استقبال نماینده پارلمان تونس از ولیعهد سعودی با پلاکارد "بن سلمان قاتل به تونس خوش نیامدی" + فیلم

کشور‌های شمال و غرب آفریقا که ولیعهد عربستان سعودی قصد سفر به آنها را دارد، صحنه اعلام مخالفت گروه‌های مختلف با این سفر است.

به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان، به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، در حالی که چند ساعت بیشتر تا آغاز سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به کشور‌های مغرب عربی (شمال و غرب آفریقا) باقی نمانده است، کشور‌های میزبان همچنان شاهد اعتراضات گسترده به این سفر هستند. بر همین اساس بسیاری از گروه ها، احزاب، اتحادیه‌ها و شخصیت‌ها در الجزایر، تونس، موریتانی و نیز مصر، مخالفت خود را با سفر بن سلمان به کشور‌های خود اعلام کردند.

گزارشگر العالم در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخت و با اشاره به این که اهداف سفر بن سلمان به این کشور‌ها کاملا مشخص است، گفت: این سفر همزمان با تحولات ناشی از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول انجام می‌شود و هدف این سفر نیز چیزی جز تلاش برای مطرح کردن مجدد خود در کشور‌های عربی و تبیلغ عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل که ریاض سکان آن را به دست گرفته است، چیز دیگری نیست. اما استقبال و حمایتی که بن سلمان در کشور‌های متحد عربستان در منطقه با آن روبرو شد در خصوص دیگر کشور‌هایی که قصد سفر به آنجا را دارد، صدق نمی‌کند. بر همین اساس تونسی‌ها با شعار «بن سلمان خوش نیامدی» مخالفت خود را با سفر وی به این کشور اعلام کردند و فعالان و سازمان‌های حقوق بشری نیز تجمعاتی در مخالفت با این سفر برگزار کردند. در همین حال شماری از هنرمندان و فرهیختگان تونسی هم برای اعمال فشار بر ریاست جمهوری تونس جهت لغو این سفر علیه آن اقامه دعوی کردند.

یکی از فعالان تونسی گفت: «ما مخالف این سفر هستیم و مصرانه و با جدیت از مقامات تونس می‌خواهیم این سفر را رد کنند.»
در ادامه گزارش آمده است: مخالفت با سفر بن سلمان صرفا به سازمان‌های حقوق بشری محدود نمی‌شود بلکه برخی از نمایندگان پارلمان تونس نیز در مخالفت با این سفر موضعگیری کردند.

عماد الدایمی یکی از نمایندگان پارلمان تونس که پلاکاردی با مضمون «بن سلمان قاتل به تونس خوش نیامدی» روی میز وی بود، گفت: «از طرف خودم و برخی همکاران و بسیاری از مردم تونس مخالفت با سفر بن سلمان به تونس را اعلام می‌کنم. وی در جنایات ضد انسانی دست دارد. این سفر با هدف بهبود وجهه وی به قیمت خراب کردن وجهه تونس انجام می‌شود. از مردم تونس می‌خواهم علیه این سفر قیام کنند.»

گزارشگر در ادامه به موضعگیری مردم الجزایر علیه سفر بن سلمان به کشورشان اشاره کرد و افزود: سفر بن سلمان به الجزایر نیز با مخالفت‌های گسترده مردمی روبرو شده است. آن‌ها معتقدند بن سلمان می‌خواهد الجزایر را درگیر برنامه‌های خود که مبتنی بر قتل و سرکوب است، کند. اگر بن سلمان از موضع کشور‌هایی که قرار است به آن‌ها سفر کند اطلاع دارد، به نظر می‌رسد امید وی برای روبرو شدن با استقبال گرم در کشور‌های متحد خود مثل مصر و ایجاد این احساس کاذب که در کشور‌های عربی از حمایت برخوردار است، ناامید خواهد شد. بیش از یکصد تن از روزنامه نگاران و اصحاب رسانه در مصر با امضای بیانیه‌ای مخالفت خود را با این سفر اعلام کردند و جنبش دمکراتیک مدنی هم مخالفت خود را با این سفر اعلام کرد و هدف از آن را بهبود وجهه بن سلمان دانست که به سبب جنایت علیه آرمان فلسطین، تجاوز به یمن و دست داشتن در قتل جمال خاشقجی به شدت خدشه دار شده است. روزنامه نگاران و اصحاب رسانه در مصر اعلام کردند بن سلمان از نظر مصری‌ها عنصری نامطلوب است.

در ادامه گزارش آمده است: ناظران می‌گویند بن سلمان علاوه بر تلاش برای بهبود وجهه خود، می‌کوشد روند عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل را نیز تسریع کند به امید آن که رضایت لابی صهیونیستی را جلب کند تا به این ترتیب و با توجه به فشار‌های بین المللی و درخواست‌ها برای مجازات ریاض، از تنگنایی که به سبب قتل خاشقجی در آن گرفتار شده است نجات پیدا کند.


بیشتر بخوانید: خروج غضبناک بن سلمان از محل دیدار با احمد بن عبدالعزیز + فیلم 


انتهای پیام/
 

شعار بن سلمان خوش نیامدی مردم تونس علیه ولیعهد سعودی + فیلم

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۰۹:۲۲ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
باید به هرگونه عمل ضد ایرانی این صحرا گردان بی فرهنگ حاکم بر عربستان فورا جواب داد هرگونه کوتاهی خیانت است به مردم و فرهنگ ایرانی .اینها قابل اصلاح نیستند و چون افسار حاکمان سعودی در دست استعمارگران و دشمان اسلام است بنا براین نباید کوتاه آمد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
ایولا کار درستی کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۶ آذر ۱۳۹۷
مرگ بر آل سعود
آخرین اخبار