دادستان مشهد:

اقدامات دستگاه قضا نقش موثری در مقابله با آلودگی هوای مشهد دارد/انتقاد به طرح گردشگری و ساخت هتل در پارک جنگلی مشهد

اقدامات دستگاه قضا نقش موثری در مقابله با آلودگی هوای مشهد دارد/انتقاد به طرح گردشگری و ساخت هتل در پارک جنگلی مشهد/اجرای طرح کمربند سبز در حریم رودخانه کشف رود ضروری استدادستان مشهد گفت: با توجه به اینکه اخیرا آیین نامه‌های اجرایی قانون هوای پاک تصویب و ابلاغ شده است امیدواریم دستگاه‌ها به وظایف خود به درستی عمل کنند.
 
 
به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، غلامعلی صادقی دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی در جهت اجرای قوانینی که می‌تواند نقش موثری در مقابله با آلودگی هوای مشهد داشته باشد، گفت:با توجه به اینکه اخیرا آیین نامه‌های اجرایی قانون هوای پاک تصویب و ابلاغ شده است امیدواریم دستگاه‌ها به وظایف خود به درستی عمل کنند.

وی تصریح کرد:در این قانون بسیاری از دستگاه‎ها و سازمان‌ها تکالیفی بر عهده دارند و سازمان حفاظت محیط زیست باید نظارت‌های لازم را داشته باشد و در صورت تخلف و عدم اجرای تکالیف قانونی توسط دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط در مرحله اول مراتب به سازمان بازرسی و در صورت بروز جرم به دادستانی منعکس گردد.

دادستان مشهد گفت: یکی از عوامل موثر در جهت مقابله با آلودگی هوا، گسترش فضای سبز شهری است و قانونگذار در مواد ۲۲ و ۲۷ قانون هوای پاک به آن اشاره کرده است که در حال حاضر بخشی از ارتفاعات جنوب شهر و همچنین بخشی از حریم کشف رود توسط شهرداری درختکاری شده است که گسترش و تکمیل طرح کمربند سبز در این دو منطقه امری ضروریست و امیدواریم همانند سابق، شهرداری اهتمام ویژه‌ای به این طرح داشته باشند.

صادقی به طرح گردشگری و ساخت هتل در تنها پارک جنگلی مشهد نیز انتقاد کرد و افزود: اجرای این طرح به وسعت ۱۲ هکتار در پارک جنگلی طرق، می‌تواند در آینده باعث تضییع حقوق عمومی و تصرف مابقی این پارک باشد و چه نیازی است که در پارک جنگلی، هتل احداث گردد صرفاً به این بهانه که شرکت مذکور می‌خواهد تصفیه خانه درست کند، که می‌طلبد سازمان بازرسی نیز پیگیری و نظارت‌های لازم را در این خصوص داشته باشد تا حقوق مردم نیز حفظ گردد.

وی تصریح کرد:لازمه اجرای طرح‌های گردشگری علاوه بر اخذ مجوزات و رعایت مقررات قانونی؛ باید توجه به حفظ و گسترش فضای سبز و نیز پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی باشد که متاسفانه در اصلاح قرارداد فی مابین شهرداری و شرکت ثابت کیش این موارد از متن قرارداد حذف شده است.

دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی، منابع طبیعی و حقوق عامه استان خراسان رضوی در خصوص آخرین وضعیت رودخانه کشف رود گفت: نکته اساسی در خصوص این رودخانه این است که رودخانه کشف رود، رودخانه حفاظت شده محیط زیستی است و اجرای هر طرح و برنامه‌ای در کشف رود باید با هماهنگی محیط زیست صورت پذیرد.

صادقی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به جاری بودن فاضلاب غیر استاندارد در این رودخانه، به منظور پیشگیری از برداشت غیرمجاز، بهترین گزینه در کشف رود، اجرای طرح کمربند سبز در حریم آن در محدوده مشهد است.

وی تصریح کرد: قبلا هم تذکرات لازم به دستگاه‎های مسئول داده شده است که اجرای طرح‌هایی مانند شهرک گلخانه‌ای می‌تواند مقدمات تصرفات بعدی در کشف رود را فراهم سازد و از سوی دیگر آبیاری بخشی از محصولات کشاورزی و صیفی جات در این گلخانه‌ها به وسیله فاضلاب غیر استاندارد رها شده در کشف رود، سلامت مردم را به مخاطره خواهد انداخت و دستگاه قضایی برابر قانون و در راستای صیانت از حقوق عمومی با دستگاه‌های خاطی برخورد خواهد کرد.

دادستان مشهد در خصوص وضعیت شهرک صنعتی چرمشهر گفت:در خصوص وضعیت ساماندهی فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر، محیط زیست اعلام نموده است که فاضلاب تصفیه شده این شهرک، خارج از استاندارد‌های مجاز است که در همین راستا قرار شد محیط زیست ، سازمان صنعت معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی استان جلسه‌ای برگزار موضوع بررسی و نتیجه را اعلام کنند.

وی تصریح کرد: در اجرای قانون هوای پاک دستگاه قضایی به صورت جدی در حال پیگیری اجرای قانون مذکور توسط دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول است و تاکنون ده‎ها مکاتبه و جلسه در این خصوص توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم صورت گرفته است تا حق آحاد مردم که استفاده از هوای پاک و سالم است در مشهد محقق گردد.
 
منبع میزان
 
انتهای پیام//ج.ر
 

اجرای طرح کمربند سبز در حریم کشف رود در محدوده مشهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.