باشگاه خبرنگاران جوان مشهد گزارش می دهد؛

خاتون ، با تو که دمی آسوده نشستم

شاید برای سفر به هر شهری نیاز به تدابیر و شرایط خاصی باشد ، اما سفر به مشهد برای زیارت امام رضا (ع) ، فقط اجازه دل و عشق به زیارت را می خواهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، چه بسا زنان و دخترانی که بخواهند از جای جای کشورمان به زیارت امام رضا (ع) بیایند، اما دلنگرانی از اقامت خود دارند و تنهایی نمی توانند پا به این سفر بگذارند و یا شاید خانواده‌هایی باشند که هنوز برایشان مسافرت بدون مرد تعریف نشده و زنان آن خانواده برای این سفر مدت‌ها باید لحظه شماری کنند تا شرایط مردان آن‌ها فراهم شود.
 
خاتون، با تو که دمی آسوده نشستم

ایجاد فضایی امن و مفرح برای زائرانی که به‌صورت انفرادی و یا در قالب تشکل‌ها و گروه‌های مختلف، برای زیارت آقا علی ابن موسی‌الرضا (ع) به این کوی و برزن معنوی سفر می‌کنند یکی از وظایف مهم تولیت آستان قدس رضوی بوده  که اینک نخستین مرکز فرهنگی، تفریحی و اردوگاهی ویژه بانوان در مشهد با نام باغ اردوگاه «خاتون» آغاز به کار کرد.

در همین خصوص و برای آشنایی با این مرکز عالی رفاهی پای توضیحات تولیت آستان قدس رضوی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی نشستیم و گفتگویی کردیم.
 

خاک پای زائران، توتیای چشم ما

حجت الاسلام رییسی در ابتدا به میزبانی سنگینی که بر دوش این نهاد است اشاره می‌کند و می‌گوید: پذیرایی و استقبال از مجاوران امام هشتم (ع) در مشهد و خراسان از وظایف مهم و سنگین ماست که در این راستا از هیچ قدمی فروگذاری نمی‌کنیم.

وی به استفاده از تمام امکانات و توان مجموعه آستان قدس در این زمینه تاکید می‌کند و ادامه می‌دهد: برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، درباغ بیلدر موفق به تغییر کاربری شدیم آن هم با حفظ باغات و موقوفات تمام درختان که ضمن مفرح بودن محیط، به‌منظور اقدامات فرهنگی مورداستفاده قرارگرفته است.

وی ادامه می‌دهد: از زمان آغاز به کار این اردوگاه، هزاران جوان و نوجوان از فضای آن استفاده کرده‌اند و روزبه‌روز نیز بر غنای برنامه‌ها افزوده شده و رشد کمی و کیفی این برنامه‌ها را داشته ایم.

تامین خلا در فضاهای اردوگاه

خاتون، با تو که دمی آسوده نشستم

حجت الاسلام رئیسی به وجود خلأ فضا‌های اردوگاهی برای بانوان و دختران اشاره می‌کند و می‌افزاید: راه اندازی این محل مرکزی شده است برای بانوان که هم نشاط در آن وجود دارد، هم آگاهی بخشی و معرفت افزایی.

وی ادامه می‌دهد: این خلا که در مشهد حس می‌شد اینک بااین اقدام می‌تواند به‌عنوان یک مرکز فرهنگی و تفریحی برای بانوان باشد تا به این کمبود پاسخ مثبتی داده شود.

تولیت آستان قدس رضوی بیان می‌کند: حرکت عوامل اجرایی در این پروژه یک حرکت جهادی بوده که در مدت‌زمان بسیار کوتاه، توانسته این اردوگاه را آماده بهره‌برداری کند ، این اقدام می‌تواند الگویی برای تمام کشور باشد.


افزایش بهره‌وری از باغات آستان قدس

خاتون، با تو که دمی آسوده نشستم


تولیت آستان قدس رضوی می‌گوید: باغ‌ها اکسیژن شهر هستند و باید ضمن حفظ موقعیت فعلی، نسبت به افزایش بهره‌وری آن‌ها برنامه‌ریزی و اقدام کرد و این در حالی است که باغ اردوگاه خاتون بدون قطع حتی یک درخت احداث‌شده است، این مجموعه باهدف نوآوری، علم افزایی، کارآفرینی، خلاقیت، همفکری و اندیشه ورزی برای بانوان ساخته‌شده است.

وی تاکید می‌کند: فراهم کردن زمینه‌های خلاقیت، رشد و نوآوری جزء حقوق زنان است، لذا حقوق زن در غرب با نگاهی مردسالارانه و برمبنای نیاز مردان تعریف شده، ولی در فرهنگ ما حقوق زن، فراهم کردن زمینه رشد وتعالی زن بوده و در اسلام نیز هیچ تفاوتی در این خصوص بین زن و مرد وجود ندارد.

تولیت آستان قدس رضوی لزوم استفاده از این ظرفیت را در جهت معرف افزایی و رسیدن به اهداف عالم آل محمد (ع) مهم ارزیابی می‌کند و می‌گوید: چون این فضا به نام امام رضا (ع) است مسئولان این مجموعه این انتصاب به حضرت را حفظ و رعایت کنند.


  افتتاح فاز دوم اردوگاه

اهمیت فعالیت اردوگاه خاتون در مشهد، نهاد آستان قدس رضوی را برآن داشت تا به افتتاح فاز دوم این مجموعه با حدود ۱۰۰ هکتار وسعت در میلاد حضرت زهرا (س) اقدام کند که در این خصوص گفتگویی با سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی، انجام دادیم.

فاطمه دژبرد، سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی می‌گوید: نشاط آفرینی و امیدبخشی برای بانوان، تربیت محوری و رشد و اعتلای معرفتی، فرهنگی و مهارتی بانوان با تکیه‌بر مبانی دینی، تکمیل نقش مادری و همسری بانوان و آمیختگی فرهنگ و اقتصاد در برنامه‌های ویژه بانوان و خانواده از جمله سیاست‌های اصلی و محوری ایجاد  باغ اردوگاه ویژه بانوان بوده است.

وی می‌افزاید: این اردوگاه بخشی از باغ بزرگ امام رضا (ع) در تقاطع بلوار خیام و توس با وسعت ۱۱۴ هکتار در دو فاز طراحی‌شده، فاز اول آن در ۱۸ هکتار از این باغ ویژه بانوان و حدود ۱۰۰ هکتار، و فاز دوم برای خانواده‌ها هم‌زمان با میلاد حضرت زهرا (س) به بهره‌برداری می‌رسد.

دژبرد این مرکز را اردوگاهی برای ایجاد خلاقیت و نوآوری بانوان معرفی می‌کند و می‌افزاید: این مرکز ضمن فراهم کردن فرصت برای ایده‌پردازی بانوان، به دنبال حمایت از ایده‌های نو و خلاق آنان و پشتیبانی از آن‌ها در جهت پرورش و تکمیل و پیاده‌سازی آن‌هاست.

وی با تأکید بر اینکه تبدیل خلاقیت‌ها و دستاورد‌های علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارائه به بازار و توسعه کسب‌وکار‌های خلاق بانوان در دستور کار قرار داده‌شده است، بیان می‌کند: این مرکز متولی پیشبرد تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی در کسب‌وکار‌های خلاق فرهنگی ویژه بانوان است.
 

مرکزی برای ایجاد خلاقیت

خاتون، با تو که دمی آسوده نشستم

 
سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی ایجاد مرکز خلاقیت و نوآوری بانوان، نمایشگاه و بازار خلاقیت و نوآوری بانوان، مرکز راهنمایی و مشاوره بانوان، بوستان کتاب و اندیشه، مرکز آموزش، نمایشگاه مفاخر جریان‌ساز فکری فرهنگی و اقتصادی بانوان، نمایشگاه سبک زندگی بانوی ایرانی، بوستان زن و خانواده و گلستان نونهالان را از جمله بخش‌های مختلف این باغ اردوگاه معرفی کرد.

کلام آخر
تولیت آستان قدس رضوی بر لزوم تبعیت از منویات رهبری در خصوص حرکت جهادی برای رفاه و ایجاد آرامش مردم، تاکید می‌کند که امروز نیاز داریم همه اقدامات در کشور بر پایه تفکر بسیجی و روحیه جهادی، همراه با وحدت و هم‌افزایی صورت بگیرد.
 
انتهای پیام/



گزارشگر؛ فاطمه حسن زاده

برچسب ها: آستان قدس رضوی ، زنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار