۲ تا ۷۹ دقیقه میزان سرانه مطالعه در ایران/بی رغبتی مردم به کتاب و کتاب خوانی

بر اساس اطلاعات موجود و آمار‌های اعلامی میزان سرانه مطالعه در ایران حدود ۲ تا ۷۹ دقیقه است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ،حال خوش خواندن شعار «بیست و ششمین دوره هفته کتاب و کتاب خوانی »است ولی عموم ما شهروندان به دلیل  مطالعه نداشتن شعار هفته کتاب را به حال ناخوش کتاب خواندن تبدیل کرده اند.

من کتاب نمی خوانم، تو کتاب نمی خوانی، او کتاب نمی خواند ، اینها را که کنار هم بگذاری می شود «ما کتاب نمی خوانیم» یعنی حال خوشی برای کتاب خواندن نداریم.

وقتی از من درونم می پرسم چرا کتاب نمی خوانی جواب می دهد چون در دنیای فضای مجازی و شبکه های اجتماعی گرفتار شده ام وقتی برای کتاب خواندن ندارم، وقتی از تو می پرسم چرا کتاب نمی خوانی می گویی چون کتاب گران است و موقع خرید کتاب کف گیر به ته دیگ می خورد و او جواب می دهد «کتاب نمی خوانم چون کتاب خوب که حالم که را خوش کند پیدا نمی کنم.

حال خوش نخواندن/بی رغبیت مردم به کتاب وکتاب خوانی


در نتیجه این می شود که ما کتاب نمی خوانیم، با دنیای سحر انگیز کتاب بیگانه می شویم و هیچ لذتی از آگاهی و دانایی نمی بریم، ما اگاهی به همدیگر هدیه نمی دهیم در طرح های بهاره کتاب ، تابستانه و پاییزه کتاب به کتاب گردی نمی پردازیم در کافه هایمان کنار قهه و چایی خوردن کتاب جایی ندارد.

سیمای شهرمان با کتاب و کتاب خوانی غریبه می شود و ما خدای توجیه هستیم تا حال خوش نداشته مان را با حرف های کنایه دار و بی ارتباط با موضوع کتاب و کتابخوانی توجیه و تفسیر کنیم.

حال خوش نخواندن/بی رغبیت مردم به کتاب وکتاب خوانی

نبود آمارهای مفید و دقیق درمورد سرانه مطالعه در کشور

احمد علیمحمدی پژوهشگر فرهنگی با اشاره به نبود آمارهای مفید و دقیق درمورد سرانه مطالعه در کشوردر گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ، گفت: هر چند آمار دقیقی از سرانه مطالعه کتاب در کشورمان و در این میان استان‌ها ارائه نمی‌شود، ولی بر اساس اطلاعات موجود و آمارهای اعلامی میزان سرانه مطالعه در ایران در حدود 2 تا 79 دقیقه متغیر اعلام می‌شود.

وی با اظهار تاسف از میزان کم مطالعه دراستان افزود: متاسفانه این آمار در شان کشور ما که دارای یکی پیشینیه علمی و غنی در مورد چاپ کتاب و صنعت چاپ و نشر است برازنده نیست و علل و عوامل زیادی در به وجود آمدن این وضع دخیل است.

کتابخانه های که «بی»کتاب خوانی خاک میخورند/بی رغبیت مردم به کتاب وکتاب خوانی


علمیحمدی ادامه داد: بیست و ششمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی با شعار" حال خوش خواندن" با برگزاری نشست ها و برنامه های مختلف در حال برگزاری بوده و امید است گام های مهمی در جهت افزایش سرانه مطالعه در کشور برداشته شود.

پژوهشگر فرهنگی با اشاره به صحبت های مدیر کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی دراجرای طرح های فعال کتابخوانی در مورد راه اندازی طرح" کتاب تلفنی" گفت: پیش از این طرح کتاب های صوتی به بازار آمده بود و بسیاری از افراد مخصوصا نابینایان به شدت از این طرح استقبال می کردند و توانستند از طرح کتاب و کتابخوانی به نحو خوبی استفاده کنند و اگر طرح " کتاب تلفنی " در تمام استان اجرایی شود روش بسیار خوبی برای افزایش سرانه مطالعه و آگاهی در جامعه است.

کتابخانه های که «بی»کتاب خوانی خاک میخورند/بی رغبیت مردم به کتاب وکتاب خوانی
وی با اشاره به رواج گوشی های هوشمند و نرم افزارهای موبایلی و گسترش شبکه های اجتماعی و فضای مجازی خاطرنشان کرد : عضویت بی حد و اندازه در شبکه های مختلف اجتماعی باعث شده است عموم شهروندان خیلی سریع تراز مطبوعات و روزنامه ها در جریان اخبار و اطلاعات قرار می گیرند هر چند که این اخبار در برخی مواقع شایعات و اخبار کذبی است که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شوند بنابراین دیگر به خرید کتاب و مطالعه روزنامه و مطبوعات اقدام نمی کنند.

وی موضوع گرانی کتاب و کاغذ را یکی دیگر از عوامل مهم در این زمینه ذکر کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما روز به روز هزینه کاغذ افزایش می یابد بنابراین هزینه چاپ نیز متاثر از هزینه کاغذ بوده و شاهد هستیم قیمت کتاب نسبت به چاپ دوره های قبلی چندین برابر افزایش یافته است و متاسفانه وقتی مردم تحت فشار اقتصادی شدید هستند در مرحله اول بودجه فرهنگی خود را کم می کنند و اولین کالایی که از سبد خانوار حذف می شود کتاب و محصولات فرهنگی است.

کتابخانه های که «بی»کتاب خوانی خاک میخورند/بی رغبیت مردم به کتاب وکتاب خوانی

میزان علاقه مندی  بانوان به مطالعه نشریا ت تخصصی بیشتر است


سیده محبوبه موسوی جامعه شناس فرهنگی در مورد یکی دیگر از رفتار بانوان در مورد مطالعه، در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ، افزود: معمولا بانوان به جای کتاب بیشتر علاقه مند هستند تا نشریا ت تخصصی را مطالعه کنند مثلا زنانی که به شغل آرایشگری و خیاطی و کارهای دستی وهنری مشغول هستند به دنبال نشریات تخصی آرایشی و بهداشتی یا ژورنال های خیاطی هستند و مطالبی را که خواهان آن هستند در روزنامه های عمومی پیدا نمی کنند.

وی افزود: اگر در مقام مقایسه بین زنان و مردان صحبت شود باید گفت متاسفانه زنان نسبت به مردان وقتی برای مطالعه در نظر نمی گیرند چرا که معتقدند کتاب خواندن کاری مردانه است.

کتابخانه های که «بی»کتاب خوانی خاک میخورند/بی رغبیت مردم به کتاب وکتاب خوانی


 جامعه شناس فرهنگی افزود:با وجودی که در سال های اخیراکثریت پذیرفته شدگان مراکز علمی دانشگاهی را زنان به خود اختصاص می دهند اما با نگاهی اجمالی می توان دریافت بیشتر آنها فقط به مطالعه کتاب های درسی مشغول بوده و به مطالعه کتاب های غیر درسی و مطبوعات محلی و سراسری نمی پردازند.

موسوی در ادامه ضعف عملکرد آموزش و پرورش، انتشار کتاب‌های بی‌محتوا، عدم سیاست‌های تشویقیِ درست، کاهش قدر خرید مردم، اوضاعِ مالی و معیشتی بد خانواده‌ها، داشتن کیفیت پایین آثار بدون توجه به نیاز جامعه را از جمله مهم ترین علل و عوامل مربوط در امر کاهش سرانه مطالعه در جامعه و بی رغبتی عموم شهروندان برای مطالعه ذکر کرد.

کتابخانه های که «بی»کتاب خوانی خاک میخورند/بی رغبیت مردم به کتاب وکتاب خوانی


آن چنان که در آمار استانی اعلام شده است ۱۴۳ کتابخانه در سطح استان فعال است و خانواده ها می توانند با عضویت خود و فرزندانشان در کتابخانه های عمومی فرزندان را با محیط های فرهنگی کتابخانه ها آشنا کرده و آنها را با نحوه امانت گرفتن کتاب آشنا کنند و در کنار آن به صورت خانوادگی کتاب خوانده وبا این روش ها بتوانند در ترغیب اعضای خانواده به مطالعه مفید باشند.


امانت گرفتن کتاب از کتابخانه های عمومی به جز هزینه ثبت نام هزینه دیگری ندارد بلکه باعث می شود اعضای کتابخانه علاوه بر امانت کتاب، در جلسات رونمایی و نقد و بررسی کتاب نیز مشارکت کنند.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار