وزیر بهداشت:

برای نهادهای بین‌المللی متأسفیم که دستاویز پول و ثروت شده‌اند/ دولت با صنعت داروسازی مانند خودرو سازی برخورد کند

برای نهادهای بین‌المللی متأسفیم که دستاویز پول و ثروت شده‌اند/ قاتلین یک خبرنگار می‌گویند بین پول و انسانیت پول را انتخاب می‌کنیم/ باید از شرکت‌هایی که در حوزه دارو دنبال خامه گیری نیستند حمایت کنیم/هاشمی گفت: متأسفم که در قرن ۲۱ مثل قرون وسطی آنچه که تعیین کننده بوده پول و زور است.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در مراسم افتتاح بزرگترین کارخانه تولید داروهای ضد سرطان در خاورمیانه که در استان البرز با حضور وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو و استاندار البرز انجام شد، گفت: آموزه‌های قرآنی همیشه زیبا هستند و یکی از آیاتی که من دوست دارم و قبل از پیروزی انقلاب بیشتر استفاده می‌شد و امروز کمتر آن را می‌شنویم این است که خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه خودشان بخواهند و تغییر را بپسندند و اگر ملتی بخواهد سرنوشت خود در حوزه‌های سیاسی و و اجتماعی را تغییر دهد باید آن ملت خودش بخواهد و خداوند نیز کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم کشورمان پیشرفت کند و آسیب‌های اجتماعی از طریق ارتقای سطح زندگی مردم و رونق اقتصادی بهبود یابد باید خودمان بخواهیم و زحمت بکشیم و کاری توأم با دانش و تدبیر انجام دهیم.

در ایران بیش از آن که زحمت بکشیم مطالبه می‌کنیم 

هاشمی اظهار کرد: برخی کشورهای پیشرفته دنیا که امروز موفق هستند از علم حداکثر بهره  را بردند و مردمانشان زحمت کشیدند کشورهای بسیاری را می‌شناسیم که در حوزه اقتصادی سرآمد هستند و و مردم آنها زحمت بسیاری می‌کشند ما در ایران بیش از آن که زحمت بکشیم مطالبه می‌کنیم و فرزندانمان را به مطالبه گری عادت می‌دهیم.

وزیر بهداشت گفت: امروز در جمعی هستیم که با بهره مندی از تلاش و کوشش و استفاده از فرصت‌ها، دانش و فناوری و سرمایه‌شان توانستند کار جدیدی در ایران خلق کنند که صمیمانه از آنها سپاسگذاریم.

وی ادامه داد: امروز دنیا شرایط متفاوتی دارد و به عنوان فردی که نیم قرن زندگی کرده است متأسفم که در قرن 21 مثل قرون وسطی آنچه که تعیین کننده بوده پول و زور است.

قاضی‌زاد‌ه‌هاشمی ادامه داد: اینکه یک کشوری را در همه حوزه‌ها به بهانه حمایت از حقوق یک ملت تحریم می‌کنند مایه تأسف است و متأسفانه این مسئله را از زبان کسانی که قدرتمندترین کشورهای دنیا را از نظر مادی اداره می‌کنند می‌شنویم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: انسان‌های بد در دنیا زیاد نیستند اما بدتر از آنها کسانی هستند که نسبت به اقدامات این انسان‌های بد سکوت می‌کنند.

وی افزود: یکی از سخت ترین روز زندگی من در طول عمرم آن روزی بود که رئیس جمهور آمریکا ملت ما را تروریسم معرفی کرد و متأسفانه در اروپا و کشورهای اسلامی در برابر اظهارات رئیس جمهور آمریکا سکوت می‌کنند، همچنان که ترامپ به مردم به کشور اسلامی عربستان اهانت می‌کند اما به هر حال عربستان یک کشور اسلامی است و اگر سرمدارانش این کشور غیرت ندارند، اما ملت‌های مسلمان غیرت دارند.

قاضی‌زاد‌ه‌هاشمی ادامه داد: می‌بینیم که چطور یک خبرنگار را می‌کشند و بعد با کمال وقاحت می‌گویند ما بین پول و انسانیت پول را انتخاب می‌کنیم و دنیای امروز در برابر این اظهارات سکوت می‌کند و واکنش سرد و غیرمنصفانه‌ای می‌بینیم.

وزیر بهداشت تأکید کرد: علی رغم همه پیشرفت‌ها در دنیا برای همه نهادهای بین المللی متأسفیم که دستاویز پول و ثروت شدند و به مسئولیت‌های مدنی خود عمل نمی‌کنند.

وی با اشاره به همکاری برخی کشورهای دنیا در شرایط تحریم به ایران، گفت: ما در شرایط کنونی افتخار می‌کنیم که در دنیا دوستانی داریم که به فکر ایرانیان هستند.

قاضی‌زاد‌ه‌هاشمی با بیان اینکه رسانه‌ها باید به منافع ملی توجه کنند، اظهار کرد: امروز می‌بینیم که چطور بزرگترین کارخانه تولید داروهای ضد سرطان خاورمیانه با مشارکت یک خانواده‌ای که همه هستی خود را برای ساخت و ایجاد آن گذاشتند راه اندازی می‌شود و این خانواده‌ها توانستند شغل و ثروت آفرینی برای جوانان ایجاد کنند.

وزیر بهداشت افزود: ثروت همیشه مزموم نیست به خصوص ثروتی که از طریق مشروع به دست می آید و همه وجوهات آن پرداخت می‌شود از نظر اسلام نه تنها مزموم نیست بلکه پسندیده است.

ثروت همیشه مزموم نیست

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که همه ثروت به پول نیست و بسیاری از ثروتمندان هستند که در عین ثروتمندی فقیر هستند می‌بینیم که چطور ترامپ که یکی از ثروتمندترین افراد جهان است که در فقر کامل به سر می‌برد.

قاضی‌زاد‌ه‌هاشمی افزود: در شرایط سخت اقتصادی بسیاری ناامید می‌شوند و فکر می‌کنند همه دارایی فرد به ثروت اوست اما مردم باید بدانند که همسر خوب، فرزند سالم و جسم سالم بالاترین ثروت‌ها هستند افزون بر این همین که حسادت نداریم و منفی نگر نیستیم خود نوعی ثروت محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: گاهی مطبوعات مسیر غلطی را می‌روند و این مسیر غلط مانع از سرمایه گذاری افراد پرتلاش و با اراده در کشور می‌شود اما باید بدانیم که حضور این افراد می‌تواند کشور را به سعادت برساند.

وی ادامه داد: باید اقرار کنیم کسانی که در حوزه دارو می‌توانند دست ما را بگیرند بعد از رسانه‌ها دستگاه‌های دولتی هستند.

تجارت فامیلی عامل راه‌اندازی  بزرگترین کارخانه تولید داروهای ضد سرطان

قاضی‌زاد‌ه‌هاشمی با اشاره به اینکه بزرگترین کارخانه تولید داروهای ضد سرطان در ایران با یک تجارت فامیلی راه اندازی شده است و اداره می‌شود، گفت: در سوئیس و آلمان تجارت فامیلی بسیار موفق بوده است و باید در برخی زمینه‌ها نیز ما از این کشورها الگو بگیریم خوشبختانه این کارخانه‌ای که در حوزه دارو امروز به عنوان بزرگترین کارخانه تولید داروهای ضد سرطان شناخته می‌شود در حوزه دارو به دنبال خامه‌گیری نیست.

وزیر بهداشت افزود: از برخی کارخانه‌ها و شرکت‌های داروسازی راضی نیستیم زیرا فقط سراغ تولید داروهای بایوتک،گران و پرسود می‌روند اما خوشبختانه این کارخانه بسته متنوعی از داروها را تولید می‌کند.

وی گفت: سازمان غذا و دارو باید در اعطای مجوزها و حمایت‌ها از شرکت‌هایی که به دنبال خامه گیری و به فکر سود نیستند و در تولید دارو و تجهیزات پزشکی تنوع محصولی دارند پر رنگ‌تر حمایت کنیم.

عرق ملی و مذهبی عامل  تولید دارو در کشور

قاضی‌زاده هاشمی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: از نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون بهداشت درخواست می‌کنم اکنون که در آستانه تدوین بودجه هستیم به مشکلات صنعت داروسازی فکر کنند اگر عرق ملی و مذهبی صنعت دارو و داروسازان نبود امکان نداشت تولید دارو ادامه پیدا کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: صنعت داروسازی 12 ماه است که پولشان را از دولت نگرفته‌اند و مشکل نقدینگی در صنعت داروسازی جدی است شما اگر دو روز پول برق را ندهید آن را قطع می‌کنند اما پزشکان و داروسازان با اینکه ماه‌هاست پولشان را نگرفته‌اند اما همچنان خدمت رسانی می‌کنند و دارو به دست مردم می‌رسد.

وی افزود: صنعت داروسازی از تأمین اجتماعی طلبکار است اما همین‌ها اگر پول تأمین اجتماعی را ندهند آنها را ممنوع الخروج و آنها را زندانی می‌کنند.

قانون مصوبه مجلس ضمانت اجرایی در حوزه سلامت ندارد

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: بالاخره در بیمارستان‌ها به مردم خدمت داده شده است و باید پول دارو و تجهیزات مصرفی را بدهیم همان رفتاری را که وقتی حق و حقوق دولت و تأمین اجتماعی را نمی‌دهیم با ما دارند همان رفتار را با ما داشته باشند نمایندگان مجلس قانون تصویب کرده‌اند اما این قانون ضمانت اجرایی در حوزه سلامت ندارد و اقتصاد درمان دچار اختلال شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد:‌ من به عنوان وزیر بهداشت که باید سلامت ایرانیان را مدیریت کنم بیش از 50 درصد وقتم را کارهایی می‌گیرم که نمی‌توانم نقشی در آنها داشته باشم.

وی با اشاره به افزایش قیمت تمام شده تولید دارو با توجه به بالا رفتن قیمت نرخ ارز گفت: نوسانات ارزی باعث شده است که صنعت دارو در تأمین ماده اولیه چندین برابر هزینه کند؛ همین پتروشیمی که در اختیار دولت قرار دارد قیمت‌ها در این حوزه افزایش پیدا کرده است اما با وجود افزایش قیمت در صنعت فولاد چاپ ما مجبوریم در حوزه دارو فشار وارد کنیم و قیمت‌ها را افزایش ندهیم.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به نرخ رشد تورم در حوزه سلامت، اظهار کرد: تورم به طور کلی در ماه گذشته 2.6 درصد افزایش داشته اما میزان رشد تورم در حوزه بهداشت و درمان 1.7 درصد بوده است درست است که ما به این عدد افتخار می‌کنیم اما خیلی نباید به آن دلخوش باشیم و فکر کنیم هنر کرده‌ایم که قیمت‌ها کنترل شده‌اند.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما تا جایی اجازه داریم قیمت دارو را کنترل کنیم که صنعت و خدمات آسیب نبینند و دچار کم فروشی نشویم.

وی گفت: ما اجازه واردات دارویی را نباید بدهیم که مشابه ایرانی آن را خودمان می‌سازیم همان طور که نباید اجازه واردات هواپیما یا خودرویی که مشابه داخلی آن وجود دارد و عالی‌ترین مقامات جمهوری اسلامی حاضرند سوار آن شوند به کشور را صادر کنیم، همین مسئله در مورد واردات تجهیزات پزشکی چون دستگاه سی تی اسکن یا رادیولوژی نیز صدق می‌کند و ما واردات دستگاه سی‌تی اسکن یا رادیولوژی را باید ممنوع کنیم که حاضر هستیم نمونه مشابه ایرانی آن را برای فرزند خود استفاده کنیم.

اجازه نمی‌دهیم به اسم حمایت از تولید داخل با جان مردم بازی شود

قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه به اسم حمایت از تولید داخل اجازه نمی‌دهیم با جان مردم بازی شود، گفت: اگر بخواهیم به این هدف برسیم هزینه تمام شده را درست ببینیم وگرنه دچار کم فروشی می‌شویم یا شاهد تقلب در ماده اولیه و شکل نهایی دارو خواهیم بود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه دولت نباید در حوزه دارو از مسئولیت خود شانه خالی کند، گفت: دولت سهم پر رنگ تری نسبت به مجلس در حوزه دارو دارد ما در سایر خدمات ساز و کاری داریم که صنف بر اساس نوسانات نرخ ارز قیمت تمام شده را اعمال می‌کند همان گونه که سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان عمل می‌کنند.

وی اظهار کرد: دارو مهمتر است یا پراید و سمند؛ دولت همان رفتاری را که با خودروسازان که بیشترین جان جوانان کشور را می‌گیرند با صنعت داروسازی داشته باشد و با صنعت داروسازی همان گونه رفتار کند که با خودروسازان رفتار می‌کند اما در این حوزه اشکال این است که چون خریدار اصلی دولت است فکر می‌کند هرچه دارو ارزان‌تر باشد به نفع دولت است و این مسئله به کلاف سردرگمی تبدیل شده است.

منصفانه نیست که با سکوتمان رفتارهای بد را تأیید کنیم

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: منصفانه نیست که با سکوتمان رفتارهای بد را تأیید کنیم باید با توجه به قیمت تمام شده و سود معکوس قیمت‌ها را افزایش دهیم.

وزیر بهداشت گفت: دولت اگر پول دارد تمام دارو و تجهیزات پزشکی مردم را رایگان کند وگرنه اجازه دهد تا مردم خود انتخاب کنند زیرا در دارو و تجهیزات پزشکی و پزشک مردم بهترین‌ها را برای خود و خانواده‌شان می‌خواهند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها به صنعت داروسازی کم لطفی می‌کنند، اظهارکرد: بانک‌ها هزار تا 2 هزار میلیارد تسهیلات به صنعت داروسازی بدهند تا صنعت داروسازی بازسازی شود ما در این حوزه دانشمند کم نداریم و سابقه حضورمان در دارو بیشتر از همه کشورهای منطقه است که تازه در حوزه دارو ورود کرده‌اند.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: گره کار در صنعت داروسازی اقتصاد دارو بوده که به نظر من از واجب‌ترین‌هاست.

وزیر بهداشت بیان کرد: در سیاست خارجی حوزه دارو باید نگاه بلند نظرانه‌ای داشته باشیم ما می‌توانیم از حداقلی‌ها درخواست کنیم و فرصت‌های خوبی در حوزه دارو داریم که این فرصت‌ها را معطل گذاشته‌ایم و آنها مغفول ماندند و در عوض به دنبال حاشیه‌هایی هستیم که اثر بخش نیستند.

یکی از بدبختی‌های ما این است که به جای رقابت دستاویز رانت می‌شویم

وی خطاب به صاحبان بزرگترین کارخانه تولید داروهای ضد سرطان در خاورمیانه گفت: امیدوارم روز به روز موفق‌تر باشید و رقبای شما هم موفق‌تر باشند چرا که همین رقابت‌‌ها به رشد کمک می‌کند البته اگر رقابت‌ها در سازمان بازرسی، سازمان غذا و دارو و دیوان محاسبات نباشد.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: یکی از بدبختی‌های ما در کشور این است که به جای رقابت در بازار در رده‌های بالا دست و پای هم را می‌گیریم که اسمش رانت است.

وزیر بهداشت افزود: سازمان غذا و دارو به همه تولید کنندگان به یک نسبت سهم بدهد و به آنهایی که در رده‌های بالا هستند بیشتر سخت بگیرد و صنایع داروسازی، سازمان غذا و دارو و کمیسیون‌های مجلس با هم رقابت نکنند و رقابت باید به نحوی باشد که در بازار تولید کنندگان در کیفیت و قیمت با هم به رقابت بپردازند.

ضرورت راه‌اندازی خطوط تولیدی مخصوص صادرات در کشور

وی با اشاره به فرصت صادرات برای بزرگترین کارخانه تولید داروهای ضد سرطان در خاورمیانه گفت: افزایش نرخ ارز فرصتی را به وجود آورده است که باید به صادرات اهمیت داد ما می‌توانیم در کشورهایی که هزینه جانی نه فقط مالی در آنها کرد‌ه‌ایم صادرات داشته باشیم و به نظرم باید خطوط تولیدی مخصوص صادرات در کشور راه اندازی شود.

قاضی‌زاده هاشمی یادآوری کرد: امیدوارم روزی مجبور شویم جلوی صادرات شما را بگیریم تا بازار داخلی آسیب نبیند و شما این توانمندی را دارید که در صادرات به جایگاه‌های بسیار خوبی برسید و از شرکت‌های لبنیاتی که کمتر نیستید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار