غلامی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی:

فعالیت بیش از 50 موسسه غیردولتی توقیف شده است/ حمایت از دانشگاه‌های غیرانتفاعی براساس اصل ۴۴ قانون اساسی

وزیر علوم گفت: حضور بخش‌های غیردولتی در بخش آموزش عالی در راستای تحقق اصل 44 صورت گرفته و ما وظیفه داریم که از آن حمایت کنیم.


موسسات غیر انتفاعی که خود را با بخشنامه‌ها مطابقت ندهند، در سال تحصیلی جدید جذب دانشجو نخواهند داشتبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی وزیر علوم در جلسه علنی امروز مجلس (سه‌شنبه 6 آذرماه) در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان درباره موسسات آموزش غیر انتفاعی اظهار کرد: ما براساس اصل 44 قانون اساسی باید در جهت حمایت از بخش غیردولتی قدم برداریم.

وی افزود: حضور بخش‌های غیردولتی در بخش آموزش عالی در راستای تحقق اصل 44 صورت گرفته و ما وظیفه داریم که از آن حمایت کنیم.

غلامی تصریح کرد: در یک بازه زمانی توسعه آموزش عالی در کشور زیاد بود و مراکز آموزش عالی به سرعت افزایش پیدا کرد، اما اکنون با کاهش ورود داوطلب مواجه هستیم، در نتیجه باید برنامه‌ها را تنظیم کنیم تا بتوانیم بر دانشگاه‌های غیر دولتی نظارت بیشتری داشته باشیم.

وزیر علوم بیان کرد: ما وظیفه داریم که شاخص‌های کیفی این موسسات را ارزیابی کنیم، به طوری که از 353 موسسه غیرانتفاعی که تا سال 91 شکل گرفته‌اند، اکنون کمتر از 300 موسسه باقی مانده و با بررسی‌های صورت گرفته بسیاری از آنها منحل شدند.

وی ادامه داد: دو بخشنامه در سال گذشته به دانشگاه‌ها و موسسات ارسال شده و در صورت عدم تطبیق این موسسات برای سال تحصیلی جدید با مشکل ادامه کار و جذب دانشجو مواجه خواهند شد.

غلامی ادامه داد: در یک سال گذشته فعالیت بیش از 50 موسسه غیردولتی توقیف شده است و به طور قطع ما به دنبال آن هستیم که آموزش عالی را سامان ببخشیم و امیدواریم که در ادامه راه و سال تحصیلی جدید نقاط ضعف برطرف شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مشکلات دانشگاه پیام نور، خاطرنشان کرد: این دانشگاه در زمانی فراخوان استخدام داد، اما گویا فرآیند بررسی پرونده داوطلبان کمی طولانی شده است.

وی افزود: ما در دو سال گذشته تمام تلاش خود را برای ساماندهی این دانشگاه انجام داده‌ایم، پیام نور در سال 91 یک میلیون و 200 هزار نفر دانشجو و در سال 96 ، 400 هزار دانشجو داشته است و 900 هیئت علمی را نیز طی فراخوانی جذب کرده است. به نظر می‌رسد که این دانشگاه اکنون از باب شاخص دانشجو و هیئت علمی در حد استاندارد قرار گرفته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: بنده به صورت شخصی به پرونده افرادی که از سال 92 جذب و فرآیند رسیدگی به جذب آنها آغاز شده است رسیدگی کرده‌ام، لذا 30 نفر از افرادی که واجد شرایط نبوده‌اند عزل، 24 نفر انصراف داده‌اند، 275 نفر حکم گرفته‌اند و 362 نفر نیز مجوز هیئت امنا دریافت کرده‌اند که با پیگیری‌های لازم به سامان کامل خواهند رسید.

وی ادامه داد: ما وارث پدیده‌ای بوده‌ایم که در آن مراکز آموزشی با حجم وسیعی تأسیس و حجم بالایی هیئت علمی بدون ابزار لازم در آن جذب شده‌اند، اما این وضعیت در حال سامان‌گیری است و به اعتقاد بنده پیام نور در حال سامان گرفتن است، البته آموزش عالی در مراکز دولتی نیز باید مرکز توجه قرار بگیرد.

غلامی گفت: ضعف‌ها در بخش دولتی باید مرتفع شده و سیستم براساس ضوابط علمی صورت بگیرد، چرا که توزیع و فشار آموزشی در واحدهای کوچک نتیجه‌ای جز ضعف درپی نخواهد داشت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: مسائل و مشکلات این‌ چنینی از زمان‌های گذشته به ما انتقال یافته که البته حل آن وظیفه ما است و در طی یکسال گذشته کلیه توجه و تمرکز وزارت علوم به ساماندهی و احقاق حقوق قانونی افراد متمرکز بوده است؛ ما باید به وظیفه خود در حفظ حقوق آینده آموزش عالی عمل کرده و آن را به شرایط آسیب زننده گره نزنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار