چطور در منزل پودر پروتئین درست کنیم؟/ روش درست کردن پودر پروتئین برای ورزشکاران

افرادی که عاشق ورزش هستند و تمرینات حرفه‌ای را انجام می دهند قطعا با پودر پروتئین آشنایی دارند اما آیا می‌توان در منزل پودر پروتئین تهیه کنیم؟

به گزارش  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، بسیاری از افرادی که فعالیت بدنی و یا ورزشی حرفه‌ای را دنبال می‌کنند با پودر پروتئین آشنایی دارند و یا از آن استفاده کرده‌اند، اما آیا می‌دانستید می‌توانید به راحتی آن را در منزل تهیه نمایید و مبالغ هنگفتی را برای خرید این پودر‌ها که حتی شاید برخی از آنها نیز تقلبی باشند را پرداخت نکنید؟!

امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا روش‌هایی برای درست کردن پودر پروتئین در منزل را به شما آموزش دهد، پس پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

پودر پروتئین چیست؟

پودر پروتئین یک مکمل غذایی محبوب در میان ورزشکاران است.

پروتئین یک درشت مغذی ضروری است که به عضله سازی، بافت ترمیمی، ساخت آنزیم‌ها و هورمون‌ها کمک می‌کند و استفاده از آن هم ممکن است به کاهش وزن و افرادی که می‌خواهند عضلاتشان را بزرگ کنند، کمک می‌کند.


بیشتر بدانید: انواع قرص‌های لاغری موجود در بازار + لیست داروهای لاغری 


تفاوت‌هایی به دلیل تفاوت منابع سازنده در میان پودر‌های پروتئین وجود دارد مثلا پودر‌های بر پایه لبنیات و پودر پروتئین‌های گیاهی.

در این مطلب ما  بعضی از فواید سلامتی پودر پروتئین و همچنین روش‌های استفاده از آن را بررسی خواهیم کرد.

فواید پودر پروتئین

پروتئین یک سازنده واحد استخوانی، عضله و پوست محسوب می‌شود و بدن برای تولید هورمون‌ها، آنزیم‌ها و مواد شیمیایی دیگر به آن نیاز دارد.

کنترل وزن

خوردن غذا‌های غنی از پروتئین و مصرف مکمل‌ها می‌تواند به افراد کمک کند تا به مدت طولانی‌تری احساس سیری کنند.


این مطلب را از دست ندهید: مکمل آمینو اسید و تاثیرات آن در لاغری + معرفی منابع طبیعی آمینو اسیدها


احساس سیری منجر به اندازه کوچکتر سهم غذایی و کاهش تعداد میان وعده‌ها می‌شود که می‌تواند کمک کند تا وزن در وضعیتی سلامت باقی بماند یا در صورت نیاز به کاهش وزن کمک می‌کند.

رشد عضله

پروتئین برای رشد عضله ضروری است؛ بسیاری از وزشکاران و بدنسازان شیک‌های پروتئین مصرف می‌کنند، چون معتقدند که این نوشیدنی‌ها به بازسازی بدن آنها پس از ورزش شدید کمک می‌کند.

ریکاوری بدن پس از ورزش

علاوه بر رشد عضلات، پودر پروتئین می‌تواند عضلات و بافت‌های صدمه دیده را ترمیم کند؛ در نتیجه ورزشکاران می‌توانند از پودر پروتئین برای تسریع ریکاوری درد عضلات پس از تمرین استفاده کنند؛ بسیاری از تحقیقات گزارش می‌دهند که مکمل‌های پروتئین پس از تمرینات ورزشی می‌توانند به ریکاوری بدن بوسیله کاهش صدمه به عضلات و تقویت عملکرد عضله و سنتز پروتئین آن کمک کنند.

مواد مغذی افزوده

مقدار مصرف روزانه پروتئین برای افراد ۱۹ ساله و بالاتر ۴۶ گرم برای زنان و ۵۶ گرم برای مردان است؛ افرادی که مصرف این مقدار پروتئین را یک چالش می‌دانند از جمله وگان‌ها و گیاهخواران ممکن است از پودر پروتئین به عنوان یک راه حال آسان برای این مشکل استفاده کنند. ورزشکاران، پاور لیفترها، افراد بزرگسال و افرادی که بیماری مزمن دارند ممکن است نیازمند مصرف پروتئین بیش از مقدار توصیه شده باشند.


این مطلب را از دست ندهید: بهترین راه افزایش وزن سالم و عضله سازی چیست؟


تحقیقات نشان می‌دهد که ورزشکاران با یک رژیم تمرینی شدید ممکن است از مصرف دو برابر مقدار توصیه شده پروتئین در روز با مقدار ۱/۴ تا ۲ گرم به ازای هر کیلوگرم منتفع شوند؛ این مقدار برابر با ۱۱۱ تا ۱۵۹ گرم در هر روز برای افرادی است که ۸۰ کیلوگرم وزن دارند.

انواع پودر پروتئین

انواع مختلفی از پودر پروتئین در بازار وجود دارد که «وی» محبوبترین آنهاست که محققان بر آن بیشتر تمرکز کرده‌اند، اما این تنها پودر پروتئین نیست.

انواع رایج پودر پروتئین عبارتند از:

  • وی

این پروتئین شیری محلول در آب در میان ورزشکاران محبوب است.


بیشتر بدانید: آشنایی با پروتئین وی


این یک پروتئین کامل است به این معنا که حاوی همه اسید‌های آمینه‌ای است که بدن انسان از غذا باید تامین کند.

بدن پروتئین وی را به آسانی و سرعت جذب می‌کند.

  • کازئین

این نوع پروتئین غنی از گلوتامین است، اسید آمینه‌ای که ممکن است سرعت ریکاوری عضلات را پس از ورزش بهبود دهد؛ کازئین از لبنیات بدست می‌آید که آن را برای وگان‌ها و افرادی که حساسیت به شیر دارند، نامناسب می‌سازد. بدن این پروتئین را آرامتر هضم می‌کند بنابراین بهتر است که در شب مصرف شود.

  • پروتئین سویا

پروتئین سویا یک جایگزین عالی برای پروتئین وی یا کازئین برای افرادی است که لبنیات مصرف نمی‌کند. این ماده همچنین حاوی همه اسید‌های آمینه ضروری است.

  • نخود

بسیاری از پودر‌های پروتئین بر پایه گیاهی حاوی پروتئین نخود هستند که یک جایگزین با کیفیت برای سویا و پروتئین‌های بر پایه لبنیات است. پروتئین نخود یک منبع خوب اسید آمینه آرژنین است.

  • شاهدانه

دانه‌های شاهدانه پروتئین‌های کاملی هستند که حاوی اسید‌های چرب ضروری هستند. این امر شاهدانه را یک انتخاب عالی برای وگان‌ها و افرادی که به سویا یا لبنیات حساسیت دارند، می‌سازد.

پروتئین‌ها از نظر قیمت و کیفیت با هم متفاوت هستند.


این مطلب را از دست ندهید: عوارض مصرف "پودرهای پروتئینی"


سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) پودر پروتئین را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. با توجه به تحقیقی در سال ۲۰۱۸، بسیاری از پودر پروتئین‌های پر فروش حاوی فلزات سنگینی همچون کادمیوم، آرسنیک و سرب هستند؛ بنابراین هنگام خرید پودر پروتئین مردم همیشه باید احتیاط کنند و محصولی را از تامین کننده معتبر انتخاب کنند.

ساخت پروتئین خانگی و ارزش غذایی آن

یک پودر مکمل باید حاوی حداقل چربی و حداکثر پروتئین و مقداری کربوهیدرات برای تأمین انرژی مورد نیاز بدن باشد. برای این پودر خانگی شما به جو، برنج قهوه‌ایی و عدس نیاز دارید.


این مطلب را از دست ندهید: کراتین چیست + مزایای این مکمل ورزشی


جو، برنج قهوه‌ایی و عدس سبز خشک شده را هر کدام یک سوم فنجان با دستگاه مخلوط کن آسیاب کنید. هر سه باید خام باشند.

ارزش غذایی این پودر پروتئین خانگی به شرح ذیل است:

  • ۱۳۰کالری
  • ۸گرم پروتئین
  • ۱گرم چربی
  • ۲۴گرم کربوهیدرات

مقدار پروتئین موجود در این پودر خانگی به اندازه پودر‌های شرکتی نیست، اما قیمت کم و سالم بودن این مکمل خانگی ارزش یک بار امتحان را دارد.

ارزش غذایی پودر‌های پروتئین شرکتی

  • ۸۰کالری
  • ۱۴گرم پروتئین
  • فاقد چربی
  • ۵گرم کربوهیدرات

درصد پروتئین را افزایش یا به آن طعم دهید

شما می‌توانید با تغییر مقدار مواد تشکیل دهنده این مکمل درصد پروتئین، کربوهیدرات و چربی را تغییر دهید. با افزایش مقدار عدس و کاهش مقدار جو و برنج قهوه‌ایی درصد پروتئین را بالا ببرید و همزمان درصد کربوهیدرات و چربی را پایین آورید؛ با اضافه کردن بادام درختی به مواد تشکیل دهنده درصد پروتئین را بالا ببرید. برای افزودن طعم به این پودر می‌توانید ۱قاشق چایی خوری قهوه یا پودر کاکائو، وانیل، زنجفیل و دارچین به مکمل اضافه و در دستگاه آسیاب مخلوط کنید. برای شیرین کردن مکمل از شکر یا گیاه استویا (Stevia) استفاده کنید.


این مطلب را از دست ندهید: هر آنچه که درباره مصرف پودرهای پروتئینی باید بدانید


برای مصرف می‌توانید شیر خشک بدون چربی مخصوص نوزادان به این مکمل اضافه و با آب مصرف کنید یا اگر بدون شیر خشک مصرف می‌کنید، پودر را با شیر مخلوط و سه وعده در روز صبح، بعد از تمرین و قبل از خواب مصرف کنید. روش دیگر مصرف دو وعده در روز قبل و بعد از تمرین و در روز‌های استراحت مصرف دو وعده در میان وعده صبح و میان وعده عصر کافی است.

بهتر است پودر را به مقدار کم درست کنید و مصرف نمایید تا از خراب شدن محتویات آن جلوگیری کنید. اگر می‌خواهید مکمل مورد نیاز یک دوره تمرینی را درست نمایید، بهتر است مکمل را در محیطی خنک و خشک و در ظرفی در بسته نگه دارید؛ شایان ذکر است این پودر پروتئین خانگی توسط مجله علم ورزش تهیه و تست شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سلامت ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
دوستان یک یا دو قاشق سرکه بریزید داخل یک لیتر شیر داغ و مخلوط کنید فورا پروتیین ها مانند پنیر جمع میشن و اب سیر که دارای لاکتوز مضر و مضر هست دور بریزید
به این پروتیین میگن پنیر سرکه ای
شاید پودر اب پنیر هم به همین بگن و یا شاید هم از اب شیر بگیرن که دقیق نمیدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
اخر خوبه یا نه بالاخره؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۲۷ دی ۱۴۰۰
فک کنم همه رو جدا جدا دوساعت خیس کنیم نفخ مواد وپیگیری بهتره بعد بزاریم یکی دو روز کامل خشک بشه بعد آسیاب کنیم میشه پودر سویا وجوان جو هم اضافه کنیم
Iran (Islamic Republic of)
Mr17
۱۴:۲۷ ۲۵ دی ۱۴۰۰
میشه به جای این همه کار یه سیب زمینی و تخم مرغ رو بزارین بپزه و بخورین ولی بدنساز های معروف قبل ورزش سنگین یا بعد آن تخم مرغ رو خام میخورن و فک نکنم شما تخم مرغ خام بخورین
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۴۲ ۰۴ دی ۱۴۰۰
مزه عدسش خیلی بالاس
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۳۸ ۰۴ دی ۱۴۰۰
واقعا مزخرفه من با این ترکیب ی دوکیلوشو درس کردم میخوام دور بریزم مزه عدس فقط میده وقتی مصرف میکنم حالت تهوع میگیرم با ابمیوه هم مصرف کردم بازم همونجوره
واقعا راهی هست ک اینو برطرف کنه
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۱۹:۴۸ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
اگه به این ها. پودر سفیده تخم مرغ و پودر آب پنیر به همراه پودر سویا اضافه کنید میشه بهترین مکمل
Iran (Islamic Republic of)
امبر
۲۲:۱۷ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
سلام بعد از پودر کردن باهم دیگه قاطی کنیم یا جدا جدا بخوریم جو برنج و عدس رو
Iran (Islamic Republic of)
Kiya
۱۲:۱۵ ۱۴ آبان ۱۳۹۹
میشه وزن بگید.
۱/۳ فنجان نمیشه که!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
میشه باهم قاتیش کنی
Iran (Islamic Republic of)
آرین
۰۰:۳۶ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
سلام ببخشید میخواستم ببینم اینا برای ساخت و سفت شدن عضلات هستش؟؟چون من سینه هام شله و میخوام پروتئین مصرف کنم همراه با ورزش.اگه همینو مصرف کنم و ورزشم بکنم نتیجه میشه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
قاسم یوسفی
۲۳:۳۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
واقین خوب بود عالی ولی من نمی‌دونم از چی یا کدام محصول استفاده کنم
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۳:۵۶ ۰۸ تير ۱۳۹۹
مکمل دست ساز هایی ک درست میکنیم
میشع عضله ساز و افزایش وزن رو با هم مصرف کرد؟!
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۸:۰۷ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
سلام
ی طوال داشتم ؟میخاستم بدونم با پودر سویا چه مکملی میشه درست کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۲:۱۱ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
ببخشید من متوجه نشدم ، خام باید مصرف بشه ؟ با اب ؟ هروعده چقدر؟لطفا جواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
امیررضا
۲۰:۵۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
همه که میگن خوبه منم امتحان می کنم
Iran (Islamic Republic of)
امیررضا
۲۰:۰۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
من ۱۱سالمه ضررداره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۳۶ ۰۳ دی ۱۳۹۸
سلام من بادام زمینی رو آسیاب کردم مثل حلوا ارده شده چیکار کنم تا خشک بشه مثل پودر
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۹:۱۶ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
عالی‌بود
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۱۵:۱۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲
۱۱:۱۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
فک کنم پودر خام عدس نخود لوبیا ماش..گندم چون شعله نمیبینند درصد بالاتری از پروتیین درخود دارند..پودر کنید بریز توشیر مصرف کن.پودر کردن تکی و تکی مصرف کردن بیماری هارو بهبود میده...
Italy
یوسف
۰۶:۲۰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
تو این ماه این مسخره ترین چیزی بود که شنیدم خوب این پودر خانگی شما که 3 برابر پروتئین کربوهیدرات داره از این بخوری لاغر که نمیشی هیچی
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۲۳:۲۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
من لاغرم اما بدنسازی میرم خوبه یا نه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۵۹ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
برای سن۱۵ ضرر نداره جواب بدین لطفا!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
اگر همراه با ورزش باشه نه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۱ مرداد ۱۳۹۸
یاد بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۴ تير ۱۳۹۸
با برنج معمولی میشع؟ لطفا جواب بدین؟
Iran (Islamic Republic of)
علب
۲۳:۴۵ ۱۹ تير ۱۳۹۸
فکر کنم نباید خام باشه اخه من درست کردم الان سر دلم مونده همش حالت تهوع دارم
Iran (Islamic Republic of)
مسعود محجوب
۱۰:۴۰ ۰۴ تير ۱۳۹۸
من مربی رسمی فدراسیون پرورش اندام و بدنسازی هستم
خودم هم خیلی وقت ها مکمل خانگی درست میکنم اما هرگز سرخود و بدون تحقیق حتی محصولات طبیعی رو ترکیب نکنید
مطالب این سایت مفیده
Iran (Islamic Republic of)
Mehran
۱۵:۰۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
ی ترکیب خوب برای حجم گیری‌بگین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۱ ۰۴ تير ۱۳۹۸
سلام آب پنیر را چی میشه درست کرد ممنون
-
Reza
۱۵:۰۸ ۰۱ تير ۱۳۹۸
پودر را با شیر داغ مخلوط کنیم یا سرد؟
Sweden
Reza
۱۴:۱۲ ۰۱ تير ۱۳۹۸
یه سوال داشتم مصرفش برا پسر ۱۵ ساله مشکلی نداره؟ ورزش میکنم و احساس میکنم‌که بدنم برای عضله سازی به پودر پروتئین احتیاج داره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۱۵ ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
سلام
من بعد از مدتها تونستم با درست کردن مکمل گیاهی وزنم رو ماهانه 3 کیلو بالا ببرم
این ترکیب همش گیاهی هستش و بدون عوارض
به هیچ عنوان سراغ قرص ها و کپسول های خطرناک عطاری یا حتی داروخانه نرید که پشیمانی به بار میاره
بهترین راه شناحت بدن هستش و رسیدگی به بدن با توجه به نیازهامون هست
سخته اما شدنیه
Iran (Islamic Republic of)
اری
۱۷:۳۸ ۰۱ تير ۱۳۹۸
سلام داداش.میشه بپرسم از چه مخلوط گیاهی استفاده کردید.چه چجیزای لازمه.اخه منم دوس ندارم برم سراغ این مکمل ها...ممنون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۳ تير ۱۳۹۸
میشه بگین پروتین گیاهی چی درست کردن
Iran (Islamic Republic of)
سانی
۲۲:۵۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
همه مواد رو باید خشک کنیم ؟چطور خشک کنیم ؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
کوروش
۲۰:۵۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
تو هر وعده چقدر باید مصرف کنیم؟ از هر کدوم یه قاشق سَر پُر خوبه؟
Turkey
رزا
۲۳:۱۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
عالی بود
آخرین اخبار