دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی و علوم شناختی خبر داد؛

۷ محصول جدید حوزه سلول درمانی آماده دریافت مجوز/ سهم ۲۰ میلیارد دلاری حوزه سلول‌های بنیادی

حمیدیه گفت: ۷ محصول جدید در حوزه سلول درمانی آماده دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو هستند و چرخه فعالیت ما کامل است.

۷ محصول جدید حوزه سلول درمانی آماده دریافت مجوز/ سهم ۲۰ میلیارد دلاری حوزه سلول‌های بنیادیبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی و علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری سومین دوره از جشنواره سلول‌های بنیادی و علوم پزشکی که صبح امروز در معاونت علمی برگزار شد، با اشاره به اهمیت سلول درمانی گفت: طی 10 سال آینده این صنعت می‌تواند بیش از 170 هزار میلیارد تومان بازار جهانی را در اختیار داشته باشد و شرکت‌های چند ملیتی که در ایران کار می‌کنند به سمت تولید محصولات با پایه سلول رفته‌اند.
 
دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی و علوم شناختی معاونت علمی با اشاره به بازار این حوزه در کشور ایران، اظهار کرد: فعالیت سلول بنیادی در کشور در حال توسعه است و برای گسترش فناوری‌های خود به دنبال متحد کردن تمام دستگاه‌ها هستیم تا این علم را به ثروتی عظیم تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه راهبردی 10 ساله برای سلول‌های بنیادی ایجاد شده است، گفت: این برنامه بر مبنای سند نقشه جامعه علمی کشور است و بسترهای مناسب برای توسعه علم و فناوری را در نظر گرفته است.

بهره‌گیری از توان اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان برای توسعه سلول‌های بنیادی

حمیدیه درباره حضور دانشگاهیان در حوزه سلول درمانی و پزشکی بازساختی گفت: اکنون بیش از 1500 اعضای هیئت علمی و دانشجوی دکترا در وزارت علوم و دانشگاه‌ها پای کار آمده‌اند و به دنبال توسعه این حوزه هستند.

دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی و علوم شناختی معاونت علمی با اشاره به فعالیت سلول‌های بنیادی در استان‌های کشور گفت: بیش از 20 استان کشور در حال فعالیت در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی هستند و بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان در مراکز استان‌ها و طی برنامه سلول های بنیانی شکل گرفته‌اند.

وی با اشاره به شبکه سازی سلول‌های بنیادی گفت: اکنون شبکه سازی برای سلول‌های بنیادی آغاز شده است و اولین مجموعه علمی در کشور هستیم که این برنامه را به وجود آورده است.

مقام اول ایران از لحاظ تولید مقالات در حوزه سلول‌های بنیادی

حمیدیه با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه سلول‌های بنیادی گفت: پیشرفت‌های ایران و استعداد بالای کشور سبب شده است تا اکنون از لحاظ تولید مقالات در رتبه اول میان کشورهای اسلامی بایستیم و با توجه به ارزش بالای این فناوری می‌توان تا افق 1404 شاهد پیشرفت‌های بسیاری بود.

دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی و علوم شناختی معاونت علمی درباره بخش‌های حاشیه‌ای که ذیل سومین جشنواره علوم پزشکی وسلول‌های بنیادی برگزار می‌شود، گفت: در این جشنواره نمایشگاه محصولات دانش بنیان با مشارکت 70 شرکت برگزار می‌شود، همچنین برگزاری نمایشگاه فن بازار تخصصی سلول‌های بنیادی، برپایی رویداد استارت آپ سلول‌های بنیادی، برگزاری بخش دانشجویی و دانش آموزی و همچنین فعالیت‌های بین المللی با همکاری کشورهای مختلف از جمله برنامه‌هایی است که در حاشیه این نمایشگاه برگزار می شوند.

جایزه ملی به فناور برتر تعلق می‌گیرد

وی با بیان اینکه جایزه ملی در این جشنواره به برندگان داده می‌شود، گفت: به بهترین پایان نامه ایده و مقاله جایزه ملی تعلق می‌گیرد و در این اختتامیه از افراد برتر تقدیر خواهد شد.

حمیدیه درباره آیین نامه‌های حوزه سلول‌های بنیادی گفت: تاکنون چندین آیین نامه در حوزه سلول‌های بنیادی نوشته است برای مثال تدوین آیین نامه سلول بافت و ژن، آیین نامه بند خون ناف و آیین نامه سلول‌های درمانی از جمله آیین نامه‌هایی هستند که تاکنون تدوین شده‌اند.

دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی و علوم شناختی معاونت علمی ادامه داد: همچنین خبر خوب این است که آیین نامه مراکز سلول درمانی و پزشکی بازساختی تدوین شده و از سوی وزیر بهداشت به امضا و ابلاغ رسیده است.

وی درباره سهم ایران در بازارهای بین المللی گفت: سهم ما در بازار بین المللی زیاد نیست و تنها 20 میلیارد دلار بوده است اما با توجه به اینکه تنها سه سال است که در این حوزه فعال شده‌ایم پیشرفت‌مان متناسب بوده است و به دنبال دریافت سهم دو درصدی از بازار جهانی هستیم.

حمیدیه با اشاره به محصولات سلول درمانی که آماده دریافت مجوز هستند، اظهار کرد: اکنون 7 محصول جدید در حوزه سلول درمانی آماده دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو هستند و چرخه فعالیت ما کامل است و با کمک دستگاه‌های مختلف چون وزارت بهداشت می‌توانیم پیشرفت‌های بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار