سازمان بسیج از جمله مجموعه‌هایی بود که در مورد فرمایشات مقام معظم رهبری به خصوص در حوزه اقتصاد مقاومتی پیش قدم شد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان بسیج مستضعفین که با نام نیروی مقاومت بسیج هم شناخته می‌شود به فرمان امام خمینی(ره) در ۵ آذر ۱۳۵۸ تشکیل شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ماه ۱۳۵۹ به صورت قانونی رسمیت پیدا کرد.

این سازمان از ابتدای تشکیل خود در تاریخ پنجم آذرماه سال 58 به فرمان حضرت امام خمینی (ره) تا به امروز، همواره با پشتیبانی مردمی و حمایت تاثیرگذار مردم از این سازمان وظایف خود را به خوبی ایفا کرده و همواره پشتیبانی مردم را با خود داشته است، شاید بتوان گفت مردمی ترین نهاد انقلاب اسلامی همیشه مورد لطف مردم قرار گرفته، زیرا در مواقع بحرانی به فریاد ملت رسیده است.

تعداد کسانی که پس از فرمان امام (ره) برأی بسیج شدن مراجعه کردند بالغ بر یک میلیون نفر، در همان ماه اول بر آورد شده است، بطوری که دست اندرکاران امر بسیج توان ثبت نام و پاسخگویی به ارباب رجوع را نداشته اند و مدت ها در انتظار کلاس آموزش سلاح به سر بردند تا به دستور رهبری بسیج، عمل نمایند.

بسیج و اقتصاد مقاومتی

پیرامون مسئله اقتصاد مقاومتی پس از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی در عرصه های خرد و کلان اقتصادی، بسیج نیز مانند سایر اقشار براساس منویات رهبری وارد عمل شده و طرح هایی را در این حوزه در دست اجرا دارد. مجموعه سازمان بسیج به خصوص سازمان بسیج سازندگی از جمله مجموعه‌هایی بود که در مورد فرمایشات مقام معظم رهبری به خصوص در حوزه اقتصاد مقاومتی پیش قدم شد.

اگر اقتصاد مقاومتی و الزامات آن را دقیق تر بررسی کنیم، خواهیم دید اقتصاد مقاومتی به معنی کاهش وابستگی به غرب و تکیه بر توان داخلی متخصصان کشورمان بوده و هدف اصلی آن تشخیص فشار و تلاش برای کنترل و بی اثر کردن تاثیر تحریم هاست. لازم است تا برای تحقیق اقتصاد مقاومتی ابتدا اقتضائات آن را به طور دقیق بشناسیم و سپس تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور، را با توانمندی ها و ظرفیت بسیج بسنجیم و نقش بسیج را در اقتصاد مقاومتی مشخص کنیم.

بسیج و اقتصاد مقاومتی

بررسی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ما را به این جهت می برد که این اقتصاد رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون زا، پیشرو و برون گرا مبانی اصلی این اقتصاد است. به همین دلیل بسیج به عنوان یک نهاد مردمی که وظیفه پیاده سازی اقتصاد مقاومتی را با شناسایی دست اندازها در این مسیر برعهده گرفت و یکی از فعالیت های موثر آن تسهیل روند صدور مجوز برای کارگاه ها و بنگاه های کوچک اقتصادی بود.  تا امروز بیش از 45 هزار واحد کوچک اقتصاد مقاومتی  در 435 قطب توسط بسیج شناسایی شده که کار تولید انجام می دهند.

 اقتصادی می تواند ادعای اقتدار کند که تولید و مصرف داخلی حداکثری داشته و میزان صادرات آن بیشتر از واردات باشد. اقتصاد زمانی به سمت بالندگی می رود که زیرساخت های بومی و داخلی داشته باشد و بدون وابستگی سرمایه ای, کاری و نیروی به خارج و این عدم وابستگی در سایه تولید ملی و مصرف بومی در کشور محقق می شود. تولید ملی در سایه حاکمیت فرهنگ بسیجی , حمایت از کار و نیروی بومی و جذب سرمایه داخلی به سطح حداکثری و مطلوب خواهد رسید.

بسیج و اقتصاد مقاومتی

نهاد بسیج با توجه به عرصه های فعالیت گوناگون و گستردگی آن در سراسر کشور و همچنین وجود مراکز آن در سراسر کشور  از جمله محلات, بخش ها و شهرستان های گوناگون و برخورداری از حمایت های دولتی و امکانات مناسبی که در اختیار دارد, می تواند بهترین گزینه برای ایجاد و اشاعه ی فرهنگ اقتصاد مقاومتی در سراسر کشور باشد.

یکی دیگر از فعالیت هایی که بسیج در این باره انجام داده، شناسایی و تهیه اطلس قطب های صنایع تبدیلی کشور با استفاده از ظرفیت های قانونی و مردمی بوده که نقش تاثیرگذاری در بهره وری اقتصادی دارد.

بسیج سازندگی در بحث خدمات رسانی و سازندگی نیز موفق عمل کرده و خدماتی ارزنده داشته است. محرومیت زدایی نقش مهمی در سازندگی کشور و تقویت بنیه عمرانی ایفا می کند، به همین دلیل برنامه ها و طرح های مناسب سازندگی باید به گونه ای سازماندهی شود که با تغییر در ساختارها، سرعتِ توسعه افزایش یابد، در تدوین این برنامه ها باید توجه داشت که مناطق محروم عرصه ای بِکر برای توسعه اقتصادی و همه جانبه هستند. یکی از واژه هایی که در دوره آغاز و شکل گیری و استمرار حیات انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بیشترین کاربری ها را داشته، محرومیت زدایی بوده است.  محرومیت فقط به معنی فقر امکانات اقتصادی ساکنان یک منطقه نیست ، بلکه معادل فقر مدیریت فرصت های ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت (هدر دادن منابع تولید ثروت) هم است.

بسیج و اقتصاد مقاومتی

اوج این طرح ها و خدمات بسیج سازندگی در عرصه توسعه کشور را می توان اجرای طرح های محرومیت زدایی برای بهره وری از مناطق بِکر روستایی کشور دانست.

در فرهنگ بسیج سازندگی ؛‌ توسعه تولید ثروت در مسیر استقرار اقتصاد مقاومتی در واقع جهاد اقتصادی محسوب می شود و معنی اصلی و مطلق جهاد ، مبارزه در راه خداست، اما وقتی این واژه با یک کلمه دیگر ترکیب می شود دامنه دلالت آن هم متناسب با این ترکیب گسترده تر می شود و "جهاد اقتصادی" هم از این نوع است.

بسیج و اقتصاد مقاومتی

مهم ترین ویژگی های طرح های اجرایی شده توسط بسیج را می توان کوتاه مدت و زودبازده بودن طرح ها، فراگیر و گسترده بودن، نداشتن پیچیدگی‌های تخصصی و نیز عمومی و عام‌المنفعه بودن برشمرد. برنامه های بسیج سازندگی باید برای نوسازی و تحول در ساختارهای اقتصادی نیز مورد توجه قرار گیرد.

بسیج نشان داده که همیشه در مواقع بحرانی در کنار مردم قرار دارد، مثل زلزله ورزقان و یا کرمانشاه که 32 سپاه استانی به منطقه اعزام شدند و هنوز هم بعد از گذشت یک سال از وقوع زلزله در منطقه حضور دارند و کمک رسانی می کنند.

دولت نیز باید در رویکرد خود استفاده حداکثری از برنامه ها و راهبردهای تدوین شده توسط بسیج سازندگی قرارداده و با همین ظرفیت در توسعه مناطقی که محروم مانده و حتی از ضروری ترین نیازها نیز برخورداد نیستند هم بهره ببرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار