رأی الیوم: چه کسی تاوان جنگی را که آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به راه انداخته، خواهد پرداخت؟

رأی الیوم در گزارشی به بررسی جنگ‌هایی که آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم در کشورهای مختلف به راه انداخته است، پرداخت.

رأی الیوم: چه کسی تاوان جنگی را که آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به راه انداخته، خواهد پرداخت؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رأی الیوم، تا زمانی که دولت‌های پیاپی آمریکا استقرار نظامیان خود را در زمان و مکان دلخواه قانونی جلوه دهند و بهانه‌هایی برای توجیه جنایات جنگی‌شان داشته باشند، جنگ این امپراتوری علیه به اصطلاح تروریسم، با وجود هزینه‌های خونبار آن برای دیگر کشورها، ادامه خواهد داشت.

"نبیل نایلی" پژوهشگر اندیشکده راهبردی دانشگاه پاریس، در یادداشتی در پایگاه اینترنتی رأی الیوم نوشت: بر اساس آمار جدید قربانیان جنگ که زیر نظر موسسه تحقیقاتی واتسون دانشگاه براون تنظیم شده، آمریکا با اقدامی که آن را جنگ مستمر خود علیه تروریسم نامیده است، حدود نیم میلیون نفر را در عراق، افغانستان و پاکستان آواره کرده است.

در همین زمینه، استفانی سویل، نویسنده و کارشناس رشته انسان شناسی و امور امنیتی تصریح کرد: بر اساس آماری که دو سال پیش ارائه شد شمار کشته‌شدگان جنگ تا 113 هزار نفر برآورد شد. طبق آخرین گزارش از سال 2001 بین 480 هزار تا 507 هزار نفر به سبب جنگ در این سه کشور کشته شده‌اند، البته این به جز بیش از 500 هزار نفری است که از سال 2011 تاکنون، به طور مستقیم یا غیرمستقیم و در پی تاثیرات جنگ بر سلامت افراد مثل جلوگیری از ارسال آب و غذا، شرایط بیمارستان ها و مشکل نبود برق در سوریه کشته شده‌اند.

این گزارش‌ها به وضوح نشان‌دهنده مسئولیت نیروهای نظامی آمریکا چه کسانی که با ارتش آمریکا قرارداد همکاری داشتند و چه کارمندان وزارت دفاع، ارتش، پلیس آمریکا و دیگر نیروهای هم‌پیمان در آن چیزی است که از آن به "مرگ و میر ناشی از جنگ" یاد شده است.گفتنی است حدود نیمی از کشته‌شدگان از غیرنظامیان هستند یعنی بین 244 هزار تا 266 هزار غیرنظامی از عراق، افغانستان و پاکستان بودند و 204 هزار نفر از کشور عراق بوده‌اند.

طبیعتا دولت آمریکا همچنان در حال کاستن از هزینه‌های جنگ است. با آغاز این طرح در سال 2011، تیم آمریکایی از "هزینه‌های انسانی، اقتصادی و سیاسی" ناشی از اقدامات نظامی آمریکا در پی حادثه 11 سپتامبر در خاورمیانه (غرب آسیا) گزارش کاملی ارائه کرد. 

این گزارش در پی انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا منتشر شد که نتیجه آن به نفع دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا بوده است. استفانی سویل پیشنهاد کرد "دموکرات‌ها باید راهبرد امنیت ملی ارائه کنند که ضامن بازخواست مسئولان و ضرورت پاسخگویی آنان درباره هزینه‌های جنگ علیه تروریسم باشد". اما چه کسی جرأت دارد حتی پس از اذعان جنایتکاران از آنها بازخواست کند؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار