اکبرشاهی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کاهش 86 درصدی کانون بیماری آنفلوانزا در سال جاری/مرغداران توصیه ها را جدی بگیرند

یک مقام مسئول از کاهش 86 درصدی کانون بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان نسبت به مهر و آبان سال گذشته خبر داد.

کاهش 86 درصدی کانون بیماری آنفلوانزا در سال جاری/مرغداران توصیه ها را جدی بگیرندعلیرضا اکبرشاهی مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور سازمان دامپزشکی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت آنفلوانزا حاد پرندگان اظهار کرد: براساس آخرین آمار در استان های شمالی یک کانون بومی در آذربایجان شرقی منطقه اهر و یک واحد در مازندران گزارش شده است و در طیور بومی حالت انفجاری همانند سال گذشته نداشتیم.

به گفته وی در یک ماه اخیر ۵۰۰ تا ۶۰۰ قطعه طیور در منطقه اهر و ۱۸۰ طیور در مازندران معدوم سازی شده است.

اکبرشاهی با اشاره به عوامل موثر در کنترل آنفلوانزا طیور بیان کرد: مجموع اقداماتی نظیر تشکیل کمیته امنیت زیستی واحدهای مرغ تخم گذار، کاهش تراکم‌مرغداری در استان های پرخطر و هدایت پرورش به استان های کم خطر، تقویت سیستم رصد و پایش در روستاها، سرعت بخشیدن به نتایج آزمایشگاهی و اجرای واکسیناسیون هدفمند در استان های پرخطر از جمله دلایل کاهش بیماری به شمار می رود.


بیشتر بخوانید: نیاز سالانه 180 میلیون دوز واکسن آنفلوانزای حاد پرندگان/ خبری از اپیدمی بیماری نیست


این مقام مسئول از کاهش ۸۶ درصدی کانون بیماری ها نسبت به مهر و آبان سال گذشته خبر داد و گفت: در بدبینانه ترین حالت پیش بینی می شود که آمار تلفات ۳۰ درصد مدت مشابه سال قبل باشد.

وی ادامه داد: سال گذشته ۲۶ میلیون طیور در استان های کشور معدوم‌ شد که امسال به دلیل عدم واکسیناسیون در برخی واحدهای فعال حداکثر ۳۰ درصد این رقم معدوم‌سازی خواهد شد.

مدیر کل دفتر بهداشت دامپزشکی در توصیه ای به مرغداران تصریح کرد: همکاری پرورش دهندگان واحدهای صنعتی در رعایت مسائل امنیت زیستی، اطلاع رسانی به موقع در افت مصرف آب و دان و اجتناب از جابه جایی مصرف دان و نهاده واحدهای فعال و همچنین نگه داری پرنده ها در داخل توری و خودداری از تماس با پرندگان آزاد پرواز تاثیر بسزایی در کنترل بیماری دارد.

انتهای پیام/

چه عواملی بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان را کاهش داد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار