.

موتمنی تصریح کرد: بدون شک این اختلاف فاحش به صورت عمدی بوده و نتیجه اقدامات خودروسازان بوده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو یادآوری کرد: خودروسازان از چند ماه گذشته خواب افزایش قیمت‌ها را دیده بودند و باید اکنون از خودروسازان پرسید زمانی که مطرح می‌کنند قیمت خودرو باید افزایش یابد، آیا کیفیت خودرو را هم بهتر کرده‌اند یا نه.

وی ادامه داد:‌ همچنین وقتی خودروسازان صحبت از بالا رفتن قیمت مواد اولیه می‌کنند باید از آ‌نها پرسید چرا خودروهایی که با ارز کمتر از 4 هزار تومان تولید کرده‌اند همچنان در انبارها نگهداری کرده و به مشتریان نمی‌فروشند؟

معتمدی یادآوری کرد:‌ خودروسازان از ابتدای سال، ساز افزایش قیمت را نواختند و ابتدا افزایش 20 درصدی را مطرح کردند و اکنون هم بحث افزایش 5 درصد کمتر از حاشیه بازار مطرح می‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با بیان اینکه تمام اقدامات اخیر خودروسازان به ضرر مردم تمام می‌شود، گفت: فرض کنید افزایش قیمت 5 درصد کمتر از حاشیه بازار تصویب شود؛ آیا دو نرخی بودن قیمت خودرو در بازار پایان خواهد یافت و دست دلالان و واسطه‌ها کوتاه می‌شود.

وی  بیان کرد: بیشتر افرادی که خودرو در این مدت خریداری کرده‌اند به منظور سرمایه گذاری بوده است و نه مصرف.

معتمدی در خاتمه مطرح کرد: در صورتی که مسئولان بخواهند افزایش قیمت را اجرایی کنند باید از بین رفتن دونرخ در بازار را تضمین کنند.

گزارش از سمیه عرب

انتهای پیام/

 

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
واقعا چه کسی باید با گرانی کمرشکن خودرو بطور ضربتی و یکبار برای همیشه برخورد کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۹ دی ۱۳۹۷
هیچ اتفاق مثبتی به نفع مردم در زمینه خودرو نخواهد افتاد .مردم بیخود راهکار ارائه ندهند . به نظر شما (خود افراد و عوامل گران شدن خودرو) نمی دانند که مسیر ارزان شدن خودرو چیست ؟ که دقیقا عکس آن را ادامه دهند...
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۲۰:۲۲ ۲۳ آذر ۱۳۹۷
اگه راست میگید تعرفه گمرک رو آزاد کنید بزارید ماشین دسته دوم خارجی به قیمت ۲۰ تومن بخریم اگه راست میگید پیش فروش نکنید که سال بعد ماشینو سه برابر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
سلام هرچی بگن کم گفتن خودروسازهاخودشون ومسولین باعث گران کردن خودروها هستن تعرفه هارو ازاد کنن ببین هم خودروخوب تولیدمیشه هم ارزون بازمقصر اصلی خودمانیم که نمایندگانی که به فکرخودشانن رای میدیم
Iran (Islamic Republic of)
معترض
۱۲:۴۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
اولا اگر قیمت خودرزو بالا بره اینه با فروش یک سوم از خودرو ها پول بقیه را خواهند برد حتی اگر نصف از کسانی که پیش فروش کردن پس بدن ولی ایا این فروشها ادامه پیدا می کنه یا نه اگر باشه که حقمون هست هر بلای که بخوان سرم بیارد
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۱۷ ۰۵ آذر ۱۳۹۷
سلام.باورکنیدصنعت خودروسازی عامل عقب افتادگی کشورشده.مرگ سالانه حدود20هزارنفرنیروی کار/وازبین بردن منابع پزشکی برای درمان مصدومین حوادث رانندگی تنهابخشی ازضررخودروسازان به اقتصادکشورهست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
برام تعجب آور مسئولایی که نمیتونن قیمت خودرو را مشخص کنن
Germany
ناشناس
۰۲:۰۶ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
خودروسازان مقصر اصلی نیستند بلکه مقصر آن مقام مسئولی است که در پشت صحنه قرار دارد
و دستور واردات بی رویه میلیون ها دستگاه خودروی لوکس ساخت چین و آمریکا و کره و ژاپن و فرانسه و ... را بدون پرداخت گمرک از مناطق آزاد کل کشور را میدهد و دروازه های قانونی کشور را برای واردکنندگان گشود و خودروساز داخلی را به خاک سیاه نشاند!

همانطور که کارخانجات مختلف در طی دو سه سال اخیر تعطیل شده اند در این داستان هم به موازات همان تعطیلی ها دستهای پشت پرده ای برای به تعطیلی کشاندن ایران خودرو و سایپا وجود دارد و از حربه ای استفاده میکنند از گرانی ماشین داخلی تا واردکردن انواع خودروی لوکس و در نهایت نارضایتی مردم تا سرانجام ایران برای همیشه ساخت ماشین را تمام کند.

بسیاری از دشمنان (داخلی و خارجی) حتی چشم دیدن همین دو تا کارخانه خودروسازی معمولی را هم ندارند و میخواهند ما را مجددا وابسته کنند.
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۰۰:۲۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
به نظر من قاچاق سوخت و قیمت کم سوخت بیشترین ضرر را به اقتصاد ایران وارد اورده است
Germany
ناشناس
۰۱:۵۷ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
در شرایط کنونی ، خودروهای خارجی که قطعاتشان به علت گرانی ها و تحریم وارد نمیشود و خدمات پس از فروش خاصی هم ندارند چرا از خودروهای هم ارزش تولید داخل قیمت بیشتری دارند؟؟؟؟؟؟ معمولا در عرف باید ارزانتر باشند!؟

مثلا چند ماه پیش 206 تیپ 5 نسبت به ام وی ام 315 گرانتر و پرطرفدارتر و پرشتاب تر بود و روز به روز با گذشت زمان قیمت ماشین چینی پایین میومد.

و همه کارشناسان و مردم از بی کیفیتی ماشین جک و جیلی و ام وی ام و ... آگاه بودند.

ما که برای حمایت از کالا و سرمایه گذار ایرانی ماشین ایران خودرو و سایپا خریدیم در مقابل هم انتظار داریم نسبت ارزش خودروهایمان به همان وضع قبل برگردد.......
این حق الناس مردم است که بر گردن همه دست اندرکاران خودروی کشور تا ابد میباشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
اینها خودرو ساز نیستند و مافیا هستند چون اگر خودرو ساز بودن با صادراتشون باعث رونق اقتصاد و اشتغالزایی کشور میشدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
به نظر من قاچاق سوخت و قیمت کم سوخت بیشترین ضرر را به اقتصاد ایران وارد اورده است
Iran (Islamic Republic of)
ح
۲۳:۰۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
سلام من الان 5ماه پیش فروش کردم سایپادیزل قرار بود ۲ماه تحویل بدهند الان حیرانم قرض بالا اوردم تو را خدا ماشینمان بدهید ازمسولین می خواهم رسیدگی کنند به کی پناه بیاریم چرا ان روز که می خواستیم پیش فروش چرب زبانی مکردید الان می زنید زیر قیمت خدا حاضر همچی رو‌میبینه اگر این کار رابکنید اه خیلی یا پشت شماست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۱۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
درکشورهای صاحب تکنولوژی روی خودرو وفروش ان سودی که میبرن خیلی کمتر از سودی که ایران خودرو و سایپا از فروش این خودروها میبرن به این سود هم راضی نبودن بیشتر سود میخواهند
Iran (Islamic Republic of)
Mahmod
۲۱:۲۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
اگر با سايپا و ايران خودرو همراه بشين و بخواين اونايى كه تاريخ تحويل دعوت نامه ها وماشينشون رسيده رو نميديد و نتيجه اين ظلم رو مطمئن باشيد از خدا ميگيريد
Iran (Islamic Republic of)
totiya
۱۹:۵۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
با سلام
با اولین پیش فروشی که سایپا و ایران خودرو داشتن راه می انداختن
وباتوجه به اینکه از طریق رسانه های ملی بارها اعلام شد و 50هزار تا خودروی احتکار شده از هر کدام از خودروسازان کشف و اعلام شد بنده خودم به شورای حمایت از مصرف کننده زنگ زدم
واعتراز کردم که چرا با وجود 50هزار خودروی کشف شده از هر کدام از خودروساران خودرویی که با دلار 4000تومان و3800تومان ساخته و احتکار شده و در حال حاضر
معضلی اینه که چرا هنوز پیش فروش با قیمت نامعلوم ؟ چرا باز هم پیش
فروش میکنند و بصورت نقدی خودروها فروخته نمیشه
با توپ پر به بنده گفتند همچین چیزی وجود نداره و خودرویی هم احتکارنشده و برنامه فروش بر اساس خط تولید است.
United States of America
ناشناس
۱۹:۳۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
مسؤلان کشور که به فکر مردم نیستن،بزرگ‌ترین اخلالگران اقتصادی همین دو شرکت خودرو ساز هستن که باید محاکمه بشن اما متاسفانه همه مسؤلین چشم خودشونو به این کلاه برداری بزرگ بستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
بازم داستان تکراری. یک ماه همه بحث میکنن داد و بیداد میکنن ولی اخرش گرون میشه. زیاد حرص و جوش نخورید.
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۲۰:۲۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
به نظر من قاچاق سوخت و قیمت کم سوخت بیشترین ضرر را به اقتصاد ایران وارد اورده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
قیمت سوخت کم نیست اگه دلاررو بزارن بیاد قیمت خودش۳۲۰۰تومن کشورها همسایه هم میشه لیتری ۱۰۰۰تومت وقاچاق نمیشه اینا عمدا دلار رو نمیزارن بیاد پایین تا قیمتها رو در بالاترین قیمت تثبیت کنن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
امیر اقبالی
۱۸:۳۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
دادستان کل کشور به عنوان مدعی العموم باید از مدیران عامل شرکت های خودرو سازی اعلام جرم نماید و به عنوان اختلال در بازار در دادگاه محاکمه گردد. چون شرکتهای خودرو سازی قطعات مورد نیاز را به قیمت دولتی وارد کرده اند ولی بدنبال فروش با ارز آزاد با عدم عرضه خودرو در بازرا می باشند. لذا از قوه قضاییه درخواست برخورد قاطع با مدیران شرکتهای خودرو ساز را داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
گزارش تحقیق و تفحص مجلس در موردخودروسازان به کجا رسید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۸:۱۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
خودرو گرون شه خیلیا میان پولشون پس میگیرن در نتیجه ضرر بزرگی ب خودروسازا میخوره...چون مردم بخاطر قیمت کارخونه اسم نوشتن کسی نمیاد پولش ۲ سال بخوابه قیمت روز بدن میره پس میگیره
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۱۸:۰۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
اگ خودروسازا خودروهایی ک پیش فروش کردن ب موقع تحویل میدادن الان اینقد اختلاف بین کارخانه و بازار نبود دسیسیه خود خودرو سازه
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۷:۲۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
بنده درسال 96موقعی که دلار3600تومان بودباوام بانکی وقرض گرفتن واسه پیش فروش های ساندروثبت نام کرده ام ولی باگذشت نزدیک به یک سال شرکت پارس خودروبه بهانه تحریم ازتحویل خودروهای پیش فروش شده خودداری می کند.وقیمتش هم دربازار بصورت سرسام آوری بالارفته و قادربه خریدنیستیم حالابلاتکلیف مونده ایم چکارکنیم .مسوولان محترم لطف کنندوبه دادمابرسند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
صنعت خودرو یک صنعت استراتژیک و راهبردی است
چرا تصمیم گیرندگان این صنعت هنوز بچه‌ اند و بچگانه فکر میکنند
افزایش قیمت برای خودرو سازی یک سم است و یک راهکار موقتی است
چرا نباید بر خودکفایی و تولید انبوه و کیفیت و ارزانی تمرکز کرد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۵۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
ایراننخودرو وسایپا خودرو ساز نخواند شد . اگر این دو شرکت نبودند الان دویست هزار نفر زنده بودند .به کدامین گناه ؟ تاکی پراید تاکی نیسان ابی تاکی هوندا 125
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
اشتباهی منفی دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
فقط برداشتن تعرفه های ورود خودرو و تعطیل کردن این دو شرکت به ملت و مجازات آنها اگه عدالتی وجود داره.
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۶:۳۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
باسلام
خودروسازان می بینند که ماشین های خارجی گران شده اند و مردم نمی توان آنها را بخرند و روی میارن به خودروهای تولید داخل , بخاطر همین آنها هم به فکر گران کردند افتادند
یکی نیست بهشون بگه آخه شما دارین بی کیفیت دست مردم می دهید دیگه گران کردن بابت چی !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
با سلام مطابق قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو و آیین نامه آن خودرو ساز مطابق ماده ۴ آیین نامه حمایت از مصرف کننده و جدول پیوست آن خودرو ساز موظف است قیمت خودرو را طبق قیمت مصصصصوب زمان درج شده در قرارداد محاسبه کند (لطفا اطلاع رسانی شود مردم این را اکثرا اطلاع ندارند ولی خودرو ساز میگوید زمان تحویل که این ۲موضوع است که قانونی نیست).وکسانی که تاکنون زمان تحویل خودرو رسیده و تحویل نگرفته اند مشمول افزایش قیمت نیست....تقاضا دارم گزارشی در خصوص این موضوع و صاحب نظران حقوق تهیه فرمائید.زیرا فقط قانون ممکنه بتواند جلوی این صنعت عقب افتاده را بگیرد...و کسانی که خودرو معوق دارند میتوانند با طرح دعوا در سایت وزارت صنعت و همچنین ادارات وزارت صمت در سراسر کشور مراجعه و شکایت خود را مطرح کنند .که باعث میشود دیگر تا زمانی که خودرو ساز معوقات را تحویل ندهد اجازه پیش فروش و گرفتن پول از مردم را ندارد تا دست از توزیع قطره چکانی جلو گیری شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
فوتون پیکا‌پ بنزینی اردیبهشت ثبت نام کردم برای تحویل تیرماه اونموقع قیمت96م بود
حالاتوخردادقیمتش را128م کردندهنورهم دعوتنامه مابه التفاوت برام ارسال نشده رفتم کارخانه ایران خودرودیزل ماشینهاکامل آماده تحویلندازمدیرفروشش پرسیدم چراتحویل نمیدهیدگفت منتظرقیمت جدیدازوزارت صمت هستیم که ظاهراقیمت جدیدشان162م اعلام شده است.وکسی هم به اعتراضات جوابگونیست.
خداازشون نگذرد.حق الناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۹ دی ۱۳۹۷
هر عملی عکس العملی دارد
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۶:۰۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
صنعت خودرو زمانی رقابتی میشود که قیمتها پایین نگه داشته شوند و هر روز تولید ارزانتر از روزهای قبل تمام شود
صنعت خودرو زمانی رقابتی میشود که قیمتها پایین نگه داشته شوند و هر روز تولید ارزانتر از روزهای قبل تمام شود
صنعت خودرو زمانی رقابتی میشود که قیمتها پایین نگه داشته شوند و هر روز تولید ارزانتر از روزهای قبل تمام شود
صنعت خودرو زمانی رقابتی میشود که قیمتها پایین نگه داشته شوند و هر روز تولید ارزانتر از روزهای قبل تمام شود
صنعت خودرو زمانی رقابتی میشود که قیمتها پایین نگه داشته شوند و هر روز تولید ارزانتر از روزهای قبل تمام شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
قیمت بیشتر#خرید بیشتر
آیا مسولان دست آمد کار و خودرو ساز این را میفهمند
Iran (Islamic Republic of)
اخمد
۱۵:۵۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
باسلام ازشماعزیزان تشکردارم از اینکه دردمردم را پیگیری میکنید خواهشا تمناداریم حق و حقوق مارا پیگیری فرمایید بعدازپنج ماه تاخیر در تحویل خودرو سمند که خودرو ملی است تابحال امتناع میکنند شرکت ایران خودرو احتکارکرده هیچ کس پیگیر نیست نه وزارت صنعت معدن ونه نمایندگان ونه تعزیرات به درد این مردم رسیدگی نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۵:۴۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
اسفند ۹۶ ثبت نام کرد.قرار بود مهر ماشینم رو بدن. .الانم میگن ماشین نداریم.درصورتی که ماشینها تو بازار آزاد میفروشن...جان عزیزانتون داریم دیوانهدمیشیم خانواده.شما بگین چه کار بکنم؟ چرا باید برای منو گرون کنن درصورتی که قرار بود مهر بهم بدن طبق قرار داد...آه و نفرین مظلوم هم دیگه اثر نداره... ...بیچاره مردم ایران.بیچاره ما ایرانی ها
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۵:۲۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
دیگر وقط ازاد کردن خودرو وبرداشتن تعرفه و حل عمدهای مساییل کشور است. خودرو کلاس معمول مردم دنیا باید ورودش ازاد شود.
Iran (Islamic Republic of)
عبدخدايي
۱۶:۵۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
برادر عزيز يه بار پيامت رو قبل از اينكه ارسال كني خودت ميخوندي. بعد ميفرستادي عزيز
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۷:۰۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
برادر عزیز خدا توفیق جواب فی الوداع رحمت کرد خوندم منظور ؟برادر عزیز
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۷:۰۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
برادرعزیز وقت.....
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۵:۲۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
دیگر وقط ازاد کردن خودرو وبرداشتن تعرفه و حل عمدهای مساییل کشور است. خودرو کلاس معمول مردم دنیا باید ورودش ازاد شود.
Iran (Islamic Republic of)
4050
۱۵:۱۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
خودروسازان بدانند یه پا مساییل داخلی ایننانند.....
Iran (Islamic Republic of)
4050
۱۵:۱۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
خودروسازان بدانند یه پا مساییل داخلی ایننانند.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
تنها راه کاراینه که خودروهای خارجی را وارد کنند و اینجوری حساب کار دستشان میاد و اونموقع یا قیمت ها را میارن پائین ویا اینکه نمی صرفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
سلام با استقبال مردم برای ثبت نام سرمایه در گردش خودرو ساز تامین شده و تولیدات روزانه آنها فعلا در پارکینگها دپو میشه .بر موج استقبال مردم هم سوارند ، ارزی هم مصرف نمی کنند و از حمایت صد در صدی هم بر خوردارند در زمان لازم ذخیره تولید را از قطره چکانی به سیل سرازیر خودرو تبدیل خواهند کرد .کلا

مشکل حله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
چرا همه به خودروساز بند كردن و اين همه افزايش قيمت كه در ساير گروه اقلام و كالاها اتفاق افتاده ،‌ انكار كه نه انكار افزايشي اتفاق افتاد . مثلا تا حدود 1 ماه پيش بستني نوني زعفراني ميهن 1000 اومان بود ،‌الان 1500 تومان شده . يعني 50 درصد افزايش قيمت . تا چند روز پيش پوشاك مولفيكس سايز 5 به مبلغ 34000 الي 35000 بود . الان شده 80000 تومان ، دوغ 3500 تومان بود الان شده 7000 تومان . بازهم مثال بزنم. دقيقا اجناس دو تا سه برابر گران شده. حالا خودروساز چند درصد داره به خودروها اضافه مي كنه؟؟ ( اون هم با توجه به گران شدن دلار و آهن و آلومينيوم ومس و چدن و پلاستيك و... ) حالا انتظار داريد خودروساز ، خودرو رو گرون نكنه . مگه شدنيه؟ اگر ميگيد شدنيه ، اشكال نداره ، قيمت بقيه كالاهايي رو كه گران شده بيارن پايين ، تا خودرو ساز هم قيمت محصولشو بياره پايين.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
خودروساز عزیزم اون کسی که دوغ رو دو برابر کرده ظلم کرده ولی این دلیل نمیشه که شما هم خودرو را دوبرابر بخواهی به ملت بدهی هیچ عقل سلیمی قبول نمیکنه .
United States of America
راستگو
۰۰:۱۱ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
سلام دوست عزیز
1) اقلامی رو که فرمودید مانند خودرو از تسهیلات سوبسید یارانه ی ارز دولتی برخوردار بوده اند!
2) اقلامی که فرمودید را با هر وضعیتی با توجه به سطح قیمتشون میشه خرید کرد ولی چند درصد کارگران و کارمندان توان خرید خوذروهای ساده ای همچون ساندرو و پژو و سمند رو دارند!
3) میشه لطفا شغل و درآمدتونو بفرمایید!!!
Pakistan
اسفندیار
۱۵:۴۲ ۱۸ آذر ۱۳۹۷
دوست عزیز این اجناس که شما میفرمایید مشتری با فکر خودش میخره نه اینکه الان پول بده چند ماه بعد تحویل بگیره کاملا فرق میکنه صحبت سر اینه که مردمی هم هستن پیش خرید کردن تا چند ماه بعد تحویل بگیرن ایا انصاف هست شاید امثال من تو پول باقی مانده مبلغ هم مشکل داشته باشیم حالا شب بخوابن صبح یه قیمت جدید بگن کجاش درسته.!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
فقط نخریدن چاره کاره
-
مصطفی
۱۴:۵۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
انحصار تولید خودرو در کشور در اختیار دو شرکت است که هر کاری بخواهند میکنند . در بازار آزاد خودرو صفر بیشتر از میزانی است که شرکتها به بیرون ترزیق میکنند . این همه خودرو در بازار از کجا می آید . چرا جلوی این تخلف از سوی مسئولین آگاه به امور گرفته نمی شود . این حق مردمی که به حداقل ها راضی هستند به خدا نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
خواهشا تا مردم این همه زجر نکشند خودرو سازی را هر چه سریعتر تحویل سپاه و ارتش مقتدر تحویل دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
تنها راه حل سریع اینه که اول خودرو سازا افزایش تولید بدهند و خودرو های تحویلی شون رو وارد بازار کنند تا بازار بخوابه وبهد دولت افزایش قیمت رو اجازه بده
Iran (Islamic Republic of)
خليلي
۱۴:۳۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
با عرض سلام خدمت واي جي سي كه نظرات ما رو به سمع و نظر خواننده ها ميرسونه. خدا قوت
آقا من پيشنهادي خدمت مجلسيون گرامي دارم. طرحي روانه صحن علني كنند كه مسئولين و سهامداران و رؤساي اين دو كمپاني خودرو ساز ايراني رو موظف كنه فقط با پرايد و تيبا رفت و آمد كنند. همين
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۴:۱۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
همچنان ممنون از تهیه این گزارش .
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۴:۱۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
سلام
من فروردین امسال ویتارا فروختم 76تومن و مثلا خواستم ماشین صفر سوار شم .اردیبهشت همین ویتارا رو ثبت نام کردم موعد تحویلمم مهر بود .تیر اومدن و ماشینو حدود15 تومن گرونتر کردن .حالا که آخر آبانه ماشینو که تحویل نمیدن هیچی میخوان دوباره هم قیمتو ببرن بالا. البته خوبه ها ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
یعنی چی واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
نباید قیمت رو ببرن بالا چرا مثلا دقیقا ؟
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۴:۰۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
باتشکر از گزارش بسیار خوبتون سالهاست که این خودروسازها خون مردم رو تو شیشه ریختن با ماشین های بسیار بی کیفیت و قیمت های بالا ،هیچ جای دنیا نمیزارن این خودروها تولید بشه ولی اینها با حمایت یکجانبه دولت این ماشین ها به خورد ملت میدن پول خودرو رو از مردم میگیرن و خودرو به بارار عرضه نمیکنن تا قیمت بالا بره خواهشا از مسئولان پیگیری کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
مگه دولت افزایش حقوقی را برای مردم قائل شده یا مگه اوضاع معیشتی مردم بهتر شده که دوباره میخوان ماشین رو گرونتر کنن! الانشم مردم توان خرید ندارن ،خودروساز بعداز افزایش قیمت میخوان بفروشن؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۰۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
سوال ما این است تا کنون چقدر صادرات خود رو داشتند ، بدون شک به خاطر قیمت بالا و بی کیفیت بودن و همچنین نداشتن تکنولوژی روز دنیا هیچ کشوری خریدار خود رو ایران نیست و تنها عراق تعدادی به قیمت ارزان خریداری کرده است ، خود رو ساز بجای گرفتن همی از صادرات همچنان بفکر گران کردن خود رو بی کیفیت خود هستند ، پس دولت باید فکری بحال این صنعت بکند و مدیران شایسته انتخاب کند ، خود رو ساز بطور عمد کمبود بوجود آورده است پس وظیفه دولت است جلو سود جویی را بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۳:۵۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
طوفان صنایع دلیر مردان ارتشی را دیدیم .
این صنعت باید بدست چنین نخبه هایی داده شود .
انوقت خواهید دید که به پنج سال نرسیده جزو بهترین خودرو سازان جهان خواهیم شد .
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۱۳:۵۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
درور بر تنها نهاد مدافع حقوق مردم . دعای خیر مردم بدرقه دکتر شیوا......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
باتشکر از مسئول سایت انتشار نظرات مردم . ممنونیم با دل و جان زحمت می کشید نظرات ما مردم را با دل و جان منتشر میدهید .و به گوش مسئولان هم برسونید خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
چاره این است خودروهای خارجی تعرفه اشون برداشته بشه در کشور رقابت ایجاد بشه و این وضعیت ایجاد بازار در کشور پیش نیاد خودروسازان داخلی هم مجبور میشن طبق استاندارد بین المللی نولید کنند و یا اینکه برا همیشه برن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
چاره این است خودروهای خارجی تعرفه اشون برداشته بشه در کشور رقابت ایجاد بشه و این وضعیت ایجاد بازار در کشور پیش نیاد خودروسازان داخلی هم مجبور میشن طبق استاندارد بین المللی نولید کنند و یا اینکه برا همیشه برن
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسن
۱۳:۳۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
با سلام به همه
یکی لطفا پاسخ دهد وقتی خودرو سازان عزیز با حواشی و سر و صدای زیاد عنوان می کنند ما خودروی صددر صد ایرانی و داخلی را ساختیم و دم از خودروی ملی می زنند.
آن وقت اصلا ارز بری خودروی ملی برای چیست؟
مگر نه اینکه خودرو صددرصد ایرانی است؟
کاش به جای حمایت از این محصول ملی از سایر صنایع چون کفش پوشاک و .... بود
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۱۳:۳۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
درو بر آقای شیوا و دعای خیر مردم همیشه بدرقه ایشام و خانواده شان
به نظر من:
1) عامل اصلی التهاب بازار عدم عرضه خودرو از سوی خودروسازان است، لذا نمی‌توان هم با خلف وعده بازار را ملتهب کرد و هم انتظار داشت بر اساس قیمت‌های بازار خودرویی که خود تولیدکنندگان موجب التهابش شده‌اند قیمت‌ها را افزایش داد
۲) تاریخ تحویل مندرج در قرارداد «موعد» تحویل خودرو است که همانطور که از مفهوم واژه برمی‌آید قیمت باید براساس تاریخی که «وعده داده شده=موعد» لحاظ گردد نه تاریخی که بنابر میل خودروسازان خودرو تحویل می‌گردد
۳) در مورد بند ۲ استدلال خودروسازان مبنی بر پرداخت جریمه تاخیر در ازای تاخیر صورت گرفته بایستی تاکید گردد که جریمه تاخیر در ازای آسیبهای مالی (از جمله هزینه‌های اضافی ایاب و ذهاب خانواده، آسیب به کسب و کارهای نیازمند خودرو و . . .) و روانی است که به خریدار طی مدت تاخیر وارد شده و پرداخت این جریمه به هیچ عنوان توجیهی جهت محاسبه قیمت خودرو بر اساس تاریخ تحویل خودروهای موعد تحویل گذشته نیست
۴) بی‌ثباتی بازار، افزایش نرخ ارز، تورم، بدهکاری و . . . فقط گریبان‌گیر خودروسازان نیست و عموم مردم را شامل می‌شود لذا خریداران نبایستی متحمل ضرر چندبرابری شوند
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۱:۱۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
شما رو به خدا قسم همین فرمایش دوست عزیز رو طی یک گزارش جامع از وزیر محترم و خودروسازها پیگیری کنید.تا این موضوع قیمت موعد تحویل علنی بشه و بدونن تو مملکت قانون هست،قانونی تحت عنوان آیین نامه حمایت از مصرف کننده
ترتیب یک گزارش در این خصوص رو بدین
لطططططططططططفا
عاجزانه خواهش میکنم لااقل شما این موضوع رو پیگیری بفرمایید
سپاسگذارم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۳۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
با سلام
من ماشین b30 از گروه بهمن موتور در تیر ماه ثبت نام کردم تحویل آبان ماه قرادداد به این صورت بود که 30 میلیون پرداخت کردم و 10 میلیون در ابتدای شهریور پرداخت کردم و الباقی مبلغ در زمان صدور دعوت نامه در تیر ماه خودرو با 79 میلیون تحویل می شد شنیدم ماه های بعد 96 میلیون تحویل شده بود مهر ماه 106 میلیون تحویل شده الان که دعوت نامه برای من اومده گفتن قیمت ماشین 124 میلیون شده من کاری به افزایش قیمت دلار و تحریم و حتی افزایش قیمت خودرو ندارم فقط میخوام بدونم از مهر ماه تا الان چه اتفاقی افتاده که یک دفعه 18 میلیون گرون شده
مگه این که دلار ارزون شده باشه که شرکتماشین رو گرون کرده باشه
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۳:۲۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
سایپا باید ابان ماه ماشینو تحویل میداد ک نداد.

اگه بخوان گرون کنن من یکی ک پولمو پس میگیرم.

ب احتمال زیاد خیلیا همین کارو میکنن.

پس در نتیجه بجای بهتر شدن خودرو سازا ورشکسته میشن.
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۴:۱۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
مال منم آبان بود ندادن.گرون بشه منم پولمو میگیرم.زیر بار حرف زور نمیرم.
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۳:۲۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
سایپا باید ابان ماه ماشینو تحویل میداد ک نداد.

اگه بخوان گرون کنن من یکی ک پولمو پس میگیرم.

ب احتمال زیاد خیلیا همین کارو میکنن.

پس در نتیجه بجای بهتر شدن خودرو سازا ورشکسته میشن.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۲۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
کی به فکر قشر ضعیفه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
دولت فقط باید نقش نظارتی داشته باشد . تا زمانی که دولت نظارتی نداشته باشه هیچوقت شاهد بهبود قیمت و کیفیت نخواهیم بود .
United States of America
ناشناس
۰۰:۲۳ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
علی برکت الله ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
دولت فقط باید نقش نظارتی داشته باشد . تا زمانی که دولت نظارتی نداشته باشه هیچوقت شاهد بهبود قیمت و کیفیت نخواهیم بود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
حرفی نیست اگه اینا میخوان قیمت خودرو را طبق حاشیه بازار که خودشان بوجود آورده اند محاسبه کنند نیز حقوق کارمندان را طبق قیمتهای بازار تعیین کنند البته با پنجاه درصد پایین تر از حاشیه بازار هم قبوله .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
چرا قانون ومراجع دینی به سرعت جلوی این کار رانمیگیرند
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۴:۲۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
کاش حداقل مراجع جکم به حرمت اینگونه قراردادها بدن، مگه نه این است که سودش از ربا و نزول بیشتر میشه، یکی بالاخره نباید به داد این مردم برسه؟؟؟؟؟ حرفهای ما رو به گوش مراجع و رهبر برسونید، با شما هستیم صدا و سیما، مردم قدردان این گزارش های اینچنینی شما هستند. . مردم اغلب بدبختند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
باید مراجع رو از این مشکلات مردم اگاه کرد
United States of America
ناشناس
۰۰:۲۵ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
نخرید تا ارزون شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
حرفی نیست اگه اینا میخوان قیمت خودرو را طبق حاشیه بازار که خودشان بوجود آورده اند محاسبه کنند نیز حقوق کارمندان را طبق قیمتهای بازار تعیین کنند البته با پنجاه درصد پایین تر از حاشیه بازار هم قبوله .
United States of America
ناشناس
۰۰:۲۸ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
حقوق کارکنان رو فقط دلار بدهند حالا هر چه قیمت کالاها بره بالا موافقیم. محاسبه به دلار خیر!!!
فقط خود دلار رو تحویل بدهند.
Iran (Islamic Republic of)
-
۱۳:۲۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
افزایش مجدد خودرو هیچ معنی ندارد چرا چون در اردیبهشت 97 - 9.6 درصد بالا رفته تو یک سال مگه چند بار افزایش و همه میدانند که باعث و بانی افزایش خودرو در بازار خود خودروسازانند .همه حرف .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
چرا قوه قضایه با اخلال گران بازار خودرو برخورد نمیکنه. ما از مقام معظم رهبری خواهشمندیم در این خصوص وارد عمل شود با این مفسدان برخورد شود.
Iran (Islamic Republic of)
یکی
۱۴:۲۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
ما از مقام معظم رهبری التماس و مراجع التماس می کنیم وارد این موضوع بشن. از صدا و سیما هم التماس میکنیم این حرف ما را برسونن، بابا مگه چه خبره تو ایران؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
1) ) ورود خودرو به کشور ممنوع = به نفع خودرو ساز
2) مظلوم نمایی خودرو سازهان در زمان رکود
3)تزریق قطره چکانی خودروهای ثبت نامی = به نفع خورد ساز تا این بازار گران فروشی خودرو داغ به ماند
4) هیچ گونه نظارت بر عملکرد خودروسازان =به نفع خودروساز
5) ورود نکردن قوه قضائیه در مسئله خودروسازان= به نفع خودروساز
6) بی توجهی در برخورد با موضوع= به نفع خودروساز
7) بی توجهی نمایندگان مجلس با موضوع = به نفع خوردروساز

در این بین مردم کجا قرار می گیرند؟!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۳۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
آفرین حرفی زدی از نوع دل ما....فقط من مانده ام که جهاد خود کفائی صنایع دفاع چگونه انواع هواپیماها را اورهال میکند؟ که این یعنی شاهکاری بی نظیر....انواع خودروهای زرهی و نفربر و ضدمین میسازد...انواع راکت و موشکهای نقطه زن را میسازد که در منطقه خاورمیانه یعنی شاهکار....انواع زیر دریائی و ناوچه را میسازد پس چرا در صنعت خودرو سازی با متخصصین و جوانان نخبه و تحصیلکرده کشور به کمک این حوزه نمی آید؟ آیا در حوزه خودروسازی برای بی نیازی و صادرات نیروی نخبه نداریم...متخصص ساخت انواع موتور نداریم....جوانان تحصیلکرده در این حوزه کم داریم.....مبتلا به چه دردی هستیم که مشکلات خودروسازی و رفاه مردم در این زمینه حل نمیشود؟ آیا محاصره و تحریم فعلی کشور خیلی سخت است یا محاصره و تحریمهای هشت سال دفاع مقدس؟ چرا هیچ نظارتی نیست؟ چرا هیچکس بفکر مردم نیست؟ .چرا هیچکس بفکر نیست؟ چرا هیچکس کاری مثمر ثمر نمیکند؟ چرا بررسی نمیشود ؟
United States of America
حق گو
۰۰:۳۶ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
عزیزم تفاوت صنعت خودروسازی با اون صنایع استراتژیکی که فرمودین اینه که جاذبه ی صنعت خودرو برای مدیران و دستگاههایی است که دونگ شون محفوظه و با افزایش قیمت سهم شون هم میره بالا.
علی برکت الله ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
1) ورود خودرو به کشور ممنوع = به نفع خودرو ساز
2) مظلوم نمایی خودرو سازهان در زمان رکود
3)تزریق قطره چکانی خودروهای ثبت نامی = به نفع خورد ساز تا این بازار گران فروشی خودرو داغ به ماند
4) هیچ گونه نظارت بر عملکرد خودروسازان =به نفع خودروساز
5) ورود نکردن قوه قضائیه در مسئله خودروسازان= به نفع خودروساز
6) بی توجهی در برخورد با موضوع= به نفع خودروساز
7) بی توجهی نمایندگان مجلس با موضوع = به نفع خوردروساز

در این بین مردم کجا قرار می گیرند؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
دلم به ملت ايران ميسوزد که بابت این ماشین هاي توليد داخل بايد خون و دل بخورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
#کاهش قیمت خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
به نظرم راه به جوانان تحصیل کرده مثل ما ندادند و کفش فولادی نپوشیدن

!! چون حقوقشون ماهیانه میریه کار کند یا نکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
چی بگم واقعا
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۲:۵۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
تا هست همینه که هست.....
Netherlands
ناشناس
۱۲:۴۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
جلوی گرانفروشی را باید گرفت
Netherlands
ناشناس
۱۲:۴۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
خدایا به فریاد این ملت برس
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۲:۲۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
با گرون کردن خودرو داره حق مردم ضایع میکنه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۰۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
من در تیر ماه ۹۷ ،زمانی قیمت دلار ازاد ۷۵۰۰ بود یک دستگاه خودرو بسترن در گروه بهمن مو تور ثبت نام کردم،که موعد تحویل ان ابان ۹۷ بود، در دو وعده مبلغ ۴۰ میلیون پرداخت کردم، ان زمان خودرو بسترن در بازار آزاد ۷۵ بود و قیمت شرکتی ۶۰ تومن، و من با اینکه میتوانستم از بازار آزاد با قیمت ۷۵ خریداری کنم به علت اینکه گفتم کشور در بحرانه و من نباید همراه دلالاهای بازار شم ثبت نام شرکتی انجام دادم، حالا آبان موعد تحویل شده، و قیمت کارخونه شده ۱۲۴ تومن، ایا این جواب کسی هست که نمیخاد احتکار کنه؟ نمیخاد کشورش دست دلالها بیفته؟ جواب کسی هست که به فکر کشورش هست؟؟؟
شکایتمون رو پیش کی بازد ببریم واقعا،آیا واقعا کسی هست جوابگو باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی خادمیان
۱۱:۵۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
متاسفانه سکوت وزارت صمت مهر تائید بر عملکرد آنان بوده و هست تردید نکنید و زمان ثابت خواهد کرد خودرو در کشور مان دیگر به حالت سال 96 حتی دلار 13000 تومان برنخواهد گشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
اگه گران کردن باید از ثبت نام انصراف بدیم تا مجبور بشم قیمت هارو واقعی کنم.
#انصراف از خودروی ثبت نامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
خودرو ساز بسه صنعت پرمصرف و ناایمن رها کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
من فوتون پیکا‌پ بنزینی اردیبهشت ثبت نام کردم برای تحویل تیرماه اونموقع قیمت96م بود
حالاتوخردادقیمتش را128م کردندهنورهم دعوتنامه مابه التفاوت برام ارسال نشده رفتم کارخانه ایران خودرودیزل ماشینهاکامل آماده تحویلندازمدیرفروشش پرسیدم چراتحویل نمیدهیدگفت منتظرقیمت جدیدازوزارت صمت هستیم حالا4ماهه منتظرقیمت جدیدند.
خداازشون نگذرد.حق الناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
هوشیارباشید:
طبق ماده4 آئین‌نامه حمایت از مصرف کنندگان خودرو ملاک محاسبه قیمت خودرودر قرارداد های پیش فروش عادی قیمت مصوب در زمان مندرج در قرارداد هست .به این معنا که خودرو ساز قانونا نمی تواند دعوتنامه ی شما رو حبس کرده تا با قیمت بالاتر حساب کند.واگر چنین اتفاقی بیفتد می توانید با کپی قرارداد و این آئین نامه به سازمان صنعت معدن تجارت شهرتان از خودرو ساز شکایت کنید. لطفا نگذاریدبا عدم اطلاع هموطنان گران فروشی انجام شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
مطلب فوق رو بخونین سرتون کلاه نره
Netherlands
ناشناس
۱۱:۳۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
تا با متخلفان برخورد جدی نشود نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
فقط خصوصی سازی کنید تا ببینید چه ماشینها و شرکتها و حتی قیمتهای ارزان وارد بازار می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
چی بگم واقعا
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۱:۲۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
می خواهند گران کنند پس چرا اعلام نمی کنند. نگران هستند که افردیکه برای پیش فروش ثبت نام کردنده اند انصراف بدهند و پول هاشون پس بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۱:۱۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
من شخصا دست شما رو برای تهیه گزارش می بوسم. ترا خدا در تلویزیون هم پخش کنید. افزایش مجدد قیمت خودرو فاجعه است. بخدا مردم خونشون توی شیشه است. چرا حرفای ما را به گوش امام خامنه ای رهبر عزیزمون نمیرسونین؟؟؟؟؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
میرسونن ولی کو گوش شنوا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
هرچی بقیه بخشها مایه افتخار خودروسازی مایه سرافکندگی !
Netherlands
ناشناس
۱۳:۱۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
لطفا بفرمایید دقیقا کدام بخشها مایه افتخار هست دوست من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
بایستی تیتر بزنید ! خودرو ساز فقط صداقت
Iran (Islamic Republic of)
H
۱۱:۰۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
چرا قانون فقط برا قشر ضعیف جامعس ....چرا با این خودروسازا برخورد نمیشه ...چرا فقط فکر گرون کردنن .... ببینید علم خودرو در دنیا چطور پیشرفت کرده اما اینجا فقط گرون میکنن ... چرا پیش فروش میکنن خودرو تحویل نمیدن... چرا دولت بجای این که پشت ملت بگیره پشت خودروسازا میگیره...چرا چرا چرا .........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
وای بر ما که همش باید صنعت خودروسازیمون رو با کره جنوی مقایسه کنیم و مستند بسازیم براش
اونا کجا بودن ما کجا و الان کجا
به خدا که خجالت میکشم ازین مقایسه و وضعمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
د تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها
تجربه میگه وقتی همه جا خبر از افزایش قیمت رسمی خودرو شده پس منتظر باشیم که در واقعیت هم این اتفاق بیفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
ما حاضریم فقط با دریافت بنزین مابه التفاوت مصرف سوخت خودروهای داخلی با خودروهای خارجی که به 6تا 8 لیتر بازای هر 100 کیلومتر است به هر خانواده ایرانی یکدستگاه خودرو خارجی که از لحاظ ایمنی و به روز بودن از تمامی محصولات خودرو ساز داخلی بالاتر باشد بصورت رایگان تقدیم نماییم
Iran (Islamic Republic of)
زمانی
۱۰:۴۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
متاسفانه برخلاف دیگر کشورها ، تو کشور ما هرچیز که گرون وکمیاب میشه مردم بیشتر میخرن و اگه نیازشون مثلا یک کیسه برنجه ، میرن دهتا دهتا میخرن !! اگه اجناس را به اندازه نیاز بخرن تو بازار کم که نیست زیاد هم هست !
Iran (Islamic Republic of)
بهشاد
۱۰:۳۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
قشنگ معلومه علت افزایش ارز سکه مسکن خودرو چه کسی است لطفا رسیدگی کنید ..... قیمت خودرو حتی پارسال گران بوده بیشتر ضعف خودرو ساز مدیریت است ظلم تا کی
Iran (Islamic Republic of)
پرفسور
۱۰:۳۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
تکلیف آنهای که چند ماهه از قبل گرانی ها پول خودشون را به خودرو ساز دادن به امید دریافت خودرو چه می شه . اگه اون پولی را که به خودرو ساز دادن به طلا یا هرچیز دیگه ای می دادن الان سرمایه شان 3 برابر شده بود. در حالی که الان فقط سود 15% سالیانه نصیبشان می شود. این انصاف است؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
پرفسور
۱۰:۳۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
تکلیف آنهای که چند ماهه از قبل گرانی ها پول خودشون را به خودرو ساز دادن به امید دریافت خودرو چه می شه . اگه اون پولی را که به خودرو ساز دادن به طلا یا هرچیز دیگه ای می دادن الان سرمایه شان 3 برابر شده بود. در حالی که الان فقط سود 15% سالیانه نصیبشان می شود. این انصاف است؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۰:۳۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
مگه میشه به فکر ملت بود مگه داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
بایرخورد جدی شود
-
افشین
۱۰:۱۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
کافیه به ایران خودرو و سایپا اخطار بدهن که در صورت عدم ارائه، در مرز و باز میکنیم تا مردم بدون عوارض گمرک ماشین بیارن....اونوقت ایسن دو غول خودروسازی ایران قیمت ماشین و نصف نصف میکنن و میدن دست مردم...
France
ناشناس
۱۰:۰۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
باید جلوی اینکارو بگیرن
۱۲
آخرین اخبار