باشگاه خبرنگاران جوان مشهد گزارش می دهد؛

مرگی تلخ یا شیرین؟/ قاتل نامرئی قتل های زنجیره ای خود را در بین افراد بی احتیاط آغاز می کند


فصل سرما که آغاز می شود، قاتل نامرئی قتل های زنجیره ای خود را در بین افراد بی احتیاط آغاز می کند، ارمغان قاتل نامرئی برای این افراد مرگ خاموش یا مرگ شیرین است اما طعم این مرگ به کام خانواده ها و اطرافیان بسیار تلخ است.
 
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،مهر ماه که آغاز می‌شود، حال و هوای خانه‌ها تغییر می‌کند دیگر خبری از گرمای کلافه کننده تابستان نیست و کولر‌های خانه ها، خاموش می‌شوند. با شروع فصل پاییز، عمر روز‌های بلند تابستان کوتاه می‌شود و شب‌های بلند سال با غروب زودهنگام آفتاب، خود را نشان می‌دهد.

مهرماه که به اتمام می‌رسد با آمدن ماه آبان، هوای معتدل پاییزی به تدریج رو به روز‌های سرد این فصل می‌رود و آذرماه که فرا می‌رسد دیگر باید برای سرمای زمستان آماده شویم.

قدیم ترها، پاییز آداب و رسوم خاصی داشت، بر خلاف این سال هاکه پاییز سرمای خود را دیرتر و در اواسط فصل نشان می‌دهد در دهه‌های گذشته، رو‌زهای آخر شهریور ماه خنکای پاییز را داشت مردم خود را از اواخر مرداد و رو‌های اول شهریور آماده فصل پاییز می‌کردند.
 
مرگی که شیرین نیست
مرد‌های خانواده در چله تابستان، زغال برای فصل سرد تهیه و در انبار ذخیره می‌کردند، خانواده‌ها معمولا در اواخر تابستان کرسی‌ها را وارسی می‌کردند تا اگر نیاز به تعمیر دارد، ایرادات آن قبل از فصل پاییز رفع شود.

زنان خانواده نیز لحاف‌های کرسی را از پستو بیرون می‌آوردند و با تکاندن لحاف ها، به استقبال فصل سرما می‌رفتند.

امروز با تغییر نوع وسایل گرمایشی، آمادگی برای رو‌های سرد سال، نیز شکل دیگری به خود گرفته است. امروز در خانه‌های قدیمی تر، بخاری‌ها مهمان خانه‌ها می‌شوند و در آپارتمان‌های امروزی، که پکیج جای بخاری را گرفته است، رادیاتور‌های آپارتمان ها، گرم می‌شوند.
 
مرگی که شیرین نیست
در این روزها، آمادگی برای فصل سرد سال مستلزم رعایت نکات ایمنی است ،تا زمستانی بدون حادثه گازگرفتگی سپری کنیم.
 
رعایت اصول ایمنی در وهله اول، مستلزم آگاهی از اصول ایمنی است و یکی از دغدغه رسانه‌ها این است تا با آموزش اصول ایمنی به مردم و پررنگ کردن و برجسته سازی این نکات ایمنی زمینه کاهش حوادث گازگرفتگی را فراهم کنند.

احتیاط شرط عقل

بیشتر یا بخشی از حوادث گاز گرفتگی به دلیل نصب نادرست وسایل گرمایشی است. در این زمینه به سراغ مدیر آتش نشانی شهرداری مشهد رفته ام تا راهنمایی‌ها وی را درباره نصب درست وسایل گرمایشی بشنوم.

آتشپاد جعفری مدیر آتش نشانی شهرداری مشهد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،می‌گوید: اولین نکته‌ای که موقع نصب بخاری باید به آن توجه کنیم، بازبودن مسیر دودکش بخاری است، برای این کار، می‌توانیم، یک تکه روزنامه، کبریت یا شمع را آتش بزنیم و رو به روی لوله دودکش قرار بدهیم اگه شعله به سمت داخل کشیده شود یعنی لوله باز است، ولی اگر تغییری در شعله ایجاد نشود به این معنی است که لوله بخاری بسته است و گاز‌های سمی را مکش نمی‌کند.
 
مرگی که شیرین نیست
 وی در ادامه توضیح هایش به این مساله اشاره می‌کند که در فصل سرد سال گاهی وزش باد باعث می‌شود کلاهک‌های دودکش ساختمان، بیفتد و لازم است در این روزهاکه بخاری‌ها را روشن کرده ایم، هر چند وقت یک بار به پشت بام سری بزنیم و کلاهک‌های دودکش‌های ساختمان را کنترل کنیم.

مدیر آتش نشانی شهرداری مشهد نصب کلاهک را برای دودکش‌های ساختمان بسیار مفید می‌داند و می‌گوید: متاسفانه بعضی از افراد به این کار بی توجه هستند درحالیکه باید بدانند وجود کلاهک باعث می‌شود، باران و برف به داخل دودکش نفوذ نکند و از افتادن اشیاء و ورود پرندگان به داخل دودکش نیز جلوگیری می‌کند و علاوه بر همه این ها، در سوخت منظم وسیله گرمایشی بسیار موثر است.

همیشه اتلاف انرژی بد نیست

جعفری  به کار اشتباهی که بعضی از مردم برای گرم کردن بیشتر خانه در روز‌های سرد سال انجام می‌دهند اشاره می‌کند و می‌گوید: عده‌ای در آپارتمان ها، دریچه‌هایی که برای تبادل هوا در نظر گرفته شده است، کاملا می‌پوشانند تا هوای سرد از این قسمت‌ها وارد آپارتمان نشود یا اینکه هنگام خواب، زیر در اتاق و ساختمان را با پتو یا هر پارچه دیگری می‌پوشانند در حالیکه این‌ها کار‌های غلطی است .
 
وی می افزاید :  مردم باید بدانند هر وسیله گازسوزی وقتی روشن است، نیاز به اکسیژن و هوا دارد و وقتی جلوی ورود هوا را بگیریم، وسیله گازسوز از اکسیژن محیط استفاده می‌کند و کمبود اکسیژن و افزایش گاز‌های سمی در محیط است که باعث حوادث گازگرفتگی می‌شود.

قاتل نامرئی در کمین افراد بی احتیاط

مدیر آتش نشانی شهرداری مشهد می‌گوید: قاتل خاموش به سراغ مسافران و راننده‌های بی احتیاط نیز می‌رود. رانندگان و مسافرانی که شب‌های سرد سال را در خودروی خود یا چادرمسافرتی سپری می‌کنند و از روی بی احتیاطی از پیک نیک یا هر وسیله غیراستاندارد دیگری برای گرم کردن خود استفاده می‌کنند.

جعفری در ادامه صحبت هایش برای ما از افرادی می‌گوید که به دلیل استفاده از وسیله گازی یا نفتی در حمام دچار گازگرفتگی شده اند و در مواردی که فردی از اطرافیان متوجه حال وخیم آنان نشده است، این افراد بی احتیاط نیز به لیست قربانیان گازگرفتگی پیوسته اند.

نشانه‌ها را جدی بگیرید

این مقام مسئول در آتش نشانی به علامت خطری که باید آن را جدی گرفت، اشاره می‌کند و این علامت هشدار، سرد شدن لوله‌های بخاری است.
 
آتشپاد جعفری برای ما علت این مساله را این طور تشریح می‌کند: سردی لوله‌های بخاری بیشتر در مواردی اتفاق می‌افتد که دودکش ساختمان به طور اصولی نصب نشده است و در این حالت، دودکش عملاً امکان تهویه و خارج کردن گاز‌های سمی را ندارد.
 
وی ادامه می دهد: در این حالت بهتر است اگر نیمه شب فرد متوجه سردی لوله بخاری می‌شود، وسیله گرمایشی را خاموش کند و تا صبح با بخاری برقی یا هر وسیله گرمایشی دیگر سپری کند و در اولین فرصت یک فرد متخصص را بیاورد تا سیستم گرمایشی ساختمان را وارسی کند.

تقابل صرفه جویی و مدگرایی با ایمنی

مدیر آتش نشانی شهرداری مشهد می‌گوید: بعضی مردم برای صرفه جویی در هزینه ها، بخاری نفتی خود را به بخاری گازی تبدیل کرده اند در صورتیکه همین بخاری‌های تبدیلی غیراستاندارد زمینه ساز حوادث گاز گرفتگی شده است یا اینکه این روز‌ها استفاده از بخاری بدون دودکش در منازل رواج یافته است در حالیکه این بخاری‌ها برای منازل مسکونی و محیط‌های بسته که جریان هوا کمتر است، مناسب نیست.

جعفری توصیه می‌کند مردم از این بخاری‌ها در اتاق خواب و حمام استفاده نکنند، زیرا زمینه حوادث گازگرفتگی با این کار فراهم می‌شود.

وی می‌گوید در سال‌های گذشته مدتی در منازل، ساخت شومینه و استفاده از شومینه خیلی مد شده بود اگرچه این روز‌ها شومینه از رونق افتاده است توصیه ما به آن‌هایی که هنوز از این وسیله گرمایشی استفاده می‌کنند این است که در ساعات بیداری و به مدت کوتاه شومینه را روشن کنند. زیرا انتشار گاز‌های سمی ناشی از سوخت شعله‌های شومینه بیشتر است و علاوه بر این، چون شومینه مثل بخاری شیشه و محفظه‌ای برای شعله‌های خود ندارد، خطر آتش سوزی را بر اثر بی احتیاطی و یا بازیگوشی کودکان می‌تواند به دنبال داشته باشد.

مرگ شیرین چه حسی دارد

سوالی که ممکن است برای همه ما مطرح شود این است که گاز گرفتگی چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟ برای آگاهی از جواب این سوال پای صحبت‌های دکتر حمیدرضا ریحانی فردی متخصص متخصص طب اورژانس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌نشینم.

دکتر ریحانی متخصص طب اورژانس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد نشانه‌های ابتدایی گاز گرفتگی را این طور توصیف می‌کند: معمولا تهوع و استفراغ، سردرد، دردشکمی، سرگیجه، احساس کسلی و ضعف از نشانه‌های اولیه گازگرفتگی است. وقتی افراد دچار این حالت می‌شوند، بیشتر تصور می‌کنند که دچار مسمومیت غذایی یا سرماخوردگی شده اند و کمتر ذهن افراد به سمت گازگرفتگی می‌رود.

وی می‌گوید: باید بدانیم افرادی که بر اثر گازگرفتگی دچار مسمومیت می‌شوند، قادر به صحبت کردن نیستند و یا اگر بتوانند صحبت کنند بسیار گنگ صحبت می‌کنند و در نهایت این افراد رمق و توانی برای نجات خود ندارند.

دکتر ریحانی بر افزایش آگاهی مردم از نشانه‌های اولیه گازگرفتگی تاکید می‌کند و معتقد است با افزایش آگاهی مردم از علائم اولیه، شاید بتوان از خطرات بعدی در گازگرفتگی جلوگیری کرد و قربانیان گازگرفتگی را کاهش داد.

در آن روز شوم، سرگردان نشوید

نگرانی که شاید ته ذهن ما باشد این است که اگر روزی این اتفاق بد برای یک فرد آشنا یا غریبه بیفتد و قرار باشد به او کمک کنیم، چه کار‌هایی باید قبل از آمدن ماموران اورژانس انجام دهیم؟
 
دکتر موسوی دانشیار گروه سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهدبه سوال ما این طور پاسخ می‌دهد: قبل از اینکه امداد رسانی به فرد مسموم را آغاز کنید باید دستمال مرطوبی جلوی دهان بگیرید تا شما نیز دچار گازگرفتگی نشوید به محض ورود به محل حادثه، اولین کار، رساندن هوای تازه با بازکردن در‌ها و پنجره‌ها و خاموش کردن بخاری و هر وسیله گاز سوز و شعله دار است. سپس باید فرد حادثه دیده را به نزدیکی پنجره ببریم تا هوای بیشتری به او برسد و کمربند و لباس‌های تنگ فرد مسموم را از تنش دربیاریم تا راحت‌تر نفس بکشد.

دکتر موسوی تاکید می‌کند تا زمان رسیدن عوامل اورژانس، هیچ خوراکی یا نوشیدنی به فرد گاز گرفته ندهید؛ چون به دلیل حالت تهوع احتمال خفگی بیشتر می‌شود.

مرگ تاوان بعضی از سهل انگاری‌ها است

هر سال، بر اثر بی احتیاطی و بی توجهی به اصول ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی به‌ویژه بخاری و آب گرم کن، عده‌ای از هم وطنان دچار حادثه می‌شوند.

در نیمه دوم پارسال در خراسان رضوی، بنا بر اعلام پزشکی قانونی استان، ۲۶ نفر در خراسان رضوی بر اثر گازگرفتگی فوت کردند.

آگاهی از اصول ایمنی در مقابله با قاتل خاموش برای هر فردی ضروری است و گام دوم به کار بردن و اجرای این اصول ایمنی است. بدانیم که بعضی از بی احتیاطی‌ها و بی توجهی‌های ما به قیمت جان خودمان و عزیزانمان تمام می‌شود.
 
انتهای پیام//م.م
 

گزارشگر: مریم مزروعی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.