سردار غلامی در گفت‌وگوی صریح با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

اجرایی شدن ۱۴۷ هزار پروژه جهادی از زمان تاسیس بسیج سازندگی تاکنون/ کمتر از ٣٠ درصد بودجه پیش‌بینی شده را دریافت کرده‌ایم

به مناسبت سالروز تاسیس سازمان بسیج مستضعفین گفت‌وگویی صریح با فرمانده نیروهای سازندگی این سازمان داشتیم.


به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به مناسبت هفته سازمان بسیج مستضعفین گفت‌وگویی صریح با فرمانده نیروهای سازندگی این سازمان داشتیم.

سردار نعمان غلامی متولد سال ۱۳۴۰ در شهر ملک‌شاهی ایلام است، وی در هشت سال دفاع مقدس فرمانده گردان و جانشین ستاد لشکر امیرالمومنین، فرمانده سپاه ایلام و سیستان و بلوچستان بود و امروز در سمت رئیس سازمان بسیج سازندگی خدمت می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: این که بسیاری از نیرو‌های مردمی همانند بسیج در کشور‌های دیگر فعال شدند که مشابه بسیج عمل می‌کنند، مثل حشد الشعبی در عراق و یا تیپ فاطمیون چه تاثیری بر قدرت گیری محور مقاومت دارد؛ مهم‌ترین ویژگی بسیج که موجب شده است تا کشور‌های دیگر آن را الگوی خود قرار دهد چیست؟

 بسیج همواره یکی از تشکل‌های بزرگ نقش آفرین در رسیدن به اهداف نظام است، همانطور که در دفاع مقدس بسیج توانست زمینه حضور گسترده مردم را فراهم کند و آن حماسه‌های ماندگار را رقم بزند. در مابقی عمر انقلاب اسلامی بسیجِ نقش آفرین توانسته به وظیفه خود عمل کند و بسیاری از نقشه‌های دشمنان را خنثی نماید.

مهم ترین ویژگی بسیج آن است که برخاسته از متن مردم است. تشکل و تفکری که برخاسته از اهل بیت و ارزش‌های الهی و دینی بوده و از سوی دیگر ابعاد این اندیشه، به گستردگی ملت است. این تشکل و تفکر هم خودش منشاء خلق انقلاب بوده و هم در حفظ انقلاب تاکنون نقش موثری داشته است. این تفکر در مقابل بزرگ ترین توطئه‌های دشمنان انقلاب اسلامی همچون جنگ، درگیری‌های امنیتی، تهاجم فرهنگی و تحریم توانسته کارآمدی خود را نشان دهد. اگر تفکر بسیجی نبود دفاع از کیان جمهوری اسلامی ایران اصلاً امکان‌پذیر نبود. بسیج متصل به ارزش‌های الهی بوده و تحت هدایت و فرماندهی ولایت قدم بر می دارد.

طبیعی است که چنین ویژگی بسیج برای ملت‌های آزادیخواهی که می‌خواهند در مقابل استکبار، هویت خود را حفظ کنند و مانع از از بین رفتن هویت خود شوند، الگوی مناسبی است. برای ملت‌های آزاده‌ای که بخواهند مانع از غارت سرمایه‌ و منابع کشور‌های خود شوند، قطعا الگوی جمهوری اسلامی که بالاترین تهاجم و توطئه‌ها را توانسته است دفع کند، بهترین الگوست. البته چنین الگویی امروز منتقل شده، در سوریه دفاع وطنی بسیار پررنگ است، در بحران این کشور مردم به کمک ارتش سوریه آمدند و اگر دفاع وطنی را حذف کنیم سوریه امروز چنین موقعیتی نداشت، اگر حشدالشعبی را از عراق حذف کنیم آیا می‌توان با چنین سرعتی این کشور را از لوث وجود نیرو‌های تروریستی پاکسازی کرد؛ آیا اگر در یمن مقاومت مردم نباشد، آنها می توانند در مقابل جنایت‌های وحشیانه و ظالمانه استکبار و عربستان سعودی بایستند؛ بنابراین به این دلیل که تشکل بسیج از یک فرآیند کارآمد مردمی پایدار و با کم ترین هزینه اداره می‌شود، صادر شده و توانسته است جغرافیای پیرامون ایران را تحت این شرایط امنیتی خلق کند.

اجرایی شدن 147 هزار پروژه جهادی از زمان تاسیس بسیج سازندگی تاکنون/ کمتر از ٣٠ درصد بودجه پیش‌بینی شده را دریافت کرده‌ایم

امروز بسیج تلاش می کند تا فرهنگ تولید را در میان جوانان گسترش دهد

نه تنها کلیت بسیج که حتی زیر مجموعه‌های آن مانند بسیج سازندگی هم الگو هستند. بسیج سازندگی برای پای کار آوردن مردم برای حل مشکلات کشور تلاش می کند، این تفکر توانسته خیلی از مشکلات را حل کند. بسیاری از کشور‌هایی که درگیر خرابی‌های ناشی از ظلم استکبار و عوامل منطقه‌ای هستند برای سازندگی سریع تر باید مردم و جوانان را پای کار بیاورند. امروز این الگو‌ها منتشر شده و تحت عنوان جهاد البناء در سوریه شکل گرفته یا در عراق همین تفکر در حال پیاده سازی است. عراقی‌ها جوانانشان را پای کار آوردند، در یمن هم همین طور، الگو‌های بسیج در اقتصاد مقاومتی هم الگو شده و بسیج پای کار آمده  تا فرهنگ تولید را رونق دهد و در باور جوانان این افق را ایجاد کند که اشتغال فقط استخدام در دستگاه‌های دولتی نیست.

یکی از مشکلات اصلی امروز مردم ما این است که اشتغال را در استخدام می‌بینند، در حالی که عرصه‌های مختلف تولید می‌توانند در اشتغال جوانان نقش آفرین باشند؛ این عرصه اصلی می‌تواند به ارتقای کشور کمک کند و ما نیز در این حوزه بیشتر کار کرده‌ایم. ما سعی کردیم با شناسایی ظرفیت‌ها و مزیت‌هایی که در کشور وجود دارد و با معرفی آن‌ها اشتغال را توسعه دهیم.

مهم ترین حوزه اشتغال، امروز اشتغال در تولید است. این که امروز بسیج تلاش می کند تا فرهنگ تولید را در میان جوانان گسترش دهد؛ تبلیغ واحد‌های تولیدی و معرفی کارآفرینان موفق که در فرهنگ سازی برای جوانان نقش دارد؛ از جمله اقدامات بسیج برای فرهنگ سازی تولید است. مردم منطقه هم این الگو را از ما می‌خواهند؛ لذا بسیج به دلیل کارآمدی و نقشی که به واسطه حضور مردم داد؛ به خوبی در کشور‌های منطقه هم گسترش پیدا کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: سردار به اقتصاد مقاومتی اشاره کردید. نام‌گذاری سال‌های اخیر توسط مقام معظم رهبری با محوریت اقتصاد مقاومتی بوده است؛ بسیج سازندگی تا چه اندازه توانسته اهداف خود را در زمینه اقتصاد مقاومتی محقق نماید. آیا  آمار‌ی داریم که به ما نشان دهد موفقیت بسیج تا چه میزان و بیشتر در چه حوزه هایی بوده است؟

 در خصوص فعالیت‌های بسیج سازندگی در زمینه اقتصاد مقاومتی که یکی از نیاز‌های ضروری انقلاب اسلامی در حل مشکلات جامعه است، داشتن یک کارگروه و رویکرد منحصر به فرد در حوزه اقتصاد با مدل‌های اسلامی بوده، یکی از موضوعات پایه‌ای در این موضوع ورود مردم به حوزه اقتصاد است. مردمی شدن اقتصاد در این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا اقتصاد هم مانند سایر حوزه‌هایی که انقلاب در آن‌ها توانسته افتخار آفرینی کند، نیازمند حضور مردم است. در حوزه فرهنگ و  ترویج ارزش‌های انقلاب مردم حضور جدی دارند، در حوزه اقتصاد هم باید چنین اتفاقی را شاهد باشیم. یکی از تشکل‌های گسترده و با انگیزه برای مردمی کردن اقتصاد بسیج است، زیرا بسیج تعلق به همه مردم دارد و اگر از بسیج به عنوان مجموعه افتخار آفرین برای ملت یاد می‌کنیم در حقیقت به این معناست که از مردم یاد کرده ایم. همین مردم هستند که در بسیج شرکت می‌کنند، آن هم بدون مزد یا بدون تحمیل هزینه‌ای به نظام، با دل و جان کار‌های بسیج را جلو می‌برند، امروز نیروی بسیجی از خالص‌ترین نیرو‌های کشور است، لذا در موضوع اقتصاد، بحث اصلی، فرهنگسازی است، بحث اصلی ترویج و تشویق مردم به حضور در اقتصاد مقاومتی هاست.

اجرایی شدن 147 هزار پروژه جهادی از زمان تاسیس بسیج سازندگی تاکنون/ کمتر از ٣٠ درصد بودجه پیش‌بینی شده را دریافت کرده‌ایم

مجموعه سازمان بسیج به خصوص سازمان بسیج سازندگی از جمله مجموعه‌هایی بود که در مورد فرمایشات مقام معظم رهبری به خصوص در حوزه اقتصاد مقاومتی پیش قدم شد، البته تا رسیدن به ظرفیت کامل این حوزه برای محقق شدن کامل آن فاصله داریم. از سال 92 که بسیج وارد حوزه اقتصاد مقاومتی شد و با منابع مالی توانست کارگاه‌های کوچک را ایجاد کند که تا امروز بیش از 159 هزار واحد کوچک در 5 سال و به طور میانگین در هر سال 29 هزار واحد تولیدی ایجاد شده که در بیش از 13 عرصه فعالیت می‌کنند.

قانون، بسیج را به عنوان دستگاه اجرایی قلمداد می کند

باشگاه خبرنگاران جوان: شما پیش از این از تعطیلی ستاد پشتیبانی اردو‌های جهادی در دولت دوازدهم خبر داده  و از عدم فعالیت این قرارگاه در این دولت گلایه داشتید، لطفاً با توجه به این نکته وضعیت کنونی اردو‌های جهادی را توضیح دهید.

اردو‌های جهادی یکی از جلوه‌های ارزشمند و نورانی نظام جمهوری اسلامی است. این اردوها، رویش ارزش‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی در قاموس تفکر و سیره جوانان ایران اسلامی برای برداشتن بار از روی دوش نظام و کارا ساختن نظام اسلامی در حوزه محرومیت زدایی است. اردو‌های جهادی و تجربه اجرای آن‌ها در دنیا بی‌نظیر است، پس ما معتقدیم که همین تجربه بی نظیر، باید عالم گیر شود، چرا که در این اردوها، محوریت اصلی مشارکت مردم است، زیرا در همه سطوح اردو‌ها، از جمع کردن منابع و تخصیص آن تا نحوه تعیین محوریت اردو بر عهده مردم است. مردم در اردو‌های جهادی خود مشکل را شناسایی کرده و با فراهم کردن دانش تخصصی، دعوت متخصص، فراهم کردن منابع مالی بدون استفاده از منابع دولتی برخی مشکلاتی که از چشم همه پنهان شده را حل کرده و باری از دوش نظام و انقلاب برمی دارند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که مردم پس از حل مشکلات به وسیله اردو‌های جهادی هیچ گاه آن را به نام خود ثبت نمی‌کنند، بلکه این دستاورد‌ها را متعلق به نظام و مقام معظم رهبری می‌دانند.  مقام معظم رهبری هم در این باره می‌فرمایند که اردو‌های جهادی مژده آینده روشن کشور است، لذا استفاده و تقویت این جریان موجب افزایش سرعت محرومیت زدایی و روشن کردن چراغ‌های عزت در سراسر میهن اسلامی است. قانون هم بسیج را به عنوان دستگاه اجرایی قلمداد کرده و لزوم ایجاد ستاد پشتیبانی اردو‌های جهادی هم در قانون مطرح شده است.

اجرایی شدن 147 هزار پروژه جهادی از زمان تاسیس بسیج سازندگی تاکنون/ کمتر از ٣٠ درصد بودجه پیش‌بینی شده را دریافت کرده‌ایم

مقام معظم رهبری هم مرز‌های کار جهادی برای بسیج سازندگی را تبیین کرده و در این باره گفته اند که انتخاب عرصه و تخصیص منابع مورد نیاز بر عهده دولت و سازماندهی جوانان و هدفمند کردن آنان نیز بر عهده بسیج باشد، به همین دلیل باید در دولت یک ستاد پشتیبانی برای انتخاب عرصه و تخصیص منابع مورد نیاز وجود داشته باشد تا منابع مالی به این سمت هدایت شود. این امر نشان از اهمیت دوچندان این موضوع دارد که اولین اهمیت آن نقش مهم و تعیین کننده جوانان در سازندگی و محرومیت زدایی و دومین نکته کادرسازی از جوانان مومن برای سطوح مختلف نظام اسلامی است.

تخصیص منابع مورد نیاز ستاد پشتیبانی اردو‌های جهادی از طرف دولت انجام نشده است

متاسفانه با وجود اهمیت بسیار بالا این ستاد تاکنون در دولت تشکیل نشده، البته ما هنوز پیگیر تشکیل ستاد مرکزی هستیم، البته واحد‌های استانی ستاد پشتیبانی اردو‌های جهادی در استان‌ها فعال و مشغول به خدمت رسانی هستند چرا که ستاد‌های استانی از لحاظ کاری بسیار اهمیت داشته و نقش تعیین کننده در سازندگی کشور دارند.

پس از سخنان ارزشمند مقام معظم رهبری که باعث ایجاد شور و اشتیاق در جوانان برای حضور در اردو‌های جهادی شد، تعداد جوانان مشتاق شرکت در این اردو‌ها افزایش یافته است. یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که با تدبیر فرماندهی سازمان بسیج برای هدفمندی بهتر و بیشتر فعالیت اردو‌ها انجام شد، تعیین قطب‌های جغرافیایی برای اردو‌های جهادی بود که بناست تا در مدتی مشخص سازندگی انجام شود. نحوه کار این گروه‌ها بدین شکل است که پس از مشخص شدن قطب‌های جغرافیایی، این گروه‌ها در مدتی خاص به طور مثال ٣ تا ۵ سال به کمکِ دهیار و بخشدار روستا‌ها رفته و نقش خود در سازندگی را ایفا می‌کنند که این اتفاقی بزرگ برای ایجاد پیشرفت در نقاط مختلف با دست خود مردم با کمک نیرو‌های متخصص است.

باشگاه خبرنگاران جوان: میزان بودجه دریافتی از دولت شما از دولت چه میزان است؟

بودجه‌ای که برای بسیج سازندگی پیش بینی شده در ردیف بودجه ۱۱١٣٩٠ به طور کلی ٣٠ میلیارد تومان برآورد شده که تا امروز کمتر از ٣٠ درصد آن محقق شده است. نحوه هزینه کرد این بودجه هم برای هزینه‌های حمل و نقل و تغذیه بسیار مختصر این جوانان شده است.  سال گذشته حدود ۸۵۰ هزار نفر به اردو‌های جهادی اعزام شدند که این مبلغ تنها بخشی از هزینه حمل و نقل آن‌ها را تامین کرد. اصولاً بچه‌های بسیجی که وارد این اردو‌ها می‌شوند به دلیل این که شوق و اشتیاق آنان، در بیشتر مواقع هزینه‌ها را از جیب خود و خیرین تامین کرده و برخی اوقات حتی وظیفه پیگیری بودجه را از دستگاه‌های دولتی را خود انجام می‌دهند.

اجرایی شدن 147 هزار پروژه جهادی از زمان تاسیس بسیج سازندگی تاکنون/ کمتر از ٣٠ درصد بودجه پیش‌بینی شده را دریافت کرده‌ایم

البته هیچ گاه کار بچه‌های جهادی به دلیل عدم تحقق بودجه متوقف نمی‌شود به طور مثال از بودجه ۱۰۰ درصدی در سال گذشته تنها ۳۰ درصد بودجه اختصاص داده شده برای ما تحقق یافت. امسال هم تاکنون ۲۴ درصد بودجه در نظر گرفته شده محقق شده و طبق شنیده‌های من بناست تا ۱۰ درصد دیگر از این بودجه محقق شود.

بسیج سازندگی کمتر از ٣٠ درصد بودجه پیش‌بینی شده را دریافت کرده است

 اگر بودجه‌ای هم به بسیج تخصیص نیابد، با توجه به قدرت و مزیتی که این سازمان دارد،  می تواند منابع بودجه‌ای را  خود خلق کند. در رزمایش مهر و آبان ماه در بازه زمانی ۳۵ روزه عملیات های عمرانی زیادی انجام دادیم و طبق برآورد‌های انجام شده، این پروژه‌ها به هزینه‌ای بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان نیاز داشت که ۱۸ میلیارد تومان آن از طریق کمک‌های مردمی و خیرین تأمین شد. اعتقاد ما استفاده حداکثری از بودجه فراهم شده توسط نظام است، ولی اگر هم از طرف نظام هیچ بودجه‌ای به ما تعلق نگیرد، ما با کمک‌های خیرین بودجه مورد نیاز خود را تامین می‌کنیم. به دلیل محدودیت‌های بودجه ای، یکی از رویکرد‌های تدوین شده درخصوص اردو‌های جهادی، محله محور کردن این اردوهاست که با این سیاست، گروه‌ها نیاز به جابجایی ندارند، پس هیچ نیازی هم به همان بودجه مختصر حمل و نقل نداشته و در همان جغرافیای خود وظایف تعیین شده را انجام می‌دهند.

برخی افراد و گروه‌هایی که فقط در صورت تامین بودجه و منابع به فعالیت و کار می‌پردازند، از روحیه جهادی برخوردار نیستند، به همین دلیل توان انجام کار‌ها با رویکرد جهادی را ندارند، البته خوشبختانه ما با روحیه جهادی و به کمک خداوند و با فعالیت‌های موثر مردم، در اردو‌های جهادی فعالیت‌ها و کار‌های خوبی را انجام داده‌ایم و قرار است فعالیت‌های موثر بیشتری نیز انجام شود، اما حمایت‌های دولت از این فعالیت‌ها موجب افزایش رضایت مردم و کارآمدی بیشتر نظام شود؛ همچنین می‌تواند در ایجاد شبکه‌های مدیریت بومی برای طلایه داری حرکت‌های جهادی در نقاط دور دست کشور موثر باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان: برخی معتقدند که اقدامات بسیج سازندگی موازی‌کاری با بخش‌های اجرایی دولت است؛ نظر شما در این باره چیست؟

ما کارگر و سرباز نظام هستیم و هر جا ببینیم که باری روی زمین مانده، برداشتن آن را وظیفه خود می‌دانیم. نظام ما نظام اسلامی است و ساختاری مشخص و مدون دارد و به هم پیوستگی‌هایی که توانسته از این سختی‌های عبور کند، لذا ما در هیچ کاری به جز مسائل امنیتی و نظامی که جزء وظایف ذاتی‌مان است به عنوان یک دستگاه مستقل عمل نمی‌کنیم. در هیچ کجا موازی کاری و ناهماهنگی با دستگاه‌ها نداریم، زیرا جزیی از این دستگاه‌ها هستیم و در راستای اهداف مشخص و هماهنگ عمل می‌کنیم. در همه استان ها برای انجام کارها با همه دستگاه‌ها هماهنگی کامل داریم.

اجرایی شدن 147 هزار پروژه جهادی از زمان تاسیس بسیج سازندگی تاکنون/ کمتر از ٣٠ درصد بودجه پیش‌بینی شده را دریافت کرده‌ایم

باشگاه خبرنگاران جوان: سازمان بسیج چقدر توانسته فعالیت‌های جهادی را اطلاع رسانی کرده و مردم را از آن‌ها آگاه کند؟

نه تنها سازمان ما بلکه مجموعه نظام هم در معرفی فعالیت‌های مفید خود عملکرد مناسبی نداشته است. مراسم اربعین هم نمونه بسیار خوبی از کیفیت بالای عملکردی نظام است. حتی وقتی ما به مجلس می‌رویم، نمایندگان از این که فعالیت‌های جهادی بسیج را به طور مناسب برای مردم معرفی نمی‌کنیم، گلایه‌مند هستند. حتی وقتی که برخی مسئولان و اعضای گروه‌های جهادی به دعوت صداوسیما در برنامه‌های مختلف حاضر شده و از دستاورد‌های بسیج سخن می‌گویند، نه تنها مجری بلکه برخی از دست اندرکاران این برنامه‌ها نیز تعجب می‌کنند.

به همین دلیل از ابتدای امسال حرکت‌های فرهنگی و تبلیغی خود را در این راستا آغاز کرده ایم که یکی از این فعالیت‌ها ساخت مستند و نشان دادن فعالیت‌های بسیج سازندگی و اردو‌های جهادی در این برنامه‌ها است و در این برنامه قرار است تا اعضای گروه‌های جهادی حاضر شده و آمار عملکردی خود را ارائه کنند. البته وقتی از برخی گروه‌های جهادی گزارش عملکرد درخواست می‌کنیم آن‌ها از ارائه این گزارش خودداری کرده و اصرار دارند که این کار آن‌ها مخفیانه باشد و همین صداقت و درستی و نیت خالصانه آنان موجب برکت کارشان می‌شود.

عملکرد مجموعه نظام در زلزله کرمانشاه و تبعات زلزله یک کار منحصر به فرد و برگ برنده بود

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا برخی از مسئولان دولتی مخالف ورود بسیج به زلزله کرمانشاه بودند؟

 پس از این که زلزله کرمانشاه رخ داد به علت گستردگی حادثه، حل آن نیاز به حضور و مشارکت گسترده مردم داشت. عملکرد مجموعه نظام در بخش زلزله کرمانشاه و تبعات زلزله یک کار منحصر به فرد و برگ برنده برای نظام بود. اما وقتی که این حادثه را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم نقش مردم در آن بسیار تاثیرگذار و مهم است. واژه بسیج به معنای هماهنگی و بهره بردن از توان همه مردم ایران بوده و عملکرد بسیج نیز مبتنی بر مشارکت‌های مردمی است. این سازمان مانند یک وزارتخانه دولتی نیست که حوزه عملکردی خاصی داشته باشد و تنها در یک حوزه فعالیت کند، به همین دلیل دستاورد‌های آن متعلق به کل نظام و ملت ایران است.

بسیج توانایی ایجاد یک شبکه در جهت فراهم آوردن امکانات تخصصی برای برآورده کردن نیاز‌های مشخص داشته و همین ویژگی در زلزله کرمانشاه موجب بهبود در کمک رسانی شد. تمامی اقشار بسیج از جمله بسیج پزشکی، کشاورزی، صنعتی، فرهنگی و آموزشی در بحث زلزله کرمانشاه ورود کردند. پس از این که طبق برنامه ریزی تمام روستا‌های آن منطقه تحت نظر مجموعه سپاه پاسداران قرار گرفت و بحث آبادانی و ساخت به سپاه واگذار شد، سازمان بسیج با احداث ۳۲ قرارگاه جهادی در مناطق زلزله زده تمام ظرفیت خود در کشور را برای بازسازی مناطق زلزله در یک جا جمع کرد.

اجرایی شدن 147 هزار پروژه جهادی از زمان تاسیس بسیج سازندگی تاکنون/ کمتر از ٣٠ درصد بودجه پیش‌بینی شده را دریافت کرده‌ایم

هر کدام از این قرارگاه‌های جهادی متعلق به یکی از استان‌های کشور بود و هر کدام جغرافیای خاصی را بر عهده داشت و در همان جغرافیای خاص عمل می‌کرد، به طور مثال قرارگاه جهادی استان سیستان و بلوچستان در جغرافیای خاصی که برای آن تعیین شده بود فعالیت می‌کرد و به همین دلیل تمام امکانات و نیروی خود را از سیستان و بلوچستان به این منطقه می‌آورد و در نوسازی و ساخت بنا‌ها مشارکت می‌کرد. این یعنی هر قرارگاهی که ایجاد شده بود تمام امکانات استان خود را در این حوزه بسیج کرد و انگیزه بسیج و سپاه برای ساماندهی هرچه سریع‌تر و بهتر از زلزله زدگان بسیار بالا بود و توانست تا با استفاده از ظرفیت بالای خود مشکلات مردم را حل کند.

عملکرد بسیج در زلزله کرمانشاه را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد؛ اولین بخش، فعالیت‌های امدادرسانی بود که شامل امدادرسانی و نجات افراد از زیر آواربود. دومین بخش نیز مربوط به حوزه اسکان موقت با فراهم کردن چادر به این کار کمک کرد. سومین و مهم‌ترین بخش در حوزه اسکان دائم خلاصه می‌شد. قرارگاه‌های احداث شده با نام شهید جعفری در مناطق زلزله زده درست مانند قرارگاه‌های زمان جنگ عمل می‌کرد و حتی در بازدید‌های متعدد سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه و سردار غیب پرور فرمانده بسیج هم از این قرارگاه‌ها که به فرماندهی سردار فضلی ساماندهی شده بودند، این قرارگاه‌ها وظیفه پیگیری، رصد و ارتباط و تعامل با دستگاه‌ها را بر عهده داشتند.

بیش از ۷۰۰۰ کانکس بین مردم مناطق زلزله زده کرمانشاه توزیع شد

 طبق دستور سرلشکر جعفری و سردار غیب پرور در بازدید خود از این مناطق قرارگاه‌های جهادی استان‌ ها به بحث اسکان دائم زلزله زدگان هم ورود کردند. تدبیر دولت در آن مقطع این بود که ساخت و ساز منازل مسکونی به دلایل نظرات و سلایق مختلف مردم برعهده خود آنان باشد و با این استدلال که در زلزله ورزقان هم که کار ساخت و ساز به طور کلی به سپاه واگذار شد و بسیج سازندگی توانست ظرف مدت چهارماه بحث اسکان موقت را حل کند، اما در بحث اسکان دائم از ظرفیت بسیج و سپاه استفاده نشد، ولی در بحث اسکان موقت کار‌های خیلی خوب و موثری را انجام داد.

در بحث اسکان موقت بیش از ۷۰۰۰ کانکس مردمی به این مناطق منتقل و بین مردم توزیع شد. نقش بسیج سازندگی و اردو‌های جهادی در احداث جایگاه‌ها و سکو‌های نصب این کانتینر‌ها بسیار کلیدی بود و گروه‌های جهادی در کنار تیم‌های تخصصی قرارگاه خاتم الانبیا ۸۳۰۰ کانتینر تهیه و نصب شد. این کار‌ها طبق دستور رهبری معظم انقلاب برای ورود سریع همه نهاد‌ها و ارگان‌ها برای حل مشکلات مناطق زلزله زده و ساخت منازل مسکونی بود.  اگر دستگاه‌های دولتی و همه ما به بسیج و ظرفیت‌های آن اعتماد کرده و از بسیج حمایت کنیم می‌توانیم کارکرد‌های بسیار قوی تری را از این سازمان در حوزه‌های خدمت رسانی انتظار داشته باشیم.

اجرایی شدن 147 هزار پروژه جهادی از زمان تاسیس بسیج سازندگی تاکنون/ کمتر از ٣٠ درصد بودجه پیش‌بینی شده را دریافت کرده‌ایم

باشگاه خبرنگاران جوان: سردار غیب پرور در نشست خبری اخیر خود به تعهد بسیج سازندگی در احداث و ساخت بناهایی که در زلزله تخریب شده بود اشاره کرد و گفت یک تعدادی را بسیج سازندگی متعهد شده که برخی از آن تحویل شده است.گزارشی از تعهد و عملکرد بسیج سازندگی ارائه بفرمایید ؟

ما در زلزله کرمانشاه آمادگی کارهای وسیع را داشتیم، نهایتا سازمان بهزیستی خواست تا در ساخت منازل مددجویان بهزیستی کمک کنیم؛ که  هدف گذاری اولیه ۱۳۵۰ عدد بود، اما نهایتا با پایش سازمان بهزیستی به ۱۳۲۵ عدد رسید. اما ما در کنار تعداد واحدهای متعهد شده به بهزیستی؛ به مجموعه های دیگر تهران بزرگ‌ در کوئیک ها وارد شدیم و آن جا یک کار بزرگ‌انجام دادیم.گروهای جهادی دیگرمان در روستای طبرزیه وارد شدند و گروهای جهادی مستقل مجموعا ۱۰۰۰ واحد را ساختند. بنیاد تعاون بسیج نیز ورود خوبی داشت. ۷۰۰ عدد از واحدها تحویل شده و مابقی نیز با با حضور بسیج سازندگی برخی استان ها همچنان ادامه دارد. پروژه اسکان موقت که تمام شد؛ برای اسکان دائم، ۱۲ سپاه استانی و بنیاد تعاون آنجا ماندند؛ امروز هم ۳ سپاه استانی ما همچنان در مناطق زلزله زده مستقر هستند. آنجا با حضور گروه های جهادی و امکانات نقل و انتقال سپاه و کمک های خیرین هر واحد را با هزینه کمتری تکمیل می کنیم.

بسیج سازندگی  از زمان تاسیس تاکنون بیش از ۱۴۷ هزار پروژه جهادی را اجرا کرده است

باشگاه خبرنگاران جوان: در کل به عملکرد سپاه و ارتش و بسیج که به بحث زلزله کرمانشاه ورود پیدا کردند؛ چه نمره ای می دهید؟

به نظر من نیروهای مسلح کشور یک انگیزه بسیجی داشته و هم از سوی رهبری دستور داشتند، چرا که ایشان در پیام روز بعد زلزله فرمودند هر کس می تواند آنجا کمک کند. دیگر بر ما تکلیف شده بود که باید در آنجا وظایفمان را انجام بدهیم. ارتش، سپاه و بسیج نمره عالی گرفتند. نمره عالی یعنی آمادگی کارهای بزرگ تر داشتند، اما در این حد از آنها خواسته شد.به طور مثال قرارگاه خاتم با تمام توان اعلام آمادگی کرد. در کل یک کارنامه درخشانی برای نیروهای مسلح بود.

باشگاه خبرنگاران جوان: با وجود سازمان بسیج سازندگی؛ هنوز مناطق محروم زیادی وجود دارد؛ یک برنامه ریزی مدون جغرافیایی برای این مناطق وجود دارد یا خیر؟

این نقد که به مجموعه های مختلف نظام است که چرا هنوز مناطق محروم وجود دارد؛ من یک نکته اشاره کنم که نسبت به کشور های منطقه؛ مناطق محروم ما اسمشان برخوردار می شود. اما نسبت به اهداف عالی نظام باید عقب ماندگی ها برای مردم جبران بشود. نیروهای مختلف از جمله نیروی زمینی و دریایی و قرارگاه محرومیت زدایی سپاه و بسیج سازندگی در حال انجام کارهای بزرگی هستند، چرا که بسیج سازندگی  از زمان تاسیس تاکنون بیش از ۱۴۷ هزار پروژه جهادی را اجرا کرده است. ضمن اینکه خیلی از گروهای جهادی گزارش عملکرد هم نمی دهند. ولی این نقد هم وارد است و هم می تواند وارد نباشد، چرا که بسیج و ارگان های نظام در حد وسع خود عمل کرده اند. بالاخره ارث محرومیتی که به نظام رسیده است علی رغم همه فعالیت های انقلاب اسلامی هنوز ادامه دارد. من خودم بچه عشایر هستم. وضعیت قبل از انقلاب روستای خودمان را دیده ام ، اتفاق های بی نظیری در این سال ها افتاده است. اما همین محرومیت کم نیز در شان جمهوری اسلامی نیست. با توجه به اینکه بخشی از توان کشور صرف دفاع در برابر مشکلاتی است که استکبار ایجاد می کند؛ همین ماموریت منطقه ای و استقرار گروه‌های جهادی یک رویکرد جدیدی است که می تواند به پای کار آوردن کمک های مردمی کمک شایانی بکند.

بسیج به دنبال کارنامه سازی برای نظام است

باشگاه خبرنگاران جوان: شما به ظرفیت عظیم اردوهای راهیان نور و اینکه این اردوها در کارهای جهادی و محرومیت زدایی وارد بشوند اشاره کردید؛ آیا بحث استفاده از این ظرفیت ها در بیابان زدایی محقق شده است؟

بحث بیابان زدایی و کمک به گسترش فرهنگ آبخیزداری یک ضرورت حیاتی نظام بوده، چرا که در دنیا فرسایش خاک بسیار زیاد است. این یک تهدید بزرگ است؛ زمانی که بیابان زایی زیاد شده و خاک از بستر جغرافیایی خارج شود، دما بالا می رود؛ و رشد پوشش های گیاهی متوقف می شود. اینجا مردم باید ورود پیدا کنند، یعنی یک کشاورز در یک هکتار زمین خود از فرسایش خاک جلوگیری کند. بسیج سازندگی یک ظرفیت خوبی در این زمینه دارد. اما به خصوص در خوزستان که بیابان زایی صورت گرفته باید یک برنامه ریزی بشود و یک منابعی اختصاص پیدا کرده و ظرفیت های بسیج به کار گرفته شود.

  نکته مهم اینجاست که بسیج یک ظرفیتی دارد که دستگاه های دولتی برای استفاده از آن باید پیش قدم بشوند. در سال ۹۵ سازمان دام پزشکی از ما کمک خواست؛ در ۱۲ استان کشور ظرف ۳ روز؛ ۱۴ میلیون قطعه طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شدند که به اذعان خود سازمان دام پزشکی یک رکورد جهانی است‌.

باشگاه خبرنگاران جوان: کلام آخر سردار

بسیج متعلق به مردم است، به کارگیری این ظرفیت در شرایط جنگ اقتصادی تمام عیار می تواند نظام را به شدت جلو ببرد؛ در سایر الگو ها که دشمن نمی تواند کاری کند؛ در زمینه اقتصادی کار برای ما راحت تر است. از دستگاه ها تقاضا داریم که از این ظرفیت استفاده کنند. بسیج به دنبال کارنامه سازی برای نظام است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۷
درود بر بسیج
آخرین اخبار